Oke....op advies van enkele forumleden heb ik gisteren een standaard Tomos uitlaat gekocht (32 euro) zonder die rare bocht erin met dikkere pijp....en die er thuis opgezet.
Althans....zo makkelijk ging dat nog niet want ik had die 2 moeren op de cylinderkop waar de uitlaat aan vastzit eerst ingespoten met WD40...en draaide toen i.p.v. de moer er bij eentje het tapeindje uit, dus was het nog een hele klus om de nieuwe uitlaat erop te zetten omdat ik de pakking er niet zomaar tussen kreeg....enfin, na een hoop gevloek lukte het me eindelijk...meteen gestart, stukje proefrijden maar liep nog steeds niet sneller.
Toen die prop in het luchtfilter eruit gehaald...
en nu gaat ie zeker 40
Geluid valt me inderdaad erg mee, een wat meer *volwassen* bromfietsgeluid zal ik maar zeggen.
Dus bij deze hartelijk dank voor alle tips.
N.B.
Ik moet er wel aan wennen dat deze Tomos duidelijk wat meer benzine lust dan de Spartamet, stond op 3 km van mijn huis opeens zonder benzine....en die reservestand hielp me maar 1 km verder....dus 2 km lopen naar het pompstation.

Is een Spartamet wel makkelijker, want daar kun je dan nog mee fietsen.
Oh....de kleur van de bougie is donkerbruin....ik heb die sproeier met maat 50 nog liggen....nu zit er dus een 44 in, dus dat kan ik ook nog eens proberen later.
Nu echter viertakt hij niet meer met vol gas....een lekker tweetakt geluidje.
Tomos Quadro bj. 2005 - E-start.