• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Opknap project Tomos A3 - 1970

Voor de gepimpte of helemaal originele Tomosjes van het forum.
Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
162 berichten
  • Pagina 7 van 9
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • Volgende
Wetsnurk
Tomosforummer
Berichten: 81
Lid geworden op: 03 apr 2021 11:35

Berichtdoor Wetsnurk » 25 jun 2021 22:50

Bobine is voor de ontsteking, niet voor je verlichting.
Zat ik dus toch goed te denken. Bedankt
Omhoog


Wetsnurk
Tomosforummer
Berichten: 81
Lid geworden op: 03 apr 2021 11:35

Berichtdoor Wetsnurk » 25 jun 2021 22:53

De Tomos is vandaag voor de keuring geweest bij de RDW. Hij is goedgekeurd. Echter blijkt het dus dat iemand anders met een Tomos S 25 rondrijdt welke het zelfde framenummer heeft.

De RDW gaat dit nu uitzoeken en ze hebben al geoordeeld dat die van mij er gewoon origineel en echt uitziet.

Wel zeiden zij dat Tomos op een gegeven moment de framenummers opnieuw begon uit te geven, wat een fout is geweest. Dus de framenummers welke al uitgegeven waren.

Heel bijzonder dat iemand anders het zelfde framenummer als ik zou hebben. Dit alles zal ook wel weer tijdrovend zijn
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3860
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype

Berichtdoor fons716 » 26 jun 2021 11:55

Een voordeel heb je dan wel als die andere de Tomos netjes verzekert is :mrgreen:
Omhoog

Wetsnurk
Tomosforummer
Berichten: 81
Lid geworden op: 03 apr 2021 11:35

Berichtdoor Wetsnurk » 24 jul 2021 19:41

Goedenavond,

Ik sta weer eens voor een dilemma/vraagteken.
Wanneer de Tomos stationair liep, wat ie mooi loopt, en ik duwde mijn Tomos achteruit dan was het soms dat mijn trappers als het ware gingen bokken.

Om die reden wilde ik kijken wat het effect zou zijn wanneer ik mijn vraagtekenveer zou vervangen. Enfin vraagteken dus vervangen. Tevens zat er eerst 250 ml olie in, dat gereduceerd naar 220/225 ml ATF.
Saillant detail: het oude vraagtekenveer had een dikte van circa 0,8mm en het nieuwe circa 1,1mm.

Alles weer in elkaar gezet en getest. De Tomos bleef wanneer je stil stond in zijn 1e versnelling staan, met als gevolg dat ie uitvalt wanneer je de rem ingedrukt houdt. Hij ging dus niet meer in zijn vrij. Verder reed en schakelde die wel goed.

Hierop wilde ik het oude vraagtekenveer terugplaatsen om te kijken wat dit teweeg zou brengen.
Hierbij kreeg en krijg ik mijn koppeling niet meer van de as af. Wel kan ik hem circa 1 mm van voor naar achteren bewegen. Er zit dus een kleine frictie in.
Met moeite en gepriegel het oude vraagtekenveer terug gekregen. Dit zonder nog steeds de koppeling eraf te halen/krijgen.

Echter bleef nu hetzelfde probleem, namelijk dat mijn Tomos niet meer in z'n vrij gaat. Hierop ook de olie weer terug naar 250 ml. Alles was dus nu zoals het was en wanneer het goed werkte. Echter geen resultaat. Tomos gaat nog steeds niet in z'n vrij en blijft dus in z'n 1e versnelling.

- Waarom gaat de Tomos niet meer in z'n vrij in de originele staat?
- Waarom krijg ik mijn koppeling niet meer los/van z'n as? Koppeling kreeg ik eerst er vloeiend uit. Nu zit ie muurvast.

Heeft het met de koppeling te maken?

Met vriendelijke groeten
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 24 jul 2021 20:55

Vergeten de shim tussen koppelingshuis en segmenten te doen? Je hebt nu de 1e versnelling klemvast gezet op het koppelingshuis waardoor de krukas wordt afgewurgd als je de aandrijving blokkeert.

Als je de koppeling weer los wil hebben moet je dat doen met een externe poelietrekker op het huis. Dan de shim ertussen en de boel weer vastzetten. Je klacht heeft niets te maken met de vraagtekenveer
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3860
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype

Berichtdoor fons716 » 24 jul 2021 21:52

Als je even trekt en duwt aan het koppelings huis moet hij iets verschuiven t.o.v koppeling 0,1 of 0,2mm is genoeg speling.
Koppeling moet je met de hand 1 richting op kunnen draaien (vrijloop lager) zonder dat het huis mee gaat draaien (bougie kun je er even uitdraaien zodat je geen compressie voelt)

Zat er een shim ring van 0,3mm achter de eerste koppeling?
Omhoog

Wetsnurk
Tomosforummer
Berichten: 81
Lid geworden op: 03 apr 2021 11:35

Berichtdoor Wetsnurk » 24 jul 2021 22:05

Ik zal het proberen te schrijven:

Ik heb als eerste de twee kleine smalle dunne ringetjes weggehaald en de grotere ring daaromheen welke de lager afsluit weggehaald. Vervolgens de borging van de ring terug geduwd. Vervolgens de bout losgehaald. Toen de ring achter de bout weggehaald. Vervolgens de koppeling eraf geschoven. Daar achter zat een koperen/gouden lang pijpje. Daar achter zat weer een ring. Daar achter de keerring. Uiteraard ook weer in tegenovergestelde stappen terug geplaatst.

Als ik aan het koppelingshuis duw en trek dan verschuift die idd wel circa 0,1/0,2 mm.

Het draaien van één richting zal ik morgen weer proberen. Ik zal ook een poelietrekker aanschaffen.

@Shadowranger: welk deel bedoel je met vergeten de shim tussen koppelingshuis en segmenten te doen?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 24 jul 2021 22:10

In het deel waar je zelf schrijft waar een lang koperen pijpje zit. Er zit een dikke ring tussen de tandwielen van het koppelingshuis/ 2e versnellingskoppeling en de krukaskeerring. Er moet aan de zijde waar de 1e versnellingskoppeling in het huis komt ook een shim zoals Fons716 aangeeft. Kijk anders even in de exploded views in de wiki.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3860
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype

Berichtdoor fons716 » 24 jul 2021 22:38

Als je het huis 0,1 of 0,2mm kunt schuiven over de krukas is het goed en kan de eerste koppeling niet klem zitten...even draaien aan de koppeling en je weet zeker of hij vrij loopt.
Weet even niet meer of hij links of rechtsom vrij loopt maar dat voel je meteen.
Omhoog

Wetsnurk
Tomosforummer
Berichten: 81
Lid geworden op: 03 apr 2021 11:35

Berichtdoor Wetsnurk » 24 jul 2021 22:41

@Shadowranger: hier ga ik morgen weer naar kijken. Bedankt zo ver!

@ Fons: aan de koppeling kon ik draaien als t goed is. Dit zal ik morgen ook weer bekijken.
Probleem is dat ik de koppeling niet meer van zn as af krijg. Ik krijg de koppeling er in z'n geheel niet meer uit.
Omhoog

Wetsnurk
Tomosforummer
Berichten: 81
Lid geworden op: 03 apr 2021 11:35

Berichtdoor Wetsnurk » 24 jul 2021 23:00

Hoofdprobleem is ook dat ie in z’n 1 blijft en niet in z’n vrij gaat. Maar eerst maar eens de koppeling er weer af krijgen.
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3860
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype

Berichtdoor fons716 » 24 jul 2021 23:12

Jij hebt het oude type a3 blok zonder tandjes op de krukas voor de eerste koppeling...als die koppeling vast zit heb je een poelietrekker nodig waarmee je achter het koppelings huis kunt komen...je trekt dan aan het huis en drukt daarmee de koppeling eruit.

In het koppelings huis zit een vrijloop lager....als die niet vrij loopt neemt de krukas het huis mee en gaat de brommer gewoon rijden....de versnellingsbak heeft geen neutraal of vrij.

Als het vraagteken veertje in rust is staat hij in de eerste versnelling.
Omhoog

Wetsnurk
Tomosforummer
Berichten: 81
Lid geworden op: 03 apr 2021 11:35

Berichtdoor Wetsnurk » 25 jul 2021 11:42

@Fons: bedoel je met vrijlooplager de naaldlager?

Ik ga binnenkort aan de slag met de poelietrekker. Jullie horen. Bedankt
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3860
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype

Berichtdoor fons716 » 25 jul 2021 12:58

Dit lager zit in het koppelings huis en kan draaien over de krukas, draai je hem de andere kant op dan dan klemt hij zich vast met de naalden op de krukas....als dat lager niet vrij loopt in 1 richting is het fout.
https://www.tomoshop.nl/kies-tomos-mode ... s-a35.html

Naalden worden door 2 lipjes naar links geduwd op de foto
Afbeelding
Omhoog

Wetsnurk
Tomosforummer
Berichten: 81
Lid geworden op: 03 apr 2021 11:35

Berichtdoor Wetsnurk » 25 jul 2021 13:23

Dit lager zit in het koppelings huis en kan draaien over de krukas, draai je hem de andere kant op dan dan klemt hij zich vast met de naalden op de krukas....als dat lager niet vrij loopt in 1 richting is het fout.
https://www.tomoshop.nl/kies-tomos-mode ... s-a35.html

Naalden worden door 2 lipjes naar links geduwd op de foto
Afbeelding
Dat wordt dus bedoelt met dat de koppeling maar 1 kant vrij op kan draaien. Dat doet ie namelijk wel goed.

Maar ik zal de koppeling ook wel volledig uit elkaar halen etc.
Omhoog

Wetsnurk
Tomosforummer
Berichten: 81
Lid geworden op: 03 apr 2021 11:35

Berichtdoor Wetsnurk » 25 jul 2021 13:37

Althans. Met een stop in het bougiegat draait ie maar 1 kant uit. Zonder stop weet ik het niet.

Moet ie zonder stop ook ten alle tijden naar 1 kant op kunnen draaien?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 25 jul 2021 13:40

Yep. Dat is vanwege het aan kunnen kicken.

Je krukas staat stil en zoy in principe voldoende weerstand moeten geven om zonder zuigerstop de koppelingslager te tedten of deze 1 kant op blokkeert.

Ik krijg echter de indruk dat bij jouw het huis in beide richtingen blokkeert of 1 kant zwaar loopt?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Wetsnurk
Tomosforummer
Berichten: 81
Lid geworden op: 03 apr 2021 11:35

Berichtdoor Wetsnurk » 26 jul 2021 14:47

Ik heb er even een filmpje van gemaakt zoals het vast zat.

https://youtube.com/shorts/NgYlv58w5n8?feature=share

Vanavond heb ik een poelietrekker te leen
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3860
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype

Berichtdoor fons716 » 26 jul 2021 19:02

Het lager werkt gewoon zoals het hoort, speling is trouwens wel erg veel op het huis dus shim achter de koppeling plaatsen....als ik het zo zie op het filmpje heb je er 2 nodig om op 0,1 of 0,2 mm speling te komen.
https://www.tomoshop.nl/shim-koppeling- ... earch=shim
https://www.tomoshop.nl/koppeling-shim- ... earch=shim

Even meten met een voelmaatje tussen dikke ring en koppelings huis, stel dat het 0,9mm is dan 0,8 achter de 1ste koppeling leggen.
Omhoog

Wetsnurk
Tomosforummer
Berichten: 81
Lid geworden op: 03 apr 2021 11:35

Berichtdoor Wetsnurk » 26 jul 2021 22:14

Hij is eraf hoor! De eerste versnelling ziet er goed uit. De tweede versnelling bekijk ik morgen. Daarvoor moet die clip los, dat even op een rustig moment fixen.

Wat interessant is, is dat de tweede versnellingen en het koppelingshuis gaan vloeiend op en af van de as. Echter de eerste versnelling moet ik eigenlijk een rubber hamertje gebruiken om die erin (flink) te tikken/rammen. Dit gaat totaal niet soepel. Het schroefdraad van de as lijkt en voelt aangetast. Dat zie je ook wel op de foto’s.

Zou het hierdoor kunnen komen dat de Tomos gelijk weg rijdt/aangrijpt?

De tweede versnelling bekijk ik morgen.
Bijlagen
1A6E361F-4202-40FC-99D5-7918A26EA495.jpeg
BAFA60F2-4074-4A42-BEC1-A5DF69B5A809.jpeg
Omhoog


Gesloten
  • Afdrukweergave
162 berichten
  • Pagina 7 van 9
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • Volgende

Terug naar “Straat Tomossen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 8 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.