• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Dirk loopt!

Voor de gepimpte of helemaal originele Tomosjes van het forum.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
81 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • Volgende
dirk13131313
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor dirk13131313 » 05 jun 2017 23:38

vandaag weer wat gebeund, kwam eerst nog een paar stukken roest op de BMW tegen, helaas zijn dit maar kleine plekjes vergeleken bij wat er nog aan zit te komen. :cry:

Afbeelding

Na wat beunen ziet het er al weer beter uit:
Afbeelding

Maar ook heb ik net nog even aan de tomos gesleuteld en wat klein spul gehaald en een 7.2Ah lood gel accu daarnaast heb ik waarschijnlijk gevonden waarom hij niet zo denderend liep, kopbouten waren vrij losjes en ook is duidelijk te zien dat hij langs de pakking lekte. Denk dat ik de kop er zonder pakking op schroef evt. met een beetje vloeibare pakking en dan ga ik morgen kijken hoe hij loopt.

Afbeelding

Mag wel eens tijd worden heb er nog steeds niet mee gereden haha. :lol:
Garage het rotte plekje : :lol:

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 06 jun 2017 21:51

Vandaag is het morgen :)

Wil ie wat?
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...

ivowieman
Vastgeroeste forummer
Contacteer:
Contacteer ivowieman
YouTube
  • Citeer

Berichtdoor ivowieman » 06 jun 2017 22:33

dat met die cilinderkop en pakking heb ik ook gehad, maar de iets mindere variant :)
leek niet echt op compressie verlies ofzo maar toch zat er zo'n gedeelte zwart op die ring. heb er nu een puch koppaking op zitten, die zijn helemaal van metaal (of aluminium wat t ook mag zijn) en zijn iets dunner, weet niet of het nu verholpen is of niet
gang is alles, rem is angst
ik kan happy hardcore op z'n tijd wel waarderen.
goeie Ivo :)
mooi lassen is een luxe

dirk13131313
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor dirk13131313 » 07 jun 2017 14:06

Nou goed nieuws hij rijdt en ben van huis naar school en terug gereden (kleine 2km).

Helaas loopt hij niet harder dan een km of 10 en lijkt de afstelling niet helemaal lekker. Moet zeggen op de terugweg heel even de 20 aangetikt maar dat lijkt natuurlijk nergens op. Zelf denk ik dat heel misschien de onsteking vroeger moet staan. Helaas staat de grondplaat al maximaal vervroegd als hij goed wil lopen dus misschien de slotjes wat langer maken om meer vooronsteking te kunnen geven. Ga hier misschien vanavond nog even mee bezig.

Verder heb ik er een bandje bijgekregen omdat de oude kapot was alleen lijkt deze net niet lekker om de velg te passen. Iemand hier nog een trucje voor? 90% ligt goed om de velg maar een klein stukje blijft in het midden hangen en schiet niet in het velgbed (ook niet met 8 bar)

Gr.

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 07 jun 2017 14:24

Hier moet je wel een endje mee komen denk.

viewtopic.php?t=482
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...

ivowieman
Vastgeroeste forummer
Contacteer:
Contacteer ivowieman
YouTube
  • Citeer

Berichtdoor ivowieman » 07 jun 2017 14:34

ik zat nog eens dit topic terug te lezen over die ontsteking en je had een contactpuntenvervanger gebruikt toch? volgensmij moeten die links op de grondplaat zitten waar normaal de contactpunten zitten. dan zal hij al aardig op tijd staan en dan kan je hem nog stellen. maar zo te zien heb jij een grondplaat van een iskra4 spoels?! denk dat je even zo'n grondplaat moet halen (als je die niet hebt) van een CP ontsteking(moeten je carters wel van dat schroefdraad hebben op de goede plek anders wordt het een ander verhaal).

als je dat zou doen zou hij dus meer linksom staan wat betekent voor meer voorontsteking :)
weet echter niet hoe het allemaal vast zit en of je het zo los kan halen... suc6 iig
mooi lassen is een luxe

dirk13131313
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor dirk13131313 » 07 jun 2017 17:23

Dank ief ik ga kijken:

@ivowieman

Ja de hele ontsteking heb ik in principe zelf gemaakt, ik heb inderdaad een iskra 4 spoel grondplaat gebruikt waar een sensor op zit welke een signaal naar het printje stuurt (de contactpunt vervanger). Maar ik gebruik dus een magneetje op het vliegwiel welke langs een hall sensortje loopt en dus geen contactpunten.

De locatie van de hall sensor t.o.v. BDP heb ik gewoon tegenover elkaar gezet dus zuiger bovenin dan staat de magneet voor de sensor met grondplaat in het midden dus links of rechts op de grondplaat is in principe geen probleem. Dat leek mij het best omdat ik dan beide kanten op de meeste mogelijkheden had om te proberen maar volgens mij moet ik dus meer voorontsteking.

Ik kan de sensor zelf wat opschuiven of de grondplaat draaien op het moment. (zelf denk ik dat het het makkelijkste is om de grondplaat even in de freesbank te zetten en de sleuven wat langer te maken.)

Daarnaast heb ik ook nog een oude schijfrem gevonden van een scooter en ga eens kijken of ik deze op de tomos werkend krijg. Heb ook al een stuk alu van school gekregen welke wel eens heel mooi als adapter kan gaan functioneren maar daar later meer over.

dirk13131313
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor dirk13131313 » 08 jun 2017 23:58

Vandaag de onsteking wat meer vervroeging gegeven en jawel, tomosje loopt best mooi nu en een kleine 40km en trekt ook wel goed door. Af en toe wat moeite met overschakelen maar de ontsteking kan nog beter afgesteld worden.

Leuk als gebeun werkt. :D

dirk13131313
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor dirk13131313 » 09 jun 2017 17:13

Net de tomos wat beter getest, heb hem een paar keer over de Posbank gegooid (man wat is dat leuk op een tomos!) om te testen hoelang de accu zou houden maar hij lijkt nog vrij vol na een kleine 2 uur rijden.

Hij loopt nog steeds niet geweldig maar haalt af en toe 40/45 denk ik, tegenwind en heuvels vind hij niet heel leuk maar dat komt meer omdat hij sloom is. Stationair loopt hij best prima zonder vliegwiel alleen er komt wel wat getik uit de cilinder dus ik denk dat ik het toplager maar eens moet gaan bekijken.

Verder is hij echt wel fel onderin voor een 50cc met 9mm dus denk dat ik eerst maar eens de carburateur naar 12mm? opboor.

Helaas ben ik mn telefoon kwijt dus kan ik nog even geen filmpje maken.

Gr.

ivowieman
Vastgeroeste forummer
Contacteer:
Contacteer ivowieman
YouTube
  • Citeer

Berichtdoor ivowieman » 09 jun 2017 19:57

nice! als ik jou was zou ik toch iets gewocht aan je vliegwiel maken(een hpi binnenrotor is ookniet gewochtloos) zodat hij heuvels ook een beetje kan beklimmen. gewoon even een gecntreed rond iets zoeken en dan met 4 boutjes op je vliegwiel maken?! carburateeur opboren raad ik niet aan, je hele verhouding klopt niet meer, je boort dan de venturi weg en maakt er een holle buis van :lol: beetje geluk heb je een tweedehands 14/12 of 15/15 voor 15€

succes met het finetunen, (zo'n) ontsteking afstellen kost veel tijd
mooi lassen is een luxe

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 09 jun 2017 23:56

En hoe zit het met de venturi van een 15/15 dan Ivo?

O no, red pilled...

dirk13131313
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor dirk13131313 » 10 jun 2017 03:30

het is echt niet zo heel erg hoor het is vooral dat hij sneller in de toeren terugvalt dan met vliegwiel maar uiteindelijk gaat hij even hard een heuvel op. Ik vind het wel leuk zo eigenlijk, ben benieuwd hoe het wordt met wat kortere koppelingsveertjes en een snellere cilinder.

Ik weet dat er hier ergens een FAQ staat over het uitboren. Ik ga wel eens even kijken hoe het zit met de venturi want volgens mij kan je hem gewoon uitboren tot 12mm. Bedankt voor de tip!

moet zeggen dat een 65cctje toch wel leuk lijkt maar ik wil het liefst een origineel ogende tomos dus geen techno cc uitlaat ed. heeft iemand wel eens wat geprobeerd met een 65cc airsal en een standaard uitlaat met een zelfgemaakte dikkere bocht? Ik lees overal dat ook de standaard snel de gassen niet kwijt kan maar met een beetje gebeun kan ik er wel een dikkere bocht aanlassen en de demper zelf ook wat meer laten doorstromen.

Iemand enig idee hoe een standaard snel zoals ik nu heb eruit ziet aan de binnenkant? Volgens mij gewoon hol dan het tuitje wat achterin gaat.

Gr.

ivowieman
Vastgeroeste forummer
Contacteer:
Contacteer ivowieman
YouTube
  • Citeer

Berichtdoor ivowieman » 10 jun 2017 07:35

volgensmij zijn van die zundapp standaard uitlaten zowat plug en pkay. dienhebben een dikkere bocht :)
mooi lassen is een luxe

dirk13131313
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor dirk13131313 » 10 jun 2017 14:50

dat is een goede tip, dat ga ik eens bekijken.

ivowieman
Vastgeroeste forummer
Contacteer:
Contacteer ivowieman
YouTube
  • Citeer

Berichtdoor ivowieman » 10 jun 2017 15:56

o , laat maar dacht dat deze jongen in deze video de hele uitlaat had gebruikt maar hij had de voorbocht van tomos gehouden; https://youtu.be/6o6DGP8nbjc
mooi lassen is een luxe

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 10 jun 2017 16:15

Een speedy heeft toch een dikkere bocht?

O no, red pilled...

dirk13131313
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor dirk13131313 » 10 jun 2017 22:59

Vandaag weer wezen rijden en nadat ik uiteindelijk een dikke 4 uur gereden had en nog een volle accu over had besloten om maar eens een groter rondje te rijden.

Uiteindelijk ongeveer 12km van huis dacht ik goh laat ik nog even wat stellen aan de onsteking. Helaas ging de brommer daarna niet meer aan en kon ik naar huis lopen. Wat me opviel was dat de onsteking en bobine heter waren dan normaal. Zelf denk ik dat dit is gekomen door een hele volle accu (nachtje aan de lader gelegen) en zware belasting. (heuvel op heuvel af).

Eerst was de accu nog niet helemaal vol en dus zal de stroom lager zijn geweest, ook heb ik helaas een foutje gemaakt qua bobine. De gene die ik heb (een bosch red top) is een model zonder ingebouwde ballast. Ik dacht dat de bobine die ik had rond de 3 Ohm weerstand zou hebben maar deze heeft waarschijnlijk maar 0.8 tot 1.2 Ohm weerstand. Waarschijnlijk is daarom de bobine en/of de velleman kit doorgebrand.

Maandag maar een nieuw kitje halen (en hopen dat de hall sensor zelf nog goed is) en deze keer wel een ballast sensor monteren. Jammer dat dit niet vermeld stond in de handleiding want na wat googelen is dit eigenlijk een bekende valkuil.

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 11 jun 2017 22:00

Kan je niet gewoon het onderdeeltje vervangen wat doorgebrand is, thyristos/ transistor most like?

O no, red pilled...

ivowieman
Vastgeroeste forummer
Contacteer:
Contacteer ivowieman
YouTube
  • Citeer

Berichtdoor ivowieman » 11 jun 2017 22:14

hahahah nu klopt je topicnaam, dirk loopt, ipv het tomosje :lol:
mooi lassen is een luxe

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 11 jun 2017 22:16

Hij's leuk :)

O no, red pilled...

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
81 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • Volgende

Terug naar “Straat Tomossen”