• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

slecht tot niet starten

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
11 berichten • Pagina 1 van 1
kest76
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor kest76 » 01 dec 2015 10:12

ikheb een tomos brommer A3 standaard van bouwjaar 2010.

de brommer heb ik voor woon werkverkeer, en vorige week wil ik smorgens weg.
het starten wat normaal met 2x trappen, direct doet duurt nu onderhand 5minuten.

inmiddels heb ik er een nieuwe bougie van ngk type 4122 BR7HS erop gezet, welke mij is aangeraden bij de bromfietszaak.
vanwege de langere schacht. de bougie afgesteld door middel van een voelermaat op 0,8mm.
volgens de werkplaats handleiding van tomos.
afgelopen zaterdag de ontstekingsmodule vernieuwd met nieuwe bougiedop, wat volgens mij veel beter zou moeten werken.
ondanks alles is het starten niet veel beter geworden, zodra ze start loopt het blok onrustig wat van de kou zou kunnen komen. waneer ik er op rijd is het veel beter dan er voor, niet meer inhouden.

wat ik me nu afvraag kan het zijn dat de contactpunten versleten zijn??? ik weet niet of dat de boosdoener zou kunnen zijn.
opzich ben ik redelijk technisch, alleen de contactpunten heb ik geen verstand van en waar dat ze zitten en makkelijk te vernieuwen zijn.

ik wordt er namelijk niet goed van dat de brommer zo slecht start.
wie heeft raad waar ik iets mee kan???

ik had het forum al helemaal door gespit maar kom er niet uit vandaar mijn verhaaltje.

mvg kest.

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 01 dec 2015 10:48

Kreeg ik laatst ook al mee van de bromboer, mooi verhaal erbij maar bij een BR bougie hoort een kap zonder weerstand, heb je die? En dan is de afstand van 0,8 mm mogelijk ook wat groot, geen idee of dat zo'n rol kan spelen hoor.

Verder klinkt het alsof je stationair kanaaltje in je carb vies zou kunnen zijn.

Contactpunten zitten onder het vliegwiel. Geen idee of dat de oorzaak kan zijn als ie verder wel mooi loopt.

Edit, a3 zal wel a35 zijn gezien het jaartal, dan heb je geen contactpunten dus die kunnen van de lijst :)
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...

kest76
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor kest76 » 01 dec 2015 11:23

hoe ziet die kap er uit??? op de bougie zat een dopje, wat je er af draaien kunt. omdat anders de bougiedop er niet op kan.
de afstand van de elektrode heb ik uit de workshop manual van het forum hier over de A35.
de brandstof haal ik altijd door een filter om geen troep in de brandstof tank te krijgen.

als ik de blokjes van de tomos allemaal voorbij zie komen, zit er maar weinig verschil in hooguit hoe dat de carberateur zit.
gezien dat ik de bougie en ontstekingsmodule vervangen heb, leek het niet meer dan logisch dat het nog contactpunten zouden kunnen zijn.

net buiten nog eens de vonk van de bougie wezen controleren, maar ben daar totaal niet over te spreken.
een zeer miezerig tot geen mooie blauwe vlam wat er normaal gesproken tussen zou horen.

en aangezien ik benzine heb
de verlichting flauwtjes brand waneer je op de kickstrat trapt.
compressie is er ook.

het enige punt waar ik op uit kom is het blauwe flammetje op de bougie, en aangezien er nieuwe bougie en ontstekingsmodule er op zit. kom ik uit op de contactpunten.

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 01 dec 2015 11:32

Met kap bedoel ik bougiedop, die hebben meestal een interne weerstand van rond de 5 Kohm. (Als je het zeker wilt weten even na meten met multimeter of merk/ type opzoeken) Je nieuwe bougie heeft dat ook dus dat is dubbelop. Als dat het geval is zou ik of een nieuwe bougiedop halen zonder weerstand of gewoon een B7HS (of 6 want volgens mij is dat wat er in hoort)

Nogmaals, je hebt geen contactpunten.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...

kest76
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor kest76 » 01 dec 2015 11:58

ik heb de oude en nieuwe bougiedop op tafel liggen, en zie nu de verschillende nummers en weerstanden op de doppen staan.
de oude dop staat is LB05F 5k ohm/ en de nieuwe is LB01F 1k ohm, ik zal even proberen wat er gebeurd met de oude dop er op.
sorry dat ik steeds in de veronderstelling was dat het blok van bouwjaar 2010 nog contactpunten had, is dat veranderd in loop der jaren???

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 01 dec 2015 12:12

Die oude dop moet je dus niet hebben, 1 Kohm van de nieuwe zit wel goed denk... daar zit het probleem dan niet (als het probleem de ontsteking al is.)

Edit, krijgt ie ook bezine als je geen gas geeft met starten?

O no, red pilled...

kest76
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor kest76 » 01 dec 2015 12:21

ik heb de nieuwe bougiedop om geruild voor de oude met de hogere weerstand, die heeft er altijd opgezeten.
en de afstand van de elektrode van de bougie verkleind zodat mijn nagel van de duim er tussen paste.
en ze starte zonder lang te moeten trappen op de kickstart.

ik zal eens proberen er achter te komen wat er eigenlijk op hoort, en krijg steeds meer het vermoeden dat er door de vorige eigenaar niet zo nauw is gekeken naar de onderdelen. meer onder het motto van zolang ze het maar doet.
straks nog eens na een uurtje kijken of ze zonder problemen weer snel start.

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 01 dec 2015 12:33

Appart weer maar ok, astie het weer doet :)

Alles even goed nakijken kan nooit kwaad.

Succes!

O no, red pilled...

kest76
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor kest76 » 01 dec 2015 13:55

ik heb net nog even de bougiedop verwisseld met de nieuwe 1 ohm, en ze doet het nog steeds.
waar het dan aan gelegen heeft is mij een raadsel, het is net een vrouw haha geintje.
zolang ik maar niet hoef te fietsen in dit prachtige weer.

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 01 dec 2015 15:23

0,8 mm elektrode afstand was iets te groot, normaal wordt 0,5 mm aanbevolen, dit in combinatie met de oude bougiekap met hogere ontstoorweerstand gaf waarschijnlijk een slechtere vonk.

kest76
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor kest76 » 01 dec 2015 17:17

ik heb de brommer vorig jaar gekocht, en wat er kapot gaat is puur slijtage.
de vorige eigenaar zei dat hij altijd in onderhoud is geweest, waar hij gekocht is en je zult in sommige gevallen iemand op zijn woordt moeten geloven.
het is nu ook allemaal achteraf, maar zo langzaam aan kom je er achter dat er niet gekeken is wat de nummers van onderdelen waren.
en waneer je er iets mee krijgt, hoor je pas wat er op zou horen te moeten zitten.
net als de bougie heb ik bij een scooter/bromfiets zaak vandaan, die direct zei je hebt de verkeerde bougie en gaf daarna de juiste mee. met die info was ik erg blij, zoals van de bougiedop wist ik niet. totdat ief mij vertelde dat er in de bougiedop nog verschil zit, en heb ondanks alles weer veel geleerd en de brommer start nog steeds na 2x trappen op de kickstart.
dankzij het forum heb ik toch weer iets geleerd, het heeft me geen geld gekost. en het was leuk om via aanwijzingen het toch weer voor elkaar te krijgen.

heel hartelijk dank voor alle hulp

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
11 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen