Hallo!
Korte beschrijving van je probleem: Elektra doet het niet/loopt niet stationair
Wanneer ontstond het probleem: na aankoop/was al bekend
Aanpassingen aan je tomos (als ja, dan welke?): geen
Type tomos (brom of snor) en model: Tomos Quadro e-start uit 2006, snor
Setup (carburateur/ luchtfilter/ ontsteking/ tandwielverhouding): Werkelijk waar geen flauw idee
Eerste post, dus hoop niet dat ik iets verkeerd heb gedaan, maar goed daar gaan we.
Ik heb sinds kort een Tomos Quadro e-start uit 2006. Voor een mooi prijsje aangeschaft, met een vorige eigenaar die em niet vaak meer gebruikte.
Probleem 1:
Een bekend mankement was een lege accu, waardoor de e-start en andere elektra het niet deed. Prima, ik dacht ik bestel een nieuwe accu en rij ondertussen even zonder elektra. Nou is vandaag de accu binnen gekomen, en heb ik em d'r gelijk ingezet. De accu had ik besteld via tomosparts, waar stond aangegeven dat deze direct gebruikt kon worden (maar wel werdt aangeraden om em van te voren nog even op te laden).
Na het installeren van de nieuwe accu deed alle elektra het, dus ik dacht super! Vervolgens de e-start geprobeerd, die het eventjes een paar seconden deed (ik hoorde iets van een zoem/elektromotor geluidje maar de tomos startte niet). Na die paar seconden was het finito met alle elektra. Ik heb de accu niet doorgemeten, maar ik vermoed dat deze dus leeg is en ik em toch even had moeten opladen. Kan dit kloppen, of mankeert er nog iets anders aan de elektra? De vorige eigenaar zei dat de accu wel vaker snel leegliep. Waar kan ik dan het beste naar zoeken?
Probleem 2:
Bij het opstarten moet de tomos even warm lopen voordat ik ermee weg kan rijden. Hij loopt alleen stationair op de choke, en als ik onderweg voor een stoplicht of iets dergelijks stil kom te staan moet ik een klein beetje gas geven om er voor te zorgen dat ie niet afslaat. Volgens de vorige eigenaar zat er nog wat oude benzine in, is dit misschien de oorzaak? Ik heb sindsdien geprobeerd om zoveel mogelijk die benzine er uit te rijden, en heb inmiddels de tank ongeveer voor de helft bijgevuld met nieuwe benzine (Euro 98 voor de E5 met natuurlijk mengsmeer) en nu draait ie al wat beter.
Om het wat beter te beschrijven, na het opstarten sputter hij nog wat. Als ik em niet even laat warmlopen valt hij sowieso weer uit, en na heel even opwarmen trekt hij op en zakt hij weer even weg ezv ezv totdat hij echt goed warm is, dan loopt hij prima (behalve zoals eerder omschreven stationair).
Volgens de vorige eigenaar was het handig om ook even de versnellingsbakolie te vervangen, die heb ik besteld en ga ik ook binnenkort vervangen, maar kan dit onderdeel zijn van het probleem, of ligt het echt aan de oude benzine? Of moet ik misschien op zoek naar valse lucht? Ik ben niet heel technisch bekwaam en hoopte eigenlijk dat ik er niet te veel aan moest gaan sleutelen, maar alle hulp is welkom.
Voila, dat zijn mijn kleine probleempjes. Wie o wie heeft een antwoord voor me! Alvast bedankt