• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Bij elkaar geraapt? Blok/ Cilinder/ Bobine?

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
21 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
MisterD
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor MisterD » 12 jun 2020 18:49

Dag mensen. Vorige keer hebben wij dmv dit forum ons probleem kunnen oplossen ik hoop deze keer opnieuw. Mijn zoon heeft een Tomos gekocht om aan te sleutelen. Deze vonkt niet. Nu is de bekabeling ook een zooitje. Maar ik krijg de indruk dat iemand aan het sleutelen is geweest en van verschillende types onderdelen heeft gebruikt. Volgens vorige eigenaar is dit een A52 blok maar ik ben van mening dat dit een A35 is (misschien benoem ik het verkeerd) maar hier zit een ei-cilinder op van volgens mij een oud type blok En de bobine is volgens mij ook niet origineel want ik wilde vergelijken met de Tomos van mijn andere zoon en het is heel anders. Wie kan helpen? Graag jullie mening. Als er meer foto`s moeten komen hoor ik het wel. Ik heb hieronder foto`s gezet.
Tomos1.jpeg
Tomos2.jpeg
Tomos3.jpeg

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 12 jun 2020 20:24

Het is een ei-cilinder, met A35 onderblok. Deze combi was heel gebruikelijk bij de 1e versie S25 1-speed snorfietsen. De bobine is voor puntenontsteking, geen cdi. In mijn optiek zeker geen bijeen geraapt zooitje.

Bekabeling zou zich in principe vanzelf moeten wijzen. De kleuren horen bij elkaar. Misschien kun je wat met de schema's op onze wiki.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

MisterD
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor MisterD » 12 jun 2020 21:19

Het is een ei-cilinder, met A35 onderblok. Deze combi was heel gebruikelijk bij de 1e versie S25 1-speed snorfietsen. De bobine is voor puntenontsteking, geen cdi. In mijn optiek zeker geen bijeen geraapt zooitje.

Bekabeling zou zich in principe vanzelf moeten wijzen. De kleuren horen bij elkaar. Misschien kun je wat met de schema's op onze wiki.
Bedankt voor je reactie. Nu wordt het mij duidelijk. Dus A35 met maar 1 Speed en snor uitvoering?

En ik moet het schema hebben van een ontsteking met contactpunten?

Kan ik hier gewoon een originele vierkante cilinder opzetten met de carburateur naar de zijkant?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 12 jun 2020 21:39

Ik zou het zo op afstand niet kunnen aangeven of het een 1-speed of 2-speed blok is. Ik geef alleen aan dat de combi ei-cilinder & A35 blok heel gangbaar was in de introductie van de 1e generatie S25. Dit was toevallig een 1-speed. Tegenwoordig worden alle blokken met 2-speed geleverd, omdat hiervan het optrekvermogen beter is.

Het schema van de Tomos kun je zien met en zonder e-start. In jouw geval kun je je beperken tot zonder e-start. Ik zou met het simpelste type beginnen.

Vierkante cilinder kan wel, maar heeft wel wat meer aanpassingen nodig:

- de tapeindes van de 4-kante zijn langer dan die van de ei-cilinder, daarnaast heb je ook een membraan nodig. Of je moet de A55 cilinder willen plaatsen, die is weer zuiger gestuurd ipv membraan, maar die zal wel prijzig zijn. Daarnaast moet je dan ook een andere uitlaat (bochthoek) hebben.
- voor een carburateur aan de zijkant (ik neem aan rechts) heb je kunststof kappen nodig. De bevestigingssteuntjes zitten daarvan ook anders dan de metalen kappen. Als je metalen kappen hebt gaat een carburateur aan de zijkant (dellortho SHA) niet zonder meer passen.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

MisterD
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor MisterD » 12 jun 2020 22:50

Vierkante cilinder kan wel, maar heeft wel wat meer aanpassingen nodig:

- de tapeindes van de 4-kante zijn langer dan die van de ei-cilinder, daarnaast heb je ook een membraan nodig. Of je moet de A55 cilinder willen plaatsen, die is weer zuiger gestuurd ipv membraan, maar die zal wel prijzig zijn. Daarnaast moet je dan ook een andere uitlaat (bochthoek) hebben.
- voor een carburateur aan de zijkant (ik neem aan rechts) heb je kunststof kappen nodig. De bevestigingssteuntjes zitten daarvan ook anders dan de metalen kappen. Als je metalen kappen hebt gaat een carburateur aan de zijkant (dellortho SHA) niet zonder meer passen.
Ik lees wel dat ik dan met de krukas niet uit kom. Klopt dat? De ene heeft een naaldlager en de andere een bus? Of kan ik dezelfde zuiger gebruiken?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 13 jun 2020 00:02

Mijn oude krukas had ook een bronzen bus, die was 12 mm en dan heb je geen gedoe met sleuven in de zuiger te maken...al is dat ook zo gedaan.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 13 jun 2020 07:07

Over de drijfstang die is qua lengte (slag) hetzelfde bij beide cilinders, alleen zoals fons716 aangeeft is er een met bronzen bus uitgevoerd (=zuiger pen 10) of met naaldlager (pen 12). Bij de bronzen bus typen zit de koppeling van de 1e versnelling niet op een vertand hart maar 2 platte zijden.

Ik heb zelf nooit geprobeerd of een naaldlager in het small-end van een oude krukas past waar normaal een bronzen bus in zit. Ik vermoed zelf van niet aangezien dit "oog" een andere behandeling kan hebben gehad voor het naaldlager anders slijt je oog uit.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 13 jun 2020 13:25

Bronzen bus is volgens mij geen 15 mm, meet maar eens na.

MisterD
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor MisterD » 16 jun 2020 19:03

Bedankt voor de reacties. Aangezien de bedrading al een zooitje is en er alleen hier thuis op gereden wordt en niet meer op straat is het de bedoeling om alle overbodige bedrading weg te halen. En de spanningsregelaar heeft dan toch ook geen functie meer? Nu is bedrading niet ons sterkste punt maar met hulp gaat het lukken. Er komen 2 draden uit de ontsteking. Wie kan vertellen hoe ik deze aansluit op de bobine?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 16 jun 2020 19:48

Zwart op de bobine.
Geel is voor de verlichting dus die kun je afplakken.

MisterD
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor MisterD » 16 jun 2020 20:09

Zwart op de bobine.
Geel is voor de verlichting dus die kun je afplakken.
Bedankt, we gaan het binnenkort proberen.

MisterD
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor MisterD » 28 jun 2020 18:28

Helaas nog geen tijd gehad om te kijken maar mocht de ontsteking stuk zijn, is elke ontsteking en vliegwiel uitwisselbaar? Of hoort bij elk type en merk (Bosch en Iskra) een eigen vliegwiel?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 28 jun 2020 21:15

Jij hebt een grondplaat die met 3 boutjes tegen het carter zit, de nieuwere elektrische ontsteking zit maar met 2 boutjes vast en daar zitten de sleuf gaten op een andere plaats en past dus niet.
Als je een ontsteking hebt met contactpunten moet het vliegwiel natuurlijk een oploop nok hebben anders gaan de punten niet open.
Dus je kunt niet alles zo maar uitwisselen.

MisterD
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor MisterD » 04 jul 2020 15:01

Jij hebt een grondplaat die met 3 boutjes tegen het carter zit, de nieuwere elektrische ontsteking zit maar met 2 boutjes vast en daar zitten de sleuf gaten op een andere plaats en past dus niet.
Als je een ontsteking hebt met contactpunten moet het vliegwiel natuurlijk een oploop nok hebben anders gaan de punten niet open.
Dus je kunt niet alles zo maar uitwisselen.
Bedankt. Vandaag eindelijk tijd gehad. Na de bobine rechtstreeks te hebben aangesloten helaas nog geen vonk. Vervolgens vliegwiel verwijderd en toen zagen we dat het nokje van de contact punten af was die tegen de ovale nok van het vliegwiel moet komen en voor open en dicht zorgt. Deze vervangen en zie daar, een mooie Vonk. Maar nu het volgende. Ik wil de bougie er weer indraaien maar dit is een bougie met lange schacht. En ik lees nergens dat er een lange schacht in Tomos moet behalve in een a55. Welke bougie moet er in een S25 ei cilinder?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 04 jul 2020 15:45

Gewoon een NGK B6HS, Champion L86c of Bosch W7AC.

MisterD
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor MisterD » 04 jul 2020 15:54

Gewoon een NGK B6HS, Champion L86c of Bosch W7AC.
Thanks. Dan hoop ik dat de zuiger geen schade heeft en de vorige eigenaar deze bougie alleen heeft gebruikt om te kijken of de andere stuk was. Of zou hij de zuiger niet raken met lange schacht? Wordt vervolgd. Nogmaals bedankt.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 04 jul 2020 16:26

Lange schacht houdt in dat de schroefdraadlengte langer is. Als je een korte schacht eruit hebt gehaald, moet er ook weer zo een in anders tikt de kop van de zuiger de bougie aan en drukt de electroden dicht of erger, drukt de bougie een gat in je zuiger.

Andersom heb je een slechte ontbranding en vervuil je de schroefdraad in de kop waardoor tzt de lange schacht niet meer gemonteerd kan worden.

MisterD
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor MisterD » 04 jul 2020 19:53

Lange schacht houdt in dat de schroefdraadlengte langer is. Als je een korte schacht eruit hebt gehaald, moet er ook weer zo een in anders tikt de kop van de zuiger de bougie aan en drukt de electroden dicht of erger, drukt de bougie een gat in je zuiger.

Andersom heb je een slechte ontbranding en vervuil je de schroefdraad in de kop waardoor tzt de lange schacht niet meer gemonteerd kan worden.
Duidelijk. Maar punt is dat ik er een bougie uit haal met lange schacht maar er moet volgens mij 1 in met korte schacht.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 04 jul 2020 21:36

Dan heeft iemand die geen verstand van tomosjes heeft er de verkeerde erin gedraaid.

MisterD
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor MisterD » 04 jul 2020 22:14

Dan heeft iemand die geen verstand van tomosjes heeft er de verkeerde erin gedraaid.
Daar ben ik bang voor. Tenzij iemand kan bevestigen dat de S25 met ei cilinder was uitgevoerd met bougie met lange schacht maar ik kan dat nergens vinden. Vandaar mijn vraag. Maar ik zal voordat ik hem probeer te starten de kop verwijderen om te kijken.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
21 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen