Oke that makes sense. Intussen heb ik er een 7 ingezet omdat ik de cilinder wel echt goed heet vond worden. Helaas heb ik nu een beetje een raar probleem en ik twijfel tussen een aantal oorzaken.De hittegraad wordt bepaald of je de zelfreinigingstemperatuur van de bougie bereikt tijdens je rit. Rij je voornamelijk binnen de stad en korte ritjes dan is 5 pf 6 prima. Rij je langere tijd volgas en over grote afstand kun je eventueel naar 7 of 8 gaan.
Een bromzuiger met sleuven zal zeker bijdragen aan een hoger koppel. Immers kan er meer brandstof in het systeem. Meer brandstof = meer koppel. Om dan meer top te krijgen (eerst resultaat afwachten met de andere zuiger) zou je kunnen overwegen om je achtertandwiel 1 maatje kleiner te nemen (26 ipv 28).
Oke dan ga ik dat eerst doen, kan ik een 50cc brom kop of 50cc hoge druk kop op een 65cc cilinder gebruiken? Want er moet natuurlijk een 65cc pakking tussen, dus weet niet of dit kan.Een bromzuiger heeft sleuven, waar wil jij wat van de zuiger afhalen bij een membraan gestuurde cilinder?
Kijk eerst eens of de spoelpoorten helemaal open gaan als de zuiger in het odp is.(is een foutje in veel Tomos cilinders)
Gaan ze niet helemaal open dan een dikke 1,5mm voetpakking gebruiken, kopje kun je dan vlakken tot de squish weer 0,9 of 1mm is.
Wil je nog meer uit de cilinder halen dan de uitlaatpoort aanpassen.
Oke dat is duidelijk! De naaldlager en zuiger zijn trouwens dan nieuw. Het blokje dat ik nieuw heb ga ik natuurlijk wel ff een beetje fatsoeneren, dus nieuwe atf, voortandwiel en ff checken hoe het zit met de keeringen. Maar mijn vraag over de 50cc brom of hogedruk kop op een 65cc, Is dat mogelijk? Ik zag dat het kon op het forum, maar kom je dan wel uit met de pakkingen en uberhaubt de maat van de cilinder kop, omdat een 65 cc cilinder toch groter is dan een 50cc cilinder pet, of is die even breed? Verder bedankt voor het deskundig advies!Alleen vetter smeren is niet voldoende. Voor een naaldlager is inrijden niet echt nodig, wel als onderdelen op elkaar moeten inslijten zoals cilinder en zuiger. In dat geval is rijden met verstand en beleid de manier. Varieren met de snelheid, soms wat verder doortrekken en dan weer wat langzamer. hou ongeveer 1 tank aan voor het inrijden (ongeveer 100-120 km).
Een blokje dat "maar" een half jaar stil heeft gestaan is vetter smeren niet nodig, misschien wel een verse mix in de tank.
Ik rij altijd op 98 met castrol RS, heb namelijk gezien wat 95 doet + action 2 takt olie op een Derbi...En die verse mix mag GEEN E10 benzine zijn, dus mengen met de duurdere 98 benzine....anders krijg je over een paar maanden meer problemen.
Zou die van puch trouwens ook werken? Want zie niet veel resultaten voor tomos.Iemand enig idee waar ik zo'n crossbeugel kan kopen voor een a35 hda (niet het lelijke buizen frame btw)?
Vind het er namelijk erg vet uitzien en volgens mij kost het ook niet de wereld.
ja klopt!Bedoel je deze, https://www.tomoshop.nl/verstevigingsst ... tomos.html
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Bing [Bot] en 2 gasten