• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Blok revisie

Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
28 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
philippe
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor philippe » 31 jul 2005 19:13

Hallo,

Ik ben momenteel bezig met het blok van mijn tomos uiteen te halen. Het blok zag vrij zwart van het vuil en heb al veel vuil eraf gehaald, maar ik wil het terug proper hebben. Ik heb reeds mijn carbu, uitlaat, piston en beide carters zijn er ook al af.
Nu de vragen :
- Als ik een volledige revisie wil van mijn blok moet ik dan ook alle tandwiele er af halen en verder het blok opendoen want daar is geen vuil ! ? Of mag ek hier stoppen, alles uitkuise en terug in 1?

- Mijn ketting is ook al helemaal vuil, hoe moet ik deze kuisen?

- Ik wil mijn tomos opdrijven, nu gaat hij normaalgezien 25 km per uur maar ik twijfel of hij zo snel gaat, zou graag 35 ofzo gaan.

Het gaat hier om een Tomos AT50 '75

Liefst zo snel mogelijk een antwoord zodat ik verder kan werken en de baan op kan :D

skoeddies
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor skoeddies » 31 jul 2005 19:53

als je een grote revisie wilt doen dan houd dat in dat je het hele blok nakijkt en slijtonderdelen vervangt.
hierbij hoort dus ook het uit elkaar halen van het blok en bijvoorbeeld de lagers en de keerringen vervangen.
het ligt aan jezelf of je dit wilt doen of niet. als het blok goed loopt en je er een problemen mee verwacht dan is het niet noodzakelijk. maar als je het wel doet dan weet je bijna zeker dat het weer heel wat kilometers kan afleggen zonder problemen.

je ketting kan je uitkoken. maar ik geef bijna altijd de voorkeur om een nieuwe ketting te kopen. als ik het zo hoor dan is het blok dus aardig oud en heeft het in lange tijd geen grondig onderhoud meer gehad. kijk even in welke staat je tandwielen zijn. als deze redelijk ver afgesleten zijn dan is het denk ik de beste keuze om je tandwielen en je ketting te vervangen. ga echter niet enkel een tanwiel vervangen want dan gaat dit in elkaar vreten. en dat is natuurlijk zonde.

de beste manier om van 25 naa 35 te gaan is met een andere uitlaat of een andere tandwielverhouding

pas wel op dat je niet te veel gaat vragen van je blokje.
het is een oud blokje en dat is al jaren gewent om 25 te lopen. als je dan in een keer een stuk harder gaat dan kan het zijn dat er problemen voor de dag komen. wees dus altijd voorzichtig en probeer de problemen voor te zijn door de slijtonderdelen te vervangen

succes ermee.

poekelen
Admin
Contacteer:
Contacteer poekelen
Website
  • Citeer

Berichtdoor poekelen » 31 jul 2005 20:06

blokje opmaken en alle lagers vervangen plus de keringen. want straks sta je langs de kant van de weg met een kapotte lager, ik noem maar wat. als je het nu doet is het gebeurd en heb je minder kans dat de brommer kapot gaat. als je het goed doet tenminste.
als het blok uit '75 komt en nog nooit een revisering gehad dan zou ik ook gelijk je krukas vervangen.
kijk ook gelijk of je tandwielen niet versleten of stukjes van afgebroken zijn. zowel vervangen.
ook zou ik naar de koppeling kijken, die lijkt me ook wel versleten..
en of je in je blok vuil tegenkomt. Ja die kom je ook tegen. maar geen zand of steentjes... maar stukjes van je koppeling (die slijt). stukjes ijzervezels. ga maar door.

voor wat voor types keringen en lagers je nodig hebt kan ik je niet zeggen. maar ik weet wel dat er op internet een site is voor oldtimers tomosjes zoals de jouwe.

en je ketting uitkoken? zet hem liever in een bakje met diesel.
maar voor je dat doet, dan zou ik eerst kijken of je ketting gewoon niet versleten is.
een ketting kost hoogstens € 15. maar dan wel gelijk je tandwielen mee nemen. want als je ketting vervangt, dan moet je gelijk alles vervangen. zoals skoeddies hierboven al zegt.

wat skoeddies is niet helemaal waar. je kan gewoon je tomos wat opvoeren. dat moet geen probleem zijn. Kijk maar naar al die puchjes die zijn ook al 30 jaar oud en rijden nog steeds. en die meeste van hun zijn opgevoerd.

en voor de rest veel plezier met reviseren :wink:

skoeddies
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor skoeddies » 31 jul 2005 20:09

ik pas mij hier voor het grootste deel bij aan :P

philippe
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor philippe » 01 aug 2005 10:36

Mja dan beginne nog problemen :

ik krijg mijn tnadwielen er niet af
ik krijg mijn linkertrapper er niet af waardoor ik mijn ketting niet van zijn tandwiel krijg
Want zijn keringen? :D
Het genen dat in je cilinder zit en beweegt als je aan je vliegwiel draait(gaat van voor naar achter) hoe krijg je dit eraf want dit ziet helemaal zwart en moet ik ook eens afschuren denk ik.
Het vliegviel krijg ik er ook niet af, de middelste vijs is eraf maar wat moet er dan nog los?

Ik ga eerst en vooral het blok is kuisen dat al het buitenste vuil eraf is, de binnenste tandwielen zien er mij nog goed uit, maar mijn cilinder is ook vuil en verroest, is dit erg? Zal ook nieuwe pakkingen gaan halen en ben voor de moment bezig met het polieren van de carters :D Het blok heeft nooit echt heel goed gelopen, gaat pas na 10 keer kicken in gang en vroeger viel hij regelmatig stil, later is dit niet meer voorgevallen.

Mvg Philippe

en al bedankt voor de uitleg

tomosforum
Tomosforummer
Contacteer:
Contacteer tomosforum
Website
  • Citeer

Berichtdoor tomosforum » 01 aug 2005 11:44

keeringen zijn afdichtingen in je blok. zodat de olie er niet uitkan zitten bij de krukas en bij het tandwiel meestal groen of zwart, rubbere ringen

zoiets!
Afbeelding
Beheerder TOMOS forum

tomosproject
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor tomosproject » 02 aug 2005 13:03

Vliegwiel moet je doen met een vliegwiel trekker. Als je cilinder van binnen ook roest vertoont zou ik gewoon een nieuwe halen. Dat gene waar jij het over hebt wat op en neer beweegt in je cilinder is de zuiger. Dit zou je toch moeten weten lijkt me. En je hebt het over een piston in je eerst post, bij mijn weten is dat een van de delen die je zuiger 'verbind' het naaldlager aan je krukas?

philippe
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor philippe » 02 aug 2005 22:58

Bedankt, ja srry ma ken er ni zoveel van ma die zuiger ziet helemaal zwart van de roet. Hoe kan ik deze zuiger eraf halen zodat ik heb kan afschuren? En de linkertrapper krijg ik er nog steeds niet af waardoor mijn tandwielbeschermer er ook niet afgaat en zo kan ik daarachter het vuil niet wegkrijgen. De piston heb ik nagekeken en ziet er nog goed uit, heeft alleen uitwendige roest en dit kan geen kwaad bij mij weten. Carters zijn bijna gepolierd en dan kan hij terug in 1. Maar de Grote vraag blijft hoe ik dit beestje kan opfokken??? Kan ik niets doen met mijn uitlaat of ik heb ook al gehoord van een prop ergens???

Mvg Philippe en al merci voor de vorige informatie

philippe
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor philippe » 25 aug 2005 22:49

Ben zogoed als klaar met mijn brom, nog 1 probleem voor het hermonteren.

Aan de zuiger zitten 2 ringen, moeten de openingen van deze ringen ergens speciaal naar gericht zijn of moet ik hier niet op letten en de gewoon ineen zetten?

Aan het spruitsuk zat een dikke pakkingn maar echt een heel dikke pakking die momenteelgescheurt is, ze lijkt wel van karton :?
Mag ik deze vervangen door een gewone pakking of niet?

mvg Philippe

poekelen
Admin
Contacteer:
Contacteer poekelen
Website
  • Citeer

Berichtdoor poekelen » 26 aug 2005 01:26

de 2 "ringen" moeten richting je inlaat wijzen. dus naar boven.

ik weet niet over welke cillinder je hebt.
een ei vormige cillinder of de nieuwere cillinder die er vierkantig er uit ziet.
bij de ei vormige cillinder moet idd een dikke paking anders kom je straks niet uit met je cabrateur. en bij de vierkante cillinder dus met een membraam.. moet een dunne pakking.

philippe
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor philippe » 26 aug 2005 12:48

http://groups.msn.com/MrDaxdriver/mrdax ... PhotoID=45

het gaat om deze brom, maar waar vind ik nog zo een dikke pakking hé
En nog steeds de vraag hoe sneller doen gaan goedkoop uitbore ofzo of uitlaat uitvijle?

poekelen
Admin
Contacteer:
Contacteer poekelen
Website
  • Citeer

Berichtdoor poekelen » 26 aug 2005 13:00

ik heb er nog wel 1 liggen..
mag je zo gratis hebben

JooL
Vaste forummer
Contacteer:
Contacteer JooL
Website
  • Citeer

Berichtdoor JooL » 26 aug 2005 16:57

Ik heb precies de zelfde gehad maar gesloopt na wat schade en koppelingseer gebroken

aar als je een voorvork op voorraad wil in de zelfde kleur dan moet je het zeggen want ik heb mijn tomosje nog in onderdelen
Afbeelding

dombo
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor dombo » 26 aug 2005 20:47

hee Philippe
Hou er rekening mee dat wanneer je de zuigerveren erin doe
Er een klein pinnetje in de zuiger zit
dus daar moet je op letten dat je de veren wat indrukt en dat ze net tegen dat pinnetje zitten
tis moeilijk te zien ,maar let er goed op
gr Dombo
eindelijk een rooie gestrikt .......tomos bedoel ik é
foto link komt als ie opgeknapt is

philippe
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor philippe » 27 aug 2005 19:00

Heb de zuiger terug gezet en dit ging vrij goed, heb nu niet gelet op dit pinnetje, als het nu goe zit, is het dan goed of toch nakijken?

skoeddies
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor skoeddies » 27 aug 2005 19:54

ehm.. nakijken!! of heb je de cilinder er nog niet op..
als je de cilinder erop schuift DAN moet je letten op de puntjes.. anders breken ze of krijg je krssen in de cilinder..

hellbat
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor hellbat » 27 aug 2005 20:45

nee hoor, als hij er gemakkelijk opging hoef je hem er niet perse opnieuw af te halen, als ze fout zitten kost het veel moeite, en gaat hij er niet eens op zonder ze af te breken.

Als de cilinder makkelijk over de zuiger ging, kun je ervanuitgaan dat de zuigerveren in hun sloten zitten.

groeten Marcel
Ook een Gyneacoloog is een Kutmonteur.

philippe
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor philippe » 27 aug 2005 23:10

Hoe moet ik nu mijn brommer opvoeren? Het gemakkelijkste AUB

spruitstuk uibore?
Iets met de uitlaat behalve een anderete kope?
inlaat en uitlaat vergroten?
...

hellbat
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor hellbat » 28 aug 2005 13:23

het gemakkelijkste is er een 70 cc opleggen.

Voor de rest is er al genoeg besproken bij TUNING.

Lees ook de FAQ OPVOEREN van Jool, en je komt een heel eind.

groeten Marcel
Ook een Gyneacoloog is een Kutmonteur.

skoeddies
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor skoeddies » 28 aug 2005 14:17

Hoe moet ik nu mijn brommer opvoeren? Het gemakkelijkste AUB

spruitstuk uibore?
Iets met de uitlaat behalve een anderete kope?
inlaat en uitlaat vergroten?
...
hier zeg je een ding fout.. je bedoelt waarschijnlijk het goedkoopste in plaats van het gemakkelijkste..
het lijkt mij namelijk idd heel wat makkelijker om er een 70cc op te leggen dan te gaan boren ofzo..

en idd het forum staat vol met tips..

Gesloten
  • Afdrukweergave
28 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Archief”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki