• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos gekocht, welk type??

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
6 berichten • Pagina 1 van 1
Racing RTS
Tomosforummer
Berichten: 60
Lid geworden op: 04 dec 2015 14:06
Locatie: Veendam - Groningen
Contacteer:
Contacteer Racing RTS
Website Skype
  • Citeer

Berichtdoor Racing RTS » 04 dec 2015 14:27

Hallo allemaal,

Woensdag heb ik een Tomos gekocht puur met het idee om ermee te gaan rossen.
Niet zozeer voor mijzelf - al zal ik zeker wel een keer gaan rossen - maar meer voor mijn zoon.

Ik heb geen idee wat voor het type het is maar na ff Googlen denk ik dat het om een Flexer gaat.
Nu zijn er eigenlijk twee types, Flexer, Flexer Ex. Wat is het verschil tussen deze twee types?

Afbeelding

De motor loopt op dit moment niet, ik heb nog een uitlaat nodig, de benzinedop die mist en de carburateur mist een dekseltje (daar zit het luchtfilter in neem ik aan?)

Bestaat er een soort werkplaatshandboek voor deze Tomos en is die online te gebruiken?

Ik hoor het graag van jullie.
En als jullie nog onderdelen hebben liggen voor dit type zoals bijvoorbeeld de dop, luchtfilter+kap en een uitlaat, dan hou ik mij van harte aanbevolen.

Groetjes, JC
Omhoog


Racing RTS
Tomosforummer
Berichten: 60
Lid geworden op: 04 dec 2015 14:06
Locatie: Veendam - Groningen
Contacteer:
Contacteer Racing RTS
Website Skype
  • Citeer

Berichtdoor Racing RTS » 04 dec 2015 15:42

Inmiddels ben ik al ietsje verder, het framenummer opgezocht en staat er nog keurig netjes in.
Ook heb ik gezocht naar het motornummer, onder de cilinder kan ik op de rand het nummer A52 vinden.
Verder staat er op de op de onderste helft van de cilinder Tomos A5 en op de bovenste helft D25 volgens mij.

Ik ben heel nieuwsgierig of dit nu een 25kmh of een 45kmh blokje is.
Wie kan mij dat vertellen en waar kan ik dat aan zien?

Ik heb gezien dat vooral de compressieverhouding anders is tussen beide types, de ene heeft 6.0 en de andere 10.0.
Is dit een kwestie van een dikkere pakking of is de cilinderkop ook echt anders?
Omhoog

John1950
Vastgeroeste forummer
Berichten: 533
Lid geworden op: 31 mei 2015 12:23
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 04 dec 2015 16:38

D25 kop is bij mijn weten een snorkop dus het zal wel een snor zijn. Of je kijkt gewoon naar de kleur van de kentekenplaat, blauw is snor en geel is brom.
Omhoog

pampie
Tomosforummer
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 nov 2015 01:28
  • Citeer

Berichtdoor pampie » 05 dec 2015 04:47

Als er D25 ingestand staat dan is het een snorfiets ja.
Omhoog

Racing RTS
Tomosforummer
Berichten: 60
Lid geworden op: 04 dec 2015 14:06
Locatie: Veendam - Groningen
Contacteer:
Contacteer Racing RTS
Website Skype
  • Citeer

Berichtdoor Racing RTS » 05 dec 2015 11:57

Zonder kenteken gekocht dus dat kunnen we niet zien. Zo slim ben ik ook nog wel.

Maar is dat de enige aanduiding?

Want wat is het verschil tussen de beide koppen?
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat ze voor beide uitvoeringen een aparte cilinderkop hebben gemaakt.
Aan de technische gegevens te zien is het enige verschil de compressie verhouding zoals ik hierboven ook al heb genoemd.
De compressieverhouding kan alleen maar veranderd worden door de compressie ruimte boven de zuiger te vergroten of te verkleinen. Een dikke of een dunnere pakking is veel goedkoper om het gewenste resultaat te krijgen.

Zelfs de carburateur, DellÓrto SHA 149P is van beide types hetzelfde, dus daar zit het ook niet in, misschien wel in de sproeiers. Ik zou me kunnen voorstellen dat het spruitstuk een andere "begrenzer" heeft, met andere woorden de doorgang is nog kleiner als bij een 45kmh uitvoering.

In dit forum zijn vast wel technische specialisten die hier wat meer over kunnen vertellen.
Omhoog

Racing RTS
Tomosforummer
Berichten: 60
Lid geworden op: 04 dec 2015 14:06
Locatie: Veendam - Groningen
Contacteer:
Contacteer Racing RTS
Website Skype
  • Citeer

Berichtdoor Racing RTS » 05 dec 2015 12:43

Oewaa sorry, ik heb niet goed genoeg gezocht.
Inmiddels heb ik aardig wat antwoorden gevonden op het forum, super bedankt JooL!

(nu moet ik eerst eens ff kijken hoe ik de afbeeldingen kan zien in het forum want dat lukt mij nog niet)
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
6 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.