• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos A35 licht opvoeren

Voor de gepimpte of helemaal originele Tomosjes van het forum.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
55 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende
ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 21 jan 2021 11:39

o, ps. Fons heeft gelijk, open luchtfilter is waardeloos in vergelijk met (evt aangepast) origineel filter. En niet alleen kwa herrie, al is dat voor mij wel een hele goede reden om zo' n ding niet te willen gebruiken.

Mochten er mensen zijn die dat toch heel graag willen, heb er ook nog 4 liggen die van een yamaha afkomen, doe maar pm, lol. :lol:
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog


fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3863
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 21 jan 2021 12:23

Om niet over de 35 km/h is idd lastig als je wat meer vermogen wilt.

Veer van de eerste koppeling kun je bv iets in korten zodat de koppeling later aan grijpt en iets meer slip heeft.
Veer 2e koppeling iets inkorten en hij schakelt later over naar de 2e versnelling...topsnelheid verandert niet.
Dit zijn de maten van de veren, gemeten toen ze nieuw waren.
koppelingsveer groen 1e versnelling 16,6 cm met oogjes....kun je ook in de 2e koppeling zetten zodat hij iets later schakelt.
koppelingsveer rood 2e versnelling 17,2 cm met oogjes.

Een bromkopje zorgt ook al voor beter optrekken en doet niet zoveel met de topsnelheid, rijdt ook stukken beter tegen de wind in of een brug op....is ook nog te vlakken voor nog wat meer trekkracht.

Als hij nu al 33 km/h gps gemeten loopt dan maakt hij met tw 26-33 al 7032 toeren, met dat toerental loopt hij met tw 28 al 38,9 km/h....dus te snel.
Jaaps puch calulater kun je hier downloaden, wielomtrek van tomos is ongeveer 1,60 m en de interne overbrengen is 16,1189 http://www.puchmaxi.nl/puch_calculator.php

Telkens 1 ding aanpassen-veranderen zodat je weet wat het doet, ga je meerdere dingen in 1x veranderen dan weet je niet waar het aan ligt.

Hou er ook rekening mee dat dat imitatie sproeiers 2 a 3 maten kleiner zijn dan de echte originele dellorto sproeiers met logo erop.
Omhoog

Notagunfreak
Tomosforummer
Berichten: 117
Lid geworden op: 12 jan 2021 12:30
  • Citeer

Berichtdoor Notagunfreak » 21 jan 2021 16:49

o, ps. Fons heeft gelijk, open luchtfilter is waardeloos in vergelijk met (evt aangepast) origineel filter. En niet alleen kwa herrie, al is dat voor mij wel een hele goede reden om zo' n ding niet te willen gebruiken.

Mochten er mensen zijn die dat toch heel graag willen, heb er ook nog 4 liggen die van een yamaha afkomen, doe maar pm, lol. :lol:
De openlucht filter heeft ooit op een Yamaha DT nogwattes gezeten hoorde ik. Mijn vader reed vroeger motor en had dit ding erop zitten. Tenminste dat hoorde ik, hij kan zich ook vergissen. Is namelijk al meer dan 10 jaar geleden. De filter heeft al die tijd in een zakje gelegen. De filter heb ik veranderd omdat ik geen extra geld ga uitgeven aan een al ontzettende smerige beun filter. De 3 boutjes zaten muurvast en waren opmaat geknipt... De filter was gitszwart dus ik dacht daar moet iets anders op. Hoe zou ik de originele filter kunnen aanpassen dat die dan wel iets doet?
Laatst gewijzigd door Notagunfreak op 21 jan 2021 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Omhoog

Notagunfreak
Tomosforummer
Berichten: 117
Lid geworden op: 12 jan 2021 12:30
  • Citeer

Berichtdoor Notagunfreak » 21 jan 2021 16:58

Om niet over de 35 km/h is idd lastig als je wat meer vermogen wilt.

Veer van de eerste koppeling kun je bv iets in korten zodat de koppeling later aan grijpt en iets meer slip heeft.
Veer 2e koppeling iets inkorten en hij schakelt later over naar de 2e versnelling...topsnelheid verandert niet.
Dit zijn de maten van de veren, gemeten toen ze nieuw waren.
koppelingsveer groen 1e versnelling 16,6 cm met oogjes....kun je ook in de 2e koppeling zetten zodat hij iets later schakelt.
koppelingsveer rood 2e versnelling 17,2 cm met oogjes.

Een bromkopje zorgt ook al voor beter optrekken en doet niet zoveel met de topsnelheid, rijdt ook stukken beter tegen de wind in of een brug op....is ook nog te vlakken voor nog wat meer trekkracht.

Als hij nu al 33 km/h gps gemeten loopt dan maakt hij met tw 26-33 al 7032 toeren, met dat toerental loopt hij met tw 28 al 38,9 km/h....dus te snel.
Jaaps puch calulater kun je hier downloaden, wielomtrek van tomos is ongeveer 1,60 m en de interne overbrengen is 16,1189 http://www.puchmaxi.nl/puch_calculator.php

Telkens 1 ding aanpassen-veranderen zodat je weet wat het doet, ga je meerdere dingen in 1x veranderen dan weet je niet waar het aan ligt.

Hou er ook rekening mee dat dat imitatie sproeiers 2 a 3 maten kleiner zijn dan de echte originele dellorto sproeiers met logo erop.
Het tandwiel wat er nu op zit is 28. Dit wil ik veranderen naar 33. Zal dit de topsnelheid naar beneden brengen en de trekkracht verhogen? Aan de koppelingsveren zitten vind ik wel vrij riskant. Heb dit namelijk nog nooit gedaan en het enige wat ik ooit heb gedaan met een versnellingsbak was helpen met een dsg bak uit elkaar te halen. Dus 0 ervaring op dat vlak.

Hij loopt nu al 32/ 33, zonder demper en zonder kappen. Er moet nog een niet doorgerotte uitlaat op en een 33 tandwiel.
Omdat hij nu al 32 loopt, was mijn gedachtengang, met een andere uitlaat zal die boven de 35 lopen. Dus misschien zal een 33 tandwiel dit weer een beetje compenseren. Wanneer hij nog steeds te hard loopt, moet ik misschien iets met de uitlaat demper doen, of iets anders waar dit forum mij vast mee kan helpen.
Omhoog

Notagunfreak
Tomosforummer
Berichten: 117
Lid geworden op: 12 jan 2021 12:30
  • Citeer

Berichtdoor Notagunfreak » 21 jan 2021 17:02

Even tekeningetje gemaakt, misschien dat je dan ziet waarom het geen nut heeft, mogelijk nadelig is (al zal je dat niet merken)

9mm.jpg

Snor tomos heeft erg weinig speelruimte, brom versie is veel makkelijker op te voeren.

2de tekeningetje is wat ik is heb geprobeerd, dat leek te werken maar de inlaat kant bleef niet zitten (stuk van zo'n kinderfiets toeter :) )

Is ook maar net hoe ver je wilt gaan, je kunt het spruitstuk behoorlijk netter maken met epoxy, je kunt wat dremelen en... die heb ik hier verder nog nooit voorbij zien komen, je kunt het membraan veranderen zodat de plaatjes meer lengte hebben, daardoor openen ze makkelijker, beter starten + betere lage toeren respons (stel ik me zo voor)

Ik heb hem zo ooit een keer gehad dat ik de overgang van de 1ste naar de 2de versnelling totaal niet voelde, dat reed heel lekker. Verdere setup weet ik niet meer. Volgens mij was het met een originele tomos revival brom uitlaat.
Haha bedankt, zie nu idd dat het geen ene moer uitmaakt. Nou ja wel een hele 10 gram lichter 8)
Omhoog

Notagunfreak
Tomosforummer
Berichten: 117
Lid geworden op: 12 jan 2021 12:30
  • Citeer

Berichtdoor Notagunfreak » 21 jan 2021 17:13

o, ps. Fons heeft gelijk, open luchtfilter is waardeloos in vergelijk met (evt aangepast) origineel filter. En niet alleen kwa herrie, al is dat voor mij wel een hele goede reden om zo' n ding niet te willen gebruiken.

Mochten er mensen zijn die dat toch heel graag willen, heb er ook nog 4 liggen die van een yamaha afkomen, doe maar pm, lol. :lol:
Oh ja. De filter zette ik er eigenlijk op door mijn ervaring met auto's. Die maat heeft een volvo s70 t5. Toen eenmaal de openlucht filter eropkwam klonk die veel beter en met eenmaal de RIP KIT erop was een openluchtfilter zelfs aanbevolen. Dus ik dacht een nieuwe openlucht filter of een moddervette, gitszwarte originele filter en dan is de keuze vrij makkelijk,
Omhoog

Notagunfreak
Tomosforummer
Berichten: 117
Lid geworden op: 12 jan 2021 12:30
  • Citeer

Berichtdoor Notagunfreak » 21 jan 2021 17:17

Ook nog een algemeen vraagje. Er zit op dit moment geen remlicht erop. Is dit veel moeite om erop te zetten of is dat vrij makkelijk. Remlicht is natuurlijk wel handig als je niet wilt worden aangereden. Op de remhendels zit geen schakelaar en het remlicht kabeltje weet ik ook eerlijk gezegd niet precies waar en hoe die moet lopen.
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 21 jan 2021 17:23

Het is allemaal maar net wat je wil en wat er kan. Als ik een brommertje opvoer dan doe ik dat het liefst zo onopvallend mogelijk, rede mag duidelijk zijn :)

Origineel luchtfilter kan je het filter zelf van vervangen door iets makkelijk luchtdoorlatender en het ingangsbuisje vergroten. Gewoon even bekijken en proberen te bedenken wat wat doet.

Het voordeel van een luchtfilterbox is dat de lucht veel minder turbulent is en ie het dus makkelijker aanzuigt. Of dat bij de tomos nu allemaal zo van belang is....

Wel kan je die door em aan te passen beter " afstellen".

Anyway, gewoon lekker prutsen en houdt de portomonait er maar bij ;)
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

Notagunfreak
Tomosforummer
Berichten: 117
Lid geworden op: 12 jan 2021 12:30
  • Citeer

Berichtdoor Notagunfreak » 21 jan 2021 17:46

Bedankt voor de puch calculator aanrader. Die is makkelijk te begrijpen en zo zie je precies wat er gebeurd. Wel een vraagje, deze puch calculator houd die rekening met luchtweerstand en versnellingsbak vermogens verlies?

Daarna nog een kort vraagje. Mijn huidige banden zijn crossbandjes. Moet ik dan bij de omtrek een paar Cm bij doen?
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 21 jan 2021 18:29

Wat dacht je van even meten?

Luchtweerstand etc, lijkt me sterk. Geschat misschien... Fons :?
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3863
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 21 jan 2021 20:53

Luchtweerstand snapt die calculator niet, dat is met die paar gegevens ook onmogelijk.
Schatten wordt moeilijk, ik weet de snelheid op de heenweg wel maar niet op de terugweg....gebruik de Tomos voor naar de kroeg....misschien loopt die zelfs niet meer want de kroeg is al een tijdje dicht.

Omtrek band meet ik simpel door er 1 druppel verf op de band te doen....krijg je mooi 2 afdrukken van.
Ventiel naar beneden zetten en een streepje zetten, brom duwen totdat het ventiel weer beneden is en de afstand opmeten kan natuurlijk ook.
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 21 jan 2021 21:57

Hmm, kan me voorstellen dat de tandwielweerstand er wel inzit anders zit je berekening er sws al 15% naast... maar ik weet het niet, niet echt gebruikt dat programma.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3863
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 21 jan 2021 22:36

krukas 1e versnel 17 t
krukas 2e versnel 24 t
1e versnelling 66 t 66/17 = 3,8823 3,88*72/11 = 25,4117
2e versnelling 53 t 53/24 = 2,4615 2,46*72/11 = 16,1189
Omhoog

Notagunfreak
Tomosforummer
Berichten: 117
Lid geworden op: 12 jan 2021 12:30
  • Citeer

Berichtdoor Notagunfreak » 21 jan 2021 22:44

krukas 1e versnel 17 t
krukas 2e versnel 24 t
1e versnelling 66 t 66/17 = 3,8823 3,88*72/11 = 25,4117
2e versnelling 53 t 53/24 = 2,4615 2,46*72/11 = 16,1189
Ik snap nu wel dat er diehard als forum aanduiding bij je staat. Petje af!
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 22 jan 2021 01:38

Ik snap niets van rekenenen dus... betekent dit nu dat het verlies er
a: wel in mee gerkend word of
b: niet

? :)
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3863
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 22 jan 2021 11:19

Een tandwieloverbrenging is toch heel simpel ief.

lekker simpel voorbeeld, voortandwiel 26 en achter tandwiel 26 is een overbrengingsverhouding van 1 op 1
Dus als het voortandwiel 1 x rond gaat...gaat het achter tandwiel ook 1 x rond, dus je achterwiel en legt dan een afstand af van 1,6 meter (dat is de omtrek van het wiel)....daar verandert dus niets aan wat verlies betreft.

Je krukas draait 7000 rpm dat x 60 is 420000 toeren per uur.
420000 delen door de interne overbrenging van het blok (16,1189) en je weet hoe vaak het voortand rond draait per uur.
420000 : 16,1189 = 26056
Met voor tw 26 en achter tw 26 gaat je achterwiel dus ook 26056 keer rond per uur.
26056 x 1,60 meter (omtrek achterwiel) = 41,690 km/h

Met een koppeling die slipt klopt de verhouding tussen toerental en snelheid niet.
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 22 jan 2021 12:43

Ik zei al, rekenen is niet mijn ding :)

Maar de vraag ging over het verlies, nu het hoofd wat helderder is, dat verlies is niet van toepassing, doh. Moet je er gewoon wat meer vermogen in stoppen. Daar zegt de calculator verder niets over.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3863
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 22 jan 2021 13:53

Dan moet een calculator weten hoeveel pk het blokje heeft en de luchtweerstand van brommer en bestuurder....en heb je wind mee of tegen.

Ik ga altijd uit van de hoogst gemeten snelheid, dus geen bliksem in de r**t en berg af.
Omhoog

Notagunfreak
Tomosforummer
Berichten: 117
Lid geworden op: 12 jan 2021 12:30
  • Citeer

Berichtdoor Notagunfreak » 13 feb 2021 00:10

Om niet over de 35 km/h is idd lastig als je wat meer vermogen wilt.

Veer van de eerste koppeling kun je bv iets in korten zodat de koppeling later aan grijpt en iets meer slip heeft.
Veer 2e koppeling iets inkorten en hij schakelt later over naar de 2e versnelling...topsnelheid verandert niet.
Dit zijn de maten van de veren, gemeten toen ze nieuw waren.
koppelingsveer groen 1e versnelling 16,6 cm met oogjes....kun je ook in de 2e koppeling zetten zodat hij iets later schakelt.
koppelingsveer rood 2e versnelling 17,2 cm met oogjes.

Een bromkopje zorgt ook al voor beter optrekken en doet niet zoveel met de topsnelheid, rijdt ook stukken beter tegen de wind in of een brug op....is ook nog te vlakken voor nog wat meer trekkracht.
Hallo, mijn huidige setup:

22mm speedy met ingekorte brom demper
Openlucht stage 6 luchtfilter
14:9 carb
26-33 TW
kapotte V-snaar
Top 35 km/uur
(~7500 rpm)

Ik wil binnenkort de v-snaar repareren. Maar als ik dan toch bezig ben, wil ik ook graag een hogedruk kop plaatsen en een 14:12 carb. Zodat ik een flink trek vermogen krijg en een vrij lage top.

Mijn top is op dit moment 35, maar (hypothetisch) met een grotere carb en hogedruk kop zal mijn top waarschijnlijk 3 a 4 km/ uur harder liggen (denk ik). Dan is mijn top dus 39. Dat vind ik zelf wel riskant omdat er veel motoragenten en controlles zijn waar ik woon. Volgens de puch calculator zit ik dan op de ~8300 rpm. Ik zou de snelheid kunnen limiteren door er een kleiner voortandwiel erop te zetten. Zoals een 24 of 22. Bij een 24 tandwiel ga ik naar de ~9000 rpm en gaat mijn snelheid zo'n 3km achteruit. Is dit mogeljk? Zou die dan wel nog lekker rijdbaar zijn en zou ik mogelijk iets met de koppelingsveren kunnen doen?

Mijn vraag dus een beetje samengevat mijn top is nu 35, hoeveel zal die ongeveer worden met een 14:12 en hogedruk kop en zou ik die snelheid weer wat naar beneden kunnen brengen met een kleiner voortandwiel en een koppelings veer aanpassing.
Omhoog

Notagunfreak
Tomosforummer
Berichten: 117
Lid geworden op: 12 jan 2021 12:30
  • Citeer

Berichtdoor Notagunfreak » 13 feb 2021 00:36

Laat ik ook maar wat before and after foto's plaatsen, anders zien jullie natuurlijk ook geen verandering wat ook een beetje saai is en ben er zelf ook wel trots op eerlijk gezegd :)

Dit is de staat toen ik hem kocht. (Before)
Bijlagen
WhatsApp Image 2021-01-19 at 21.41.32.jpeg
inkoop staat
WhatsApp Image 2021-01-19 at 21.41.28 (1).jpeg
inkoop staat
WhatsApp Image 2021-01-19 at 21.41.31 (1).jpeg
inkoop staat
WhatsApp Image 2021-01-19 at 21.41.29 (2).jpeg
inkoop staat
WhatsApp Image 2021-01-19 at 21.41.29 (1).jpeg
inkoop staat
WhatsApp Image 2021-01-19 at 21.41.31 (2).jpeg
inkoop staat
WhatsApp Image 2021-01-19 at 21.41.31 (3).jpeg
inkoop staat
WhatsApp Image 2021-01-19 at 21.41.31.jpeg
inkoop staat
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
55 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende

Terug naar “Straat Tomossen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 5 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.