• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Vastloper, nieuw blok past niet

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
13 berichten • Pagina 1 van 1
Jasper.r
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Jasper.r » 09 mar 2015 18:38

Welke Tomos model heb je? Geen idee
Wat is het bouwjaar? Geen idee
Sinds wanneer speelt dit probleem? Paar maanden nu
Wat is het probleem? Tomos blok vastloper, nieuw blok gekocht en lijkt niet te passen met kabels
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Nee

Beste,

Ik heb nu een aantal maanden geleden een vastloper gehad in mijn zwarte snor tomos. Ik ben vervolgens een geresiveerd blok gaan ophalen zodat mijn broer (hij heeft ervaring met het maken van motorblokken en brommers in het algemeen) deze erop kon zetten, maar na het losmaken van het vastgelopen blok kwamen we er al snel achter dat er iets niet klopte met de kabels. Nu lijkt het erop dat de vorige gebruiker van mijn tomos (meer dan 3 jaar geleden gekocht nu) een elektrische start van de tomos afgehaald heeft maar de kabels erin heeft laten zitten (zie foto).

Nu was mijn vraag hoeveel het zou kosten om dit bij een brommerzaak te laten repareren? Zeg maar dat ik de tomos plus het nieuwe blok breng en zij de rest doen. Of kan ik het zelf met de bestaande kabels evengoed?

Twee foto's:
Afbeelding - hele blok
Afbeelding - close-up van kabels

Met vriendelijke groet,

Jasper
Laatst gewijzigd door Jurre255 op 09 mar 2015 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: De linkjes aangepast naar foto's.

Jurre255
Moderator
Moderator
  • Citeer

Berichtdoor Jurre255 » 09 mar 2015 19:34

Ik heb je foto's even gefixed, zo hoeven mensen niet op een link te klikken.
Tomos A35
65cc
HD- KOP
Technigas chrome uitlaat.
15\15 Dellortho SHA

Voor vragen, stuur gerust een PB.

Jespertje
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Jespertje » 09 mar 2015 21:38

Als ik jouw was had ik er een elektrisch schema bij gepakt en dan gekeken of alles wel klopt. Ik heb ook een elektrische start die er nog wel opzit maar ik heb veel minder draden? Terwijl alleen de knipperlichten zijn weggehaald :')
Tomos 65cc Airsal - VERKOCHT
Derbi 74cc Italkit
Tomos 50cc STD

Grunninger broezerss

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 10 mar 2015 13:37

Heb je een oud blok met 2 draden als vervanger (zonder e-start)? Gezien de bekabeling kan dit idd niet passen en zal je zelf een oplossing moeten vinden. Ik word er niet wijs uit of het blok op de foto de nieuwe of de oude is.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Jasper.r
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Jasper.r » 10 mar 2015 18:06

Ik heb je foto's even gefixed, zo hoeven mensen niet op een link te klikken.
Bedankt!
Als ik jouw was had ik er een elektrisch schema bij gepakt en dan gekeken of alles wel klopt. Ik heb ook een elektrische start die er nog wel opzit maar ik heb veel minder draden? Terwijl alleen de knipperlichten zijn weggehaald :')
Ja ik ben bang dat de vorige eigenaar ook geen idee had wat hij deed, om eerlijk te zijn.
Heb je een oud blok met 2 draden als vervanger (zonder e-start)? Gezien de bekabeling kan dit idd niet passen en zal je zelf een oplossing moeten vinden. Ik word er niet wijs uit of het blok op de foto de nieuwe of de oude is.
Het nieuwe blok is zonder e-start, het oude blok (te zien op de foto, deze is vastgelopen) is degene met e-start bekabeling terwijl het gewoon een kick-start is.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 10 mar 2015 19:10

Even over de close up van de bedrading: De rode draad is de ontsteking, de gele van de wisselspanning/ stroom naar de regelaar, de rood-witte is voor de gelijkrichter en laden van een accu. De laatste is dus niet nodig in geval van een kickstartblok.

Hoe zit het met de overige stekkers?

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Jasper.r
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Jasper.r » 11 mar 2015 16:04

Even over de close up van de bedrading: De rode draad is de ontsteking, de gele van de wisselspanning/ stroom naar de regelaar, de rood-witte is voor de gelijkrichter en laden van een accu. De laatste is dus niet nodig in geval van een kickstartblok.

Hoe zit het met de overige stekkers?
Ik kan eventueel ook een foto maken van de bedrading (en wat close-ups) van het nieuwe blok dat ik dus op deze bedrading aangesloten probeer te krijgen. Ik maak me vooral zorgen om hoeveel dit zou kosten om bij een brommerzaak te laten regelen, en of het überhaupt past.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 12 mar 2015 12:52

Is goed, ik wacht je foto's af.

Mbt de kosten, dat ligt aan wat ze allemaal moeten doen. Een stekkertje ergens aankrimpen zal de moeite niet zijn, maar reken wel op werkplaatskosten. En die kunnen nogal in de papieren lopen. Beter is om zelf aan de hand van schema's (in onze wiki staan er genoeg) de bepalen wat waaraan gezet moet worden. Het gaat per slot van rekening maar om 2 zaken (ontsteking en licht). Lijkt mij niet zo moeilijk om het zelf te doen.

Jasper.r
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Jasper.r » 12 mar 2015 13:13

Is goed, ik wacht je foto's af.

Mbt de kosten, dat ligt aan wat ze allemaal moeten doen. Een stekkertje ergens aankrimpen zal de moeite niet zijn, maar reken wel op werkplaatskosten. En die kunnen nogal in de papieren lopen. Beter is om zelf aan de hand van schema's (in onze wiki staan er genoeg) de bepalen wat waaraan gezet moet worden. Het gaat per slot van rekening maar om 2 zaken (ontsteking en licht). Lijkt mij niet zo moeilijk om het zelf te doen.
Bedankt voor alle hulp tot zo ver, ik stel het zeer op prijs.

De werkplaatskosten waren zover ik me kon herinneren inderdaad aardig prijzig, ik geloof rond de 70 euro per uur. :shock:

Zorgen deze 2 foto's voor enige duidelijkheid? Dit is het nieuwe blok dat ik dus probeer aan te sluiten.

Afbeelding
Afbeelding

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 12 mar 2015 17:08

Misschien een tip, maar waarom zet je de ontsteking van het vastgelopen blok niet over naar de vervanger? Dan zit je ook niet de klooien met hoe je de boel moet aansluiten. Kijk daar eens naar. Misschien is dat makkelijker. Het blokje moet zowiezo 1 op 1 onder het frame te hangen zijn.

Kwestie van kickstartpedaal en kap verwijderen. Oude ontsteking eraf, andere erop, zaak weer dichtbouwen, pedaal erop en gaan.

Jasper.r
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Jasper.r » 12 mar 2015 21:25

Misschien een tip, maar waarom zet je de ontsteking van het vastgelopen blok niet over naar de vervanger? Dan zit je ook niet de klooien met hoe je de boel moet aansluiten. Kijk daar eens naar. Misschien is dat makkelijker. Het blokje moet zowiezo 1 op 1 onder het frame te hangen zijn.

Kwestie van kickstartpedaal en kap verwijderen. Oude ontsteking eraf, andere erop, zaak weer dichtbouwen, pedaal erop en gaan.
Ik ga er dit weekend met mijn vader naar kijken met uw advies. Bedankt, ik zal even laten weten hoe het ging!

Jasper.r
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Jasper.r » 14 mar 2015 13:39

We hebben even gekeken en ik heb een nieuwe vraag.

Uit mijn nieuwe blok komen een gele en een blauwe kabel. Uit het oude blok een gee, rode en een bruine. Nu was mijn vraag of ik de rode met de blauwe kon verbinden, de gele met de gele en de bruine laten vervallen?

Mvg

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 15 mar 2015 12:40

De gele uit beide blokken zou van het licht moeten zijn, de blauwe uit het "nieuwe" blok is gelijk aan de rode uit je oude blok en is voor de ontsteking. Waar die andere kleuren voor dienen kan ik hooguit uit de schema's halen (e-start?)

Heb je nog gekeken of je de complete ontsteking kan overzetten uit het vastgelopen blok?

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
13 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers