• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Te Verwachten Kilometers Tomos A35 Bromfiets.

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
5 berichten • Pagina 1 van 1
QuadroA35
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor QuadroA35 » 18 okt 2013 15:10

Welke Tomos model heb je? A35
Wat is het bouwjaar? 2005
Sinds wanneer speelt dit probleem? n.v.t.
Wat is het probleem? n.v.t.
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? n.v.t.

Wat is bij regulier/fatsoenlijk onderhoud de te verwachten kilometrage van een Tomos A35 Bromfietsuitvoering? Ervan uitgaande dat deze technisch standaard is gehouden?

Wellicht kun je jouw huidige Kilometerstand aangeven?
Hoelang gaat een standaard cilinder ongeveer mee, en waneer is het ding echt helemaal afgeschreven (even uitgaande van Frame, Vork en Brug.)

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 18 okt 2013 19:05

De mijne is van 1989, op de uitlaat na helemaal standaard. Ik heb nu zo'n 35.000 km op de teller staan, maar heb niet het idee dat op korte termijn mijn Tosje er de brui aan geeft. En de meeste kilometers heb ik gemaakt toen ik nog op school zat en er toen zeker niet behoudend met de Tomos ben omgesprongen valt het me mee hoe deze zich heeft gehouden en de staat nu is. Wel heeft hij regelmatig de beurten gehad en diverse reparaties. Over het algemeen kan ik wel stellen dat de Tomos zelf de meest afbeulende bestuurder kan overleven.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

kest76
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor kest76 » 18 okt 2013 20:47

mijn tomos ook een A35 is ergens zo van 1990 en misschien wel iets ouder, er is verder helemaal niks bekend er van.
en heeft per jaar zo'n 5000km gereden, het onderhoud is ook niet bekend. inmiddels nu ik de tomos zo'n 4a5jaar heb, heb ik zelf de voorste en achterste schokbrekers vervangen, stel nieuwe banden en een ketting en uitlaat. ze staat nu dan een paar dagen stil vanwege de koppeling, maar verder is het 2x trappen en ze doet het, het onderhoud aan het motorblok is amper gedaan. en zal het nu veel beter in de gaten gaan houden, zoals het vervangen van olie in het blok en de ATF versnellingsbak olie, bougies en noem het maar op. tot op heden is dat nooit gedaan. maar beloof beterschap.

nu op naar de 200.000km, moet te doen zijn als ik tot mijn 67jaar moet werken dat is vast te halen nu in 31jaar hihi.

dingiedong
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor dingiedong » 18 okt 2013 23:17

Ik heb een tomos quadro Estart brom uit 2006 die wat is opgevoerd.

Ik gebruik hem voor woon/werk verkeer en al het overige vervoer omdat ik geen auto ter beschikking heb.
ik draai de laatste 2 jaar +/- 10000 kilometer per jaar weg met de brommer

op de teller staat nu bijna 31000 kilometer afgelegd door weer en wind en dus ook veel pekel.
de brommer heeft altijd zijn gewone onderhoud gehad en echt een voorzichtige rijder ben ik ook niet..
meestal volle polle en vaak kilometers lang volgas..
top bedraagt +/- 60km/h

Van het blok is de versnellingsbak nog nooit open geweest.De originele cilinder heeft het 20000 kilometer vol gehouden en rij nu 11000 kilometer met een DMP gietijzer.Een vastloper op topsnelheid maakte een eind aan de originele cilinder veroorzaakt door een afgebroken membraanplaatje
verder geen lekkage niets...De brommer is altijd betrouwbaar geweest
motortje is oersterk frame en achterbrug roestgevoelig.

Wat mankeert eraan na al die kilometers?
-een nog redelijk schakelende lawaaiige versnellingsbak mist af en toe de 2e versnelling of schakelt niet meer terug
-speling op het pistonpenlager (vervangen van pistonpen en lager helpt niet meer dus het oog in de drijfstang zelf is uitgelopen) Vermoegelijk veroorzaakt door de forse vastloper
-speling bigend..die vastloper zal het bigend ook geen goed hebben gedaan..
-speling achterbrug
-speling voorvork poten
-rotte balhoofd lagers
-versleten schokbrekers achter
-veel roest frame en zwaar verroeste achterbrug.
-slijtage remtrommels speling op de remsleutels
-versleten gashandel speling op de remhevels door slijtage
-slechte kilometerteller en aandrijving
-kapotte versleten standaard,

Het grootste probleem is het kostenplaatje...een revisie en alle reparaties kosten meer dan deze brommer waard is dus ik schrijf de brommer af zodra het blok het begeeft en overweeg een nieuwe tomos aan te schaffen.

binnenkort geeft ik de brommer een (misschien laatste) beurt herstel de speling op de achterbrug maak hem winterklaar en hoop dat ie de winter nog een keer door komt.

als je je tomos goed onderhoudt kan ie dus veel hebben en is het een betrouwbare brommer.Gebruik ook goede olie scheelt veel in onderhoud en slijtage aan de motor!

Wat opvoeren betreft blijf bij 50CC compressie niet te hoog verander niets aan de versnellingsbak..het blok blijft dan lang heel.

keesjames
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor keesjames » 30 dec 2013 14:33

hallo mijn naam is Kees
ik heb eigenlijk een vraag over mijn tomos
het is een qwadro maar heb de carburateur aan de linkerkant zitten een bing carburateurtje
heb een ander blok geprobeerd maar kon niet wegkomen met de carburateur aan de rechterkant
heb inmiddels van een paar blokjes weer een gemaakt
heb er een elektrische ontsteking ingezet met twee spoelen en hij start en loopt
maar wil alleen niet op toeren komen
heb hem al een keer in de brom en snorstand gezet
blijft op allebei lopen maar wil niet op toeren komen af en toe is het net of hij meer power wil geven maar slaat niet door
ook blijft op een gegeven moment de kickstarter meedraaien
heeft iemand voor mij een goed advies
bij voorbaat vast hartelijk dank
groet kees :') :')

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
5 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki