• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Geen trekkracht

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
22 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
flexertomos
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor flexertomos » 02 dec 2015 23:13

Hallo,

Mijn kameraad heeft een 2e hands Tomos Quadro gekocht. Hij trok slecht op en hadden daarom het oude tandwiel (22 tands) vervangen voor een nieuwe (28 tands). Het hielp alleen niks, daarbij komt nog dat de Tomos totaal geen trekkracht heeft. Hij gaat niet harden dan 15 a 20 km per uur.

Er zit een 49 sproeier in en het standaard luchtfilter. De bougie is koffie bruin. We hebben de uitlaat al uitgebrand. Ik las nog iets over de uitlaatpoort, ik weet niet precies hoe dat werkt. Kan iemand mij daarbij helpen??

En heeft iemand nog een andere suggestie wat heb probleem kan verhelpen???

kinderbrueno
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 02 dec 2015 23:23

Zou inderdaad goed kunnen dat de uitlaatpoort dicht zit. Dan moet je even de uitlaat er af halen en met een lampje er in kijken.
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 03 dec 2015 00:05

In de uitlaatpoortr dus, niet de uitlaat ;)
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...

pampie
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor pampie » 03 dec 2015 01:42

Dat lijkt me dan ook wel vrij logisch ief.
Maar kan dat ja, dat de uitlaatpoort helemaal dicht gaat zitten? Met wat, laagjes olie, roet?

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 03 dec 2015 08:43

De uitlaatpoort kan zeker gedeeltelijk dicht gaan zitten met zwarte troep en dan kan die ook slecht rijden. Gewoon even uitlaat er af en checken.

kinderbrueno
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 03 dec 2015 10:37

Kool enzo. Heb dit zelf een maand geleden ook gehad. Deed er ongeveer een kwartier over om op top te komen haha. Nu trekt hij weer goed op en is de top hoger dan voorheen.
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)

flexertomos
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor flexertomos » 03 dec 2015 11:47

Heb zojuist de uitlaat er onder weg gehaald, zo ziet de uitlaatpoort eruit. Lijkt me niks aan de hand??

Zo nee, heeft iemand dan nog een andere optie?
Bijlagen
IMG_20151203_114547.jpg

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 03 dec 2015 12:39

Dat is het probleem iig niet. Andere opties te over, forum staat er vol mee. Benzine lijkt ie wel te krijgen, krijg ie ook genoeg lucht, of veel te veel? Is de uitlaat ook echt schoon? Dat zou je kunnen testen door em iets te laten lekken bij de flens. Wat ie al deed zo te zien :)

Mijn advies zou zijn om er is een middag of 2 aan te spenderen, blok eronder weg, schoonmaken, cilinder er af, kijken hoe het spul er uit ziet, eventueel wat dingetjes vlakken op de pakkingvlakken en netjes weer in elkaar zetten met nieuwe pakkinkjes.

Als dat allemaal netjes zit, zuigerveertjes goed, luchtfilter en carb schoon en goed werkend dan blijven er nog de krukas keeringen over en de ontsteking.

Is een snor uitvoering dus?

Zo wordt het een beetje gokken de hele tijd, eerst zelf ff meer testjes doen. (deo test, haal je luchtfilter er is af, uitlaat laten lekken etc.)
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...

flexertomos
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor flexertomos » 03 dec 2015 13:16

Dankje! Luchtfilter is er al af geweest, kwam wel redelijk veel mengsmering uit de carb toen ik hem los maakte. Hik trok/trekt iets valse lucht bij de aansluiting van de carb op het spruitstuk.

Is het veel werk als je de cilinder eraf haalt? En is het lastig, ben geen geweldige klusser namelijk.. En weet je zo ook welke pakkingen er dan vervangen moeten worden?

Ik zal deze stappen even langs lopem

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 03 dec 2015 13:34

Los dan eerst die valse lucht op, desnoods een nieuwe vulbus en rubber ringetje in de carb doen. Dan de carb zo ver mogenlijk op het spruitstuk drukken en dan pas vastdraaien. Test dan nog even met deo of die daar nog valse lucht trekt. Spuit ook nog even met deo bij de kop en voetpakking van de cilinder en de aansluiting carb met de cilinder voor eventuele valse lucht.

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 03 dec 2015 16:07

Idd, als je weet dat ie daar lekt eerst dat maar is. Cilinder er af is op zich niet zo veel werk maar bij de sport'r moest het hele blok er onder weg, geen idee of dat bij alle tomossen zo is. Achteraf veel handiger want dan kan je overal goed bij en bekijken/ schoon maken.

Blok er onder hangen had ook wel wat voeten in aarde want (ik van de week dus) niet eerder gedaan en dan blijk je dus alles fout te doen wat kan maar rustig kijken hoe dingen zitten (of zaten, foto's maken) en dan is het goed te doen. De cilinder zelf zit met 4 moertjes vast en als je een beetje mazzel hebt komt ie niet te moeilijk los (roest) Pakkingen zijn dan voet, kop en membraan.

Aan de andere kant, zal niet de eerste keer zijn dat er een tapeindje af breekt of schroefdraad dol gedraaid wordt en dan ben je verder van huis. Maar je vroeg opties ;)

Edit: trouwens wel 'grappig', mijn pack'r heeft ook besloten er de brui aan te geven de afgelopen 2 dagen, beetje gelijke symptonen, beroerd starten, uitvallen en geen gang in te krijgen. Bij mij zit er ook een raar tingeltje in het blok dus zal m'n eigen raad maar is gaan opvolgen. Tis wat met die dingen, had vroeger een quadro en die reed altijd. Nou ja....

... en dan vind je dus een zuiger met dikke klemsporen, zucht :roll:

O no, red pilled...

flexertomos
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor flexertomos » 03 dec 2015 23:04

Bedankt voor de suggesties.
Ik heb alles nagelopen, niks te merken met de Deo test.
Toen heb ik de uitlaat ontgrends en dit was de oplossing.

Hij doet het super nu

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 04 dec 2015 01:14

Die zat dus toch dicht?

O no, red pilled...

flexertomos
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor flexertomos » 12 okt 2016 15:59

Ik heb nu hetzelfde probleem als mijn kameraad. Als ik de Tomos aan trap start hij direct en loopt. Zodra ik erop ga zitten en gas geef gaat hij hoog in de toeren en ik blijf gewoon stil staan. Het vraagteken veertje heb ik al bekeken en daar is niks mis mee.

Onlangs heb ik een nieuwe imitatie spoel gemonteerd ivm het doorbranden van de oude spoel. De onderste spoel (zwart) staat in het midden. Net zoals de oude spoel.

Heeft iemand een idee wat het kan zijn??

Alvast bedankt!

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 12 okt 2016 19:35

Het hoeft niet het probleem zijn met het vraagtekenveertje. In sommige gevallen kan het hart van het voorste kettingwiel uitgesleten zijn of de as waarop deze zit weggevroten. Dan maakt de as wel toeren maar pakt de ketting niet mee. Als jullie er met z'n 2-en op zitten merk je dit wel, terwijl als hij alleen erop zit dit niet/ minder opvalt.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

flexertomos
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor flexertomos » 12 okt 2016 19:39

Als er niemand op zit dan loopt de ketting wel. Dan dit dan nog steeds het probleem zijn?

flexertomos
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor flexertomos » 12 okt 2016 19:41

Dan staat de Tomos wel op de bok trouwens

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 12 okt 2016 20:18

In dat geval is de weerstand tussen tandwiel en as dusdanig groot dat ie uiteindelijk het kettingwiel wel mee kan nemen. Dan lijkt het alsof er niets aan de hand is. Enige manier om erachter te komen is om de boel los te maken.

Een voorbeeld van deze slijtage:

As
Afbeelding

Tandwiel kan dus ook zijn uitgesleten op deze as. Helaas even geen voorbeeld van, maar op basis van bovenstaande foto lijkt me het wel duidelijk waar je het moet zoeken.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

flexertomos
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor flexertomos » 12 okt 2016 20:31

Eergisteren had ik de spoel geplaatst, toen kwam de Tomos wel van zijn plek het zei moeizaam maar toch.. Daarna heb ik de spoel wat bijgedraaid aangezien ik dacht dat het daar aan lag. Toen wou hij niet starten en kwam er een enorme knal uit de uitlaat. Vervolgens de spoel in de huidige positie gezet. Nu straf hij direct en blijft hij stationair lopen. Zou het aan de ontsteking kunnen liggen? Of dat er geen compressie is?

http://www.tomos-parts.nl/ontsteking-to ... tatie.html

Deze spoel heb ik gekocht, het zwartje spoeltje heb ik onderaan zitten. Maakt de positie van de kleine spoeltjes nog uit?

flexertomos
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor flexertomos » 13 okt 2016 13:07

Ik heb gekeken naar die as en dat zag er opzich goed uit. Als de tomos op de bok staat dan draait die ook wel. Zodra ik de bougie eruit haal komt er lichte witte rook uit mn cilinder gat. Kan dat kwaad?

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
22 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen