• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

zuiger met gat ????????

Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
10 berichten • Pagina 1 van 1
hellbat
Vaste forummer
Berichten: 497
Lid geworden op: 30 mei 2005 01:49
Locatie: Berkel-Enschot

Berichtdoor hellbat » 02 jun 2005 23:39

Een tijdje geleden ben ik begonnen met het opknappen van een tomosje, voor de lol eigenlijk zeg maar, dit projectje had ik van iemand uit eindhoven op de kop getikt, maar u, na demontage van het blok, zie ik dat er onder de zuigerbodem, een geboord gat zit wat uitmond in de uitlaatpoort, als de zuiger bovenaan zit ????????

Wat heeft dat gat voor functie ???????

Lijkt mij alsof je er enkel maar vemogen door verliest, omdat de compressie onder de zuiger pas later op gang komt, en je een gedeelte van je verse mengsel alweer kwijt bent, rechtsreeks de uitlaat in.

Het ziet eruit als een origineel ingegoten gat, dus niet achteraf door een of andere koekwous met een black&decker erin gejast ofzo.

Laat effe wat weten.

Groetjes Ikke.

P.S.

Het brommertje bleek achteraf een snor te zijn met een a5 cinlinder + kop, dus er is al het een en ander aan geklooid.
Omhoog


NikeyTomos
Tomosforummer
Berichten: 129
Lid geworden op: 23 mei 2005 21:24
Locatie: Zoeterwoude

Berichtdoor NikeyTomos » 05 jun 2005 11:48

Het gat zit dus in de zuiger? onder de zuigerbodem? dus net onder je zuigerveren? Als dit het geval is en dit gat komt uit in je uitlaatpoort dan is het simpel. Dan zat die zuiger verkeerd om. Het gat moet richting inlaatpoort wijzen.
Tomos, 50cc (N2C tuned), Proma, 12mm = 76 km/u
Omhoog

hellbat
Vaste forummer
Berichten: 497
Lid geworden op: 30 mei 2005 01:49
Locatie: Berkel-Enschot

Berichtdoor hellbat » 05 jun 2005 11:54

Dus het is toch een soort derde spoelpoort dan, oke, ga ik proberen

bedankt voor de hulp
Ook een Gyneacoloog is een Kutmonteur.
Omhoog

NikeyTomos
Tomosforummer
Berichten: 129
Lid geworden op: 23 mei 2005 21:24
Locatie: Zoeterwoude

Berichtdoor NikeyTomos » 05 jun 2005 13:51

Heb je al 2 spoelpoorten in je zuiger dan? (sleuven) Zit dit gat nu wel of niet aan dezelfde kant als deze poorten?
Tomos, 50cc (N2C tuned), Proma, 12mm = 76 km/u
Omhoog

hellbat
Vaste forummer
Berichten: 497
Lid geworden op: 30 mei 2005 01:49
Locatie: Berkel-Enschot

Berichtdoor hellbat » 05 jun 2005 14:10

Nee, ik heb geen extra spoelpoorten in die zuiger zitten, afgezien van dat gat dan.

Wat ik bedoelde is dat ik naast de twee "normale" spoelpoorten, dan ook nog dat gat in de zuiger heb, dat zal dan via de inlaatpoort functioneren als een "extra" spoelpoort. De derde dus.

enne, dat gat ziet er niet zo uit als je op een originele zuiger ziet, twee langwerpige sleuven naast elkaar, maar het is echt een gaatje, ongeveer 5mm groot, en ietwat onder een hoek schuin naar binnen geboord.

Maar ik weeteven genoeg wat dit betreft, ik ga die zuiger omdraaien en dan alsnog eens uitproberen wat hij dan doet.

groetjes Ikke
Ook een Gyneacoloog is een Kutmonteur.
Omhoog

poekelen
Admin
Berichten: 2604
Lid geworden op: 25 dec 2004 01:07
Locatie: apeldoorn
Contacteer:
Contacteer poekelen
Website

Berichtdoor poekelen » 05 jun 2005 18:23

je kan de zuiger niet zomaar omdraaien. op de zuiger staat een pijl, die moet richting de uitlaat poort wijzen. als je hem verkeerd om heb zitten dan kan het zo zijn dat je zuigerveren knappen
Omhoog

hellbat
Vaste forummer
Berichten: 497
Lid geworden op: 30 mei 2005 01:49
Locatie: Berkel-Enschot

Berichtdoor hellbat » 05 jun 2005 18:36

Helaas, er staat geen pijl op, enkel een aanduiding X5 waar ik niks mee kan.

Wat je zegt echter klopt wel, als je de zuiger monteert, vooral als je het niet vertrouwt, of wat ik nu doe, de zuiger omdraaien, dan is het belangrijk dat je de zuigerveersloten ( Die kleine pinnetjes die de opening van de zuigerveer op hun plek houden ) LANGS de poorten laat lopen.
Deze mogen in GEEN geval DOOR een poort heen gaan.

Is dit niet het geval, dan schiet het uiteinde van die veer in de poort, en breekt hij af. Gevolg, nieuwe zuiger/cilinder aanschaffen.

Makkelijk he, viertakten, daar hoef je geen rekening mee te houden, daar zitten geen zuigerveersloten in, gelukkig !!!
Ook een Gyneacoloog is een Kutmonteur.
Omhoog

NikeyTomos
Tomosforummer
Berichten: 129
Lid geworden op: 23 mei 2005 21:24
Locatie: Zoeterwoude

Berichtdoor NikeyTomos » 08 jun 2005 17:46

maar je zuigerveerslotjes zitten toch wel aan de andere kant van dat gat zeker? als dit zo is dan is het gat origineel. anders niet. Liepen je slotjes nog niet door je inlaatpoort dan? (edit: of lopen ze dan ook precies naast je inlaatpoort)

Je kan trouwens beter van dit gat een sleuf maken. en dan daarnaast nog een sleuf maken. Deze sleuven moet je dan wel overeen laten komen met de breedte van de twee inlaatpoorten. Probeer maar, bij mij scheelde het flink in snelheid. (als je dit tenminste belangrijk vind hoor.
Tomos, 50cc (N2C tuned), Proma, 12mm = 76 km/u
Omhoog

JooL
Vaste forummer
Berichten: 433
Lid geworden op: 27 dec 2004 10:53
Locatie: Helvoirt
Contacteer:
Contacteer JooL
Website

Berichtdoor JooL » 08 jun 2005 22:46

mensen mensen mensen toch

wat een kwats weer.
Deze gaten horen naar boven te zitten.
Naar de inlaat, dit heeft als functie dat je inlaat langer open staan zodat je cilinder meer benzine krijg. Je brommer gaat harder lopen en trekt harder.

bij een tomos van een maat van mij. heb ik dat ding over de 60 lopen. hij heeft ook een immitatie uitlaat. Hij rijdt mij voorbij terwijl ik een proma heb.
Afbeelding
Omhoog

NikeyTomos
Tomosforummer
Berichten: 129
Lid geworden op: 23 mei 2005 21:24
Locatie: Zoeterwoude

Berichtdoor NikeyTomos » 09 jun 2005 16:23

Ik weet niet of je goed leest maar ik zeg toch dat die twee sleuven naar je inlaatpoort moeten! Ik vroeg alleen of dat gat naar de uitlaatpoort of naar de inlaatpoort zat. en waar de slotjes ten opzichte van het gat zitten: aan de zelfde kant of aan de andere kant.

Ik heb ook twee sleuven in mn zuiger gemaakt. Met nog n paar andere aanpassingen (waaronder mijn cilinder getuned): 76 km/u met standaard cil en 12 mm carb en proma gp
Tomos, 50cc (N2C tuned), Proma, 12mm = 76 km/u
Omhoog


Gesloten
  • Afdrukweergave
10 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Archief”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.