• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Is dit een koptikker?

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
9 berichten • Pagina 1 van 1
Notagunfreak
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Notagunfreak » 16 mei 2021 15:18

Heb dit weekend een nieuw blokje gekocht en heb er een 65cc op gezet. Ik had geen 65cc kop dus heb er een brom kop op gezet, helaas geeft dit denk ik problemen.

Setup:
Tomos 65cc gepoort cilindertje DMP (niet door mij gedaan)
Bobotech 65cc zuiger
50cc brom kop
dubbele voetpakking
enkele 0.4mm kop paking
26/24 tandwiel verhouding
tecno next r terugloop
15/15 dello.
gaasfilter
snelgas lucito
sproeier 70 (polini 5mm), maar weet nog niet of dat goed is, omdat ik nog niet kan rijden, afstellen moet ik dus nog doen.
Linkje naar de video op Youtube:

https://www.youtube.com/watch?v=DOQfqK8c08U

Notagunfreak
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Notagunfreak » 16 mei 2021 23:59

Het bleek geen koptikker te zijn. Echte oorzaak niet kunnen achterhalen. Wel kwam ik erachter dat ik een lekke krukas keering heb. Dat zal ook de reden zijn dat proeier 78 zelfs nog te klein was en mijn topsnelheid zo'n 3 km/uur was. Ik ga aanstaand weekend de krukas keeringen vervangen, wel heb ik daar een vraagje over.

Er zijn natuurlijk 2 keeringen achter de onsteking en koppeling. Welk type keering moet ik gebruiken en maakt het merk uit? En zijn die keeringen exact hetzelfde op beide plekken daarnaast moet je die droog monteren of kan wat vet helpen met afsluiten/ monteren?

Notagunfreak
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Notagunfreak » 17 mei 2021 12:42

Kan de krukas keering ervoor zorgen dat je Tomos maar zo'n 2 km uur loopt en bij gas geven direct uitvalt? Of is er dan nog meer aan de hand? Hij laat trouwens wel een aardig rook gordijn achter.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 17 mei 2021 16:37

Rook is zowiezo niet goed als deze wit en dikker is dan normaal. Duidt idd op een lekke krukaskeerring.

Beide zijn gelijk van maat (17x35x7). Merk maakt niet zoveel uit, wel hoe je ze monteert. Liever geen vet, dan is 2-takt olie een beter alternatief. Maak de zittingen van de keerringen mooi schoon en droog, de lip iets vochtig met de 2-takt olie. Pas op met het hoekige randje achter de koppeling dat je daar de lip om de krukas niet mee beschadigd. En een passende bus/ buis gebruiken om de keerring netjes recht in de zitting te persen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 17 mei 2021 19:37

Waarom eigenlijk een dubbele voetpakking, gaan de spoelpoorten niet helemaal open als de zuiger onderin is...of ben je bang voor een koptikker.
Voordat je de kop monteert kijken hoe hoog de zuiger komt, eventueel kopje zonder bougie erin en zonder koppakking monteren en met de hand het vliegwiel rond draaien....verwacht namelijk dat hij de kop niet raakt....daarna wel een koppakking monteren.

Notagunfreak
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Notagunfreak » 17 mei 2021 22:31

Waarom eigenlijk een dubbele voetpakking, gaan de spoelpoorten niet helemaal open als de zuiger onderin is...of ben je bang voor een koptikker.
Voordat je de kop monteert kijken hoe hoog de zuiger komt, eventueel kopje zonder bougie erin en zonder koppakking monteren en met de hand het vliegwiel rond draaien....verwacht namelijk dat hij de kop niet raakt....daarna wel een koppakking monteren.
Ik had gelezen op dit forum (een oud onderwerp uit 2011) dat iemand een koptikker had met een 65cc en een 50cc kop en uiteindelijk opgelost met een dubbele voetpakking en dikke koppakking. Daarom een dubbele voetpakking. Ook hoorde ik als je een 1mm voetpakking monteert, je hoger in de toeren kan komen doordat de poorten langer open staan. de pakkingen zijn 0.39mm dik en heb daarom dus om die reden een dubbele voetpakking gemonteerd.

Is er nog iets wat ik moet bijbestellen dat dan sneuvelen bij het monteren van de krukas keeringen? (behalve dan carterpakking, atf olie en de keeringen)

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 18 mei 2021 00:59

Normaal meet je de deckheight en de koppakking en het squish randje in de kop op, dan heb je al een aardig idee hoeveel ruimt er over blijft en wat de squish ongeveer wordt.

Notagunfreak
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Notagunfreak » 18 mei 2021 22:44

Normaal meet je de deckheight en de koppakking en het squish randje in de kop op, dan heb je al een aardig idee hoeveel ruimt er over blijft en wat de squish ongeveer wordt.
Oke, dan ga ik me daar wat over inlezen. Wel nog een vraagje, hoe krijg je de keeringen het makkelijkste eruit? Zitten die dingen muurvast of zijn ze eenvouding te verwijderen mbv een haakje?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 19 mei 2021 00:34

Ik tik daar 2 gaatjes in met een priem en draai er dan plaatschroefjes in waaraan je daarna aan kunt trekken.
Gaatjes erin tikken laat geen boorkrullen achter en de plaatschroef zit veel vaster...dus geen gaatjes in de keerring boren.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
9 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers