uhm een scooter waarop het getest werd reed eerst 1/20 en toen 1/27
maar of het waarheid is weet ik niet, en of het goed is voor de motor ook niet.
http://www.autoblog.nl/archive/2005/09/ ... gellak_rem
''Vergeet chiptunen, meer PK’s uit je motor halen kan nog goedkoper. Aceton toevoegen aan de benzine of diesel zorgt ervoor dat je tot 35% zuiniger kan rijden. Een klein beetje aceton in je tank en de benzine of diesel verdampt makkelijker, zonder dat je auto er extra van slijt.''
''Aceton verkleint de oppervlaktespanning in de brandstof. Hierdoor verneveld het mengsel beter in de brandstofkamer waardoor men een volledigere verbranding krijgt.''
''Tot 35% zuiniger lijkt me wat overdreven, maar het is het proberen waard. In de uitzending van gister hadden ze het volgens mij over 15% zuiniger rijden, wat ook met een kleine test werd (waarschijnlijk niet echt betrouwbaar) aangetoond.''
Een “nieuwe” ontwikkeling kan alleen maar tot wasdom komen door feiten.
Dit verschijnsel is sinds 1996 bekend in Amerika, en het is gewoon waar.
15 ml op 10 L diesel en 23 ml op 10 L benzine geeft een reductie van brandstofverbruik van 22% resp. 35%.PUNT.
De verbranding is nagenoeg volledig en daardoor, ook door minder brandstofverbruik, veel beter voor het milieu.PUNT.
Aceton is een extreme vet,lak, etc.-oplosser dus voorzichtig zijn met toevoegen mbt autolak en je handen.
Het enige nadeel dat wij hebben kunnen vaststellen is de ietwat hogere dampspanning in je tank. Bij een zwaar ongeluk zal je auto iets sneller in brand vliegen dan zonder aceton. Mocht dit gebeuren dan was je zonder aceton ook al de sigaar, dus absoluut niet relevant.
Nu wat andere feiten :
Pomphouders zitten niet te wachten op minder afname van hun product.
De overheid zit niet te wachten op minder accijns.
Saillant detail : De overheid vindt de milieubelasting zeer prettig, willen helemaal geen beter milieu, maar slechts de rechtvaardiging om meer geld binnen te krijgen in naam van het milieu !!!
Dit aceton-verschijnsel is een van de zeldzame gebeurtenissen waarbij ALLEEN de consument en toevallig ook het milieu wel bij varen.
Dit is uitermate pijnlijk voor SHELL en de overheid die in eerste instantie gaan hopen dat niemand het gelooft en het met een sisser afloopt. Ben je soms vergeten dat Nederland tot het laatste toe heeft volgehouden dat radardetectoren niet werken terwijl ze in het buitenland verboden waren ?
Ons Nederland is weer het enige land ter wereld waar het bij de wet verboden is om op koolzaadolie / slaolie te rijden terwijl dit veel beter is voor het “MILIEU”.
De Nederlandse overheid is een toonbeeld geworden van demagogie en volksverlakkerij waarbij de pegels en pecunia de enige drijfveren zijn om beleid te maken.
Gevolgen :
a. Er wordt dramatisch accijns geheven op aceton
b. Aceton wordt standaard toegevoegd aan brandstof maar de brandstof wordt duurder omdat het verbuik daalt.
c. Het wordt bij de wet verboden om aceton toe te voegen aan brandstof
(D) : (Grootste kans) Stiekum hopen Shell en de overheid dat niemand het durft om Aceton bij zijn brandstof te gooien en zullen dit nog proberen te ontmoedigen middels allerlei wazige sprookjes want : Dan blijft alles bij het oude !!!!!!!!!!!!!!!
Ik heb gezegd.
Ok, nog wat korte reakties op reakties.
Ronald :
1.Wetenschappelijk of niet : 30% besparing op Euro-ongelood heb ik zelf vastgesteld en mijn buurman op Diesel 15%.
2.Nederland vertrouwt alleen eigen onderzoeken en sluit daarmee 10 jaar ervaringsgegevens van Amerika gewoon uit.
Daar is overigens allang vastgesteld dat kunstofcomponenten
van 15 jaar en jonger acetonbestendig zijn (pure wel te verstaan.
3.Natuurlijk is er geen sprake van samenzwering; Verbeteren betekent veranderen en veranderen betekent onzekerheid en DAT is nu juist wat ONZE overheid niet wil.
Dus willen ze ZELF (In NL) ALLE auto’s getest zien worden voordat er een uitspraak gedaan met risico NUL. Dan zijn we dus weer 10 jaar verder.
Vergeten dat Nederland op ELK gebied steeds verder achterop raakt ?
Eelco :
Voor zover ik weet is de oppervlaktespanning van kerosine al met allerlei “dopes” teruggebracht tot het minimale. Daarom rijden sommige Formule-I wagens erop…
Vries :
1.Je moet zorgen dat je optimaal kunt mengen. Dus gooi de tank eerst half-vol, voeg aceton toe, en tank vervolgens af.
2.NIET doen. Ethanol trekt enorm veel water aan en doet niets aan de opp.spanning van benzine. Omdat je wel gewoon op pure ethanol kunt rijden en het goedkoper is dan benzine
haal je er op die manier voordeel uit.
Zowel aceton als ethanol toevoegen haalt volgens een aantal grafieken juist het effect van aceton helemaal weg !!
Groets, Jack
Beste Mensen,
Het aceton bij de brandstof voegen spreekt blijkbaar veel mensen aan en er wordt op allerlei forums intensief over gesproken. Op het moment rijdt ik al zo’n drie weken op aceton. Het gaat om een MINI Red Hot 1.0 1988!
Mijn bevindingen:
- Meer vermogen (duidelijk merkbaar)
- Het motortje draait veel rustiger, voorheen met enkel benzine allerlei sputteringen door onvolledige verbranding, nu hoor ik dat ook bijna niet meer!
- Een besparing van ruim 28 % en dat in deze wintertijd, in de zomer is iedere auto uiteraard zuiniger dan in de winter, ik hoop dat iedereen dit begrijpt!
Wel is het oppassen geblazen bij het mengen, want je moet echt de juiste hoeveelheid aceton bijvoegen, anders heeft het weinig nut het gaat om de dampspanning eej mensen! Bij mij is dat 23 ml per 10 l,(benzine) dit meet ik af met maatcilinder bij de pomp.
Daarbij heeft een grote groep mensen het erover dat het je rubbers zou aantasten! Dit is complete waanzin, weet je wat benzine met plastic doet???? Indien je dit niet weet test het op een vleeswaren bakje! De brandstofslangen zijn materiaal gemaakt wat zelfs pure aceton kan verdragen, dit geld ook voor de pakkingen in de motor! (een litertje aceton zit ook in een plastic fles, wel een daarvoor geschikt soort plastic natuurlijk maar dit is idem bij de plastics voor in en naar de motor)
Dus kort samengevat aceton verminderd de dampspanning van de brandstof en verbrand de brandstof in de motor beter. Maar voeg echt heel precies de JUISTE HOEVEELHEID TOE!
Mocht je nog vragen of opmerkingen hebben op het bovenstaande mail me even!
mvg,
sorry voor de lange post maar zo heb ik het even samengevat