• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Snorblok (A5) ombouwen naar brom

Gaat de snorfiets of bromfiets te zacht? Lees hier of stel een vraag over tuning!
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
31 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
Gebruikersavatar
Robin
Vastgeroeste forummer
Berichten: 647
Lid geworden op: 01 okt 2005 21:09
Locatie: Nuth
  • Citeer

Berichtdoor Robin » 03 aug 2006 21:52

robin het ging over het blok intern intern=binnen in het blok!! beter lezen voortaan :P
Je dus? Andere inlaat cilinder heeft ook met intern het blok te maken.
En volgens mij is het tandwiel in het blok waar de voortandwiel van de ketting op zit (die 26 tands) groter en dus korter vertand. Ik heb dit alleen nog niet na kunnen tellen. Dus zekerheid van dat tandwiel heb ik nog niet.
Omhoog


Gebruikersavatar
Vuile Beunkoe
Oldschool
Oldschool
Berichten: 2665
Lid geworden op: 14 dec 2004 13:02
Contacteer:
Contacteer Vuile Beunkoe
Website
  • Citeer

Berichtdoor Vuile Beunkoe » 03 aug 2006 22:56

tel jij maar na, als tomos nederland zegt dat de blokken intern hetzelfde zijn...
[*] Let op uw kinderen, denk om mijn snelheid [*]
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 04 aug 2006 07:33

Ik ga vandaag maar eens bij de brommerboer langs. Ik neem alles mee en laat me eens precies uitleggen wat er nu wel en niet kan met die ombouw en wat er nu precies anders is. Ik laat het jullie weten.

Shadowranger 8)
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

martinoverysnello
Pindabrein
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 apr 2006 10:02
Locatie: leiden
  • Citeer

Berichtdoor martinoverysnello » 04 aug 2006 19:45

cilinder van brom en snor zijn ook hetzelfde alleen heeft een brom zuiger een gat erin,1 voor betere vulling van je carters en 2 hij is lichter.
je kunt gewoon bij de brommer winkel langsgaan en daar hebben ze deze zuigers voor 13 euro ofzo.
Omhoog

Gebruikersavatar
Robin
Vastgeroeste forummer
Berichten: 647
Lid geworden op: 01 okt 2005 21:09
Locatie: Nuth
  • Citeer

Berichtdoor Robin » 04 aug 2006 21:05

Cilinder is dus helemaal niet het zelfde. Timing is echt totaal anders.

Vergelijk ze maar eens en kijk eens goed in het inlaat gat waar het membraan op komt.

Afbeelding Helemaal open en grotere spoelers (zie hemd)

Afbeelding

voor 1/3 open een een zuiger zonder sleuven.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 04 aug 2006 21:28

Kom net van de brommerboer af. Die zegt dat de cylinders, en heeft mij dit ook laten zien, minimaal verschillen van elkaar. Idd is de inlaat fractioneel kleiner, zuiger kon hij mij niet zeggen, maar wat martinoverysnello zegt klinkt aannemelijk.

Maar goed, om een lang verhaal kort te maken, ik zie af van de ombouw, op aanraden van de brommerboer. Ik zou me teveel problemen op de hals halen om eea om te bouwen op mijn A3 frame (andere zijkappen à 25 euro/stuk, hoe zet ik luchtfilter vast, ontsteking/ spanningsregelaar etc. is niet compatible (uitwisselbaar) met mijn oude systeem (60 watt t.o. 80 watt. Hij raadde mij aan uit te kijken naar een complete brommer en mijn oude te verkopen.

Dus wie nog geïnteresseerd is in een elektronisch snorblokje, ff PB'en. Zitten wel weer nieuwe pakkingen bij, dus blokje is weer compleet in elkaar.

Shadowranger 8)
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Vuile Beunkoe
Oldschool
Oldschool
Berichten: 2665
Lid geworden op: 14 dec 2004 13:02
Contacteer:
Contacteer Vuile Beunkoe
Website
  • Citeer

Berichtdoor Vuile Beunkoe » 05 aug 2006 00:54

kneus

dat komt er in mij op. Je bromboer wil alleen geld verdienen.
Ik heb zelf ook een a3, met nieuw blokje.

Metalen kappen, welke iets bijwerk met polyester om een luchthapper te creeeren, zodat de carb past en afgedekt is. Het is even wat werk, maar het resultaat mag er zijn.

de kosten kan je heel laag houden door te kijken naar koopjes. ( PB me voor dinsdag)
[*] Let op uw kinderen, denk om mijn snelheid [*]
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 05 aug 2006 10:34

Ja dat weet ik wel, maar het is geen weldaad aan onderdelen op de diverse sites. Of ze willen er de hoofdprijs voor hebben, dat betaal ik er niet voor.

Ik heb een mailtje gestuurd naar Tomos Nederland, waar ik mijn "project" heb uitgelegd. Ik wacht nog even hun reactie af wat zij ervan kunnen zeggen. Dan weet ik het zeker.

De bromboer is best schappelijk, je kan er goed mee praten. Ik kan er ook altijd terecht voor advies. Maar ja, nieuwe onderdelen zijn nu eenmaal duur.

Ik hou je op de hoogte.

Shadowranger 8)
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Vuile Beunkoe
Oldschool
Oldschool
Berichten: 2665
Lid geworden op: 14 dec 2004 13:02
Contacteer:
Contacteer Vuile Beunkoe
Website
  • Citeer

Berichtdoor Vuile Beunkoe » 05 aug 2006 13:52

nou als je me pb stuurt kan je ik je wat vertellen :P

moet je wel inzet tonen :o
[*] Let op uw kinderen, denk om mijn snelheid [*]
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 05 aug 2006 18:24

PB verstuurt.

Shadowranger 8)
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 07 aug 2006 20:34

Ik had een mailtje gestuurd naar Tomos Nederland ivm het ombouwen:
Geachte heer/ mevrouw,

Graag wil ik u het volgende vragen: Ik heb op dit moment een Tomos A3 DG uit 1987. Daar wil ik een ander, nieuwer type motorblok onder hangen (A5 met elektronische ontsteking). Losse bromfietsblokken van dit type zijn tweedehands erg moeilijk te krijgen, dus heb ik wat gezocht en heb een snorblokje op de kop kunnen tikken.

Aangezien ik een bromfiets met kenteken heb en ik dit blok ook als bromfiets wil gebruiken, zou ik het volgende graag willen weten:

Is dit blok eenvoudig om te bouwen tot brom configuratie door alleen de kop te vervangen (meer compressie) en het inlaatspruitstuk te vervangen door één zonder restrictor? De carburateur is een Dellorto Sha 15/15 dus die is al groter als van een snorbrommer. Zijn er meer zaken waar ik rekening mee moet houden? Bijvoorbeeld inlaatopening, zuiger, tandwielverhoudingen in de automatische bak en ontstekingstijdstip?

Graag verneem ik van u uw antwoord op bovenstaande vragen, eventueel aangevuld met relevante info wat ik niet ter sprake heb gebracht.

Met vriendelijke groet.
En dit was het bericht dat ik mocht ontvangen:

Dit bericht kreeg ik terug van Tomos Nederland naar aanleiding van wat vragen over het ombouwen van een snor naar bromblok:
Al uw veronderstellingen zijn juist. Het enige dat rest is het vervangen van de zuiger door een bromfietsmodel. Dit type zuiger is voorzien van spoelpoorten.

Het ontstekingstijdstip dient afgesteld te worden op het bovenste merkteken op het carter. Voor de rest zijn de blokken gelijk.
Shadowranger 8)
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
31 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2

Terug naar “Opvoeren”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.