• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

tomosXL snor loopt niet harder dan 20

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
10 berichten • Pagina 1 van 1
tomosXL
Pindabrein
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 mei 2016 21:09
  • Citeer

Berichtdoor tomosXL » 17 mei 2016 21:31

Hallo Tomos-liefhebbers,

Ik heb een Tomos XL snorfiets bouwjaar 2011 met gescheiden brandstofsysteem die momenteel niet harder dan 20 wil lopen.
Om de tweede versnelling te bereiken moet ik mijn been met kracht tegen het afvalt wegdrukken aangezien hij niet voldoende op toeren komt.Ook stationair niet trouwens.Na een lang stuk rijden afremmen betekent afslaan.Na een minuut of twee kan ik weer starten,binnen 2 minuten starten betekent 20 keer aantrappen.

De dingen die ik zelf al geprobeerd heb:

-Pakking tussen cilinder en spruitstuk vervangen wegens valse lucht.Getest met deodorant-spray.
-Uitlaat chromen sigaar 3 dagen met gootsteenontstopper laten inweken,daarna uitspoelen met warm water.Kwam veel
troep uit.
-Carburateur 1 nacht in wasbenzine laten weken,met een oude tandenborstel poetsen,en weer in elkaar zetten.Bakje
met wasbenzine was zwartig met los drijvende rommel nadien.
-Banjobout op spruitstuk vervangen.Te hard aangedraaid vanwege vermoeden valse lucht.
-Sproeier 49 bruine bougie,sproeier 52 zwarte bougie.Ook nieuwe bougie geen verbetering.
-Zowel met als zonder slangetje in het luchtfilter rondgereden.
-Zowel met als zonder begrenzer in spruitstuk rondgereden.

Van alles geprobeerd,maar hij loopt nog steeds slecht.Ik begin dit ding behoorlijk zat te worden.
Heb ik iets over het hoofd gezien?

Alvast bedankt!

Groet,
tomosXL
Omhoog


ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 17 mei 2016 21:44

demper uit uitlaat gehaald en bekeken? Uitlaatpoort bekeken?
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

tomosXL
Pindabrein
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 mei 2016 21:09
  • Citeer

Berichtdoor tomosXL » 18 mei 2016 11:10

Bedankt voor het meedenken!Het heeft resultaat opgeleverd:

-Met of zonder demper rijden maakte geen verschil.
-Uitlaat eraf,en uitlaatpoort met een schroevendraaiertje schoongekrapt.Het gaatje was aanvankelijk nog een halve cm
groot,Nu bijna 2cm breed.Trekt nu vlot op,top 33,maar sloeg net nog wel af bij afremmen.Nu sproeier 49,begrenzers zijn
gemonteerd.

Wat zou de oorzaak van het afslaan kunnen zijn?Alvast bedankt!
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 18 mei 2016 13:45

Stationair iets hoger zetten?
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

tomosXL
Pindabrein
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 mei 2016 21:09
  • Citeer

Berichtdoor tomosXL » 21 mei 2016 13:01

Als je hem gewoon start loopt hij stationair goed.Hij start sneller als hij met een gesloten benzinekraantje weg is gezet.

Het is meer wanneer je na een lang stuk op zijn top hebt gereden het gas los laat,daarna bouwt hij de toeren bokkend en stotend af,en als hij bijna of net weer stationair loopt,dan slaat hij af.Pas na 15 tot 20 keer trappen op de kickstarter start hij,of na enkele minuten wachten na 2 a 3 keer trappen.

Wat kan hier de oorzaak van zijn?

Alvast bedankt!
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9682
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 22 mei 2016 10:58

Weet dat een 2-takt niet echt lang op de motor kan afremmen zoals een 4-takt, want de onderdelen hebben smering nodig. Als jij vanuit hoger toeren het gas dichtdraait totdat je stilstaat kun je de klachten verwachten wat je aangeeft.

Loopt de motor stationair ook goed als deze warm is, zet hem iets hoger als je merkt dat deze afslaat. Net zo hard dat de koppeling niet wil aangrijpen. Loopt de benzine wel goed door naar de carburateur? Wat is de kleur van je bougie?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 22 mei 2016 12:26

Misschien de vlotternaald is bekijken/ vervangen/ schoonmaken.

(ik doe mijn kraan altijd dicht trouwens, goede gewoonte)
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

bdb20
Pindabrein
Berichten: 15
Lid geworden op: 22 mei 2016 15:26
  • Citeer

Berichtdoor bdb20 » 22 mei 2016 17:30

Ik heb dit probleem ook gehad heb je je ontsteking anders afgesteld? Dan kan het zijn dat daar je probleem ligt was bij mij inidergeval zo
En wat voor warmtegraad bougie heb je er in zitten en hoe lang zit deze bougie er al in?
Omhoog

John1950
Vastgeroeste forummer
Berichten: 533
Lid geworden op: 31 mei 2015 12:23
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 22 mei 2016 18:53

Benzinekraan filter en het benzine filter op de carb al gecheckt op vuil?
Omhoog

tomosXL
Pindabrein
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 mei 2016 21:09
  • Citeer

Berichtdoor tomosXL » 26 mei 2016 17:56

Bedankt voor de reacties!

Heb de bougie voor een andere met wasbenzine schoongemaakte bougie vervangen,en de stationair stelschroef er dieper ingedraaid.De kleur van de bougie is nu mooi bruin.
Op dit moment blijft hij nog wel even doorrijden bij gas loslaten wanneer je niet remt,maar na het afremmen blijft hij in elk geval wel stationair lopen.Kwestie van verder afstellen lijkt mij.

De Tomos bokt nog wel op zijn top,maar dit laat ik voorlopig even zo.De andere suggesties ga ik op een later moment mee bezig.

Bedankt voor jullie hulp!Het heeft zeker verschil gemaakt!
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
10 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 4 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.