Een hele prachtige middag mijn mede tomos eigenaren!
Ik heb recent eindelijk mijn jongensdroom uit laten komen door een Tomos te kopen.
Zie het onderwerp voor het probleem in het begin. Na nader onderzoek te hebben gedaan heb ik besloten om toch het blok en de versnellingsbak uit elkaar te halen. Hier kwamen drie washers mij tegemoet in de versnellingsbak. Ook toen ik de versnellingsbak olie leegde van de olie kwam er een zilvere olie uit die glinsterd met metalen spekkeltjes. Dit gaf mij het idee dat de tandwielen het niet meer zo goed deden als origineel.
Uiteindelijk heb ik het blok opengemaakt en kwam ik dus die drie washers los tegen in de bak. Zou dat alleen al het probleem kunnen zijn geweest van het maximaal 10 minuten willen lopen en het onmogelijk kunnen stationair lopen?
De cilinder en zuiger zien er prima uit en er is in die regio niks geks opgevallen.
Maar, de tandwielen voor de 1e en 2e versnelling hebben beide redelijk wat schade maar niet super grote schade. Allemaal kleine afgebroken puntjes. Dit is misschien een domme vraag, maar zou ik die her kunnen gebruiken of zou dat het probleem al direct kunnen zijn? Ik wil nog niet zonder een conclusie alles uit de versnellingsbak halen.
Ik heb misschien ergens een voorgevoel dat het aan de krukas ligt maar ik hoop eerst van mede eigenaren hun mening te zien om dichter bij het oplossen van het probleem te komen.
Als P.S wil ik er nog bij zetten dat de hele elektronica gebeunt is door een 12 jarige. Ik wil dat gedeelte helemaal vernieuwen. Zou een slechte kabelboom in combinatie met een slecht bekabelde dynamo ook een probleem kunnen zijn?
Ik hoor graag jullie ideeen en bedankt voor het lezen!