• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos AT50: nieuw blok, oud blok reviseren

Voor de gepimpte of helemaal originele Tomosjes van het forum.
Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
146 berichten
  • Pagina 5 van 8
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • Volgende
brother
Diehard

Berichtdoor brother » 26 aug 2012 22:04

was het allemaal nog gelukt met het busje erin zetten want heb er eigelijk niks meer over gehoord
tomos S25 loopt over de 50
tomos A3/S25 liep ook 50 is nu een test frame voor me gerepareerde blokken
tomos qautro brom zit 70cc met 16mm snelheid 75 en heeft waterkoeling!
project: viewtopic.php?f=68&t=18117

MichielWolthaus
Moderator / Wiki Admin
Moderator / Wiki Admin

Berichtdoor MichielWolthaus » 26 aug 2012 22:08

Ja was prima gelukt. Paste goed en er zat inderdaad al wat speling op de oplossing met een naaldlager en een busje.

Moet binnenkort weer een keertje updaten ;)

brother
Diehard

Berichtdoor brother » 26 aug 2012 23:11

Aah kijk mooi!
Hou het wel in de gaten dat je op tijd kijkt hoe het houd.
Gelukkig dat je de oude hebt vervangen, zo helpen we elkaar allemaal ;)
Kijk uit naar de update :)

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

MichielWolthaus
Moderator / Wiki Admin
Moderator / Wiki Admin

Berichtdoor MichielWolthaus » 28 aug 2012 20:58

De laatste tijd nog best veel aan mijn brommer gedaan.

Het bronzen smallend lager geplaatst, paste goed en het was daarna weer helemaal spelingsvrij. :)
Ik kwam er alleen pas achter dat ik foto's had genomen toen de zuiger er al op zat...

Toen een poos niets meer gedaan maar nadat ik de uitlaat overleden was en die heel veel herrie ging maken doordat de demper mistte heb ik een groot onderhoud gepleegd. :)

Een proma omgelast van een A3.
Afbeelding
De flens is aan de binnen en buiten kant gelast en daarna de binnenkant van de flens weer helemaal glad afgewerkt
Afbeelding

Alle keerringen aan de linkerkant van het blok vervangen(ze lekte allemaal wel iets) behalve de krukaskeerring en gelijk de olie weer vervangen.
Toen de ketting er toch af lag deze helemaal schoon gemaakt met diesel en nieuw vet op gedaan.
En natuurlijk ook de tandveerring vervangen van het voortandwiel.
Afbeelding

Ik had nog nooit de achterremmen na gekeken en het achterwiel had iets speling, dus de lagers gelijk maar vervangen en ook de achterremmen vervangen, brommer rijd hierdoor weer net iets strakker en remt gelijk een stuk beter.
Afbeelding
Verse remmen, hetzelfde als op sommige A3's zit.
Afbeelding

Toen dacht ik, de voorremblokken mogen ook wel vervangen worden(had ik al gekocht), helaas kwamen toen de zuigertjes vast te zitten. Dus in plaats van alleen de blokken vervangen moest heel de remcilinder uit elkaar en schoon gemaakt worden en toen alles met remmenvet in elkaar gezet en de remolie vervangen. Nu werk het beter dan ooit, dus kan weer helemaal veilig de weg op :P
Nogal versleten, vandaar ook dat de zuigertjes vast kwamen te zitten (corrosie op de zuigertjes doordat ze te ver naar buiten stonden)
Afbeelding
Afbeelding

Vandaag heb ik een remlichtschakelaar in de rempomp, van de voorrem, gemaakt. Kwam erachter dat het een rempomp was van een Zundäpp en toen kwam ik erachter dat hier ook remlichtschakelaar voor zijn, dat is toch beter als alleen een remlichtschakelaar voor de achterrem.
Heb hier alleen geen foto's van, maar dat is toch niet echt interessant.

boeat
Vaste forummer

Berichtdoor boeat » 29 aug 2012 01:54

tja dit ziet er goed :lol:
vooral omdat ik remmen een van de belangrijkste onderdelen van de brommer vind 8)
ToMos a35, DeRbi SeNda, HoNda WaLLaRoo....!
VOLVO 850 T5

MichielWolthaus
Moderator / Wiki Admin
Moderator / Wiki Admin

Berichtdoor MichielWolthaus » 29 aug 2012 19:50

De brommer remde niet heel slecht, ik kon beide remmen op een droog wegdek nog wel geblokkeerd krijgen.
Nu kan dat iets sneller, maar het remt met dat nieuwe spul gewoon een stuk gelijkmatiger, prettiger

boeat
Vaste forummer

Berichtdoor boeat » 30 aug 2012 07:03

safety first :)
ToMos a35, DeRbi SeNda, HoNda WaLLaRoo....!
VOLVO 850 T5

brother
Diehard

Berichtdoor brother » 30 aug 2012 21:26

dat jij nog kon remmen :P
die a3 rem segmenten heb ik idd ook in mijn tomos :P

MichielWolthaus
Moderator / Wiki Admin
Moderator / Wiki Admin

Berichtdoor MichielWolthaus » 30 aug 2012 21:28

Dat dacht ik ook toen ik ze naast elkaar had :P
Maar wonder boven wonder remde het nog goed, anders had ik het ook wel eerder vervangen :P

brother
Diehard

Berichtdoor brother » 30 aug 2012 21:35

ja maar dat heb ik ook wel eens op me werk bij de fietsenmaker, dan vervang je de remblokken van mensen en dan vragen ze waarom omdat ze het nog goed vinden remmen, terwijl er dan niks meer op de blokjes zit maar gwn staal op staal remmen xD
die proma staat trouwens wel goed :D

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer

Berichtdoor C. van Klaveren » 31 aug 2012 10:51

Waarde Michiel,

Heden ochtend ben ik tegen jou artikel aan gelopen. Ik kijk namelijk nooit op de Galerij – Straat Tomossen, doch ik kwam daar toevallig via de basissite van de Tomossite.
Maar goed, ik heb er van genoten (Meer dan een uur), van je (foutloze) teksten en (nog belangrijkere) foto`s er bij. [Welke je overal van maakt. ] Helemaal mijn stijl.

Zet je die foto`s via je eigen server of doe je dat anders ?

Dus bij deze: Ik doe mijn hoed diep voor je af. Geweldig.

En verder:
Ik zie dat het een luchtgekoelde cilinder is. Het model wat ze ook in de jaren 60 bij de wegrace gebruikte. Voor mij enige nostalgie. En mooi dat hij al zo flink liep bij de aankoop. Dat maakt het voor mij interessant (Er zijn in de jaren 80 type`s gemaakt die 80 km p\u reden. Maar dat is na mijn tijd geweest.) Doch misschien is het wel zo`n blok of een afgeleide er van.

Vraagje:
Mocht je weer in de gelegenheid zijn. Zou je dan wat precieze foto`s kunnen maken van de poorten in je cilinder ? En eventueel de maten willen publiceren.

Wij hadden toen de grootste moeite om onze Tomossen boven de 60 km p\u te krijgen met een 12mm Bing carburateur. En Tomossen die 80 km haalden heb ik nooit meegemaakt, ondanks de grote carburateurs. [Maar toen kon je ook geen expansie uitlaten kopen. En je had meestal maar 2 versnellingen.] ( Ik was toen zo wijs om een (nieuwe) 3 versnelling uitvoering te kopen. Helaas was ik toen niet zo ver \ wijs in de materie als nu. ) Maar dat is verleden tijd.
Nu hou ik me af en toe bezig met onze 2 Snor Tomosjes en het vinden van vermogen bij weinig toeren.

Tot zover mijn gedachte op “papier” gezet en met de meeste hoogachting verblijf ik,
Keeshaven

MichielWolthaus
Moderator / Wiki Admin
Moderator / Wiki Admin

Berichtdoor MichielWolthaus » 31 aug 2012 17:41

Mijn foto's plaats ik altijd via mijnalbum.nl
Hier heb ik gewoon een account aangemaakt en dan kan je een stuk of 500 foto's gratis plaatsen.
Ik maakt de foto's ook voor mijzelf, zodat ik als ik achteraf nog iets wil weten of terug zoeken ik gewoon in mijn mappen met foto's kan kijken.
En bedankt!! ;)

De cilinder is van binnen wel anders als de jaren 60 wegrace cilinders (een stuk slomer) maar het blijft dan ook een brommer.
De types die 80km/h rijden zijn de BT-50's ik heb een AT-50 eigenlijk dezelfde brommer alleen dan langzamer(kleinere poorten in de cilinder, kleinere carburateur, andere uitlaat en in sommige gevallen ook een andere ontsteking maar hier hoort als beide ontstekingen in goede conditie zijn geen verschil tussen te zitten.) en met een iets andere achtervelg(kleinere rem en lagers met cupjes in plaats van SKF lagers).
De BT-50 is eigenlijk een motorfiets(voor nederlandse begrippen) en de AT-50 is de brommer.

Foto's van de de cilinder heb ik misschien nog wel, maar de maten heb ik niet(helaas) het enige wat ik je kan vertellen is dat de boring 39,5 mm is in plaats van 38mm origineel. Dit zal waarschijnlijk gedaan zijn omdat de cilinder ooit is vast gelopen of heel erg was versleten(of misschien zelfs meerdere keren). Voor de rest is er nog wel het één en ander aangepast aan de in en uitlaat. De inlaat is symetrisch gemaakt en de uitlaat is iets breder en iets hoger (tenminste zo lijkt het als ik kijk naar de sporen van het giet proces en de sporen van een vijl, de vijl maakt het materiaal veel gladder als dat het door het gieten wordt)
Zelf heb ik er nog voor gezorgd dat de cilinder en de carburateur netjes op elkaar aansluiten maar dat kan je ook zien in mijn topic.
Als ik er aan denk zal ik bij de volgende keer dat ik de cilinder demonteer een poortmapje maken.

Het enigste voordeel van de meerdere versnellingen is eigenlijk dat je een kortere powerband kan hebben (dus hoogtoeriger kan gaan zitten met minder koppel)
Ik vind dat zelf niets, aangezien ik lage toeren mooier vind en prettiger vind om mee te rijden en de top van mijn AT-50 is nu hard zat, dus die blijft het zo, in zijn 5 trekt die nog goed door en loopt die op top iets te veel toeren, maar tandwielen zijn nogal slecht verkrijgbaar dus ik rijdt nooit echt op top(altijd iets eronder dat rijd een stuk fijner en rustiger/stiller).
Wel wil ik nog naar een 15mm omdat mijn 12mm overleden is, vlotter is op, vlotterdeksel is op, gasschuif is op en ga zo maar door. Dus de 15mm heb ik al liggen alleen nog geen tijd gehad om een spruitstuk te maken. Tevens zou die dan nog iets meer koppel krijgen en iets laag toeriger moeten worden.

De snelheid van mijn brommer is nog niet heel gek voor een Tomos schakel, tegenwoordig valt er veel te vinden op het internet. En er valt stiekem ook een hoop te verkrijgen (denk aan 60cc en inderdaad expansie uitlaten). Er zijn mij zelf brommer bekend (Tomos en Puch) met 2 versnellingen die mij er met gemak uit zouden rijden.

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer

Berichtdoor C. van Klaveren » 01 sep 2012 15:38

Goede middag Michiel,

Mijn dank voor je info, daar kan een ieder die dit leest wat mee. (duidelijk en uitgebreid)

Over die foto`s op internet. Ik ken die mogelijkheid \ site van mijnalbum niet. Doch dat hoeft ook niet. Een van mijn kinderen heeft een eigen server voor zijn vader geïnstalleerd. En dat is zeer handig.

Dat van die AT en BT uitvoeringen was mij geheel onbekend. In die tijd hield ik me bezig met tweewielers met een iets grotere cilinder inhoud. (Rij nog steeds wekelijks op m`n BMW)

Die poortsetting was toch altijd een moeilijk punt. Als je te ver ging en het resultaat was in de min, dan kon je niet even voor Fl. 40,00 een nieuwe cilinder halen. Daar had je gewoon het geld niet voor. Ik weet alleen dat de inlaat op 17,6 mm gevijld moest worden. En dat gaf toen een goed resultaat. Dat wil zeggen, als je de 12 mm carburateur, bij de aansluiting op het spruitstuk, ook op die 17,6 uitvijlde. Resultaat: hij trok bij wegrijden een stuk beter \ feller op. [Je creëerde een venturie van uit je carburateur.] Met de spoelpoorten kon je niet zo veel. Die waren hopeloos te smal en er was geen materiaal aan de cilinder en ook niet aan het carter om ze breder te maken. (Hooguit 1 ½ mm)

En aan de in en uitlaatpoort vijlen (cilinderkant) was ook niet van gevaar ontbloot. Vaak viel het resultaat tegen en liep je brommertje alleen met de wind mee harder. Oftewel: De toeren kreeg je er wel in, maar niet de kracht. Het enigste wat wel altijd resultaat had, was een 60cc cilinder. Doch daar liep je ook geen Kreider met een 4,2 Pk cilinder er uit.

Mijn Tomos liep toen ook maar 55 km p\u. Maar ja, (Dat heb ik meer geschreven) wist ik toen maar wat ik nu wist.

Na die hoonbeurt was je cilindertje dus 52,6 cc en met die qua opp. grotere inlaat en de iets hogere uitlaatpoort zal die iets meer in zijn toeren door gelopen zijn. En het verminderde koppel zal waarschijnlijk gecompenseerd zijn door de iets grotere cilinderinhoud en de veranderde inlaat. { Het is zo maar een redenering. }

Als het zover is, zal ik met genoegen kennis nemen van de mapping van je cilinder, c.q. de foto`s.

Over die versnellingen.
Die kortere powerband was ook mijn gedachte toentertijd, zei het dat wij het woord powerband en de bijbehorende betekenis niet hanteerde. Maar je kwam niet aan een beetje Pk`s . Nieuw leverde die (meen ik) 2,4 Pk. Dus je kwam niet ver.
Een alternatief was: Een groter voortandwiel. 14 of 15 tands. Maar dan kwam je dus beduidend slechter op gang. En tegen de wind in bleef je dan ook weer hangen.

Het punt in deze was: je motortje was zuiger gestuurd. En dan is de vulgraad minder, dus ook je vermogen. Zeker bij lagere toerentallen. En dat is tegenwoordig met die membraam sturing het grote voordeel. Je zuigertje zorgt voor gasaanzuiging, maar kan het niet meer terug duwen naar de carburateur. Gevolg: Betere vulling en daardoor grotere kracht bij een laag toerental. Oftewel, hij trekt goed weg. (Als je de zaak perfect op elkaar afgesteld hebt, natuurlijk.)

{Mijn vrouw trekt sneller op als ik, maar die heeft een 28T achter en ik een 22T. Plus ik weeg bij 20 kg zwaarder (Ook dat telt). Maar na 50m ben ik naast haar en loopt die van mij door en zij zit haast aan de top.}
Ook ik zit liever op 30 tot 45 km p\u. Dan loopt hij lekkerder. Op volle toeren of er zelfs overheen (De brienoord af. ± 65 ), dan wordt ik bang dat het fout gaat met m`n blokje, zo trilt en gilt hij.

Doch even naar jou toe. Je wil minder toeren bij vol gas. In verband met etc. etc. Wel, daar draagt een grotere carburateur niet toe bij, zou ik zeggen. In deze is een kleinere carburateur een veel betere oplossing. Dat werkt 3 delig. Hij rijdt minder snel. Hij zal (misschien) een minder hoog toerental halen. (Dus ook minder herrie.) En ….. hij trekt harder bij een laag toerental. (Althans dat heb ik hier ergens op het forum gelezen.)

Uiteraard is er veel te vinden op het internet aan (snelle) spullen. Maar een brommer die 60 haalt (Vandaag de dag.) is in mijn ogen voldoende vlot. [Wanneer je elke dag de afsluitdijk af moet rijden is het natuurlijk een ander verhaal. Maar gewoon tussen het verkeer, is het afdoende.] Denk alleen maar aan het remmen. Rij maar eens 50 km p\u en knijp dan maar eens ECHT in je remmen. Hoe veel meters maak je dan nog voor je echt stil staat. (Dat ben je de 20m al voorbij, c.q. je zit (bij wijze van spreken) al in die deur van die auto, die net van rechts uit die straat kwam.)

Ik heb het getest met mijn motor (BMW). Ik had meer als 10m nodig bij 50 Km p\u. En na de nodige tests kwam ik (eindelijk) net aan de 50m wanneer ik 100 Km p\u reed. En dan zit er nog abs op.
Dus, zodoende rijdt mijn Tomosje niet sneller dan 60. (Ik wil nog wat langer mee.)

Verder:
Ik vind het geweldig die snelheid van jou schakel Tomos. Om niet te zeggen dat ik (Bij wijze van spreken) er een beetje jaloerse op ben. Lekker zo houden en niks van internet af halen.

En ja, over die 2 versn. Puch \ Tomossen die jou voorbij komen. Wat hebben die er aan gedaan ? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Tot zover even een wat uit de hand gelopen stukje, sorry. (Ik was even enthousiast aan het doordraven.)
M.v.g.
Keeshaven

MichielWolthaus
Moderator / Wiki Admin
Moderator / Wiki Admin

Berichtdoor MichielWolthaus » 01 sep 2012 16:07

Naar mijn idee zou je met een grotere carburateur juist bij lagere toeren meer koppel moeten krijgen.
Dit is in ieder geval wat ik te horen krijg van mensen die ook schakel Tomos rijden.
Eventueel is het dan nog een optie om iets zwaarder te vertanden, zodat die met 65 km/h iets rustiger loopt in de toeren. (als ik tandwielen gevonden krijg)
65 km/h is voor mij eigenlijk wel de max om gewoon mee te rijden (de top is dan misschien wel hoger, maar je bepaalt zelf hoever je je gas open draait ;) ) dan wordt ik niet ingehaald door de auto's om mij heen maar kan ik nog wel op tijd stil staan en blijft de brommer ook nog een beetje comfortabel.

De remmen moet je inderdaad rekening mee houden, maar mijn brommer heeft dan ook een voorrem die gemaakt is voor een motor met een top van 80 km/h maar de achterrem is dan weer gemaakt voor gewoon 45 km/h.
Waar het bij mij vooral aan schort is het gebrek aan banden met fatsoenlijke grip. Als ik echt hard rem (wat met de motor makkelijk te doen is, ben toevallig nu bezig met het halen van mijn motorrijbewijs) dan blokkeren zowel het voor als achterwiel.
Daarom wil ik dus tzt ook over op duurdere maar wel veel betere motorfietsbanden, en dan gelijk ook all-season banden zodat ik in de winter ook nog goed grip heb.

Maar ik duik nog even de garage in, mijn voortandwielbout natrekken en de voorlamp vervangen.
Hier had ik een halogene in gestoken, maar deze lijkt nu al doorgebrand. Waarschijnlijk komt het door het monteren, hierbij heb een tang gebruikt omdat ik (helaas) te haastig te werk wilde. En toen verdraaide het glazen gedeelte van de lamp iets ten opzichte van de metalen huls. Jammer, toch zonde van zo'n mooie lamp :P

Alex..
Diehard

Berichtdoor Alex.. » 01 sep 2012 16:34

Afbeelding

poortmap van mn BT50 cilinder

onopgevoerd : 80 km/u (50cc)
opgevoerd : 105 KM is zo'n beetje de top met normaal opvoeren (18/19mm, expansietje, tandwiel, hdkop)

MichielWolthaus
Moderator / Wiki Admin
Moderator / Wiki Admin

Berichtdoor MichielWolthaus » 01 sep 2012 17:25

Kijk eens aan, poortmap van de BT-50.
Poortmap van de AT-50 is trouwens gelijk aan die van de 4L (in ieder geval kwa prestaties)

Alex..
Diehard

Berichtdoor Alex.. » 01 sep 2012 17:33

de inlaat en uitlaat van de at50 is ander tov de 4l

brother
Diehard

Berichtdoor brother » 01 sep 2012 22:49

4l is ook geforseerde koeling.
maar je uitlaatpoort breder maken scheelt ook veel in trekkracht

MichielWolthaus
Moderator / Wiki Admin
Moderator / Wiki Admin

Berichtdoor MichielWolthaus » 25 feb 2013 09:48

Pas had ik last van een vastzittende rempomp van mijn voorrem, dus die helemaal schoon gemaakt.
Toen werkte het remsysteem weer aardig.
Maar toen kwamen de zuigertjes in de klauw weer vast te zitten.

Dus besloten om alles te reviseren van de voorremmerij.
Heb de zuigers vervangen met de keerringen, de zuiger in de rempomp vervangen en de remleiding ook (hier zaten wat scheurtjes in.)
Had alleen de remblokken niet vervangen, ik dacht dat deze nog goed waren (niet dus), maar die komen binnenkort binnen en dan vervang ik ze gelijk.

Alles schoon gemaakt met remmenreiniger en daarna alle gaatje doorgeblazen met de compressor.
Afbeelding

Rempomp weer in elkaar, alles met ATE vet in elkaar gezet.
Afbeelding

Nieuwe zuigertjes in de remklauw.
Afbeelding

De klauw gemonteerd met de RVS leiding.
Afbeelding

Wat er dus eerst inzat en nu (gelukkig) niet meer. Op de remzuigers zaten gewoon bloemkolen van de corrosie :o
Afbeelding

Volgende op de planning is de ketting met tandwielen vervangen, de pekel heeft hierop ook flinke nadelige gevolgen gehad.

jeffjamm94
Vaste forummer

Berichtdoor jeffjamm94 » 25 feb 2013 16:00

tja, pekel is kut :x

drm rij ik ook niet met sneeuw en wacht ik ff tot de pekel weg is voor ik ook weer begin
ik probeer niemand te leren kennen,

ik vermaak me gewoon met hun aanwezigheid

Gesloten
  • Afdrukweergave
146 berichten
  • Pagina 5 van 8
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 3
  • 4