• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

A35 loopt en rijdt niet zonder choke

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
11 berichten • Pagina 1 van 1
QuadroA35
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor QuadroA35 » 24 okt 2013 13:53

Welke Tomos model heb je? A35
Wat is het bouwjaar? 2001
Sinds wanneer speelt dit probleem? Sinds aankoop.
Wat is het probleem? Tomos A35 start en rijdt niet zonder choke. Is 100% originele setup niets opgevoerd of gewijzigd.
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Vanalles, zie topic.

Heb een Tomos als projectje gekocht.
Aangezien ik zeer veel aan bromfietsen heb gesleuteld, en zeer bekend ben met fora, heb ik een hoop dingen uitgezocht en uitgevoerd:

-Uiteraard eerst de carburateur schoongemaakt --> Tomos wilde meteen starten op choke (heb 'm 5 seconde laten lopen)
-Alle oude benzine eruit gemikt (ik wist de status op dat moment niet van wel/geen mengsmering, en dan wil je het risico niet nemen.)
-Nieuwe Bougie (B6HS) geplaatst, want oude was zeer versleten (zichtbaar op de electrode), verder vonkte hij overal i.p.v alleen op de electrode
-Koppakking geplaatst (want die zat er niet tussen)
-Zat in de bak nog maar 3 vingerhoedjes olie, voorzien van 225ML nieuwe Eurol Tomos Olie.

Brommer bleef ontzettend slecht starten. En ontzettend roken (witte rook, van verbrandde ATF olie).
Bougie uiteraard VET van de ATF.

Bak open gehaald en het volgende uitgevoerd:
-Nieuwe vraagtekenveer (was gebroken)
-2 nieuwe koppelingen
-2 nieuwe krukaskeerringen aan Versnelling en Vliegwielzijde (Versnellingzijde was zelfs gescheurd rond de as, wat de witte rook verklaarde) Uiteraard heb ik aan onstekingszijde meteen gekeken of de afstelling van de grondplaat wel netjes op bovenste streepje stond.
-Uiteraard wederom met nieuwe verse olie en een verse dekselpakking.

Inmiddels dus een hoop geld uitgegeven, en eigenlijk geen steek verder. Cilinder ziet er goed uit (wanden) van bovenuit bekeken. Durf de cilinder niet los te halen (denk dat ik de uitlaat er nooit meer op vast krijg), en dan moet ik ook meteen weer voor een nieuwe Cilinder.

Als de brommer eenmaal 50KM/U rijdt (door te spelen met de choke), dan kan hij wel die snelheid vasthouden.

-Deotest is uitgevoerd, geen bijzonderheden.
-Bougie is mat grijs, olie/vet probleem is dus echt wel verholpen.
-Compressie is helemaal OK.
-Bromfiets is 100% Stock Factory (zoals hij van de band komt rollen).

What's next?
Laatst gewijzigd door QuadroA35 op 30 okt 2013 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.

buitertje
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 24 okt 2013 14:19

je zegt zelf al dat de kleur grijs is van de bougie. en door met de choke te spelen komt het goed. dat betekent dat er een fout zit in de afstelling. probeer eens een grotere sproeier.

de uitlaat kan ook nog dicht gekoold zitten. heb je die al ontkoold?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

QuadroA35
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor QuadroA35 » 24 okt 2013 14:52

Maar hij is 100% origineel, dus ook de standaard 53 sproeier. Daar wil ik gewoon niet aankomen eigenlijk.
Uitlaat ontkolen niet over nagedacht. Kan dat (in deze context) het probleem zijn?
Maak me zelf zorgen over membraam/zuigerveren, is dat een hoek om te zoeken? Compressie lijkt verder OK.
Klopt het dat een Cilinder niet van het blok afkan als hij nog onder het frame hangt? Het spruitstuk zit dan in weg bij de benzinekraan.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 24 okt 2013 19:03

Vwb het uitlaatdemper verhaal, die nieuwe katalisator pijpen zijn niet te ontkolen, alleen vervangen. Bij de sigaaruitlaten is de achterzijde los te halen en te ontkolen door de demper goed schoon te maken. Eventueel de koolresten in het deel waar de demper in zit ook verwijderen.

Zoals idd geopperd wordt, kan er ergens valse lucht lekken. Denk hierbij aan de aansluiting spruitstuk/ carburateur. Wellicht een idee om daar eens met wat deo te spuiten om te zien of de motor daarop reageert (afslaan of in toeren klimmen afhankelijk van gebruik van het middel). Grijs kleurtje van de bougie is iig niet goed, deze hoort koffie-met-melk bruin te zijn.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

QuadroA35
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor QuadroA35 » 24 okt 2013 19:35

Deotest is succesvol uitgevoerd (stond al in mijn topicstart). Niet in toeren klimmen en niet afslaan, gewoon stabiel lopen (wat op dat moment stabiel was.

Ik denk dat er gruwelijk veel ATF olie door deze bromfiets verstookt is, sowieso een heel carter vol = 225ML. Zou dus best kunnen dat die uitlaat gewoon helemaal vol met prut zit. Probleem is dat ik hier nog wel een spare uitlaat heb staan, maar 1 van de boutjes gaat echt geheid problemen geven, en dan kan ik ook meteen voor een nieuwe Cilinder naar de brommerboer. Maar als de uitlaat op dit moment de schuld krijgt, dan wil ik dat uiteraard best proberen!

buitertje
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 25 okt 2013 11:06

heb je de deo test ook gedaan bij de aansluiting carb spruitstuk?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

QuadroA35
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor QuadroA35 » 25 okt 2013 14:50

Deo test is uitgevoerd op de gehele luchtlijn (van carb tot cilinder (kop, voetpakking e.d.)). Heb vandaag een nieuwe uitlaat onder gehangen, verder de carburateur helemaal uit elkaar gehad, en in de cleaner gemikt. Heb de 53 sproeier speciaal nog even met flosdraad gereinigd.

Lijkt het nu iets beter te doen, maar nog steeds de choke nodig. Valt onderweg gewoon overal uit, en houdt verschrikkelijk "in".
Als hij uitgevallen is, is hij wel meteen weer startbaar (echter met choke).

Nu de uitlaat eraf geweest is, blijkt de cilinder in orde (qua montage/demontage), dus ik zou 'm er even af kunnen tillen voor zuigerveren/membraam check. Ik weet verder echt niet waar ik zoeken moet. Ik heb zeer veel bromfietskennis.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 25 okt 2013 15:35

Naar mijn mening blijft dan nog het zuigerverenverhaal over. Ik begrijp dat je alsnog de cilinder er vanaf wilt halen, dus kijk dan meteen of de zuiger+ veren niet teveel sporen hebben van klemmen, vastkoeken e.d. Misschien kun je bij twijfel zowiezo een andere zuiger monteren. Stock-factory, is dat hetzelfde als in standaard snor-instelling voor de ontsteking?

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

QuadroA35
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor QuadroA35 » 26 okt 2013 20:30

Wat ik vergeten was te melden in mijn voorgaande post, dat de bougie inmiddels wel koffie met melk bruin is.

Ga binnenkort even de cilinder lichten, ga even in die hoek zoeken. Of Rexona is gewoon een hele slechte voor een deo test :)

Met Stock-Factory bedoel ik dat de bromfiets helemaal origineel is, zoals deze destijds van de assemblage band af is komen rollen bij Tomos.

QuadroA35
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor QuadroA35 » 28 okt 2013 13:36

Inmiddels is het blok er vanonder, kop is eraf gehaald, en het volgende zichtbaar, wat in mijn ogen gewoon een keurige cilinderwand is. Hooguit een beetje veel kool en vet, maar dat is allemaal wel te wijten aan de ATF olie. (Probleem inmiddels verholpen)

Via uitlaatpoort en inlaatpoort zien de zuiger en veren er keurig uit.

Wat me juist weer wel zorgen baart is het volgende (ik hoorde bij compressie sowieso weleens wat "gesis"). Als ik de kickstarter rondtrap (zonder cilinderkop overigens), gaat het membraam "bellen blazen" (van binnen de cilinder naar buiten). Misschien is de zwarte aanslag aan spruitstukzijde ook een aanwijzing dat deze defect is, en niet meer afsluit?
Laatst gewijzigd door QuadroA35 op 30 okt 2013 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 29 okt 2013 18:08

Membraan hoort schoon te zijn. Als daar overmatig vuil zit zoals op de foto kan deze idd niet goed afsluiten.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
11 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers