Bedoel je deze? En zit het vraagtekenveer goed (zie vorige foto)?Heb je plaatjes in Imgur gezien. Zie alleen achter de koppeling geen ring tussen tandwiel en keerring. Klopt dit?
Deze hoort er wel tussen te zitten, anders vreet je keerring weg.
Verder geen bijzonderheden te zien. Als de tandwielen van de middelste as langs het koppelingshuis schuren kan het zijn dat je de opvulring aan de achterzijde hebt gezet ipv de dekselzijde.
Denk je eraan de opvulringen terug te plaatsen op de kickstartas en middelste as (voor zover van toepassing en aanwezig)?
De drie ringen op de achtergrond zijn de vul ringen twee grote voor de meest linker, die kleinere op de middelste as. Die ring in mijn hand zat op die as waar ik de foto maakte. Hij zat dus achter de koppeling en de as zeg maar. Klopt dit?Vraagtekenveertje zat goed.
Tussen krukaskeerring en tandwielen achterop het koppelingshuis hoort een ring te zitten van 2 mm dikte. Past percies op de as. Ik zie op de foto nog zo'n diameter ring, waar komen deze vanaf?
Die ring die ik in mijn hand heb zit op de plek (zie foto)De drie ringen op de achtergrond zijn de vul ringen twee grote voor de meest linker, die kleinere op de middelste as. Die ring in mijn hand zat op die as waar ik de foto maakte. Hij zat dus achter de koppeling en de as zeg maar. Klopt dit?Vraagtekenveertje zat goed.
Tussen krukaskeerring en tandwielen achterop het koppelingshuis hoort een ring te zitten van 2 mm dikte. Past percies op de as. Ik zie op de foto nog zo'n diameter ring, waar komen deze vanaf?
Top man thanks. Ben alleen bang dat het schakel probleem nog steeds niet is opgelost...Ok, dan kon ik deze niet zien op de andere foto's. Dan klopt alles.
Dat de tandwielen van de middelste as tegen het koppelingshuis leunen klopt ook. Als je het deksel monteert zal dit ook weg zijn. Dan blijft alleen de omegaveer over wat het geluid veroorzaakte. Zorg dat deze goed in de uitspaing zit en naar voren wijst: Zie onderstanndde foto's.
![]()
Vind t echt een apart geval dit, hoop dat die het doet nadat alles goed is gezet. Ik vraag me nu alleen af of om de linker ook een ringetje moet zitten?Waarom zou dat niet? Als je de ring/ shim in het koppelingshuis goed hebt zitten achter de 1e versnellingskoppeling zodat er speling voelbaar is als je trekt en duwt moet t goed zijn.
Ik heb nog niet gekeken naar de 2e versnelling, wel aan te raden dus? En kan ik de seegerring er op een andere manier eraf krijgen dan met een seegeringtang?Waarom zou dat niet? Als je de ring/ shim in het koppelingshuis goed hebt zitten achter de 1e versnellingskoppeling zodat er speling voelbaar is als je trekt en duwt moet t goed zijn.
Thanks voor je reactie. Bedoel je die ring met veel hoekjes die voor het boutje zit?De ring die ik bedoel zit tussen huis en de losse koppeling aan de voorzijde als je in de bak kijkt.
Het overschakelen van 1 naar 2 gaat met centrifugaalkracht. 2e koppeling wordt door vertanding aangedreven tot een bepaald toerental en grijpt dan het koppelingshuis mee. Dan treedt de rollenkooi en vraagtekenveer in werking omdat de 1e versnelling dan "loos" gaat draaien (loskoppelen 1e versnelling). Daarvoor moet de motor wel het vermogen hebben om over dit punt heen te komen. Hoe minder kracht des te slechter het overschakelen. Soms kun je dit wat helpen door juist op dat punt even iets minder gas te geven totdat de 2e versnelling is ingekomen en dan doortrekken.
Dit ligt ook aan hoe strak de veer is in de koppeling. Hoe strakker de veer is des te meer toeren je moet maken om de centrifugaalkracht te krijgen om de 2e koppeling op het huis te laten komen. Als je het gewenste toerental dus niet kan halen (motor kan niet harder draaien) kan daar een probleem zitten. Verkeerde veer is een mogelijkheid, of motor haalt door andere omstandigheden (ontsteking, uitlaat verstopt, etc.) het toerental niet. Als je geen probleem hebt met optrekken en dit vrij vlot verloopt in de 1e versnelling zou ik idd beperken tot de bak, anders eens kijken of je ergens anders het vermogen misschien kan boosten.
Vwb de seegerringen, het beste en meest controleerbaar verwijderen hiervan is met een geschikte tang. Ik heb mijn set ooit eens uit de knakenbak van de Gamma gehaald. Ik weet niet of je een zaak als Toolstation in de buurt hebt, die hebben vaak ook wel goedkope tangen. Ik zou niet gaan lopen klooien met schroevendraaiers oid. Dan loop he kans op beschadigingen van onderdelen en jezelf.
Ringetje 10 doel jij op? Pff de veer oprekken is een hele klus zie ik al..Nee, de ring die jij beschrijft hoort achter de moer om deze te blokkeren. Tussen koppeling en huis zit nog een ring. Kijk maar eens in de exploded views in de wiki. Deze zorgt voor een kleine zijdelingse speling van het huis en dat de koppeling vrij kan draaien van het huis bij stationair toerental. Of het huis kan draaien bij stilstaande motor.
Motorisch zal ik op basis van je reactie uitsluiten. Kan dan idd 2e versnellingskoppeling zijn als die op het hoge toerental niet meteen wil overschakelen. Oorzaak veer te strak. Kun je oplossen door de veer iets op te rekken of een juiste veer (voor 2e koppeling) te monteren.
Hoe makkelijk wil de bak schakelen als je gas terugneemt? Misschien moet je dit gewoon voor lief nemen als produkteigenschap en er rekening mee houden dat deze bak wat minder makkelijk overschakeld naar 2 bij volgas. Aanpassen van je eigen rijgedrag dus.
Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 3 gasten