• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Mijn projekt Tomos

Voor de gepimpte of helemaal originele Tomosjes van het forum.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
56 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende
The old dude
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor The old dude » 10 aug 2006 01:35

Hoi allen,

Het brom/opvoer virus heeft nogmaals toegeslagen bij mij :D

Na wat gesleuteld te hebben aan de snor van mn vrouw had ik wederom mn roeping terug gevonden om zelf een brommert te gaan rijden.
Dit maal voor de fun en niets anders.
Ik heb mijzelf een Tomos A35 die in een redelijke staat verkeerd cadeau gedaan en ben vrijwel meteen begonnen met demonteren van het hele apparaat,ik heb inmiddels een 70cc kitje aangeschaft met een 15/15 carb en een geinig uitlaatje.
Ik heb gezien een leuk stuurtje die meer een lighouding vereist dan een normale zithouding,en dat past mij wel!
Laat iknog een mountainbike hebben staan waar niet veel goed aan is maar toch een fijn stuurtje op zit :idea: .
Het frame is nu helemaal klaar om spuitklaar te maken en die is binnenkort ook aan de beurt.
Ik ben van plan (en dat gaat ook gebeuren) om de voorspatbord te vervangen voor een plastic exemplaar en het achterspatbord komt in zijn geheel te vervallen.
Ook komt er een buddyseat op en zullen de steps een ander plaatsje krijgen om zodoende een betere houding te krijgen.
Mijn streven is om het ding ca 95 kmh te laten lopen met voldoende trekkracht om de bestuurder van ca 75kg fatsoenlijk een bult op te werken.
De kleur zal ongetwijfeld orgineel blijven,en dat is paars(lila) icm wit/zwart.
Ook ga ik op zoek naar een compakte 12v accu (dus als iemand tips heeft :?: :idea: ) om een A/F meter te monteren,de meter heb ik reeds voorhanden en de sonde ook om zodoende het mengsel onder alle belastingen goed in de gaten te houden.
Een paar Michelin slicks lijken mij ook wel fun om te hebben,ik zal echter eerst kijken welke wielen het beste matchen dit ivm andere remmerij.
Ik heb de hele winter de tijd in mn hobbyhok om mn jofele Tomos in orde te krijgen,het word dus ook een ouderwetse trial and error project erdat de boel voor elkaar is en dat is juist de hobby waar ik mij het liefst mee bezig houd,dus wees geduldig er komen nog zat pic's van hoe en wat.

Ow ja,ik heb in het voorsteltopic iets geoppert over een turbo,dat gaat helaas niets worden aangezien de smering van zon ding een heelgroot probleem gaat vormen,naast andere problemen zoals lag en matchen begin ik er toch liever niet aan,het kost bovendien teveel knaken en dan word het maar afwachten of het wat word.

tot later!

greetz Marco

Vuile Beunkoe
Oldschool
Oldschool
Contacteer:
Contacteer Vuile Beunkoe
Website
  • Citeer

Berichtdoor Vuile Beunkoe » 10 aug 2006 10:50

he marco

ik vind het leuk dat je weer met brommers bezig bent, en het dan meteen goed aanpakt :)

Ik raad je wel een aantal dingen aan:
- achterspatbord inkorten, staat sportief en anders roest je frame sneller weg.
- michelin 29S 16 x 2.5 sem slick, 15 euri per stuk, en aangezien je een plastic spatbord neemt kan dit ook gewoon.
- Voorbereiding frame, maak hem HELEMAAL KAAL, en verlaag eerst je buddy. Denk dan aan zadelpen inkorten vh frame, en de buddysteuntjes aanpassen. Laag staat het mooist imo.
Als je zelf gaat spuiten, neem dan als allereerste laag motip filler. Ik heb het zelf ook gebruikt, en het resutlaat is hartstikke glad.
- velgen en remmen, je kan gewoon tomosvelgen nemen, enige probleem worden de remmen. Met 80 vond ik ze een te lage vertaging hebben. Misschien is het een idtje om een schijfrem erop te zetten, hoe en wat kan je ik wel via pb/msn vertellen.
- snelheid, 95 haal je niet zomaar. Dan zal je moeten denken aan een 65ccpolini, 75cc Metrakit of 75cc Gilardoni puch cilinder. Probleem is de koppeling, mijne was kapot en kaal binnen 1 week rijden met de polini (6.5pk std.)
- Frame nogmaals, als ik jou was zou ik ook een stang maken van balhoofd naar zadelpen, dit oogt imo niet alleen mooier, maar zorgt voor een stijver frame. Bochten gaan strakker, en theoretisch blijft je frame langer heel.

dit was het zover, suc6 iig

edit

de accu, er zijn zat scoottoet accus die onder je plastice kapje passen, deze maak je er toch ook op ? of bewerk je de metalen ?
[*] Let op uw kinderen, denk om mijn snelheid [*]

freaky_Tomos
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor freaky_Tomos » 10 aug 2006 14:17

95 is te halen met: 65cc airsel, homoet en een 21mm

robert alias tomos dude rijdt met deze setup de 100 egt kmers
kreidler powur in et schuurtje

Vuile Beunkoe
Oldschool
Oldschool
Contacteer:
Contacteer Vuile Beunkoe
Website
  • Citeer

Berichtdoor Vuile Beunkoe » 10 aug 2006 17:12

die is ook niet std meer

The old dude
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor The old dude » 11 aug 2006 01:43

Heej mannen 8)

Bedankt voor de jofele reakties !

Ik vind de tip om de achterspatbord gewoon in te korten een goed plan.
Ik ga in ieder geval niet aan het frame lassen aangezien deze Tomos ten aller tijde weer standaard gemaakt kan worden,ik laat mn gedachten daar wel even over gaan en denk daarbij aan een aluminium deel die door een bevestiging op het punt waar ook de zadelpen aan vast zit met een verstelbaar beugel rond de tank te monteren,lassen is mijn inziens niet echt nodig,ik heb voldoende ervaring met strutbraces die bij auto's gebruikt worden en jullie weten ook wel dat daar heel wat meer krachten op komen te staan :wink: ,maar idd het staat wel erg strak!

@ hellracer,ik PM je binnenkort wel over de schijfrem op de orginele voorwiel,dat lijkt mij supertof.

Het spuiten gebeurd bij mij in de garage(werkplaats met alle gereedschappen voorhanden) waar wij ook auto's spuiten ,dus dat komt wel goed :D

Ik weet dat 95kmh met een 15/15 onhaalbaar is ,maar ik wil hem eerst rustig inrijden,met de A/F zoek ik wel een geschikte verhouding,lets face it met een bougieanalyse schiet je niet veel mee op wanneer je aan het rijden bent dan wil je direkt weten of het te rijk,schraal,of goed is.

Ook ben ik benieuwd of de koppeling te upgraden is,met de Pech maxi die ik in het verleden had was de koppeling een drama die zich iedere 200km voordeed :cry: ,en ik zie dat liever niet meer gebeuren,dan zal het ding maar geen 95 lopen :roll:
Ook zoek ik nog een geschikte luchtfilter,de carb komt iig naast het frame te zitten ,dit in verband met het feit dat je op die manier makkelijk een carb kwijt kan en het afstellen zonder gemor gaat.
Mijn kennis van 50cc parts is redelijk beperkt mbt prijzen en verkrijgbaarheid,ik kom dan automatisch bij de onderdelenhandel voor auto's terecht,en helaas betaal je dan voor een filter (bv Green,Ramair,K&N,etc) al gauw €80,- en daar word ik dan minder vrolijk van,immers groeit het geld mij niet op de rug.
Een accu ga ik binnenkort hoogstwaarscijnlijk van een scooter halen,zolang die 12v is kan ik daar wat mee,anders word het een *motor batterij,het laden doe ik gewoon met een acculader.

Verder zit ik met smart te wachten op de vrije tijd die er aan zit te komen om mn hobby Tomos naar mijn zin te maken.

greetz Marco

Vuile Beunkoe
Oldschool
Oldschool
Contacteer:
Contacteer Vuile Beunkoe
Website
  • Citeer

Berichtdoor Vuile Beunkoe » 11 aug 2006 10:51

je kan ook zelf een schuimfilter maken, goedkoop en goed 8)

koppeling zal je zelf iets op moeten verzinnen, wss ga ik op school zelf segmenten maken en deze laten bekleden door hank kok. Deze persoon heeft verschillende voeringen en veel ervaring met puch koppeling.

je a/f meter is een leuk speelgoed, maar op 2takt vrij nutteloos imo. Zeker als je een goedkope hebt, binnen paar km kapot (van horen zeggen). Beter stel je af op gehoor, en na paar km de bougie nakijken.

ps ik heb gister mijn carb enzo onder a3 frame gehangen, van je rechtersteuntje moet er wat aan de onderkant af, anders past de carb niet lekker.

The old dude
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor The old dude » 11 aug 2006 11:51

Het hele verhaal met de A/F meter gaat niet door :!:
Ik kom er net achter dat het tweede exemplaar( eentje zit in mn auto) verkocht is,ik ging er van uit dat ik er nog eentje over had,niet dus.
Het was trouwens een meter van Autogauge,die in mn auto zit is een Autometer die vrijwel gelijk is aan de Autogauge (behalve de prijs dan ,€110,- tegen €135,-) en het zijn narrowband meters,die uitgaven doe ik niet bij een Tomos wanneer het enkel om een meet instrument gaat.

Bedoel je met een schuimfilter maken met de noppenschuim die je oa bij de bouwmarkten kan krijgen?,dat grijze noppenschuim toch??
Ik weet dat die schuim geen water kan verdragen en dat in olien moeizaam gaat en uiteindelijk weg vloeit.
Ik denk dat ik de Sandtler of autostyle catalogus er even op nablader bij de universele filters,op beursen kom je die wel tegen voor belachelijk lage prijzen van om en nabij de €15,-

Ik moet altijd even mn gedachten er over laten gaan en dan begint er altijd wel weer een lamje te branden :idea: :D ,ik ben nog wel eens impulsief net zoals vroeger :lol:

greetz marco

Vuile Beunkoe
Oldschool
Oldschool
Contacteer:
Contacteer Vuile Beunkoe
Website
  • Citeer

Berichtdoor Vuile Beunkoe » 11 aug 2006 14:43

ja tomos verjongt je :)

ik bedoel gewoon een stuk schuim ergens vandaan toveren, grovere structuur. Goed luchtdoorlatend en dan inolien met filterolie.

Joop56
Vastgeroeste forummer
Contacteer:
Contacteer Joop56
Website
  • Citeer

Berichtdoor Joop56 » 11 aug 2006 15:06

Nu nog foto's ;)

Klinkt goed marco! Net als je auto trouwens, toen je weg reed.
Afbeelding

GS-tuning
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor GS-tuning » 18 aug 2006 18:10

mijn tomos draaide eerst een goeie 90km/h gemeten door auto.
setup: 70 airsal
50 hd kop
techno estoril
12mm dell
twv 26-22
hij zat op haar schoot en ruste uit.
hij zat op haar, schoot en ruste uit

TQ Rider
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor TQ Rider » 20 aug 2006 12:44

mijne reed eerst ook over de 50km/h door scooter gemeten, setup:
70cc airsal
standaard kop
tecno circuit met andere tail pipe en demper
12mm dell
twv 26/24

GS-tuning
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor GS-tuning » 22 aug 2006 23:59

dus het zal wel mogelijk zijn met 12mm, 15 mm scheeld allen wat in trekkracht en een heel klein beetje op top
hij zat op haar schoot en ruste uit.
hij zat op haar, schoot en ruste uit

The old dude
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor The old dude » 29 aug 2006 11:00

Vandaag ga ik wat onderdelen halen zoals:

Buddyseat,balhooflagers,verschillende rubbers,en een kunstof spatbord.

Ik heb nog niet veel tijd gehad dus pics komen ook wat later.

Het blok wil/moet ik ook nog reviseren want er komen onheilspellende geluiden vandaan :?
Lijken wel knikkers die er in zitten :D

Marco

Vuile Beunkoe
Oldschool
Oldschool
Contacteer:
Contacteer Vuile Beunkoe
Website
  • Citeer

Berichtdoor Vuile Beunkoe » 29 aug 2006 20:05

boeiend, niks zo saai als een fotoloze update :P

The old dude
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor The old dude » 30 aug 2006 00:09

boeiend, niks zo saai als een fotoloze update :P
Weet je wat nog boeiender is,dat ze de bestelde onderdelen niet compleet hadden :roll:

But i know Afbeelding

poekelen
Admin
Contacteer:
Contacteer poekelen
Website
  • Citeer

Berichtdoor poekelen » 30 aug 2006 00:16

die pic rullT nog steeds :D

The old dude
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor The old dude » 22 sep 2006 23:58

Sneak preview :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag zijn gemonteerd een achterlicht,koplamp,zijstaander,steps,en de rest vd ontwikkelingen worden ook op foto gezet :wink:

greetz Marco

Joop56
Vastgeroeste forummer
Contacteer:
Contacteer Joop56
Website
  • Citeer

Berichtdoor Joop56 » 23 sep 2006 02:12

Heel erg vet, echt heel vet!

edit:
alleen de voetenplaathouders zitten verkeerd, je moet ze omwisselen ;) tenzij je het zo wilt :P
Afbeelding

freaky_Tomos
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor freaky_Tomos » 23 sep 2006 08:54

voetenplaathouders?

ik rijd al heel lang op een tomos maar van voetenplaathouders heb ik nog nooit gehoord :roll:

@old dude: klopt het dat er een stukje is weggezaagt uit de ijzeren kapjes?
kreidler powur in et schuurtje

Vuile Beunkoe
Oldschool
Oldschool
Contacteer:
Contacteer Vuile Beunkoe
Website
  • Citeer

Berichtdoor Vuile Beunkoe » 23 sep 2006 10:21

zeer zeker niet verkeerd ;)

maaruh iets aan je kabels doen miss?