• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos S25 van Rikkert

Voor de gepimpte of helemaal originele Tomosjes van het forum.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
8 berichten • Pagina 1 van 1
rikkert
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor rikkert » 10 feb 2015 11:50

Hallo Forumleden,

Ik ben al een tijdje lid van het forum. Soms actiever, soms wat minder.

Om te beginnen:
Mijn naam is Rik(kert), ben 22 jaar oud en rij elke dag van mijn huis in Lelystad naar mijn werk (in Lelystad) met de Tomos. In de zomer vind ik het heerlijk om gewoon een ritje te maken met de Tomos. Genoeg over mijzelf, nu meer over mijn Tomos.

Ik heb mijn Tomos S25 sinds Juli 2014. De brommer heb ik toen gekocht toen hij nog zo'n 28 km/u (GPS) reed. De tomos was verder nog helemaal origineel met ei-cilinder en het 1-speed blok.

De Tomos was redelijk onderhouden. Er is altijd wel wat aan te doen natuurlijk;) Ondertussen is er flink geïnvesteerd in de brommer.

Nadat ik de brommer een tijdje had heb ik het passagierzitje verwijdert (stepjes zaten er al niet op) en de schokdempers vervangen. Deze veerden totaal niet meer. Er zitten nu YSS racing schokdempers op (300mm, was eerst 280mm). Toen ook een claxon erop gezet (hell-yeahh)

Vervolgens vond ik de topsnelheid te laag en heb ik besloten hier wat aan te doen. Omdat het opvoeren van een S25 mij te moeilijk werd heb ik besloten om het rigoureus aan te pakken.

Een 2e hands 2-speed blok overgenomen (gereviseerd), brom-cilinder, puch-HD kop, nieuwe zuiger, schuin spruitstuk (15mm), 14/12 dell'ortho (was 14/9) en powerfilter.

Nadat dit alles was geassembleerd wilde de brommer eerst niet starten. Na wat spelen met de sproeiers kreeg ik de brommer toch aan de praat. De topsnelheid was meteen flink gestegen (48 km/u, GPS). Hier komt de luie klusser in mij naar boven overigens: voor het schuine spruitstuk moet de rechterkap van mijn brommer aangepast worden (past anders niet), dit heb ik nogsteeds niet gedaan (ondertussen 4 maanden verder). Maar dit onderwerp maak ik niet voor niks (de bedoeling is om mijn brommer beter te onderhouden en meer te klussen).

Daarna brandde mijn verlichting steeds door. Een nieuwe spanningsregelaar was hiervoor de oplossing.

Vervolgens speelde het probleem op dat mijn Tomos steeds trager werd. Zowel met optrekken als met Topsnelheid werd het alsmaar minder. Uit mijn waarnemingen kon ik conclusie trekken dat het probleem zich ergens bij de cilinder afspeelde. Die er maar is afgehaald en inderdaad: er bleek een van membraan kleppen af te zijn gebroken (goedkope imitatie troep, lesje geleerd). Malossi membraan erop gezet en sindsdien geen probleem meer gehad.

Hier een foto van hoe de tomos er bijstaat (moment van opname: 14-02-15)
Afbeelding

Wat ik o.a. van plan ben:
- uitzoeken of een m-stuur (of iets anders) leuk staat en die dan monteren.
- natuurlijk de rechter zijkap aanpassen zodat die er weer op kan
- zijstandaard monteren
- buddyseat monteren (alleen omdat het stoer staat) i.c.m. nieuw bagagedrager (die is oud en verroest)

Dat zijn op de korte termijn de plannen, er kan altijd nog wat bij natuurlijk.

Update 30 April!!!: foto's volgen binnenkort!
Buddyseat zadel is besteld en binnen en ook gemonteerd, ook het zijstandaard zit erop en de rechter zijkap zit er (eindelijk) op na wat bewerkingen met de Dremel:). Foto's volgen binnenkort. Ook is de ketting weer mooi schoon en strak (schakeltje tussenuit), brommert rijd zo weer heerlijk. De rest ook meteen even gepoetst. Binnenkort nog even de blokolie vervangen en dan is ie weer klaar voor voorlopig.
Laatst gewijzigd door rikkert op 30 apr 2015 19:15, 2 keer totaal gewijzigd.

Jespertje
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Jespertje » 11 feb 2015 18:28

Ben benieuwd naar de foto's, als je hele uitlaat steun is afgebroken zou ik als ik jouw was het zo netjes mogelijk wegwerken met de slijp en een universele uitlaat steun kopen die op je ophang punten van je veer word gezet.

http://www.tomoshop.nl/catalog/uitlaats ... -1541.html

Kost 9 euro en ziet er een stuk netter uit dan een opnieuw gelaste uitlaatsteun. Je zou een custom beugeltje kunnen maken en die erop lassen als je goed met metaal bent :wink:
Tomos 65cc Airsal - VERKOCHT
Derbi 74cc Italkit
Tomos 50cc STD

Grunninger broezerss

rikkert
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor rikkert » 13 feb 2015 11:16

Ben helaas niet handig met metaal;) Zat ook te denken aan zo'n uitlaat steun. Opnieuw lassen werkt blijkbaar niet (aangezien ik dat al is geprobeerd heb).

Binnenkort even tijd vinden om de brommert te poetsen, dan komen er foto's

Bobbert
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Bobbert » 24 mar 2015 12:40

Mooi rik, komen die foto's nog? M stuur is echt super dik zeker icm een ronde koplamp!

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

rikkert
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor rikkert » 24 mar 2015 13:41

Hey Bob,

Foto staat erop, eigenlijk zat er tussen de foto's maar 1 goede. Brommer werd ook niet helemaal goed schoon dus het was ook de moeite niet om veel foto's te maken.

Ben bang dat het halen van mijn motorrijbewijs (en een motor) roet in het eten gaat gooien voor het geplande 'bewerken' van de Tomos. Voorlopig gaan geld en tijd even een andere kant op;)

Ben wel van plan om de Tomos te houden, dus wellicht komen er nog wel nieuwe ontwikkelingen

Bobbert
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Bobbert » 26 mar 2015 17:16

Ben blij te horen dat je nog voor de motor gaat. Zaterdag is zeker die open dag?
m.v.g. Bob

rikkert
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor rikkert » 30 apr 2015 19:16

Update toegevoegd aan de beginpost!

Bobbert
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Bobbert » 01 mei 2015 09:28

en je m-stuur dan?
m.v.g. Bob