• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos cilinder tunen/bewerken

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
10 berichten • Pagina 1 van 1
gijsb03
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 apr 2023 15:50
  • Citeer

Berichtdoor gijsb03 » 21 aug 2023 21:46

Hallo allemaal,

Ik heb al een tijdje een Tomos en in die tijd heb ik er ook al het een en ander aan verandert. Als volgende stap wou ik graag het vermogen van mijn Tomos wat (extra) opschroeven. Ik heb al een volledige bromsetup en een Tecno Bos uitlaat (achteraf niet de beste uitlaat, maar goed...).

Ik had het idee om een 65cc te plaatsen, maar helaas zijn deze al een tijdje uitverkocht of erg duur. Ook het plaatsen van een 50cc snel heb ik overwogen, maar aangezien deze bijna net zo duur zijn als een 65cc stond ik daar ook niet gelijk om te popelen. Ik heb me wat meer verdiept en kwam bij het onderwerp cilinder tunen. Ik heb al best wat kennis over verbrandingsmotoren, maar het aanpassen van de poorten in de cilinder was toch nog best nieuw voor mij. Ik heb me dan ook al aardig ingelezen, maar ik kwam erop uit dat er nog niet heel veel te vinden was over het tunen van een cilinder van een Tomos. Er is hier en daar wel wat op het forum te vinden, maar ik dacht misschien is het wel leuk en interessant als anderen ook mee kunnen lezen met mijn "tuningsavontuur".

Afijn, mijn plan is om morgen de cilinder te demonteren en een poortmap te gaan maken (wel eerst de deckheight meten natuurlijk). Aan de hand daarvan wil ik een aantal berekeningen maken. Ik wil niet te veel aan de timing gaan klungelen, niet alleen omdat ik een beginneling ben, ook omdat ik de trekkracht graag wil behouden. Mijn idee is dus om de blowdown in ieder geval niet te gaan verhogen.

Ik weet dat ik niet de ideale uitlaat heb voor trekkracht, maar hij is juist wel erg geschikt om toeren te maken. Dit merk ik nu dan ook in de powerband. Wat ik wil gaan doen is de uitlaatpoort wat gaan verbreden, niet te veel, hoeveel moet ik nog zien. Maar ik wil het niet gaan overdrijven. Door de uitlaatpoort te verbreden zal hij iets meer toeren kunnen maken, waardoor de topsnelheid wat hoger zal worden.

Voor vergelijking, hier mijn huidige setup:
-hoge druk kop
-bromzuiger (met sleuven)
-14/12 SHA Dellorto met sproeier 60 imitatie (nu iets valse lucht bij de voetpakking)
-standaard luchtfilter
-Tecno bos (fuego) uitlaat
- TWV 26-26

met deze setup behaal ik (voor het aanpassen van de cilinder) een snelheid van 52 km/h GPS.

Mochten er mensen tips of opmerkingen hebben hoor ik ze graag. Morgen zal ik een nieuwe update doen.
Ori cil + hoge drukkop
Bromzuiger
14/12 carb (60 imi)
Atw 26
Tecno bos
52 km/h (GPS)
Omhoog


fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3865
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 22 aug 2023 00:04

Uitlaat poort kun je verbreden naar 65% van de boring.
En een dikke voetpakking van 1,5 mm monteren zodat de spoelpoorten bijna helemaal open gaan als de zuiger op het odp is....of een vulplaat van 1mm dik maken en 2 dunne voetpakkingen gebruiken.
Geen idee wel hd kopje je hebt maar als hij een squishrand heeft, die helemaal weg vlakken of afdraaien.
Omhoog

gijsb03
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 apr 2023 15:50
  • Citeer

Berichtdoor gijsb03 » 22 aug 2023 10:08

Kijk hier kan ik iets mee, bedankt!
Ori cil + hoge drukkop
Bromzuiger
14/12 carb (60 imi)
Atw 26
Tecno bos
52 km/h (GPS)
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3865
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 22 aug 2023 12:05

Kijk eens voor je de cilinder eraf trekt hoever de spoelpoorten open gaan als de zuiger in het odp staat, cilinder even vast zetten met vulbusjes of grote moeren die over de m7 tapeinde kunnen.

Ik heb hem opgehoogd zodat de spoelpoorten helemaal open gaan, dus dik 2mm omhoog....daarna de cilinder aan de bovenkant afgefreesd, bij het bromkopje heb ik het opstaand randje helemaal weg gehaald, geen foto meer van.
Afbeelding
Omhoog

gijsb03
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 apr 2023 15:50
  • Citeer

Berichtdoor gijsb03 » 22 aug 2023 17:07

Ik zal dadelijk eens kijken hoever de spoelpoorten opengaan. Ik wil morgen een opvulplaatje gaan maken adhv de resultaten. Afdraaien van de cilinder zal denk ik lastig zijn aangezien ik daar op het moment niet de middelen voor heb. De kop afvlakken/squishrand weghalen kan ik wel doen met glazen plaat en schuurpapier. Wat voor resultaten heb je gehaald met deze cilinder als ik vragen mag?
Ori cil + hoge drukkop
Bromzuiger
14/12 carb (60 imi)
Atw 26
Tecno bos
52 km/h (GPS)
Omhoog

gijsb03
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 apr 2023 15:50
  • Citeer

Berichtdoor gijsb03 » 22 aug 2023 19:07

Ik twijfel toch een beetje om de cilinder op te hogen. Ik zou hem dan 1.5 mm kunnen ophogen, maar de squishrand van de hoge druk kop is maar 0.6 mm. Als ik deze hele rand zou verwijderen zou ik nog steeds op een verhoging van 0.9 mm squish zitten. Ik denk niet dat dit ten goede komt van het optrekken.
Ori cil + hoge drukkop
Bromzuiger
14/12 carb (60 imi)
Atw 26
Tecno bos
52 km/h (GPS)
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3865
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 22 aug 2023 22:29

Meet voor de gein maar eens de squish van een std brom Tomos.
Je kunt ook een koppakking van zundapp 0,2 mm dik pas maken, enkel de tapeind gaten iets veranderen.

De A5 cilinder die ik 2mm opgehoogd heb loopt op top net zo snel als mijn Airsal 65cc, koppel is natuurlijk wel wat lager maar met tw 26-26 geen enkel probleem, in en uitlaat poort zijn beide bewerkt...spoel poorten zijn std.
Timingen moet hier nog ergens op het forum staan.
Omhoog

gijsb03
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 apr 2023 15:50
  • Citeer

Berichtdoor gijsb03 » 22 aug 2023 23:24

"heb de eerste cilinder ff uit de kast gehaald en de poorthoogte gemeten uitlaat 31 mm en spoelpoorten op 38,5 mm en deze in jaap's puch calulator gezet met een deck van 0,4 mm (deck weet ik niet 100% zeker meer)
Dan kom ik op de volgende timing, uitlaat op 143,38 spoelpoorten op 89,05 en dus een blow down van 27,165
Deze cilinder liep verrassend goed en 56 km/h gps wat neer komt op 9008 rpm met twv 26-26 ..." is dat deze?
Ori cil + hoge drukkop
Bromzuiger
14/12 carb (60 imi)
Atw 26
Tecno bos
52 km/h (GPS)
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3865
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 23 aug 2023 13:10

Spoel timing 108 graden
Afbeelding

uitlaat timing 157 graden dus een blowdown van 24,5
Afbeelding

Afbeelding
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3865
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 23 aug 2023 15:17

Een kenner ziet dat de ruimte tussen de koelribben van cilinder en kop een stuk kleiner is.
Afbeelding
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
10 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.