Toen ik mijn brommertje net had gekocht was hij nog helemaal standaard. Maar het duurde niet lang voor hij gespoten werd, alleen niet zo netjes.
Dus na een paar maanden deed ik dit opnieuw, maar goed.
Die scooter kappen zijn van een vriend, dus niet van mijn scooter. Want ik heb geen scooter.
Toen zat er inmiddels een airsal 65cc onder met een 15/15 dellorto SHA carburateur met gaasfilter.
Maar ook dit was niet genoeg. Dus deze vakantie ben ik verder gegaan met mijn schijfrem. Het originele plan was om een adapter in de trommel te maken maar omdat ik niet aan aluminium kon komen, en de tijd begon te dringen, heb ik besloten twee mbx wielen aan te schaffen.
De voorste zit er nu in en ik heb er al vrolijk mee rondgereden. De koplamp moet nog even netjes vastgemaakt worden, en ook het powerfilter zit er nog niet op.
Met de kerst komt er een mb/mt achterbrug in met het achterwiel, en ga ik even kijken of ik niet aan een mooi mt blokje kan komen
21 okt.
Zo, vandaag toch maar ff geprobeerd mijn doppler powerfilter te monteren. Natuurlijk paste het voor geen meter dus maar ff wat in elkaar geknutseld...
5 jan. kleine update.
adapterplaatje gemaakt zodat de remschijf op de mbx velg kan. Meteen schijfje gemonteerd.
De achterbrug laat helaas nog even op zich wachten... Die is er hopelijk eind volgende week.
En als alles goed gaat kan ik dan ook eindelijk weer een stukje rijden...
Nou dit weekend was het dan eindelijk zover. Remplaat pasgemaakt zodat men tandwieltje erop paste. Gaten in de velg geboord zodat de remplaat hierop bevestigd kon worden, en de zelf-gebakken achterbrug drin gegooid. De vering past ook heel mooi en de ketting spanners lijken het ook te doen.
Deze week komt er een achterschijfrem-systeempje deze kant op met een 210 mm schijf. Dus dan heb ik ook achter weer een rem.
Enige waar ik nog wat op moet verzinnne is men achterlicht, want ik ga men achterspatbord nog een stukkie inkorten zodat ik over drmepels ken raggen
En dan als laatste me standaartje verlengen.
Foto's maak ik morgen als men ketting dr op gaat en uitlaat er weer onder hangt...
ja dus:
de schijf die er nog achter opkomt
kep er al op gereden en dat was wel wat speciaal. Maar toen popte er een keerring...
Dus dat word dit weekend gemaakt en dan meteen maar kijken of ik die schijf erop kan BEUNEN.
Gisteravond maar wat aan mn schijfje gelast. Zo kan ik em direkt op me velg zetten ipv met een apart adpterschijfje.
Omdat ik mij verveelde maar ff foto's gemaakt in de tuin en meteen gekeken hoeveel langer mijn *standaard moet worden. Let ook op de moto73 sticker
Ook het kenteken staat nu goed leesbaar.
Gister maar weer verder gegaan. Ik heb plannen gemaakt om mn standaard te verlassen en een beugeltje te maken voor mijn achterremklauw. Laatstgenoemde heb ik even een foto van gemaakt.
Ik ben er nog niet helemaal over uit hoe ik het zo ga maken dat je de klauw met het wiel kan verstellen, maar dat komt wel. Verder ben ik opzoek geweest naar een stang voor mn balhoofdpen, maar die heb ik nog niet gevonden. Ook moet ik een nieuw vliegwiel hebben want deze is kapot, en mij nandere otsteking werkt ook niet goed...
De rem schijf zit wel al goed op mijn wiel.
Dit weekend weer wat gedaan. Ten eerste een stukkie pijp aan m'n standaard gelast zodat de brommer weer wat recht staat.
Daarna ook meteen 2 beugels gemaakt waar de achterremklauw mee aan de achterbrug komt. (bedankt voor de PM Ingmar)
En als laatste een luchtfilter huis. Dit omdat ik mijn lelijke scooterfilter toch wel vrij zat ben. Dus maandag onchtend meteen naar gamma en wat pvc gehaald. Floeis heeft toen een ontwerpje gemaakt van ee demperhuis dat achter de 15/15 komt. Dit zodat het gaasfilter niet zoveel lawaai maakt, en ik toch geen prestaties verlies.
Daarnaast heb ik besloten geen deadlines meer te maken voor mezelf want daar heb ik toch schijt aan. Ik ga er nu proberen ieder weekend wat aan te doen tot mijn examens. Zodoende is hij over twee maandjes toch wel af dacht ik
.
Nog te doen:
Kroonstuk aanpassen.
Beugels afmaken en remklauw monteren.
achterbrug spuiten.
Luchtfilterhuis (af)maken.
Update JUNI
Zo examens zitten erop en ik ben weer wat bezig geweest. Er waren nog een aantal dingen die gedaan moesten worden.
Dit waren oa:
Schijfrem achter
Blokje maken
speling op de voorvork
Ik had eerder al beugels gemaakt voor de schijfrem, maar daar moesten nog sleuven in gaten in geboord worden. En uiteraard aan de achterbrug gezet worden.
Ik ben gister dus wezen lassen en ik moet zeggen dat dit al beter gaat (Let op het mooie rupsje aan de linkerkant van de las
). Nogsteeds geen pro maar wat wil je na vier keer lassen....
Meteen maar even zwart gespoten, want het heeft alweer geregend en ik heb echt een turbo hekel aan roest
Dan even een impressie van hoe de remklauw erop komt. Ik moet morgen even goede bouten en moeren gaan kopen en de boel nog ff wat afwerken met een vijltje.
Het blok
Om een of andere reden zat mijn blokje vast. Dwz ik kon niet meer kicken. Ik dacht eerst dat dit lag aan een gebrek aan blokolie oid, maar dat leek me ook vreemd.
Naja je komt nergens achter zonder je blok open te trekken dus dat deed ik maar. De pret begon al met de uitlaat want toen deze eraf kwam bleek hij vol te zitten met water... Opzich had dit nog condens kunnen zijn van de verbranding in de cilinder maar het leek me daar wel erg veel voor. Maar je hebt schijt en gaat gewoon door, want heel lang nadenken over zoiets helpt je ook niet verder.
Toen ik de cilinderkop eraf trok werd ik toch wel een beetje bang, want ook daar kwam een scheut water uit
Snel het hele blok eraf getrokken en ja hoor: Ding zat vol water.
Dat de krukas niet draaide leek mij door verroeste lagers te komen dus die moesten sowieso nieuw. Later toen mijn blok helemaal open lag bleek er ook allemaal zand en rotzooi me blok ingekropen te zijn. Waarschijnlijk een kiertje tussen mijn twee carterhelften...
Omdat hij nu toch helemaal uit elkaar lag meteen besloten de cilinder onder handen te nemen. Het plan was de uitlaatpoort een paar mm te verhogen en zo een hoogtoeriger cilinder te maken. De rest van mijn setup is ook al vrij hoogtoerig dus dat zou alleen maar goed zijn. Het is nog niet helemaal af want de dremel ging "opeens" stuk, maar dit is een eerste impressie van het freeswerk.
en een poortmapje:
Ook de zuiger moest eraan geloven. De sleuf in het hemd heb ik aangepast zodat hij nu ongeveer even breed is als de inlaatpoort.
De carters had ik eerder al aangepast maar hier alsnog een plaatje:
De voorvork
Deze blijkt dus krom te zijn (wist ik eigenlijk al heel lang
) En gaat vervangen worden. Ik heb voor de grap een extra schijf op mijn voorwiel gezet en zit nog te twijfelen of ik ook meteen een extra remklauw hierop ga zetten. Opzich remt hij nu al erg goed, maar het is toch wel heel stoer om dubbele schijven voor te hebben
En zo stonden ze in de tuin (nu zit het voorwiel er wel al weer in, wat echt een nare kutklus is om te doen als je alleen bent
Tot zover de update, vanavond hoop ik nog wat fotos te plaatsen van de cilinder met een poortmapje erbij.
Nou vandaag toch nog ff die cilinder afgemaakt. En nu nog hopen dat het een beetje lopen wil
Ik was toch nog niet helemaal tevreden dus de inlaat ieets verder bewerkt
De plannen omgegooid en nu eindelijk plaatjes!!
Omdat de ideeen en plannen zich een beetje begonnen op te stapelen besloot ik om alles 1 voor een af te maken, te beginnen bij de Tomos. Zo gezegd zo gedaan, er moest een goede voorvork komen. Viavia kon ik aan een hele mooie en goede voorvork komen met velg (Revival TS) en ook een achterbrug was al snel gevonden.
Maar er moet altijd een primeur zijn!! Zo ook nu
Omdat deze velgen een grotere diameter hebben staat een ori spatbord niet mooi. Er meost dus weer iets gefabriceerd worden... En wat doe je dan?? Juist, je zaagt een voorspatbord af en maakt er een hugger van
Vrijdag ga ik ermee toeren, dus een en ander moet nog even gefixt worden. Ik ben op dit mement nog bezig met een beugel voor de koplamp te maken en ook een ketting ontbreekt nog
Dit stuurtje heb ik zelf gemaakt van een oud ori stuurtje en ik weet nog niet zeker of hij erop blijft. Ik heb ook al de spullen liggen voor een laag stuurtje, maar ik denk dat ik deze eerst ffies ga uitproberen... Zeker met die toer zit het misschien wat lekkerder.
3 Augustus
Inmiddels ben ik alweer terug van mijn super toer
. In twee dagen heb ik met de Tomos 183 km afgelegd in totaal 5uurtjes. Geen panne op een plijte achterlichtglaasje en een lostrillend luchtfilter na
Ook mooi dat ik nu eindelijk eens de mogelijkheid had de topsnlheid te meten van dit bakkie. Die viel uit op 93 km/h!!
Zeer tevreden over die airsal dus.
Hoe ik hem nu in de tuin heb staan:
Zoals je ziet geen achterspatbord, die moet nog wat aangepast worden zodat hij de ketting niet meer blokkeerd. Ook heb ik toch maar gekozen voor een recht stuurtje. Dat andere was nlk wat scheef en zat toch niet zo lekker.
Ik heb hem gemaakt door 2 stuur helften aan een losse buis te lassen. Dit omdat een buis maar 21mm is en een stuur 22mm moet zijn wil het gashandvat blijven zitten
Dit zal op een paar kleine dingen het eind-uiterlijk zijn. Dus brand maar los!
Foto's van de Toer der Toeren