• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos iets harder laten lopen

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
34 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
ke-1994
Tomosforummer
Berichten: 57
Lid geworden op: 13 nov 2012 22:08
  • Citeer

Berichtdoor ke-1994 » 14 nov 2012 17:53

Welke Tomos model heb je? a3
Wat is het bouwjaar? 1999
Sinds wanneer speelt dit probleem? 13-11-2012
Wat is het probleem? te zacht
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? nee

Hee,
ik wil mijn tomosje iets harder laten lopen.
Hij gaat nu 25, en ik wil hem rond de 35-40 hebben.
Wat kan ik eraan doen?

Zag dat je je atw kon veranderen van 33 naar 28?
Of een andere uitlaat? Zoja, welke?
Omhoog


pijlsnellepeter
Vaste forummer
Berichten: 203
Lid geworden op: 27 okt 2010 14:16
Locatie: enschede
  • Citeer

Berichtdoor pijlsnellepeter » 14 nov 2012 18:32

ik neem aan dat je een snor - tomos hebt dus ik zou zeggen een bromuitlaat en een andere sproeier.
funtastic/oranje - snor
quadro/chroom - snor
standaard/army met aanhager - snor
custum/chroom (zie avatar) - brom
maxi/chroom moet ik nog ff in elkaar zetten - brom
Omhoog

Gebruikersavatar
rivered
Vaste forummer
Berichten: 247
Lid geworden op: 09 feb 2011 16:35
  • Citeer

Berichtdoor rivered » 14 nov 2012 21:35

eventueel de ring uit je spruitstuk halen, en je kan je vliegwiel nog op bromstand zetten voor iets beter optrekken. atw veranderen kan inderdaad ook maar zul je wel minder snel optrekken..
Don't gain the world and lose you're soul, wisdom is better then silver and gold :).
Omhoog

ke-1994
Tomosforummer
Berichten: 57
Lid geworden op: 13 nov 2012 22:08
  • Citeer

Berichtdoor ke-1994 » 15 nov 2012 09:51

ja ik heb een snor tomos.
oke dan laat ik mijn tandwielen gewoon zo.
welke uitlaat raden jullie mij aan? (webshop oid?)
en dan gewoon 4 maatjes omhoog gaan in sproeier?
Omhoog

ke-1994
Tomosforummer
Berichten: 57
Lid geworden op: 13 nov 2012 22:08
  • Citeer

Berichtdoor ke-1994 » 15 nov 2012 09:52

eventueel de ring uit je spruitstuk halen, en je kan je vliegwiel nog op bromstand zetten voor iets beter optrekken. atw veranderen kan inderdaad ook maar zul je wel minder snel optrekken..
hoe kan ik mijn ontsteking op bromstand zetten?
kost dit veel moeite?

hoeveel scheelt die ring in mijn spruitstuk qua snelheid?


ik heb veel ervaring met scooters, maar een tomos is toch net wat anders!
Omhoog

Borcheld11
Diehard
Berichten: 1014
Lid geworden op: 30 mar 2011 21:03
Locatie: Enschede
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website
  • Citeer

Berichtdoor Borcheld11 » 15 nov 2012 11:23

Ik zou deze uitlaat kiezen:

http://www.tomoshop.nl/catalog/uitlaat- ... p-791.html

Als je het spruitstuk ongrenst, win je zowiezo gasreactie.
en de grondplaat op bromstand zetten is niet zo veel moeite.
je hebt alleen wel een zuigerstop en vliegwieltrekker nodig.
hoe je het moet doen staat in de wiki.
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music
Omhoog

ke-1994
Tomosforummer
Berichten: 57
Lid geworden op: 13 nov 2012 22:08
  • Citeer

Berichtdoor ke-1994 » 15 nov 2012 18:40

Oké.
zuigerstop heb ik, vliegwieltrekker niet, maar die bestel ik dan wel even!
Ik vind die uitlaat persoonlijk niet mooi.
wil gewoon een std brom uitlaat eronder.
Maar nu mijn vraag:
ik zie op josdijkman deze.

http://www.josdijkman.nl/shop/index.php ... uctId=7508
en
http://www.josdijkman.nl/shop/index.php ... uctId=8683

wat betekent euro2?

en wat is er anders aan een 26mm bocht?
http://www.josdijkman.nl/shop/index.php ... uctId=8685

En moet ik bij spruitstuk ontgrenzen nog hoger in sproeier?
Omhoog

119309
Tomosforummer
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 sep 2012 17:37
  • Citeer

Berichtdoor 119309 » 15 nov 2012 18:59

met dat model uitlaat haal je niet veel uit.
een 26mm bocht is de dikte van de pijp tussen je flens en je demper
als je er een grotere sproeier inzet haal dan meteen even je luchtfilter begrenzer er uit ;)
de juiste combinatie tussen toeren en de versnelling :)
Omhoog

ke-1994
Tomosforummer
Berichten: 57
Lid geworden op: 13 nov 2012 22:08
  • Citeer

Berichtdoor ke-1994 » 15 nov 2012 20:02

met dat model uitlaat haal je niet veel uit.
een 26mm bocht is de dikte van de pijp tussen je flens en je demper
als je er een grotere sproeier inzet haal dan meteen even je luchtfilter begrenzer er uit ;)
hoeveel mm is een 'normale' uitlaat dan?
ik krijg niet echt antwoorden op mijn vragen.
en waarom zal die niet veel uitmaaken?
de s-bocht zit er dan niet meer toch?
ik wil hem 40 laten lopen.
hoe hard ga ik met:
-spruitstuk ontgrenzen
-ontsteking op bromstand (mits ik elektrische ontsteking heb)
-brom uitlaat
Omhoog

Marvin89
Pindabrein
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 nov 2012 22:43
  • Citeer

Berichtdoor Marvin89 » 15 nov 2012 21:51

als je die 3 dingen doet en je haalt de begrenzer uit de luchtfilter dan haal je wel 40 KM per uur...
nog een brom kop op je cilinder en het is geen snor meer :P
Tomos Revival TS 2007

65 cc airsal (a55) (getuned)
PHVA 14 carb
tandw: 26/26
techno uitlaat
Omhoog

Borcheld11
Diehard
Berichten: 1014
Lid geworden op: 30 mar 2011 21:03
Locatie: Enschede
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website
  • Citeer

Berichtdoor Borcheld11 » 16 nov 2012 07:21

Vergeet niet dat er nog snor vertanding op zit.
dus ik denk dat die dan maar iets van 35 echte
km/u haalt

voor uitlaat moet je dan op standaard snel / 28 mm zoeken
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music
Omhoog

ke-1994
Tomosforummer
Berichten: 57
Lid geworden op: 13 nov 2012 22:08
  • Citeer

Berichtdoor ke-1994 » 17 nov 2012 10:33

scheelt een bromkop nog in acceleratie of topsnelheid?
Omhoog

buitertje
Vastgeroeste forummer
Berichten: 806
Lid geworden op: 07 aug 2011 19:00
Locatie: nieuw-weerdinge
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 17 nov 2012 11:49

optrekken scheelt het sws en top misschien iets van 5km volgens mij maar weet het niet zeker

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
pinty
Vaste forummer
Berichten: 452
Lid geworden op: 29 mar 2011 10:16
Locatie: Leidschendam
Contacteer:
Contacteer pinty
Website
  • Citeer

Berichtdoor pinty » 17 nov 2012 14:23

het scheelt zeker met optrekken. de motor heeft meer power.
daardoor kan je een kleiner achter tandwiel plaatsen.
mijn s25 heeft nu een hd kop, bromcilinder, standaard snel uitlaat, 14-12 carb en luchtfilter ontgrenst. het spruitstuk zit nog de begrenzer in en achter tandwiel is 28 tands. Ik haal nu 38km/uur gemeten met gps en digiteller.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

ke-1994
Tomosforummer
Berichten: 57
Lid geworden op: 13 nov 2012 22:08
  • Citeer

Berichtdoor ke-1994 » 17 nov 2012 15:53

Oke,
maar nu weet ik nog steeds niet welke uitlaat ik moet nemen om rond de 40-45 te gaan icm:
- spruitstuk ontgrenzen
- (ontsteking op bromstand)
- brom kop

weet iemand dit?
Omhoog

Gebruikersavatar
rivered
Vaste forummer
Berichten: 247
Lid geworden op: 09 feb 2011 16:35
  • Citeer

Berichtdoor rivered » 17 nov 2012 16:00

ring uit je spruitstuk halen kan nog een stuk moeilijker zijn dan het lijkt.. Bij sommige spruitstukken valt die er met een tikje uit, en dus bij sommige zit die ook zo vast als het maar zijn kan. Dan kun je hem altijd nog uitboren, of heel erg verwarmen, en als dat zelfs niet lukt moet je gaan beunen. Ik heb hem er uiteindelijk uitgekregen door een bout erin te draaien die eigenlijk niet paste en toen was die er makkelijk uit te trekken.. Mocht je straks nog besluiten toch nog harder te willen, is de eerstvolgende stap 15 carb denk. Uitlaat kan ik je niet bij helpen. Ik heb een techno met de meeste tegendruk (30euro)
Afbeelding
maar hoe die bij jou zou werken weet ik niet, maar denk wel gewoon goed, is tenslotte voor brommertjes die niet al te hard rijden.. Eigenlijk moet je er gewoon 1 opzetten en dan gaan afstellen en dan zie je het allemaal vanzelf wel. Zolang je er maar niet een terugloop gigantisch kabaal ding opzet want dan werkt het waarschijnlijk niet zo goed meer allemaal :P


Zie net dat Borcheld11 hierboven een linkje heeft gepost naar deze uitlaat dus denk dat dit wel een goede is ;) (techno bos dus)
Don't gain the world and lose you're soul, wisdom is better then silver and gold :).
Omhoog

Gebruikersavatar
pinty
Vaste forummer
Berichten: 452
Lid geworden op: 29 mar 2011 10:16
Locatie: Leidschendam
Contacteer:
Contacteer pinty
Website
  • Citeer

Berichtdoor pinty » 17 nov 2012 17:21

daarom zit bij mij de ring nog in het spruitstuk....ik kreeg hem er niet zo snel uit. maar ik praat dan wel over een ei-cilinder met een recht spruitstuk en geen membraam.....

als je naar een fietsenmaker gaat en je vraagt om een standaard snel uitlaat, dan moeten ze echt wel weten waar je om vraagt. voordeel van deze uitlaat: hij maakt niet zoveel herrie en valt ook niet op door het normale uiterlijk.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

ke-1994
Tomosforummer
Berichten: 57
Lid geworden op: 13 nov 2012 22:08
  • Citeer

Berichtdoor ke-1994 » 17 nov 2012 18:46

oke dan koop ik de uitlaat wel bij een dealer!
Maar ik had net onder me brommer gekeken en de uitlaat had geen S-bocht.
Dus neem aan dat het al een brom uitlaat is? Hoe kan het dan dat ie niet harder wil dan 25?
Zit hier nog een prop in oid?
Omhoog

ke-1994
Tomosforummer
Berichten: 57
Lid geworden op: 13 nov 2012 22:08
  • Citeer

Berichtdoor ke-1994 » 18 nov 2012 13:09

niemand?
Omhoog

Gebruikersavatar
pinty
Vaste forummer
Berichten: 452
Lid geworden op: 29 mar 2011 10:16
Locatie: Leidschendam
Contacteer:
Contacteer pinty
Website
  • Citeer

Berichtdoor pinty » 18 nov 2012 15:01

zo vanaf de computer kan ik het natuurlijk niet zeggen....
Heb je het blok al een beetje gedemonteerd?
Zitten de begrenzers er nog in?
Welke carb heb je er nu onder
En om welk blok gaat het. Is het een ei-cilinder, membraam......


Een beetje meer info geven, liefst met een paar foto's (kappen er even af halen)
Als het maar Rookt, Stinkt en Herrie maakt!!

tomos A35 (2008); tomos S1 (1974)
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
34 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.