• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos doet eigenwijs

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
16 berichten • Pagina 1 van 1
Olgierdadze
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Olgierdadze » 11 jan 2025 20:23

Korte beschrijving van je probleem: te veel om op te noemen :(
Wanneer ontstond het probleem: Sindsien ik heb (ik heb veel problemen)
Aanpassingen aan je tomos: Hoofdas vervangen
Type tomos (brom of snor) en model: Snor denk ik

Hallo tomosfans,

November 31 heb ik een nieuwe tomos gekocht, Tomos E-start van 2010.
Ik haalde het op van de eigenaar en die vertelde mij dat de tomos lang stil stond en zes jaar van z'n zus was.
vond ik allemaal geen probleem en ik nam de tomos mee naar huis.

Wat ik heb vervangen na het kopen was de benzine slang die best hard geworden, ik heb toen de tomos aan gekregen en het liep tuurlijk ook niet stationair. Nu wordt het best belangrijk om te lezen: mijn tomos schakelde niet zo lekker, eerst stond die vrij, ik gaf gas en na een tijdje schiette die opeens keihard naar voren met een super harde knal. Soms schakelde die wel, soms niet, soms bleef die gewoon staan alsof die in neutraal was in een auto.

Dus wat heb ik gedaan?: De deksel van de versnellingbak geopend en gecontroleerd was het was, de vraagteken veer was kapot maar tijdens het weg halen van de koppeling is ook twee tandjes gebroken, ik had een zuigerstop gebruikt. Ik heb de hoofdas met de twee versnellingen vervangen en weer alles keuring en netjes terug gezet. toen ik de tomos weer startte liep de eerst heel moeilijk naar de tweede versnelling (dat was gister 10 januari) en bleef alleen bij de 10km per uur. Hij startte gelijk wel heel gemakkelijk met een kick en liep STATIONAIR hij viel niet uit, ik had hem terug gezet. Weer belangerijk: vandaag 11 januari heb ik de tomos weer proberen te starten, dit keer duurde het mischien wel 30 keer trappen en hij viel steeds uit. Wat ik niet snap is dat het gister wel stationair liep en vandaag niet? trouwens vandaag ging die wel gewoon naar de tweede versnelling en gister niet..

Sorry voor de super lange verhaal, maar ik wou zou gedetaileerd het vertellen. Ik hoop dat dat niet veel uitmaakt. Elke reactie zou ik super dankbaar voor zijn! :D :D
Life is a mystery, so is Tomos :shock:

Olgierdadze
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Olgierdadze » 12 jan 2025 11:30

Korte beschrijving van je probleem: te veel om op te noemen :(
Wanneer ontstond het probleem: Sindsien ik heb (ik heb veel problemen)
Aanpassingen aan je tomos: Hoofdas vervangen
Type tomos (brom of snor) en model: Snor denk ik

Hallo tomosfans,

November 31 heb ik een nieuwe tomos gekocht, Tomos E-start van 2010.
Ik haalde het op van de eigenaar en die vertelde mij dat de tomos lang stil stond en zes jaar van z'n zus was en niet wist wat er in die zes jaar eraan aangepast was.
vond ik allemaal geen probleem en ik nam de tomos mee naar huis.

Wat ik heb vervangen na het kopen was de benzine slang die best hard geworden, ik heb toen de tomos aan gekregen en het liep tuurlijk ook niet stationair. Nu wordt het best belangrijk om te lezen: mijn tomos schakelde niet zo lekker, eerst stond die vrij, ik gaf gas en na een tijdje schiette die opeens keihard naar voren met een super harde knal. Soms schakelde die wel, soms niet, soms bleef die gewoon staan alsof die in neutraal was in een auto.

Dus wat heb ik gedaan?: De deksel van de versnellingbak geopend en gecontroleerd was het was, de vraagteken veer was kapot maar tijdens het weg halen van de koppeling is ook twee tandjes gebroken, ik had een zuigerstop gebruikt. Ik heb de hoofdas met de twee versnellingen vervangen en weer alles keuring en netjes terug gezet. toen ik de tomos weer startte liep de eerst heel moeilijk naar de tweede versnelling (dat was gister 10 januari) en bleef alleen bij de 10km per uur. Hij startte gelijk wel heel gemakkelijk met een kick en liep STATIONAIR hij viel niet uit, ik had hem terug gezet. Weer belangerijk: vandaag 11 januari heb ik de tomos weer proberen te starten, dit keer duurde het mischien wel 30 keer trappen en hij viel steeds uit. Wat ik niet snap is dat het gister wel stationair liep en vandaag niet? trouwens vandaag ging die wel gewoon naar de tweede versnelling en gister niet..

Sorry voor de super lange verhaal, maar ik wou zou gedetaileerd het vertellen. Ik hoop dat dat niet veel uitmaakt. Elke reactie zou ik super dankbaar voor zijn! :D :D

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 12 jan 2025 21:27

Wat was er mis met de hoofdas en welke tandjes heb je afgebroken met de koppeling te verwijderen?

Weet je ongeveer hoe lang de tomos niet meer gelopen heeft, als dat bv 2 jaar is dan dien je de tank leeg te maken en te spoelen en de carb goed schoon te maken....zoek maar eens op wat benzine sludge is.

Olgierdadze
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Olgierdadze » 13 jan 2025 21:39

Wat was er mis met de hoofdas en welke tandjes heb je afgebroken met de koppeling te verwijderen?

Weet je ongeveer hoe lang de tomos niet meer gelopen heeft, als dat bv 2 jaar is dan dien je de tank leeg te maken en te spoelen en de carb goed schoon te maken....zoek maar eens op wat benzine sludge is.
Hoi fons,

Eerst hoefde ik de hoofdas niet te vervangen, alleen de vraagteken veertje, en tijdens het verwijderen van de koppeling om bij de hoofdas te komen zijn twee tandjes van versnelling twee afgebroken, die grote dus, ik heb geen poelietrekker dus heb ik maar de hele hoofdas vervangen met nieuwe vraagteken veertje.

Helaas weet ik niet hoe lang de tomos heeft stilgestaan.. maar volgensmij is er helemaal niks aan de hand met de carburateur en tank, zat maar heel weinig benzine in. En de carburateur was super netjes. Sproeier en alles nog schoongemaakt. (Niet compleet uitelkaar gehaald. Fietspomp en remreiniger gebruikt) Ik hoop dat dit voldoende helpt. De oude eigenaar reageert trouwens ook niet meer naar mijn berichten dus vragen kan ook niet. (Ik heb eerder al aan meneer gevraagd hoeveel dingen nog origineel waren en hoeveel hij eraan had gesleuteld, maar hij gebruikte z'n zus als excuus, er waren trouwens nog wat bouten mis bij de blok...)

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 14 jan 2025 08:48

Als het een benzine sludge probleem is zie je dat gelijk als je de vlotterbak eraf hebt, plak zooi zit dan onderin het vlotterbakje.
(er waren trouwens nog wat bouten mis bij de blok) bedoel je dat er bouten ontbraken, en welke bouten zijn-waren dat?

Geen idee of de mengsmering van E10 benzine is.....die zooi is na 3 maanden al ellende en dan heb je water onderin in je tank (E10 nooit gebruiken in Tomos) paar druppels in de vlotterbak en hij loopt niet meer.

Als je hem nog aan het lopen krijgt, desnoods 2000 toeren stationair.....een deo test doen met remmenreiniger, rondom koppakking-voetpakking-membraan pakking en aansluiting carb op het spruitstuk spuiten.....verandert dan het toerental of hij slaat zelfs af dan lekt het daar....op die plek zuigt hij dan valse lucht die geen benzine bevat.

Olgierdadze
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Olgierdadze » 14 jan 2025 16:29

Als het een benzine sludge probleem is zie je dat gelijk als je de vlotterbak eraf hebt, plak zooi zit dan onderin het vlotterbakje.
(er waren trouwens nog wat bouten mis bij de blok) bedoel je dat er bouten ontbraken, en welke bouten zijn-waren dat?

Geen idee of de mengsmering van E10 benzine is.....die zooi is na 3 maanden al ellende en dan heb je water onderin in je tank (E10 nooit gebruiken in Tomos) paar druppels in de vlotterbak en hij loopt niet meer.

Als je hem nog aan het lopen krijgt, desnoods 2000 toeren stationair.....een deo test doen met remmenreiniger, rondom koppakking-voetpakking-membraan pakking en aansluiting carb op het spruitstuk spuiten.....verandert dan het toerental of hij slaat zelfs af dan lekt het daar....op die plek zuigt hij dan valse lucht die geen benzine bevat.
Ik heb ook de vlotterbaf gecontroleerd, was netjes en schoon. (bedankt voor het tip met de benzine)

En ja er ontbraken wat bouten bij de kant van de versnellingen, ik heb er nieuwe bouten er proberen in te doen maar dat lukte niet, volgensmij heeft de eigenaar er achter gesleuteld en/of de bout doorgedraaid tijdens het terugzetten van de dekseltje.

Alleen wat ik niet snap is dat 10 januari mijn tomos stationair bleef lopen, en in een kick gelijk weer aan ging! zou het aan het lucht buiten zitten? Heel soms blijft die wel stationair lopen en valt weer uit. Ik snap dus helemaal niet wat het geval is, ik heb deo geprobeert maar het gaat heel moeilijk als de tomos niet aan blijft, want met de deo valt de tomos uit en het valt ook wanneer ik stop met gas geven. ik heb niet opgelet of de toeren wat hoger begon te klinken. zou het ook liggen of de blok warm is enzo?? Ik heb er niet heel veel KM opgemaakt ivm geen rijbewijs maar ben wel van plan :')

Sorry als u mij niet zo goed snapt, ik heb soms wel moeite met uitleggen. Alvast bedankt!

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 14 jan 2025 18:58

Hoe kouder de buitenlucht hoe armer het mengsel is.

Kun je de gaskabel niet tijdelijk strakker afstellen zodat hij wel blijft lopen voor een deo-remmenreiniger test....dat hij dan stationair 2000 toeren maakt is voor de deo test niet erg.

Olgierdadze
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Olgierdadze » 14 jan 2025 21:36

Hoe kouder de buitenlucht hoe armer het mengsel is.

Kun je de gaskabel niet tijdelijk strakker afstellen zodat hij wel blijft lopen voor een deo-remmenreiniger test....dat hij dan stationair 2000 toeren maakt is voor de deo test niet erg.
Morgen test ik dit wel even. Moet nog eerst de vliegwieldeksel terug monteren, Maar ik denk nogmaals dat valse lucht niet het geval is.. ik vetrouw u wel en ik laat u weten hoe het gaat.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 15 jan 2025 09:45

Je zegt dat er weinig benzine in de tank zat, is de tank misschien roestig aan de binnenkant? Benzine die in het vlotterbakje zit heeft dan vaak een rare kleur.

Als naar de kleur van de bougie gekeken? kleur zegt iets over de verbranding in de cilinder.
Als je hem aan het lopen hebt rookt hij dan erg veel witte rook uit de uitlaat, ook als het blokje goed warm is......veel witte rook is een lekke keerring achter de koppeling en dat is ook valse lucht.
Is het achter het vliegwiel- grondplaat een vette zooi dan lekt die krukas keerring....is ook valse lucht.

Geen idee wat de vorige eigenaar heeft lopen sleutelen?
Welke maat sproeier zit er in de carb en staat er het inc logo op de sproeier....zou 49-50-51 met logo moeten zijn, heeft de sproeier geen logo dan 3 maatje groter.https://www.myronsmopeds.com/2021/03/dellorto-jets/

Olgierdadze
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Olgierdadze » 15 jan 2025 13:37

Je zegt dat er weinig benzine in de tank zat, is de tank misschien roestig aan de binnenkant? Benzine die in het vlotterbakje zit heeft dan vaak een rare kleur.

Als naar de kleur van de bougie gekeken? kleur zegt iets over de verbranding in de cilinder.
Als je hem aan het lopen hebt rookt hij dan erg veel witte rook uit de uitlaat, ook als het blokje goed warm is......veel witte rook is een lekke keerring achter de koppeling en dat is ook valse lucht.
Is het achter het vliegwiel- grondplaat een vette zooi dan lekt die krukas keerring....is ook valse lucht.

Geen idee wat de vorige eigenaar heeft lopen sleutelen?
Welke maat sproeier zit er in de carb en staat er het inc logo op de sproeier....zou 49-50-51 met logo moeten zijn, heeft de sproeier geen logo dan 3 maatje groter.https://www.myronsmopeds.com/2021/03/dellorto-jets/
Tank zag er super netjes en roestvrij uit van wat ik zag, en de vlotterbak was netjes dus waarschijnlijk is dat ook niet het geval.

Kleur van de bougie is mooi donker bruin, alleen toen ik de cilinder kop eraf haalde was er super veel rare spul op de zuigerkop, alsof je vlees verbrand op de pan, dan heeft ie zo'n zwarte verbrandde textuur. Ik heb niet gekeken of de zuiger wat veren misste.

Wanneer ik de tomos start komt er heel soms wat witte rook, maar gaat heel snel weg en dan is het gewoon doorzichtige rook, je ziet niks. het voelde een beetje koud aan toen ik mn hand bij de uitlaat dee, volgensmij is dat gewoon normaal.. stond ook niet lang aan. volgensmij is er niks lek bij de vliegwiel, zag eigenlijk schoon uit!

de sproeier controleer ik wel voor u als dat mij lukt, laatst vriend van mij heeft het super strak weer eraan geschroefd.

Best raar dus.. heeft u meer vragen over de tomos kunt u dat gerust stellen..

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 15 jan 2025 14:29

Dat je kool afzetting hebt op de kop van de zuiger en in de cilinderkop is normaal, het is een 2 takt.

Olgierdadze
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Olgierdadze » 17 jan 2025 12:55

Dat je kool afzetting hebt op de kop van de zuiger en in de cilinderkop is normaal, het is een 2 takt.
ben deze dagen ziek dus ik ga later proberen :|

Olgierdadze
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Olgierdadze » 07 feb 2025 20:56

Dus.. ik heb mijn cilinder en zuiger uit elkaar gehaald voor wat controle, we dachten dat het aan de compressie zou liggen. De tomos kreeg IDD valse lucht bij de membraan. Alleen omdat ik al de heel cilinder en zuiger los heb, heb ik een klein vraagje. Mijn tomos is een snorretje, alleen ik wil er eigenlijk een brom zuiger op doen, kan dat wel met de originele cilinder? gewoon de cilinderkop vervangen naar brom en zuiger veranderen naar brom zuiger en originele cilinder er weer in doen. carb is 14/9 en spruitstuk is ontgrenst.. zou dit goed gaan?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 08 feb 2025 16:47

Een snor en brom hebben origineel een A5 cilinder, daar zit dus geen verschil in.
Dus een bromzuiger en een brom kopje is geen probleem.

Olgierdadze
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Olgierdadze » 18 feb 2025 18:59

Een snor en brom hebben origineel een A5 cilinder, daar zit dus geen verschil in.
Dus een bromzuiger en een brom kopje is geen probleem.
Ik had laatst de cilinderkop moeten boren (volgensmij heb ik dat al gezegd) om naar de zuiger te kijken. Alleen nu als ik er een nieuwe bromkop op doe, een nieuwe zuiger met standaard uitlaat is dat wel oke? Ik heb nog de snor S bocht uitlaat.. ik ben niet heel goed met opvoeren. want volgensmij moet ik zelfs mijn carburator vervangen met een 14/12.. kost mij een heleboel zakgeld maar ik heb de zuiger en alles uit elkaar en ik wil het helemaal niet weer uit elkaar halen en de pakkingen vervangen. wat raad u aan? De originele zuiger is volgensmij goed te gebruiken maar een brom zuiger klinkt beter :?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 19 feb 2025 11:56

In een snorzuiger kun je heel makkelijk sleuven maken als je handig bent.

Als de zuiger onder de zuigerveren zwart is dan lekken de zuigerveren teveel en heb je ook compressie verlies, nieuwe veren monteren.

Een 14/9 carb kan prima met een bromzuiger met een bromkopje en brom uitlaat, carb kun je later nog vervangen als hij nog sneller moet.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
16 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers