• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Start niet. Verkeerde zuiger of ontsteking niet op tijd?

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
4 berichten • Pagina 1 van 1
MisterD
Pindabrein
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 mei 2020 20:29
  • Citeer

Berichtdoor MisterD » 04 mei 2021 22:05

Wij zijn hier al eerder hoed geholpen dus opnieuw een vraag. Mijn zoon heeft een nieuw project maar ook een probleem. Betreft brommer met contactpunten ontsteking. Vonkt wel maar start niet. Blok was gedemonteerd zonder cilinder en ontsteking toen hij er aan begon. Wij hebben hier een cilinder opgezet met membraam. Wij hadden nog een dichte zuiger welke wij hebben gemonteerd. Wel nieuwe zuigerveren gemonteerd. Het is een 10mm pistonpen zuiger maar zonder sleuven. Nu is onze vraag, kan het zijn dat hij niet start omdat er een zuiger zonder sleuven is gemonteerd in een membraam cilinder? Ook vermoed ik dat de ontsteking niet op tijd staat aangezien wij deze hebben gedemonteerd om de krukas kering te vervangen. Wanneer deze niet op tijd staat, kan het dan zijn dat de brommer niet aanslaat? Mocht ik nog wat vergeten zijn te melden dan horen wij dat graag. Alvast bedankt voor de moeite.
Omhoog


Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9682
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 04 mei 2021 23:13

Timing kun je controleren, in de wiki staat wel hoe dat moet en welke maatvoering je moet toepassen.

In principe kan een dichte zuiger wel op een membraancilinder als het een goede is. Het hemd van de zuiger (deel wat richting krukas zit en de zuiger geleid in de cilinder) moet wel ver genoeg omhoog komen om de inlaat vrij te geven. Als je wel een 38 mm zuiger gebruikt maar niet geschikt voor Tomos dan kan daar het probleem liggen. Wordt de bougie wel nat?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3882
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 04 mei 2021 23:31

Je kunt de timing van een punten ontsteking maar een paar graden verstellen, op alle standen van de grondplaat moet hij gewoon starten en zelfs rijden....tenzij de puntjes amper open gaan of veel te veer open gaan, afstellen op 0,4 mm.

Om te testen of de bobine genoeg spanning levert, bougiedop eraf draaien en kabel 7 mm van de cilinder houden en kijken of je een vonk over die afstand kunt trekken...lukt dat niet dan vonkt de bougie niet onder compressie.

Waar kwam die dichte zuiger uit?
Omhoog

MisterD
Pindabrein
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 mei 2020 20:29
  • Citeer

Berichtdoor MisterD » 05 mei 2021 17:52

Timing kun je controleren, in de wiki staat wel hoe dat moet en welke maatvoering je moet toepassen.

In principe kan een dichte zuiger wel op een membraancilinder als het een goede is. Het hemd van de zuiger (deel wat richting krukas zit en de zuiger geleid in de cilinder) moet wel ver genoeg omhoog komen om de inlaat vrij te geven. Als je wel een 38 mm zuiger gebruikt maar niet geschikt voor Tomos dan kan daar het probleem liggen. Wordt de bougie wel nat?
Bedankt voor reactie. Timing zullen we nog gaan controleren. Maar we zijn er uit. Bougie werd idd niet nat dus lag aan de carburateur. Deze gedemonteerd en opnieuw gemonteerd. En hij loopt. Nog even een andere sproeier proberen want hij houdt in. Zit nu een 50 sproeier in dus even iets groter proberen.
Je kunt de timing van een punten ontsteking maar een paar graden verstellen, op alle standen van de grondplaat moet hij gewoon starten en zelfs rijden....tenzij de puntjes amper open gaan of veel te veer open gaan, afstellen op 0,4 mm.

Om te testen of de bobine genoeg spanning levert, bougiedop eraf draaien en kabel 7 mm van de cilinder houden en kijken of je een vonk over die afstand kunt trekken...lukt dat niet dan vonkt de bougie niet onder compressie.

Waar kwam die dichte zuiger uit?
Zuiger is van Tomos. Vermoedelijk van een snor. Maar zoals hierboven gemeld, hij loopt. Bedankt voor de reacties en de moeite!
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
4 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 13 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.