• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Welke cilinder moet ik hebben?

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
94 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • Volgende
TomosS25Power
Tomosforummer

Berichtdoor TomosS25Power » 03 aug 2015 21:51

Misschien een wat onduidelijke foto. Maar achter het onderste gat van de uitlaat zit geen stuk beugel waar ik een bout doorheen kan steken. Heb bij deze even een foto van de achterkant van het beugeltje. Het is gewoon een rechthoekig beugeltje met 2 gaten wat horizontaal aan het frame is bevestigd.

Afbeelding

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Bijlagen
image.jpg

TomosS25Power
Tomosforummer

Berichtdoor TomosS25Power » 08 aug 2015 23:10

Ik heb de pakkingen net vervangen en er ook vloeibare tussen gedaan, nu is het wachten tot morgen. Ook heb ik een nieuw busje in de carb gedaan. Hiervoor moest wel het afdichtringetje eruit, zoals bij sommige SHA's het geval was aldus shadowranger. Verder zag ik dat mijn bougie, zuiger en zuigerveren enorm smerig waren door onverbrande olie, er zat allemaal troep tussen. Dit zat tevens in de cilinder (zitten geen krassen oid in). Ik had met action 2 takt gemengd, wat ik dus nu niet meer ga doen. Ga vanaf nu castrol of kroon olie gebruiken, zou dit de zwarte troep in de cilinder kunnen verhelpen (tevens is de benzine wel gewoon helder, hier zit geen rotzooi in). En ja ik heb 1:50 gemengd :p. Verder wilde ik ook mn vtw keerring vervangen, alleen zat er behalve de keerring ook nog een zwart rubbertje wat helemaal kapot was. Hoe heet dit rubbertje en kan ik het online bestellen? Kan het namelijk niet echt vinden op tomoshop/tomosparts. Als laatste dan (hehe) paste de biturbo gewoon. Heb het verloopbeugeltje van euro 2 naar euro 1 vastgemaakt door de bout met de bus door het bovenste gat te steken. Daarna kon ik de uitlaat gewoon vastmaken, heb ff een foto bijgevoegd. Nou, weer een hoop informatie en maar hopen dat hij het doet met de nieuwe vtw keerring :D

Bijlagen
image.jpg

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 09 aug 2015 11:02

Dat zwarte rubbertje ken ik niet. Normaal zit er alleen de vtw keerring. Misschien ook een eigen "oplossing" van de vorige eigenaar? Ik kan mij indenken dat hij/ zij de binnenbandtruuk heeft toegepast tussen afstandbus en voortandwiel.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

TomosS25Power
Tomosforummer

Berichtdoor TomosS25Power » 09 aug 2015 12:29

Dan zal het vast wel een eigen oplossing zijn aangezien ik het rubbertje online niet kan vinden. Is het slim om deze rubbers opnieuw te maken en ertussen te doen of zal een nieuwe keerring met vulbus en vloeibare pakking voldoen?

mrsmile89
Tomosforummer

Berichtdoor mrsmile89 » 09 aug 2015 14:22

De binnenbandtruuk waar Shadowranger op doelt is ook nodig na het plaatsen van een nieuwe keering en busje.
Alle tandwielen die men tegenwoordig koopt zijn imitatie en deze zijn dunner als de originele. Probleem is dat je deze dan niet volledig aan kan draaien waardoor een kleine spleet overblijft waar olie langs gaat lekken. Tevens zit je keerring dan niet volledig opgesloten waardoor afdichten een stukkie moeilijker wordt.

zie topics:
viewtopic.php?t=1148
viewtopic.php?f=33&t=18837

TomosS25Power
Tomosforummer

Berichtdoor TomosS25Power » 09 aug 2015 15:51

Dus als ik het goed begrijp moet ik de keerring met wat vet (dacht zelf aan witte vaseline) plaatsen, vervolgens de vulbus met wat vloeibare pakking in het midden. Daarna het tandwiel erop, dan een rubbertje van een oude binnenband, dan het borgplaatje en dan de moer? Als ik dit 24 uur laat drogen lijkt me de kans nihil dat die dan nog lekt, toch?

TomosS25Power
Tomosforummer

Berichtdoor TomosS25Power » 10 aug 2015 15:23

Het rubbertje wat ik eerder bedoelde, is geloof ik nummer 27 op onderstaande foto van tomosparts. Is dit inderdaad het goede rubbertje? Bij tomosparts staat dat dit rubbertje (en rubber 26) ook olie lekkage voorkomt. Deze nummers zijn die dunne ringen voor en achter het tandwiel helemaal onderaan.
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (55.74 KiB) 7290 keer bekeken

mrsmile89
Tomosforummer

Berichtdoor mrsmile89 » 10 aug 2015 23:19

Dus als ik het goed begrijp moet ik de keerring met wat vet (dacht zelf aan witte vaseline) plaatsen, vervolgens de vulbus met wat vloeibare pakking in het midden. Daarna het tandwiel erop, dan een rubbertje van een oude binnenband, dan het borgplaatje en dan de moer? Als ik dit 24 uur laat drogen lijkt me de kans nihil dat die dan nog lekt, toch?

Lijkt mij dat het rubbertje achter het tandwiel gaat.
Anders komt je borgplaat niet lekker uit.
Het rubbertje wat ik eerder bedoelde, is geloof ik nummer 27 op onderstaande foto van tomosparts. Is dit inderdaad het goede rubbertje? Bij tomosparts staat dat dit rubbertje (en rubber 26) ook olie lekkage voorkomt. Deze nummers zijn die dunne ringen voor en achter het tandwiel helemaal onderaan.
Nr 26 is denk ik de o-ring die in het naaldlager SCE 109P (nr 24) gaat. Omdat ze die los verkopen hebben ze deze er bij ge-paint. Dit o-ringetje is inderdaad een van de oorzaken van een lekkende kickstartas.

Als je bovenstaande montage aanhoud zie ik het niet snel misgaan (op voorwaarde dat je de keerring fatsoenlijk monteert, dus inderdaad met wat vaseline/ATF-olie de keerring insmeren en met een busje met zelfde diameter erin duwt/zachtjes tikt en daarna je vulbusje monteert)

Wat nr 27 moet voorstellen heb ik geen idee van, wellicht hebben ze iets zelf verzonnen voor het fietsbandrubbertje.
Ik zou het ze even vragen :wink:

TomosS25Power
Tomosforummer

Berichtdoor TomosS25Power » 10 aug 2015 23:46

Heb inderdaad al een mailtje gestuurd maar tot nog toe geen reactie. Zal morgen wel komen aangezien ze dan geopend zijn. Maar om rubber nr. 26 te vervangen moet ik de koppelingskant loshalen ofniet?

mrsmile89
Tomosforummer

Berichtdoor mrsmile89 » 15 aug 2015 22:56

Heb toevallig mijn blok uit elkaar liggen dus ben zo vrij geweest om even een fototje voor je te schieten van de (gele) o-ring.
Afbeelding
Je moet inderdaad de koppelingskant open halen en je kickstart as eruit trekken.
Ik denk dat je even een naald o.i.d. moet gebruiken om het o-ringetje eruit te pielen.
De naaldlagers zitten er in geperst dus die kan je niet zomaar vervangen of loshalen.
Had je nog antwoord gehad over wat nr 27 is?

TomosS25Power
Tomosforummer

Berichtdoor TomosS25Power » 16 aug 2015 00:08

Mrsmile89, ja ik heb idd antwoord gehad. Ze adviseerden mij om eerst nr.27 te vervangen (gewoon een afdichtrubber, wel origineel tomos dus niet zelfgemaakt) en te kijken of het lekken dan weg is. Anders ga ik mss voor niks die andere vervangen wat veel werk is zo te lezen. Nu ik toch bezig ben wil ik meteen even een 'klacht' met jullie delen: ik heb dinsdag via de mail aangegeven (bij tomosparts) dat ik nr.27 wilde laten versturen per briefpost omdat ik €6,95 voor een rubbertje erg duur vindt. Ze hielden de verzendkosten op €2,95 dan. In totaal kostte het rubbertje incl. verzenden dus €7,75. Dit heb ik diezelfde dinsdag rond 14:30 overgemaakt. Inmiddels (zaterdag!) heb ik m'n rubbertje nog steeds niet binnen en aangezien PostNL dinsdags pas weer bezorgt heeft het dus een week geduurd om een rubber ringetje te verzenden, schandalig! Verder waren ze bij mijn vorige bestelling mijn cilinder vergeten waardoor ik ook dik een week moest wachten om m'n cilinder te monteren. Het lijkt wel alsof ze je willen helpen, totdat je hebt betaald, dan gaat alles ineens heel traag. Bij tomoshop overigens nooit problemen gehad. Als ik de keus had had ik dan ook tomoshop gekozen, alleen hadden zij nr.27 niet...

TomosS25Power
Tomosforummer

Berichtdoor TomosS25Power » 25 aug 2015 22:32

Hallo, daar ben ik weer. Inmiddels loopt de tomos weer en lijkt de olielekkage tot dusver opgelost (moet nog wel wat olie bij, er was wat uitgelopen). Maargoed, de tomos loopt dus, maar lijkt nog slechter te lopen dan voorheen. De pakkingen zijn vervangen en overal zit vloeibare pakking tussen, overal waar ik het heb geplaatst zie je het een beetje 'uitpuilen'. Valse lucht heb ik nog niet getest, maar aangezien ik alle reparaties tot nu toe met mijn pa heb gedaan en hij de cilinder er niet weer af wil halen omdat valse lucht volgens hem niet het probleem is (omdat je overal vloeibare pakking ziet). Zijn advies was ook om de tomos te verkopen en een anders soort snor/bromfiets terug te kopen zodra hij redelijk/goed loopt. Ik denk dat ik dit advies ook maar opvolg aangezien hier maar geen einde aan lijkt te komen.

Maar verder. Hij loopt goed stationair maar er is geen/amper gasreactie. Bij gas geven komt hij heel moeilijk op toeren. Sproeier 48 tot 52 geprobeerd, loopt op 52 het beste maar nog steeds ronduit slecht. Nieuwe bougie geplaatst. Luchtfilter hebben we er eens afgehaald en toen een vinger voor het gat gehouden waar de lucht doorheen gaat. Als je dan gas geeft komt hij wel vol in zijn toeren en gaat het achterwiel ook hard draaien. Hij krijgt dus teveel lucht, maar valse lucht lijkt mij en vooral mijn pa zo onwaarschijnlijk aangezien lucht toch niet door vloeibare pakking kan? Je ziet het echt compleet rondom de cilindervoet en membraan zitten dus daar kan onmogelijk lucht doorheen komen. Morgen ga ik hier nog op testen, maar ik wil er toch even vanuit gaan dat het geen valse lucht is. Membraan is goed vastgedraaid, zijn ook andere inbusjes op gekomen die strakker aan te draaien zijn en niet zo snel doldraaien. Kop is weer met 15nm aangetrokken. Wat wel opmerkelijk was bij het vervangen van de pakkingen was dat verbrandingsruimte in de kop zeiknat was. Dit hebben we toen droog gemaakt en de kop weer normaal terug geplaatst. Ik ben nu echt bijna ten einde raad en zou de tomos het liefst de deur uit doen, maar ik ben bang dat ik er in deze staat niet genoeg voor krijg om iets anders terug te kopen.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 26 aug 2015 13:00

Heb je de carburateur goed op het spruitstuk gemonteerd? Vaak ontstaat daar de valse lucht doordat de afsluiting van de spleet naast de schroef niet goed is. Er zijn 2 mogelijkheden welke situatie gebruikt is:

- witte vulbus met kraag en rubber ring erachter (vaak problemen met lekkage en valse lucht)
- pasbus die volledig in de opening gaat waar het spruitstuk op de carburateur aansluit.

In het eerste geval zou je kunnen proberen de kraag te verwijderen zodat de vulbus geheel in de carburateur kan. Hiermee los je het probleem op dat het tussen het rubber en de vulbus lucht kan lekken. Zowel in dit geval en in het laatste situatie geldt: zorg er voor dat de vulbus goed achterin de opening zit waardoor de spleet wordt afgesloten.

Zie de bijlage in de rode ovaal waar deze spleet zit
Bijlagen
8JsyeP0m.jpg
8JsyeP0m.jpg (28.02 KiB) 7170 keer bekeken

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

TomosS25Power
Tomosforummer

Berichtdoor TomosS25Power » 26 aug 2015 14:50

Ik heb net de deotest gedaan, geen resultaat. Bij de cilinder trekt hij geen valse lucht, bij het membraan niet en bij de carb niet. Ik heb een pasbus in de carburateur zonder die afdichtring, die dicht de spleet af. Ik weet niet echt waar ik het zoeken moet, rijden doet hij niet meer. Zou het toch een krukaskeerring aan de ontstekingskant kunnen zijn? Zie verder geen witte rook.

Edit: ik heb sproeiers 55, 57 en 62 bijgekocht en met geen van deze loopt hij goed. Hij is niet voorruit te branden, top ligt rond de 20 max. op de teller. Ik heb nu krukaskeerringen besteld die ik morgen ga monteren. Heb de ontsteking er al af liggen, maar kan verder niet veel aan die keerring zien, hij zit ook nog gewoon in zijn fitting. Kan dit toch de oorzaak zijn van het slechte lopen of is er meer aan de hand? Iemand die misschien weet waarom mijn cilinderkop van binnen nat was toen ik die eraf had? Ik ben er nu onderhand klaar mee, die nieuwe keerringen kosten me al weer €20. Achteraf gezien had ik beter een andere tomos kunnen kopen voor het geld wat ik nu aan deze heb uitgegeven. Maar goed, dat is achteraf...

Edit 2: heb de koppelingskant ook losgehaald. De keerring zat er hier niet recht in. Aan een kant kwam ie er iets uit en aan de andere kant zat ie er iets te ver ingedrukt. Ik wilde foto's plaatsen alleen komt er dan te staan 'http-fout' waarna de foto's niet in mijn bericht verschijnen. Ook meteen even het vraagtekenveertje gecontroleerd, deze was nog heel. Morgen maar weer verder...

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 27 aug 2015 12:52

Wanneer krukaskeerringen er niet goed in zitten heeft dit invloed op de afdichting. Dat je geen witte rook hebt gezien ook al zat de koppelingskant er niet in, dan kan ie nog wel genoeg afdichten voor de olie, maar niet voor de druk die ontstaat door de neerwaartse slag van de zuiger. Hierdoor gaat een deel van de brandstof ergens weglekken wat resulteerd in vermogensverlies. Helaas is uiterlijk niet veel te zien aan een keerring of en zo ja waar deze defect kan zijn.

Dat de kop zeiknat wordt kan komen door een overschot aan brandstof tov lucht (sproeiermaat), of onvolledige verbranding door een foutief ontstekingstijdstip.

Vwb je foto's, ik neem aan dat je die als bijlage in dit bericht wilde voegen. Dat kan dmv het tabblad "bijlagen", dan "bestanden toevoegen", selecteren van je computer en dan nog "plaats inline" waarmee de foto's rechtstreeks op het forum worden geplaatst.

TomosS25Power
Tomosforummer

Berichtdoor TomosS25Power » 28 aug 2015 00:36

De krukaskeerringen zijn vandaag vervangen, zijn kaarsrecht geplaatst. De tomos loopt nog steeds als stront, hij maakt gewoon 0 meer toeren als je gas geeft. Even een paar dingen op een rij:

1. Valse lucht is het niet, hier is op getest.
2. Krukaskeerringen ook niet, vervangen.
3. Sproeiers veranderen doet niks.
4. Uitlaat niet dichtgeslibt, ligt een nieuwe onder.
5. Bougie vonkt goed en blauw/paarsig.
6. Cilinder + zuiger is compleet nieuw.
7. Carburateur is nagekeken, geen gekke dingen aan te zien (uitgeboord of iets dergelijks).

Ik ben nu écht ten einde raad. Wat wel zeer opmerkelijk was bij het openmaken van de koppelingskant, was dat er een stukje aluminium ter grootte van een erwt in lag. Dit is waarschijnlijk een stuk carter. Nu kan ik van de buitenkant van het carter niks zien, maar mijn pa zei dat er goed een stuk carter uit de krukasholte geslagen zou kunnen zijn (hoe dit zou kunnen weet ik niet). Ik zal later een foto ervan toevoegen en een filmpje van hoe hij nu loopt. En shadowranger, ik heb je een pb gestuurd.

Edit: link naar het filmpje http://youtu.be/JDdX0mWHTLg
Als ik gas geef hoor je hem niet klimmen in toeren, valt weg bij volgas. Als ik de choke op een bepaald punt zet (dus niet helemaal erop klik) hoor je dat hij wel wat toeren gaat maken maar niet erg veel. Heb echt geen valse lucht gevonden.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 28 aug 2015 18:43

PB terug.

Stukje aluminium in het carter, zul je toch echt op onderzoek moeten gaan waar dat vandaan komt. Als er idd een stukje uit de spoelruimte is geslagen kan dit wel degelijk een vermogensprobleem geven. Hoe dit is ontstaan kan ik niet bedenken. Heb je een tandarts spiegeltje? Dan is dat een mooi hulpmiddel om achter de opening van de kickstartremveer te kijken ipv het blok te splitsen.

Het interessante is het verhaal van de sproeiers, waarvan jij aangeeft dat dit niets uitmaakt. Echter door met de choke te spelen krijg je wel meer respons. Lijkt me dat er toch ergens mengsel verdwijnt.

Btw, de bougie mag niet eentje van een resitor (=weerstand) type zijn. Dus alles waar een R in zit is niet goed. Dit ondanks dat de bougie mooi lijkt te vonken.

Carburateur is schoon (ook de gaten in de venturie en stationair gaatje?), gasschuif is niet beschadigd of het deksel gescheurd?

TomosS25Power
Tomosforummer

Berichtdoor TomosS25Power » 28 aug 2015 19:11

Ondanks dat mijn pa het probleem heel graag wil vinden en oplossen d.m.v. het blok te splitsen gooi ik er liever een ander blok onder dat plug & play is en goed loopt. Nu is mijn vraag: welke 'vaste kosten/reparaties' brengt een blok splitsen met zich mee? En wat is een redelijke prijs voor een goed lopend, niet lekkend tomos bromblok/ontgrensd snorblok? Indien de kosten van een nieuw blok lager liggen dan een bloksplitsing (terwijl ik dan misschien ook nieuwe carters nodig heb) ga ik liever voor zekerheid en koop ik een goed blok. Dalijk steek ik nog meer geld in dit blok en blijft het slecht lopen, dat wil ik niet.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 28 aug 2015 19:15

Bij het splitsen van het blok moet je iig nieuwe pakkingen hebben, ook voor het middendeel. Vaak zit alles in een setje. Olie kun je hergebruiken, mits niet te oud.

Enige wat het je kost is tijd en wellicht ergernis als dit (ook) niets oplevert. Wat een compleet gereviseerd blok kost is wat de gek er voor wil geven. MP staan er genoeg op, maar wees alert op "mooie verhalen".

TomosS25Power
Tomosforummer

Berichtdoor TomosS25Power » 29 aug 2015 12:34

Ik ga het blok toch splitsen, is daar geen schade te zien dan koop ik toch een ander blok. Dan gooi ik alle onderdelen in een doos en kan ik die later nog gebruiken (vooral de cilinder, is zgan). Nog even over het huidige blok: er zit de goede bougie in, een NGK B6HS en de venturie is ook schoon. Heb ik ff schoongeblazen en er daarna een lamp ondergehouden en door de twee gaatjes scheen duidelijk licht. Hoe kun je zien of de gasschuif is beschadigd? Zie er niks opmerkelijks aan (afgebroken stukken oid).

Gesloten
  • Afdrukweergave
94 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • Volgende

Terug naar “Algemeen”

Ga naar