• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos A3 caferacerstyle

Voor de gepimpte of helemaal originele Tomosjes van het forum.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
8 berichten • Pagina 1 van 1
terminal
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor terminal » 25 nov 2013 23:57

Na een hele poos op een standaard A35 te hebben gereden werd het tijd voor wat anders naar mijn idee.
Het word weer koud, en dus tijd voor een winter project! Normaal hield ik me dan bezig met me auto, alleen me huidige auto (Saab 9-3 2.0T ) bevalt nog perfect in de huidige staat dus ik moest opzoek naar wat anders.

Was al lang bekend met het begrip caferacer, alleen veel brommers die zich er goed voor lenen zijn italiaans en oud. Oftewel, onbetrouwbaar en geen onderdelen :P. Tot dat ik een foto voorbij zag komen in mijn zoektocht naar een leuke brommer ervoor een stel gekke jappaners die een Tomos A3 hadden omgebouwd.

Afbeelding

Toen werd het me duidelijk dat mijn altijd betrouwbare tomosje een perfecte basis zou kunnen zijn voor de ombouw.
Alleen ja, het ombouwen zou wel even gaan duren, wachten op coater, onderdelen, keuring, tijd en geld.. Dus ja me eigen brommer was niet echt een optie.
Toen kwam ik goedkoop een A3 tegen via speurders en die van de week maar even opgepikt.

Afbeelding

Wat nou de bedoeling is,

Hardtail achterkant.
Het stuur gaat eraf, en word vervangen voor clip-on handlebars van een motor.
Costum zadel.
Blok zal ongeveer rond de 60/70 moeten gaan lopen, wat vooral belangrijk is het accelereren.
Versteviging tussen balhoofd en achterkant.

En het geheel zal nog op kenteken gezet moeten gaan worden. En hier twijfel ik nogal, zou alles nog op kenteken te krijgen zijn zodra alles is aangepast? Buiten het motorblok om dan, want het is vrij logisch dat die niet door de keuring komt als die ruim te hard loopt. Maar als alles gewoon aan de keuringseisen voldoet mag ik hem dan voor de rest gewoon aanpassen en dan laten keuren?

Zal gaan proberen hier een uitgebreide build log bij te gaan houden als daar behoefte naar is :)!

homoetje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 26 nov 2013 00:28

Als alles in orde is zoals de remmen, electronica en de juiste constructiesnelheid Dan zouden ze niet moeilijk moeten doen.

Maar kan je achteraf gezien niet beter een frame met kenteken kopen zodat je wanneer hij klaar is hem uit schorsing haalt en hem verzekerd gelijk kan gaan rijden zonder gezeur. Dat is tenminste wat ik zou doen. Wel leuke plannen!

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

brother
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brother » 26 nov 2013 10:18

ik zou inderdaad doen wat homoetje zegt, gewoon een frame met kenteken aanschaffen, voorkomt een hoop gedoe met keuren en dergelijk.
en als je hem 60/70 wil laten lopen kan je ook beter een ander blok nemen
tomos S25 loopt over de 50
tomos A3/S25 liep ook 50 is nu een test frame voor me gerepareerde blokken
tomos qautro brom zit 70cc met 16mm snelheid 75 en heeft waterkoeling!
project: viewtopic.php?f=68&t=18117

Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 26 nov 2013 21:20

Wat kost het eigenlijk om een kenteken er op te krijgen ?
Naar mijn mening zijn de kosten even hoog als een lopend tomosje te kopen ,
die al voorzien is van een kenteken en ook nog eens compleet is.

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.

terminal
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor terminal » 26 nov 2013 23:00

Wat ik zo gevonden heb moet het voor 130euro lukken.
En inderdaad daar vind je een complete tomos voor, maar ik zou graag echt een A3 frame hebben, is toch net wat anders en naar mijn idee ook nog uit wat dikker plaat gemaakt. Dus tenzij iemand voor dat bedrag een A3 op brommer kenteken heeft..

Heb inmiddels wel een bedrijf een mail gestuurd die adverteerd op marktplaats dat ze diverse bouwjaren frame's op voorraad hebben met kenteken voor 35euro. Zit ook nog eens om de hoek van me vriendin, dus mocht dat wat worden ga ik dat zeker doen.
ik zou inderdaad doen wat homoetje zegt, gewoon een frame met kenteken aanschaffen, voorkomt een hoop gedoe met keuren en dergelijk.
en als je hem 60/70 wil laten lopen kan je ook beter een ander blok nemen
Waarom beter een ander blok nemen? Vind dit model juist wel geinig, desnoods met andere blok erop? Of zeg ik hier nu hele gekke dingen? Zoveel ervaring heb ik niet in de 2takt wereld, auto motoren schroef ik haast blind in en uit elkaar maar bij 2 takt nooit verder gekomen dan een cilindertje wisselen :P

homoetje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 26 nov 2013 23:31

Je kan beter een 2-speed a35 blokje er onder leggen. Die kan je makkelijker harder laten lopen, dat bedoelt brother. Maar voor 130 kan je hem wel laten keuren ja maar dan is het niet eens zeker of hij er door komt, als hij er niet door komt moet je het nog eens betalen bij een herkeuring.
Ik zou echt zoeken naar een a3 frame op kenteken met papieren, scheelt je geld en moeite en in het ergste geval ook nog een flinke tegenvaller als hij niet goedgekeurd word. Vooral met de plannen die jij hebt zou het zonde zijn als het niet lukt.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

terminal
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor terminal » 27 nov 2013 01:18

Als het goed is is dit al wel een 2 speed, althans dat wist de verkoper me te vertellen :P
Maar ik zal eens opzoek gaan of er er een voor weinig op de kop kan tikken :) Brom frame's zijn nog lastig te vinden eigenlijk.

brother
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brother » 28 nov 2013 21:14

ik bedoelde inderdaad vanwege de snelheid, je kan dat type cilinder wel hard laten lopen alleen moet je dan gaan frezen of vijlen in de cilinder en een 15/15 monteren. heb zelf ook lange tijd met ei-cilinder gereden en die reed op een bepaald moment 68 op tom tom.
en bedoelde eigelijk ook een ander blok vanwege de ontsteking deze heeft nog contact punten
tomos S25 loopt over de 50
tomos A3/S25 liep ook 50 is nu een test frame voor me gerepareerde blokken
tomos qautro brom zit 70cc met 16mm snelheid 75 en heeft waterkoeling!
project: viewtopic.php?f=68&t=18117

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
8 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Straat Tomossen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen