• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

kickstartdruk - trekkracht

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
74 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Volgende
Gebruikersavatar
blueridder
Tomosforummer
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 nov 2017 21:47
Locatie: maastricht
  • Citeer

Berichtdoor blueridder » 03 jan 2022 12:35

De beste wensen voor iedereen,

We hebben 2 tomosjes flexer en zijn voorzien van de normale standaard setup maar toch verschillen ze in enkele uitwerkingen.

Kickstarter.
Bij de ene gaat het kicken zwaar en is hij direct start gereed, terwijl bij de andere het kicken vrij licht gaat en meerdere keren gekickt dient te worden alvorens hij aanspringt.

Trekkracht.
Gaan we een beetje berg omhoog zien we dat de ene sneller boven is dan de ander. De langzamere heeft moeite met het naar boven komen, maar haalt het net. Het is toevallig ook degene met de lichtere kickstarter.


Beide zijn onderhanden geweest aan een onderhoudsbeurt zoals:
atf olie vervangen, pakkingen vervangen, kabels gemeerd, carb. gereinigd, nieuwe nylon afdichtbus geplaatst spruitstuk/carb,

Bij de lichtere kickversie is nog vervangen vraagtekenveer wegens breuk, nieuwe standaard uitlaat gemonteerd

Kickstrater: Kan het zijn dat de lichtere versie minder compriessiedruk vertoond en controle benodigd is bij bv. krukaskeerringen, zuiger, zuigerveren? Druk nog niet gemeten.

Trekkracht: Kan het zijn dat cilinder, zuiger, hier aandacht vragen.

grt
Omhoog


fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3861
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 03 jan 2022 13:23

Als een zuiger zwart is onder de zuigerveren lekt hij heel veel compressie, dus cilinder eraf halen en kijken, compressie meten kan natuurlijk ook.
Het heel licht kicken en het slechter starten en weinig trekkracht hebben geeft ook aan dat de zuigerveren niet meer afsluiten.
Omhoog

Gebruikersavatar
blueridder
Tomosforummer
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 nov 2017 21:47
Locatie: maastricht
  • Citeer

Berichtdoor blueridder » 03 jan 2022 13:33

Bedankt voor de reactie
zal een kijkje nemen bij de zuiger en zuigerveren.
wordt vervolgd.
Omhoog

Gebruikersavatar
blueridder
Tomosforummer
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 nov 2017 21:47
Locatie: maastricht
  • Citeer

Berichtdoor blueridder » 09 jan 2022 13:34

Na alles uit elkaar te hebben gehaald gisteren en vandaag.
bougie - cilinderkop - cilinder - zuiger, blijkt een zuigerveer te zijn gebroken (geluk bij een ongeluk) dat deze is blijven zitten en niet bij de krukas terecht is gekomen.

Na het plaatsen van een nieuwe zuiger met nieuwe veren, ook maar meteen membraam gedaan, nieuwe pakkingen blijkt bij het starten dat er direct meer druk is op de kickstart. (+ punt) en in 1 keer start (voorheen 3 a 4x).
Natuurlijk tijd voor een test rondje. In het begin trekt hij goed maar dan verliest hij weer aan trekkracht en komt het bergje niet op.

Bij terugkomst deksel van koppelingzijde open gemaakt na de olie te hebben afgetapt, blijkt dat de koppelingsbout los zit. Deze eraf gehaald en wat zie ik, is dat ring met kartelingen niet meer op spanning staat/zit. Gelukkig nog 1 reserve liggen en deze erin gezet. Poging 2 wordt gedaan, maar nog steeds geen trekkracht.

Nieuwe cilinder getest echter mocht ook niet baten, waarna oude weer terug geplaatst.
Nieuwe uitlaat getest echter mocht ook niet baten, waarna oude weer terug geplaatst.

Hij heeft zijn trekkracht verloren nadat het vraagteken veertje gebroken was en vervangen?

- Setup is gewoon standaard.
- atf olie volgens voorschrift 225 ml
- pakkingen vernieuwd zoals: voet, kop, koppelingsdeksel pakking, uitlaatpakking
- carberateur schoongemaakt

In welke richting dient verder gezocht te worden.
Speuren op het net brengt ook niet de goede oplossing tot nu toe.

grt
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3861
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 09 jan 2022 13:49

Het vraagteken veertje heeft alleen invloed op het schakelen van de bak.

Welke sproeier zit er in de carb, en staat daar het inc logo op?
Welke kleur heeft de bougie?
Omhoog

Gebruikersavatar
blueridder
Tomosforummer
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 nov 2017 21:47
Locatie: maastricht
  • Citeer

Berichtdoor blueridder » 09 jan 2022 16:18

zal morgen foto maken en posten wat erin zit en bougiekleur
Omhoog

Gebruikersavatar
blueridder
Tomosforummer
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 nov 2017 21:47
Locatie: maastricht
  • Citeer

Berichtdoor blueridder » 10 jan 2022 18:11

Zoals vermeld hier de spoeiermaat en bougie kleur
20220110_180544[1].jpg
maat is 49
20220110_175522[1].jpg
Bougie is een B6HS
Kleur bevalt me niet van bougie
Net of deze zwart en nat is?
waardoor:
-vonk niet alle brandstof ontbrandt?
- bougie kan stuk zijn?
- ontsteking?
- mengsel te rijk?

Tevens deotest gedaan op
- cilinder en kop , geen verschil
- spruitstuk, geen verschil
- carberateur, geen verschil
- carberateur en luchtfilter, wel verschil maar luchtfilter zat los getrokken van met kap eraf halen.

Hij loopt al jaren op deze maat sproeier en bougiemaat, geen problemen tot nu toe.
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3861
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 10 jan 2022 18:46

Bougie is idd erg donker, sproeier 49 zou goed moeten zijn als het luchtfilter goed schoon is.

Hoe lang duurt het voordat hij slechter trekt, is dat als hij goed op bedrijfstemperatuur-warm is of al veel eerder.

Geen idee of je een compressie tester hebt anders compressie koud en warm meten...eventueel vergelijken met de andere Tomos.
Omhoog

Gebruikersavatar
blueridder
Tomosforummer
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 nov 2017 21:47
Locatie: maastricht
  • Citeer

Berichtdoor blueridder » 10 jan 2022 19:33

Heb zo juist nieuwe bougie en in gezet en een test rondje. Kom niet verder dan de hoek van de straat. (koud)
Kan het zijn dat de koppeling mij soms de das om doet, hij doet er lang over voor hij overschakeld.
Luchtfilter is een nieuwe.

Het is ook raar dat als hij op de brug staat en start kan volgas worden gegeven en draait het achterwiel als een gek.
Zodra er opgezeten gaat worden (normaal gewicht) dan is hij niet vooruit te branden.

Heb een compressie tester, kan deze nog eens meten.
Dient te compressie tussen de 6 en 8 te liggen als hij warm?
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3861
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 10 jan 2022 20:50

Ik heb geen idee hoeveel compressie een std snor heeft, vergelijk het met de andere Tomos en je weet of het klopt, ik rij met een afgedraaide hd kop en kan het dus niet even voor je meten.
Met het meten volgas geven zodat hij goed lucht kan pakken en een paar keer kicken.

Met dit koude weer kan er meer zuurstof in de cilinder (dus mengsel is dan armer als in de zomer), als je een originele sproeier 50 of 51 hebt kun je dat proberen of dat verbetering geeft....imi sproeier zijn kleiner en dan zit je rond de 54.
Omhoog

Gebruikersavatar
blueridder
Tomosforummer
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 nov 2017 21:47
Locatie: maastricht
  • Citeer

Berichtdoor blueridder » 11 jan 2022 07:18

Zal vanavond de druk eens meten koud en warm.
Helaas kan ik niet vergelijken op dit moment daar het 2e blokje van de andere tomos uit elkaar ligt voor revisie waar ik mee bezig ben.

Tevens zal ik spoeier 50 er eens inzetten en kijken wat er gebeurd.

wordt vervolgt.
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3861
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 11 jan 2022 09:28

Als hij op de bok onbelast wel toeren maakt krijg ik het gevoel dat hij iets te arm loopt....dat icm met een lage compressie wordt hij ook minder warm en brandt de bougie niet mooi schoon.
Omhoog

Gebruikersavatar
blueridder
Tomosforummer
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 nov 2017 21:47
Locatie: maastricht
  • Citeer

Berichtdoor blueridder » 11 jan 2022 20:36

Na weer een paar uur te hebben gesleuteld hier een update.

Compressie koud en warm geeft 4 bar aan.
20220111_173547[1].jpg
geen verschil hierin

Sproeier 50 erin gedaan.

Tevens maar meteen de koppeling segmenten vervangen en veren.
20220111_175802[1].jpg
en de moer goed vast gezet.
Het lijkt net of hij niet wil reageren op versnelling, blijft hangen en dan komt hij even.
Atf 225 ml

Helaas nog geen verbetering.
Opvallend is dat hij tikt als hij warm is en nog loopt, klinkt als de zuigerveren, zuiger want die zijn vervangen. 38mm

Weet niet of compressie de waarde is die hij dient te hebben daar nu niet vergeleken kan worden op dit moment daar de andere uit elkaar ligt.

Kan het euvel worden verholpen door er een andere cilinder en kop op te zetten zodat trekkracht, vermogen weer terug komt of is denkwijze niet goed.
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3861
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 11 jan 2022 21:55

Moeilijk schakelen kan door in nesteling van de kooi komen, of als een blokje erg sloom loopt.

Kijk eens naar de haltertjes wat ik zie er eentje behoorlijk ver uitsteken....anders sloop je de koppelings deksel-kap.
Veel zetten de laatste veer in de koppeling ook verkeert erin, uitsparing in het haltertje zit NIET in het midden....dus die kun je ook verkeert hebben zitten.

Heb je nieuwe zuigerveer geplaatst?
Omhoog

Gebruikersavatar
blueridder
Tomosforummer
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 nov 2017 21:47
Locatie: maastricht
  • Citeer

Berichtdoor blueridder » 12 jan 2022 06:39

De foto met de koppeling is die erin zat. De haltertjes vielen er zo uit, terwijl de nieuwe er goed geklemd inzitten en gelijk met de segmenten liggen.
Er zijn inderdaad nieuwe zuigerveren geplaatst incl zuiger zonder sleuven, met de pijl naar beneden.

Samenvattend vervangen:
- zuiger met zuigerveren 38mm z sleuven
- voet-, koppakking
- luchtfilter
- sproeier van 49 naar 50 ivm bougie
- bougie B6HS
- membraam incl pakking (2x)

- Compressie gemeten koud en warm 4 bar? of dit standaard is is niet bekend

extra nog vervangen
- koppelingsveer en rolletjes en drukplaatje 1e kop.

geprobeerd:
-nieuwe cilinder, geen verbetering

Wat nog niet is gedaan:
- keerring krukas koppelingszijde, ontstekingszijde
- andere kop


De cilinders zijn voor de snor en brom gelijk toch?
alleen de kop verschild?

Het wordt tijd voor het andere blok in elkaar te zetten en kijken wat dat doet.
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3861
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 12 jan 2022 11:37

4 bar lijk mij eerlijk gezegd weinig maar ik kan het mis hebben, kan het helaas niet checken.

Dit is van mijn 65cc met afgedraaide hd kop de compressie, 175 psi is 12 bar....dus vandaar dat ik 4 bar eigenlijk wel heel weinig vindt.
Afbeelding

Wat je nog kunt doen is de slotspeling van de zuigerveren meten als je ze netje recht in de cilinder drukt, veren met de zuiger aanduwen zodat ze recht zitten en de speling met voelmaatjes opmeten...als dat bv 0,5 mm is is de cilinder te groot....op een paar plaatsen meten in de cilinder.

Cilinder snor en brom zijn idd hetzelfde, kopje en zuiger zijn anders.
Omhoog

Gebruikersavatar
blueridder
Tomosforummer
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 nov 2017 21:47
Locatie: maastricht
  • Citeer

Berichtdoor blueridder » 12 jan 2022 18:27

Ja die 4 bar is mij ook te min terwijl je normaal met een hd kop max 15 bar kunt halen,
Heb vandaag het geheel blok gestript en alles nagekeken op gebreken daar waar mogelijk.
Vooral onder het stuk compressie ( cilinder, zuigerveren, zuiger, read valve, pakkingen ) voor de 2x keer.
- cilinder
IMG-20220112-WA0007[1].jpeg
Bij de uitlaatpoort is kleur verschil te zien in een grijze waas en dat baat me zorgen.
Denk dat de cilinder een tik heeft gehad en hierdoor rijp is voor de .....
IMG-20220112-WA0005[1].jpeg
20220112_115711[1].jpg
Er vervolgens zie ik dat de zuiger ook niet de juiste is die daar thuis hoort.
Dit komt natuurlijk weer doordat de krukas een pen heeft van 10 en deze zuiger voor handen was.

Heb een nieuwe krukas met pengat 12 besteld en een nieuwe cilinder air met hd kop.
Afwachten en wordt vervolgt.
Omhoog

Gebruikersavatar
blueridder
Tomosforummer
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 nov 2017 21:47
Locatie: maastricht
  • Citeer

Berichtdoor blueridder » 14 jan 2022 10:29

NIeuwe airsealkit besteld met hd kop 50 cc 30mm
eronder gezet, blijkt achterwiel achteruit te draaien.
Ontsteking staat gewoon met steep op snor stand (onderste), verdraaien naar bromstand helpt ook niet.
Ontsteking is de oude die erop zat.


Zie wel dt hij veel brandstof krijgt en carberateur vol zit.
zuiger is met sleuven, sproeier is 50


alle pakkingen, keerringen zijn vervangen
Krukas is vervangen naar pen 12.


Helaas start hij nu helemaal niet meer.

Kennis houdt nu op, wie weet nog een oplossing buiten de uitvaartondernemer?
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3861
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 14 jan 2022 14:16

NIeuwe airsealkit besteld met hd kop 50 cc 30mm
eronder gezet.
Wat 30mm eronder gezet??

Wordt de bougie nog wel nat??
Welk type voetpakking heb je gebruikt, die bij de cilinder zat?
Omhoog

Gebruikersavatar
blueridder
Tomosforummer
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 nov 2017 21:47
Locatie: maastricht
  • Citeer

Berichtdoor blueridder » 14 jan 2022 14:44

bedoel 38 mm zuiger
Wordt moe ervan :? :oops:
Pakking gebruikt bij cilinder behalve de menbraam, orgineel tomos geplaatst
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
74 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Volgende

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.