• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos twee problemen

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
6 berichten • Pagina 1 van 1
Heinvanrens
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Heinvanrens » 20 sep 2017 21:33

Beste forummers,

Allereerst ben ik nieuw op dit forum en met Tomos.
Hoop dat ik dit in de juiste rubriek plaats.

Ik heb recent een Tomos a35 uit 2005 gekocht. Echter heeft deze twee probleempjes.

Te beginnen met dat hij niet stationair draait.
Hij start moeilijk zonder choke en valt meteen uit zo gauw het achterwiel stil staat. Ik heb zelf al geprobeerd de gaskabel strakker te zetten maar dit helpt niet. Ook de stationairschroef indraaien doet niks. Hij rijdt overigens wel goed.
Zelf zat ik te denken aan valse lucht (bij de aansluiting van carburateur op de inlaat dan waarschijnlijk?) of een uitlaat die helemaal dicht zit. Wat zou ik nog over het hoofd kunnen zien? Had al iets gelezen over een klein gaatje in de carburateur die verstopt kan zitten, maar begreep nog niet helemaal hoe en wat aangezien er maar 1 foto werkte in die post.

Het tweede probleem is dat hij geen verlichting heeft en de claxon niet werkt.
Ben met elektra geen held maar na het bekijken van wat elektrische schema's kwam ik uit op defecte lichtspoel(en) of een defecte spanningsregelaar. Aangezien er verder eigenlijk niet veel op zit. Het gaat om een elektrische ontsteking met een 3-polige spanningsregelaar.

Ik heb al een nieuw uitlaatje op de kop kunnen tikken omdat de oude toch niet meer mooi is. Verder heb ik nog geen tijd gehad om hem helemaal uit elkaar te trekken en van alles te proberen omdat ik druk ben met mijn scriptie. Ben overigens niet te beroerd om het zelf eerst allemaal uit te proberen. Maar aangezien ik niet veel tijd heb zou ik graag wat advies hebben of er dingen zijn die ik over het hoofd zie die de moeite waard zijn om nog te proberen de eerste volgende keer dat ik er mee aan de slag ga.

Voor zover ik allemaal heb kunnen controleren is dit de setup van de tomos:
chrome sigaar uitlaat, de dikke bocht niet S, heb wel een s bocht gekocht nu.
Standaard cilinder en kop
ontsteking op snor stand
begrensd luchtfilter
26-33 tandwielverhouding

Bij voorbaat dank,
Hein

Viggo de Lannoy
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Viggo de Lannoy » 21 sep 2017 11:43

Als je naar de carburateur kijkt zie je aan de onderkant aan zwart kapje dat vast zit met 2 boutjes. Die draai je los en haal je het zwartje bakje eraf. Als je deze eraf hebt zie je een goud kleurig schroefje met een klein gaatje erin, dit is je sproeier, deze kun je even schoonmaken/blazen.

Waarschijnlijk moet je wel eerst je carb van je spruitstuk afhalen.

Heinvanrens
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Heinvanrens » 04 okt 2017 18:27

Kleine update, en nieuwe problemen haha...

Heb inmiddels een nieuwe cilinder, zuiger en uitlaat gemonteerd. De setup is nu:

Cilinder: dmp 50cc vervangingscilinder
Zuiger: met sleuven
Kop: dmp hogedruk
Carburateur: 14/9
Spruitstuk: ontgrenst
Luchtfilter: begrenst
Ontsteking: brom
Uitlaat: s bocht
TWV: 26-33

Ook heb ik overal nieuwe pakkingen gemonteerd.De tomos start goed, blijft ook mooi stationair draaien. Maar ik heb tijdens het afstellen twee keer een warmloper gehad. Al na een vrij kort stukje vol gas rijden. Maar mijn bougie heeft wel een mooie kleur?

Afbeelding
Afbeelding
photo upload

Nu heb ik meerdere sproeiers geprobeerd. Ben begonnen bij 62 daarbij kwam hij niet echt lekker vooruit. Afgebouwd naar 54 en daar kreeg ik een warmloper mee. Toen 58 gedaan en het zelfde probleem...

Maar met sproeier 60 of 62 dan rijdt hij slecht, stotttert hij op de de top en haalt hij maar 23 kilometer per uur

De setup heb ik hier van het forum geplukt. Van kinderbrueno. Had deze gevonden ergens in een topic en die reed met 54. Enige verschil is dat hij een ontgrenst luchtfilter heeft maar dat zou bij een 9mm doorlaat geen verschil moeten maken toch? En ik kan me niet voorstellen dat ik hoger in sproeier moet.

Nu durf ik er eigenlijk niet echt meer mee te rijden omdat ik bang ben dat ik m'n cilinder naar de klote help.

Ik heb brommix getankt, misschien dat ik hier nog wat extra olie bij kan gooien? (Ook al hebben twee vrienden van me die er tanken geen last van)

Waar kan ik verder nog mee aan de slag?

Bij voorbaat dank!

Heinvanrens
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Heinvanrens » 05 okt 2017 16:33

Cilinder er af getrokken en wat foto's gemaakt.
Cilinderwand ziet er nog goed uit maar de poorten lijken wel stukjes afgebroken? Of is dit gewoon slecht afgewerkt? Ik heb met een schuurpapiertje alle braampjes weg gehaald. Heb ook weer een nieuw zuigertje gekocht.

Zou ik de cilinder nog kunnen gebruiken?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 06 okt 2017 13:02

Slechte afwerking is mijn eerste ingeving en idd afgebroken deeltjes. Dit zal mogelijk ook een oorzaak kunnen zijn van de warmloper. Cilinder zal nog prima te gebruiken zijn zo van foto te zien.

Vwb de warmlopers, mix je wel de juiste hoeveelheid mixolie bij in de benzine (1:50 of liever iets vetter)? Warmlopers zijn het gevolg van gebrek aan voldoende smering. Misschien verg je op dit moment ook nog teveel van je nieuwe cilinder. Immers moeten de onderdelen wel de gelegenheid krijgen op elkaar in te slijten. Rij eens een tijdje wat rustiger (niet op top), maar wel variërend in snelheid.

De kleur van de bougie geeft aan dat het verbrandingsproces juist is en de afstelling lucht-brandstof klopt. Dat zegt echter niets over de smering met 2-takt olie.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Heinvanrens
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Heinvanrens » 07 okt 2017 16:59

Bedankt voor je reactie!

Ik heb de cilinder ff een beetje bijgewerkt met de dremel en alle scherpe randjes weggehaald. Nieuw zuigertje er in en bij mijn brommix wat extra olie gedaan zodat de verhouding nu 1:40 is. Als de tank leeg is ga ik voortaan zelf mengen.

Alles weer gemonteerd en ben de cilinder nu rustig aan aan het inrijden zoals in alle topics hier beschreven is.

Hij rijdt lekker, dus dit topic kan wat mij betreft dicht.

Bedankt voor de hulp!

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
6 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen