• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Opgevoerde S25 Ei cillinder.

Voor de gepimpte of helemaal originele Tomosjes van het forum.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
4 berichten • Pagina 1 van 1
Chefbierfles
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Chefbierfles » 08 nov 2020 10:18

Hallo,

Ik beschik sinds vorig jaar over een S25 Ei cillindertje 2 speed blok. De Tomos kwam met een 9mm encarwi carburateur onder het frame. Wetende dat de ei cillinders niet heel vlot zijn ben ik opzoek gegaan naar een andere carburateur. Dit bleek lastig en uiteindelijk ben ik op een dezelfde 9mm bing maar met verstelbare sproeier gekomen! Deze heb ik op laten boren naar 12mm. Hiermee liep de Tomos een stuk vlotter met een kleine top van 35km/h. Echter was de trek kracht belapperd waardoor ik een hoge druk kop van een Puch heb wetende te scoren. Hiermee werd ie een stuk sterker. In de zomer liep ik tegen temperatuur problemen aan. De cillinder werd een kleine 180 a 200 graden terwijl het buiten nog geen 20 graden was! Aan de afstelling lag het niet waarna ik de onsteking heb gecontroleerd. Deze stond netjes op 1.3mm voor onsteking. Altijd handig zo'n 360mm vliegwiel! Maar goed na de zomer wou ik de cillinder vervangen aangezien hij vol met krassen zat en op zijn 3e overmaat zat. via Tomos shop een ei cillinder gekocht. Man man man wat zijn die slecht afgewerkt! Spoelers, inlaat en uitlaat leek net een krater landschap. Maar goed ik had dus 2 opties. De cillinder monteren en lekker rijden of hem weg te brengen na een kennis die ontzettend veel af weet van het tunen / bewerken. Cillinder weg gebracht en dit is het resultaat: https://photos.app.goo.gl/NVL79N6kXtjvLJvXA ik heb de foto's van de oude cillinder er ook bij gezet als vergelijking. Ik zie dat de uitlaat poort iets opgehoogd is en verbreed en daarna gepolijst. De spoelers waren erg slecht dus die zijn aangepast en gepolijst net zoals de inlaat en daarna in de teflon spray gezet. Ook is de zuiger speling na gelopen deze bleek wel erg goed vergeleken met de airsals. Daarbij waren de VEC ombouw spoelen voor de Bosch onsteking ook op voorraad bij Tomos shop deze heb ik ook gemonteerd waardoor ik nu geen contactpunten meer heb en een onsteking met een lichte curve!

Resultaten moet nog blijken. Met de volgende setup heb ik nu 52km/h gehaald
-Bewerkte ei cillinder.
-Vec onsteking spoel
-opgeboorde 9mm encarwi met 11.5mm spruitstuk en verstelbare sproeier
- 26mm techno speedy uitlaat
- tandwiel 26/28.

Best aardig voor een snorretje, trekt ontzettend goed op in alle toeren. Ik verwacht dat ik er een kleine 60km/h mee kan halen als ik hem heb ingereden. Dit is ook de reden dat ik niet verder dan 52 ben gegaan. Gelukkig zit ik al op de helft 50 van de 100km dus binnenkort gaan we het zien! Wellicht nog iets spelen met het achter tandwiel maar ik ben erg tevreden zo.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 08 nov 2020 19:25

Met tw 26-28 en 60 km/h moet je 10849 toeren maken, dat zal een speedy met 26 mm bocht niet halen.

Chefbierfles
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Chefbierfles » 09 nov 2020 12:24

Met tw 26-28 en 60 km/h moet je 10849 toeren maken, dat zal een speedy met 26 mm bocht niet halen.
Volgensmij zit je dan eerder tegen de 8500 toeren? Destijds had ik een Technoboss met 26/28 die bij 56km/h 8500 toeren draaide. Maar alles boven de 10k is sowieso een no-go aangezien de onsteking maar tot 10k gaat. Maar goed best leuk voor een ei cillinder snorretje en het belangrijkste hij trekt als een malle!

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 09 nov 2020 12:59

krukas 1e versnel 17 t
krukas 2e versnel 24 t
1e versnelling 66 t 66/17 = 3,8823 3,88*72/11 = 25,4117
2e versnelling 53 t 53/24 = 2,4615 2,46*72/11 = 16,1189
hooftas 11 t
uitg tandwiel 72 t

Interne overbrenging in de 2e versnelling is dus 16,1189
Wielomtrek is rond de 1,60 m

Met tw 26-28 en 56 km/h maakt hij dan 10125,98 rpm....bij 8500 rpm rij je maar 47 km/h

Mijn Puch maxi loopt op de teller 93 (teller is van een Zundapp ks 80 die tot 140 km/h kan)....gps loopt hij maar 79,9 km/h.....afwijking is dus best veel.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
4 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Straat Tomossen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers