• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Ratelende cillinder & loopt kort stationair

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
14 berichten • Pagina 1 van 1
lexvogels
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor lexvogels » 25 sep 2014 17:35

Welke Tomos model heb je? A3
Wat is het bouwjaar? 2007
Sinds wanneer speelt dit probleem? Sinds de aankoop
Wat is het probleem? Ratelende cilinder & loopt kort stationair
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Nee

Beste forumleden,

Ik heb een aantal probleempjes met mijn Tomos en hoop hier antwoord op mijn vragen te kunnen krijgen aangezien ik al een aantal maanden veel op het forum heb gelezen (en geleerd!) maar niet de juiste info over mijn probleem heb gevonden.

Hier even wat info over mijn tomos:
- 14/9 sha
- A35 luchtfilter
- standaard cilinder + snorkop
- niet aan de ontsteking gekomen
- ik tank normale brommix van de Shell

Hier mijn vragen:
- Mijn snor Tomos loopt lekker, ongeveer 35-40 met standaard bromuitlaatje. Hij loopt slecht stationair, heb deze al af proberen te stellen. Ik heb de stationairschroef zo ver mogelijk ingedraaid zodat hij zo hoogtoerig mogelijk loopt, maar alsnog maakt hij te weinig toeren als hij stationair loopt. Als de motor warm is dan blijft hij wel langer stationair lopen, ongeveer 3 minuten. Waar kan dit aan liggen en hoe kan ik dit probleem verhelpen?

- Ten tweede hoor ik een ratel uit de cilinder komen, dit hoor ik vooral als ik volgas op zijn topsnelheid rijd, maar ook als ik hem met een heel klein beetje gas stationair laat lopen. Het is niet extreem storend, maar het hoort niet. Mijn bougie is een beetje aan de grijzige kant nadat hij goed warm is gereden, zou deze ratel verband hebben met de bougie kleur? Waar kan dit aan liggen en hoe is het te verhelpen?

Bij voorbaat dank,
Lex Vogels

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 26 sep 2014 13:20

De grijzige kleur duidt op een te arm mengsel, oftewel teveel lucht tov brandstof. Dit zou het probleem kunnen zijn waarom je motor niet stationair wil blijven draaien.

Het ratelen kan andere oorzaken hebben. Stationair kan dit de 1e versnellingskoppeling zijn (is veel besproken, ook hoe je dit oplost). Op top kan het ratelen komen doordat de ontsteking voor de snelheid waarmee de zuiger beweegt wat vroeger gezet kan worden.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

lexvogels
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor lexvogels » 27 sep 2014 13:50

De grijzige kleur duidt op een te arm mengsel, oftewel teveel lucht tov brandstof. Dit zou het probleem kunnen zijn waarom je motor niet stationair wil blijven draaien.

Het ratelen kan andere oorzaken hebben. Stationair kan dit de 1e versnellingskoppeling zijn (is veel besproken, ook hoe je dit oplost). Op top kan het ratelen komen doordat de ontsteking voor de snelheid waarmee de zuiger beweegt wat vroeger gezet kan worden.
Bedankt shadowranger!
Ik zal zo een paar maten grotere sproeiertjes halen, en ik ga ook meteen de ontsteking wat eerder zetten, gewoon bromstand neem ik aan hè?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

lexvogels
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor lexvogels » 27 sep 2014 21:36

Heb vandaag het linkercarter er af gehaald enz om de ontsteking eerder te zetten. Tot mijn verbazing stond hij al op het bovenste streepje (bromstand). Maar het geratel op zijn top kan dan toch ook niet aan de eerste versnellingskoppeling liggen?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 29 sep 2014 17:33

Dat kan ook het kantelen van de zuiger zijn, of een uitgelopen lager van de drijfstang. Kun je voelen of er in de beweegrichting van de zuiger speling zit op het lager van big-end en small-end? Eventueel ook even de krukaslagers checken.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

lexvogels
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor lexvogels » 29 sep 2014 22:16

Dat kan ook het kantelen van de zuiger zijn, of een uitgelopen lager van de drijfstang. Kun je voelen of er in de beweegrichting van de zuiger speling zit op het lager van big-end en small-end? Eventueel ook even de krukaslagers checken.
Dat is misschien wel een goeie, ik ga hier wat meer informatie over opzoeken, en dan zal ik zodra ik tijd heb hier naar kijken. Als er speling op zit, is het dan een kwestie van lagers vervangen?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 30 sep 2014 17:00

Krukaslagers kan wel, big en small-end lager van de drijfstang wordt moeilijker, makkelijker is compleet vervangen.

lexvogels
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor lexvogels » 14 okt 2014 19:14

Ik had dus in mijn snor tomos al sproeier 51 zitten, de bougie kleur duidt op een te kleine sproeier, lijkt me sterk. Nu denk ik dus dat het komt door valse lucht, deotest gedaan, geen resultaat. Hij viel alleen uit met de deotest toen ik tussen carb en spruitstuk van heel dicht bij spoot, hier zit geen pakking maar is dit dan de veroorzaker van de valse lucht? Bij het dicht houden van mijn uitlaat ging hij veel zachter lopen maar viel niet uit als ik voldoende gas gaf (1/4 open) toen ben ik met mijn hand gaan voelen of ik ergens lucht uit voelde komen, er kwam onder het motorblok, tussen de carters lucht vandaan. Heb ik nu dus 2 plekken valse lucht?
Ook lag er trouwens wat mengsel in het aansluitrubber van mijn luchtfilter.
Is dit een verklaring voor het niet af kunnen stellen van de stationair?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 15 okt 2014 13:01

Valse lucht kan idd daar optreden daar waar je gespoten hebt. Het feit dat je pas van heel dichtbij reactie krijgt wil zeggen dat of het lek erg klein is, of er op eoa manier op een andere plek (voetpakking) valse lucht is.

Voor je aanwijzing mbt tot lucht bij het carter kan ook duiden op een lekke voetpakking of andere oorzaak daar dat het niet goed aansluit (beschadiging van de pasvlakken). Of je uitlaatpakking is gewoon lek, want als je de uitlaat dichthoudt (geen gas geven) moet ie uitvallen.

Een defect membraan kan ook oorzaak zijn (afgebroken stukje van een lip door een imitatie vervangings cilinder) of krukaskeerringen die op hun eind zijn of lekken.

Vwb het mengsel in het aansluitrubber: dat is normaal. Bij de nieuwe carburateurs zit er een vertikaal pijpje voor de luchtinlaat die daar de troep weer wegzuigt. Als die er niet zit en je hebt last van valse lucht kan het zo zijn dat er idd mengsel in komt te zitten.

lexvogels
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor lexvogels » 15 okt 2014 14:37

Ik heb wel gas gegeven tijdens het dichthouden van de uitlaat, want zonder gasgeven valt hij meteen uit, loopt niet meer stationair namelijk..
Om het membraan te controleren is het noodzakelijk om mijn gehele blok te demonteren neem ik aan?
Ik heb naar mijn weten geen imitatie cilinder, is dit af te leiden aan de vorm o.i.d. van de cilinder zodat ik het zeker kan weten?
En hoe zou ik de valse lucht tussen het spruitstuk en carburateur kunnen verhelpen? De carburateur zit al zo strak mogelijk aangeschoven, en zo stevig mogelijk vast gedraaid. Is dit een kwestie van wat vloeibare pakking gebruiken omdat hier normaal geen pakking op zit?

Hartelijk bedankt shadowranger, je helpt mij goed op weg.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 15 okt 2014 20:37

Stationair kun je afstellen met de stationairschroef aan de zijkant van de carburateur. Maar blijkbaar werkt dit niet, want je zegt dat deze geheel ingedraaid is.

Het blok moet idd gedemonteerd worden om bij het membraan te komen. Als deze nog vast zit met de originele breekboutjes kun je er vanuit gaan dat het de originele cilinder is. Neemt niet weg dat er toch een hoekje oid van het membraan kan zijn.

Ook de voet/ koppakking kan oorzaak zijn, pasvlakken moeten schoon zijn van oude pakkingresten en geen beschadigingen (deuken) hebben. Voetpakking moet goed aansluiten bij de carteropening en cilinderpoorten. Er zijn 2 typen op de markt, voor A3/35 en A55 motor. Die laatste heeft grotere spoelers, dus ook de pakking is anders die niet goed afsluit op de oude A35/A52 blokken.

Vwb het afsluiten van de carburateur, achterin zit een rubber ring met ervoor een opvulbus van nylon. Naast dat de carburateur goed moet aangeschoven zitten, let er dan ook op dat de vulbus maximaal (met de kraag) tegen de carburateur zit. Anders lekt er alsnog lucht tussen ring en bus door.

lexvogels
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor lexvogels » 15 okt 2014 23:26

Super, dankjewel. Ik ga dit allemaal nalopen in mijn vakantie komende week. En als ik dan toch de voetpakking ga vervangen zet ik er denk ik ook gelijk een bromzuiger er in.

Dat wat je zei over de carburateur begrijp ik nog niet helemaal, je zegt: achterin zit een rubber ring met ervoor een opvulbus van nylon. Bedoel je hier tussen het spruitstuk en carburateur? Hier heb ik namelijk niets van gezien bij mij..

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 16 okt 2014 06:55

Er zit tbv de aansluiting dit nylon busje in de opening van de carburateur:

Afbeelding
Deze moet volledig achterin de opening zitten van de carburateur anders dicht ie de splet niet af. Let daar goed op als je zo'n busje hebt.

Of er zit een witte nylon bus in met een kraag zoals deze:

Afbeelding

Daarachter, dus verder in de opening zit een rubber ring zoals te zien is op deze afbeelding:

Afbeelding

Op deze exploded view zie welke onderdelen er zitten, het gaat dus om onderdeel 39 en 40:

Afbeelding

Bij de laatste is het van belang dat de carburateur goed aangeschoven zit op het spruitstuk.

Als ik jouw verhaal zo lees vermoed ik dat je alleen een vulbus hebt zoals op de 1e afbeelding. Dan is het zaak deze goed achterin de carburateur te drukken. Met het eraf halen kan het gebeuren dat de bus een stukje meekomt maar niet meer volledig achterin komt als je de carburateur op het spruitstuk zet.

lexvogels
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor lexvogels » 19 okt 2014 19:36

Wederom bedankt shadowranger.

Morgen ga ik er meteen werk van maken, ik hoop dat het probleem hiermee verholpen is.

EDIT: Dat was het helaas ook niet, ik heb de versie met de rubberen ring en het busje met kraag. Zo straks als ik kon er op gezet, er is geen verschil waarneembaar met voordat ik dit heb gedaan.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
14 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen