• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Versleten zuigerveren??

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
16 berichten • Pagina 1 van 1
Gebruikersavatar
djenn
Tomosforummer
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 apr 2010 14:06
  • Citeer

Berichtdoor djenn » 24 sep 2013 15:46

Welke Tomos model heb je? a35
Wat is het bouwjaar? 1990
Sinds wanneer speelt dit probleem? Na vervangen uitlaat
Wat is het probleem? Trekt slecht, komt niet meer op snelheid.Kicken gaat te gemakkelijk
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Uitlaat

Ik heb mijn uitlaat vervangen, omdat de boutjes verrot waren heb ik de cilinder met uitlaat en al gedemonteerd om de boutjes weg te kunnen slijpen en zodoende de uitlaat te kunnen demonteren.
De zuiger was aan de zijkanten zwart aangeslagen en op de kop zat kool op (slechte mengsmeringsolie).
De kop heb ik lichtjes met een fijn schuurpapier gereinigd, en de zijkanten schoon gepoetst met een doekje benzine.
Ik heb bij het monteren van de cilinder wel nieuwe pakkingen geplaatst.
De brommer starte de laatste tijd moeizaam, en moest eerst warm worden voordat ik sneller ging dan 10 km/uur.
En voordat de motor warm is rookt de brommer ook blauw.
Dat, die aanslag op de zijkant van de zuiger doet mij denken aan slechte zuigerveren.
Maar zou, gezien de ouderdom, ook de zuiger helemaal versleten kunnen zijn?
Ik heb trouwens met deo gespoten maar hoor/merk geen verschil.
De zuiger zit er ook 100% goed in.
Omhoog


Gebruikersavatar
Timo
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 2742
Lid geworden op: 09 mar 2009 18:52
Locatie: Berkel-Enschot
  • Citeer

Berichtdoor Timo » 24 sep 2013 21:02

Versleten zuigerveren lijdt inderdaad vaak tot vermogensverlies.

Een zuiger zelf zal opzich niet slijten, tenzij deze niet goed is gemonteerd of overbelast wordt.

Ik zou zeggen maak het hele zaakje open en bekijk de boel even. Bij twijfel maak je foto's en plaats je die hier.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9682
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 24 sep 2013 23:44

Ik zou gewoon een nieuwe zuiger + veren monteren. Zuiger kan wel degelijk slijten. Neem voor de zekerheid ook even de cilinder mee voor als je overmaat zuiger nodig hebt omdat deze een keer is gehoond.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
djenn
Tomosforummer
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 apr 2010 14:06
  • Citeer

Berichtdoor djenn » 25 sep 2013 07:19

Ik ga vandaag even een zuiger + veren halen.
Tevens denk ik er over om een bromkop te kopen (ik heb een snormodel).
Als je een bromkop monteerd moét je dan ook de onsteking om bromstand zetten of kan je die op snor laten staan?
Ik vraag dat omdat ik dan ook een vliegwiel trekker moet aanschaffen.
Omhoog

Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 25 sep 2013 07:43

Het hoeft niet per se maar ik zou het wel doen als je toch bezig bent. Ook heb je dan een zuigerstop nodig.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
djenn
Tomosforummer
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 apr 2010 14:06
  • Citeer

Berichtdoor djenn » 25 sep 2013 08:04

Zuigerstop heb ik, no problemo
Omhoog

Gebruikersavatar
djenn
Tomosforummer
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 apr 2010 14:06
  • Citeer

Berichtdoor djenn » 26 sep 2013 08:49

Nou, ik weet het niet meer.
Zuiger vervangen, nieuwe zuigerveren, weer nieuwe pakkingen en nog heb ik compressie verlies in mijn ogen.
Ik denk dit omdat ik veel te gemakkelijk de snor kan kicken en omdat de brommer te langzaam op toeren komt, slecht trekt en ik mis een aantal kilometers aan snelheid.
De cilinderwand is niet beschadigd.
Wat kan de oorzaak zijn?
Omhoog

Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 26 sep 2013 09:02

Check eens op valse lucht d.m.v de deo test.
Je start je brommer en laat hem gewoon stationair lopen.

Je spruit deo tussen de plekken waar pakkingen zitten, dus tussen de:
-Cilinder en kop
-Cilinder en carter
-Membraan en cilinder
-Membraan en spruitstuk
-Middencarters

Tussen het carterdeksel en carter moet je overslaan.

Als hij op een plek waar jij spuit in toeren veranderd, zuigt hij daar valse lucht.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje
Omhoog

Gebruikersavatar
djenn
Tomosforummer
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 apr 2010 14:06
  • Citeer

Berichtdoor djenn » 26 sep 2013 10:06

Ok heb net even gespoten, snorretje stinkt alles een orrdeel maar loopt precies het zelfde, geen verschil.
Omhoog

Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 26 sep 2013 11:20

Hmm oke geen valse lucht dus.

Maar wat vind jij weinig compressie?

Komt er toevallig ook veel witte rook uit de uitlaat? Dus geen blauw van de 2t olie maar echt wit. Want dan kan het zijn dat je compressieverlies hebt doordat de krukaskeerring er uit ligt.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje
Omhoog

Gebruikersavatar
djenn
Tomosforummer
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 apr 2010 14:06
  • Citeer

Berichtdoor djenn » 26 sep 2013 18:02

De rook is gewoon blauw / grijs.
Nogmaals, de snor komt pas langzaam op toeren/snelheid.
Vandaag met wat tegenwind gaat hij veel langzamer als normaal.
Ik ken hem niet meer zoals hij was.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9682
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 26 sep 2013 23:14

Waarschijnlijk de keerring achter de ontsteking defect. Maar wij adviseren altijd om beide tegelijk te vervangen (ook achter de koppeling). Staat de ontsteking wel goed (welk type)?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
djenn
Tomosforummer
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 apr 2010 14:06
  • Citeer

Berichtdoor djenn » 27 sep 2013 08:05

Ik heb nog niet gekeken naar het type, maar ik weet wel dat het een pickup systeem is én dat hij nog op de snor stand staat.
Ik ben van plan, omdat deze snor mijn enige vervoersmiddels is en ik hem niet te lang kan missen, om een tweede blok aan te schaffen en dat volledig te reviseren.
Dan kan ik op mijn gemaak alle lagers en keringen vernieuwen.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9682
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 27 sep 2013 14:09

Even voor de duidelijkheid: je zegt een systeem met pick-up unit te hebben. Daarvan is er geen snor of bromstand meer, omdat het tijdstip nl. door de unit wordt geregeld.

Een 2e blokje is wel zo handig, mits deze maar van hetzelfde type is als wat je nu hebt, of compleet met originele cdi en carburateur voor dat 2e blokje. Ik heb begrepen van anderen dat de cdi van het type e-start (3 draads) weer niet kan met de oude ontstekingen zonder p.u. unit die een 2-draads cdi gebruiken.

Mocht de ervaring van iemand anders zijn, hoor ik dat graag.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Turbo
Tomosforummer
Berichten: 102
Lid geworden op: 09 feb 2013 22:42
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:
Contacteer Turbo
Website
  • Citeer

Berichtdoor Turbo » 02 okt 2013 14:32

Heb je nu misschien een snor uitlaat gemonteerd ?
Ipv een brom uitlaat een snor uitlaat heeft een s bocht een brom niet.
Groeten Timo

Tomos standard (1990)
Tomos Quadro (2000)
Tomos E-Start (2006)
Tomos E-Start (2005)

Citroen C5 2.0 16v Exclusive Break
Renault Twingo (1998)
deze allen onder mijn hoede.
Omhoog

Gebruikersavatar
djenn
Tomosforummer
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 apr 2010 14:06
  • Citeer

Berichtdoor djenn » 24 okt 2013 10:21

Heb een maandje even niets meer aan de snor gedaan, maar ik ben nog niet verder.
@Turbo: Het is een snormodel en de uitlaat is een standaard snel.
Morgen ga ik een setje keerringen kopen en allen vervangen, het blokje moet toch open omdat het vraagtekenveertje stuk is.
Maar even terugkomend op het compressie probleem, ik vind het zo raar dat het probleem na het demonteren van de cilinder is opgetreden.
Ik heb de oude pakkingen minitieus verwijderd zodat alles echt vlak is, dezuiger is eraf geweest maar zit 100% goed (dit weet ik zeker omdat ik aan een kant het borgveertje had laten zitten).
Zou door die operatie de keerringen in één keer kunnen gaan lekken?
Dikke twijfels.
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
16 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 11 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.