• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Grote Beurt Tomos Youngster

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
29 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
Pimpel
Pindabrein
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 jun 2008 14:51
  • Citeer

Berichtdoor Pimpel » 03 jun 2008 15:17

  • Welke model tomos heb je?

    Tomos Youngster

    Uit welk jaar komt de tomos ?

    2004 volgens mij

    Is het een snor of een brommer?

    brom

    Wanneer ontstond het probleem?

    maandje geleden


    Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos?

    zeker niets in geen jaar



    Wat is het probleem?

    Een sterke afname van treksnelheid en topsnelheid, moeilijk overschakelen. Dit is nu sinds ik mijn tomosje harder laat werken dan hij gewoon was... zo een 40km per dag

Dus nu is mijn vraag het volgende;

of jullie even zouden willen meespieken met mijn aankomende werkzaamheden :wink:

-Ik ga mijn uitlaat vervangen voor een Tecnigas Next
-Mijn luchtfilter is al 2 jaar vervangen voor een nylonkous, en die ga ik op zijn beurt vervangen voor een powerfilter, weet nog niet welke
-achtertandwiel verkleinen een 3 tanden
-vraagtekenveer vervangen
-15/15 carb monteren (als mogelijk originele ontgrenzen van 14/12 naar 15/15 en anders nieuwe 15/15)
-spruitstuk ontgrenzen
-

En dan rijzen er gelijk al 3 vragen bij me op;
Welke maat sproeier(s) zou ik gaan proberen? Zelf dacht ik aan 4 maten groter (weet nog niet welke sproeier er nu in zit, vermoedelijk de originele).
Zou ik gelijk mijn koppelings veren vervangen en 1cm inkorten?
En is het verstandig mn zuigerveren ook te vervangen, omdat ze nu meer kracht te verduren gaan krijgen en ik niet het risico wil lopen op een vastloper.

Ben ik nog iets vergeten of maak ik een radicale fout?
graag hoor ik dat van jullie
vriendelijke groeten Pimpel
Omhoog


Pimpel
Pindabrein
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 jun 2008 14:51
  • Citeer

Berichtdoor Pimpel » 03 jun 2008 16:49

aanvulling:
heb nu 7800km op de teller

en nu kwam ik weer op nog een vraag.

Wat is dat membraantje bij je spruitstuk? watvoor functie heeft dat? en is het aan te raden er een malossi membraan voor te gebruiken?
Omhoog

Gebruikersavatar
lolo
Tomos Supporter
Berichten: 432
Lid geworden op: 03 jun 2007 12:35
  • Citeer

Berichtdoor lolo » 03 jun 2008 16:56

je sproeier moet zowieso groter als je dat gaat doen, 4 maten is te klein want je wilt een snellere uitlaat en een powerfilter. Ik denk dat je ongeveer 10 maten grotere sproeier moet proberen. Koop een aantal sproeiers en probeer het uit. Het membraam zorgt ervoor dat het benzine goed de cilinder in gaat, en er neit meer uit kan. Een malossi membraam heeft iets grotere klepjes, veel verschil gaat dit niet maken. je hoeft niet bang te zijn dat je een vastloper krijgt als je je zuigerveren niet vervangt. Vraagtekenveertje hoef je niet te vervangen als er geen problemen zijn. Koppelingsveren hoef je ook niet te vervangen. Je kunt ze ook inkorten idd, hij schakelt dan later over naar zijn 2e versnelling.

Als hij slecht overschakelt moet je ff je koppeling nakijken. Kijk of de segmenten nog goed zijn en of er nog olie in het blok zit. Ook ff kijken of het vraagtekenveertje nog goed zit.

Hopelijk weet je nu genoeg!
Omhoog

Pimpel
Pindabrein
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 jun 2008 14:51
  • Citeer

Berichtdoor Pimpel » 03 jun 2008 17:18

ok alvast hartelijk dank voor je uitleg.... maar nu rijzen er weer nieuwe vraagjes op ...

-Dat membraan is dus wel noodzakelijk maar hoeft geen malossi te zijn?
-Ik zal idd een aantal sproeiers kopen zodat ik kan uittesten welke het beste bij mn nieuwe setup past. Zijn er verschillende soorten sproeiers?
-Hoe kan ik zien dat mijn zuigerveren aan vervanging toe zijn?
-En met het vraagtekenveertje... tjah pas vervangen als er problemen zijn.... hij wil zo moeilijk overschakelen en maakt dan zo een hoge toeren.. dus dacht dat er iets met dat veertje was.... of ligt dit dan aan die koppelingsveren?
Olie in het blok bedoel je carter olie mee toch? want die is net vervangen.
-Hoe zie ik of er iets met die segmenten moet gebeuren? En wat bedoel je precies met segmenten?

hartelijk dank voor de uitleg... en sorry voor die zwerm aan vragen... komt omdat ik niet mn tomosje wil slopen;) dus goed wil weten waaraan en waaraf.
Omhoog

Gebruikersavatar
Renault
Diehard
Berichten: 1723
Lid geworden op: 18 sep 2007 16:07
  • Citeer

Berichtdoor Renault » 03 jun 2008 23:58

Ik zou proberen alles te beantwoorden;

Technigast next is goede uitlaat.

Powerfilter, moet je ff meten welke er allemaal op passen of zelf een verloopstukje maken. Er zijn power1 powerfilters op de markt die passen er zo op. (als je een 15/15 carb in de winkel koopt zit er (bijna) altijd al een gaasfilter (zelfde princiepe als powerfilter) bij!)

Van de achtertandwielen van een youngster weet ik niet precies hoe dat zit. Ik weet wel; achter kleiner is hogere top maar minder hard optrekken.

Spruitstuk ontgrenzen is zeker aan te raden als je van je carb een 15/15 maakt (of er een koopt). Weet je trouwens hoe je carb groter maakt? Heb ergens ooit een FAQ zien staan (niet op tomosforum) dus als je dat niet weet kan ik wel ff voor je zoeken :wink:

Sproeier is gewoon testen is zou tussen de 6 en 14 maten groter nemen en dan weer afstellen.

Koppelingsveren kan je inkorten, hoeft niet persee het zorgt er alleen voor dat je koppeling sneller aangrijpt waardoor jij sneller wegrijdt. Je kan natuurlijk de koppelingsveren zo op elkaar afstellen dat ze snel overschakelen. Dit moet je ff proberen en testen voor het beste resultaat.

Zuigerveren kan je wel vervangen na 7800 km, maar dan puur als onderhoudt :wink:.

Hoezo zou je een malossi membraam nemen, en waar heb jij die gevonden? Gewoon standaard membraam doet het ook prima :wink:.

Van vraagtekenveertje; deze zorgt voor het aangrijpen van de eerste en tweede koppeling. Als hij zo moeilijk wil overschakelen kan het zijn dat hij niet meer goed is. Kan je maar op een manier zien door je rechtercarterkap eraf te halen (eerst olie eruit laten lopen!). Het kan ook zijn dat de koppelingssegmenten versleten zijn, dit kan je zien door te kijken of er nog genoeg kurk op de segmenten zitten. Dit heeft er ook mee te maken dat hij zo moeilijk wil overschakelen.
Een huisarts weet van veel dingen een beetje. Een specialist weet van een beetje, heel veel. Ik ben een super- genie: ik weet van niks, alles.
Omhoog

Pimpel
Pindabrein
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 jun 2008 14:51
  • Citeer

Berichtdoor Pimpel » 04 jun 2008 01:59

allereerst hartelijk dank dat je mij uitleg geeft! :lol:

Die uitlaat en powerfilter komen wel goed.

Dat achtertandwiel wat er nu op zit heeft 20 tanden. Waarschijnlijk zo weinig ivm kleine wielen. Zit dus te denken aan 18 tanden.

Spruitstuk ontgrenzen heb ik mooie tutorial over gezien op dit forum dus moet ook wel goedkomen en de carb 15/15 heb ik al besteld dus komt er nieuw in.

Sproeier moet ik dus nog checken welke maat het is (maar ivm slechte weer wacht ik op mn stukken zodat hij minder lang open ligt) Maar die kan je zo kopen in de brommershop neem ik aan.

Ik denk dat ik misschien als eerste dan maar van die koppelingsveren afblijf.... ik kan ze later alsnog vervangen en/of inkorten.

Die zuigerveren vervangen leek me onderhoudsgezien ook wel goed... is daar een tutorial van voorhanden?? En normaal gezien om de hoeveel km vervang je die? Want wachten totdat ze kapot in je zuiger belanden lijkt me geen goed idee.

En over dat membraan tjah... stonden er 4 op; originele tomos membraan 26 euro, dmp membraan 9 euro, tomos replica 15 euro en die malossi was 19 euro... najah die is ook al besteld dus komt wel goed.

heb die vraagtekenveer ook besteld en zal er naar kijken.. en wss vervangen (zag goede tutorial erover op dit forum) tegelijk zal ik dan die segmenten bekijken. Hoeveel kurk moet er minimaal opzitten?
Omhoog

Gebruikersavatar
Renault
Diehard
Berichten: 1723
Lid geworden op: 18 sep 2007 16:07
  • Citeer

Berichtdoor Renault » 04 jun 2008 10:36

Ik weet niet na hoeveel km ze normaal vervangen worden, maar na 7800 lijkt me dat ht wel een keer mag. Tis niet moeilijk je haalt de cilinderkop eraf (uitlaat los maken en 4moeren die in de kop zitten). Dan heb je de cillinder er nog op zitten. Deze haal je er ook af (waarschijnlijk zit die wel een beetje vastgeroest) als die vast zit genoeg WD40 gebruiken en eventueel spietjes zodat die wel los komt.
Dan heb je de zuiger, deze kun je eraf halen voor het gemakt maar hoeft niet. De zuigerveren eraf halen is beetje friemelen. ZORG ER VOOR DAT JE DE ZUIGER NIET BESCHADIGT MET EEN SCHROEVENDRAAIER OID!! Zuigerveren erop zetten door ze iets uit elkaar te trekken. Let wel hoe ze erop moeten want het slotje (dat bolletje in de sleuf) en de opening in de zuiger moet goed tegen elkaar zitten. Dus ook als je de cilinder erop zet moet dat goed zitten.

Moet minimaal 3mm kurk ofzo opzitten. Je hoeft het niet echt te meten. Maar als het er goed uitziet. En je hebt geen gaten ofzo in de kurk waar je het metaal van de segmenten ziet. Is het wel goed :wink:.

OVer je uitlaat; is die speciaal voor de youngster anders kan het zijn dat je die moet omlassen omdat een youngster het zo genoemde a55 blok heeft. (uitlaatpoort staat daarbij onder een andere hoek!)
Een huisarts weet van veel dingen een beetje. Een specialist weet van een beetje, heel veel. Ik ben een super- genie: ik weet van niks, alles.
Omhoog

Pimpel
Pindabrein
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 jun 2008 14:51
  • Citeer

Berichtdoor Pimpel » 04 jun 2008 13:47

Ok dat zuigerveer verhaal zal dan ook wel gaan lukken. In theorie dan ;) hehe

Die segmenten zal ik dan eens goed controleren, zag op internet dat ze voor een 11 euro per stuk worden verkocht. Gelijk 3 tegelijk vervangen als het nodig mocht zijn? Anders heb je verschillende kurk niveaus lijkt me.

En die uitlaat schijnt te passen op een Youngster volgens die onlineshop dan. En ik zag op het forum veel over deze uitlaat dus dacht dat dat wel geen problemen zou gaan opleveren. Maar als ik moet gaan lassen of dergelijke, heb ik er niet zo een zin meer in ... want een nieuwe uitlaat laat ik liever heel! :roll:
En idd mijn youngster heeft een A5 blok... dat staat er allesinds op. Nu maar hopen dat die bestelde uitlaat zal gaan passen :o

bedankt voor de uitleg
en ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen :wink:
Omhoog

Pimpel
Pindabrein
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 jun 2008 14:51
  • Citeer

Berichtdoor Pimpel » 06 jun 2008 17:07

Hallo hier ben ik dan weer.

Ik heb contact gehad met die online shop en zij bevestigen dat die Tecnigas Next niet past op dat A5 blok. Nu snap ik natuurlijk niet waarom op hun site wel staat dat hij past, maargoed. Die man raadt mij aan om de Tecnigas Next R uitlaat aan te schaffen maar die is wel een 17 euro duurder. Heeft iemand ervaring met deze uitlaat? En zou ik niet beter een DMP terugloop kopen, of past die ook niet op dat A5 blok?
Die Tecnigas Next R zou mij 93 euro gaan kosten. Redelijke prijs of word ik belazerd?

groeten pimpel
Omhoog

Pimpel
Pindabrein
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 jun 2008 14:51
  • Citeer

Berichtdoor Pimpel » 06 jun 2008 17:38

Afbeelding
hier een foto van mn cillinder kop.... er staat A5 op.... maar wat is A5 ? is dat A35 of A52 of A55 ?
Omhoog

PimW
Koffie
Koffie
Berichten: 3866
Lid geworden op: 23 feb 2007 18:19
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 08 jun 2008 17:28

A5 is type aanduiding voor een a35 cilinder. Je zegt ook dat hij membraaninlaat heeft dus kan het ook geen a55 zijn. Die waren met zuigergestuurde inlaat dacht ik zo.

Ik lees dat hij moeilijk overschakeld en erg in toeren stijgt, dit duid op versleten segmenten. Er is vast meer waar ik wat over kan zeggen maar ik heb uit alle tekst niet veel kunnen vissen waar ik het niet mee eens ben. Mochten er nog onduidelijkheden zijn stel ze hier gerust.
Omhoog

Pimpel
Pindabrein
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 jun 2008 14:51
  • Citeer

Berichtdoor Pimpel » 14 jun 2008 14:54

Hallo allemaal

vandaag zijn eindelijk mn onderdelen thuis gearriveerd;)
ff snel een vraagje voor ik eraan begin... er zit in die nieuwe 15/15 carb een 68 sproeier.... die is volgens mij veel malen groter als mijn huidige sproeier... dus ik denk dat ik er een 66 en 70 bij haal... verstandig?
uitlaat ziet er vet uit:) nu hopen dat ie gaat passen;)
en ik moet dus ook nog een powerfilter kopen... of is dat zwarte ding (soort zwart kapje over het roosterje van de luchtinlaat) op die carb een filter?

nu snel aan de slag .. kan ik eventueel nog iets halen in de winkel
Omhoog

Pimpel
Pindabrein
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 jun 2008 14:51
  • Citeer

Berichtdoor Pimpel » 14 jun 2008 15:04

en hoe zit het eigenlijk met mijn bougie? Moet die ook veranderd worden?
Omhoog

PimW
Koffie
Koffie
Berichten: 3866
Lid geworden op: 23 feb 2007 18:19
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 14 jun 2008 15:43

Een bougie vervangen kan nooit kwaad. Zorg ervoor dat je wel een goede hittegraad hebt. Maar daar hoef je je alleen druk over te maken als je een 70cc haalt oid.

Dat zwarte ding is gewoon een kapje dat vocht buiten moet houden. Eronder zit een gaasfilter dat, zoals je al vermoed, de lucht filtert. Als je die carburateur erop zet moet je sowieso weer even afstellen dus is het niet onverstandig een aantal sproeiers kleiner en groter te halen. In jouw geval vooral kleinere denk ik.
Omhoog

Pimpel
Pindabrein
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 jun 2008 14:51
  • Citeer

Berichtdoor Pimpel » 15 jun 2008 16:38

Gisteren begonnen en gelijk al problemen. Mn demper van mn nieuwe uitlaat paste niet op die uitlaat. Snapte er eerst niets van .. maar zag toen dat die 3 boutjes gewoonweg slordig scheef gelast waren. Nu vandaag die gaatjes in mn uitlaat uitgevijlt en paste hij wel... Toen ging ik mn oude uitlaat demonteren. WD40 gespoten en bleef vast zitten... na een paar keer WD40... kwam er beweging in .. en plots floep brak heel dat pinnetje af. Dus nu zit ik met een groot probleem!! Kan niet eens een andere uitlaat monteren...
Dus wat moet ik nu doen?? Kan dat uitgeboort worden? of hoe zit dat?? Iemand ervaring mee?
Omhoog

Gebruikersavatar
Renault
Diehard
Berichten: 1723
Lid geworden op: 18 sep 2007 16:07
  • Citeer

Berichtdoor Renault » 15 jun 2008 16:44

pinnetje (tapeinde) bij de cilinder?

Ja, dat is uit te boren en je kan er dan een opnieuw intappen... dit is wel een kutwerk
Een huisarts weet van veel dingen een beetje. Een specialist weet van een beetje, heel veel. Ik ben een super- genie: ik weet van niks, alles.
Omhoog

Pimpel
Pindabrein
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 jun 2008 14:51
  • Citeer

Berichtdoor Pimpel » 15 jun 2008 16:48

ja dat pinnetje idd... tabeinde...
Maar heb je enig idee hoe ik dat moet doen/aanpakken??
Ik heb zowat heel de buurt bij elkaar gevloekt :(
Omhoog

jesper
Vaste forummer
Berichten: 289
Lid geworden op: 03 feb 2008 12:25
Locatie: Nieuwkuijk (vlakbij Den Bosch)
  • Citeer

Berichtdoor jesper » 15 jun 2008 16:54

Gisteren begonnen en gelijk al problemen. Mn demper van mn nieuwe uitlaat paste niet op die uitlaat. Snapte er eerst niets van .. maar zag toen dat die 3 boutjes gewoonweg slordig scheef gelast waren. Nu vandaag die gaatjes in mn uitlaat uitgevijlt en paste hij wel... Toen ging ik mn oude uitlaat demonteren. WD40 gespoten en bleef vast zitten... na een paar keer WD40... kwam er beweging in .. en plots floep brak heel dat pinnetje af. Dus nu zit ik met een groot probleem!! Kan niet eens een andere uitlaat monteren...
Dus wat moet ik nu doen?? Kan dat uitgeboort worden? of hoe zit dat?? Iemand ervaring mee?
ik heb dat laats ook gehad , doordat ik er nog niet veel van af weet heb ik hem maar naar de bromerboer gebracht,
anders gaat dalijk je hele cilinder kapot als je er niet veel vanaf weet.
En dan kost het nog meer.

Steken die boutjes/pinntetjes er nog uit of zitten ze in de cilinder?
setup:
-Techno terugloop uitlaat
-achtertandwiel 26
ongeveer 30/35
Omhoog

Pimpel
Pindabrein
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 jun 2008 14:51
  • Citeer

Berichtdoor Pimpel » 15 jun 2008 17:11

Eentje heb ik volledig uit de cillinder gedraaid, de ander is afgebroken en steekt er een 3 a 4 milimeter uit.
Was die brommerboer snel klaar? Moest je blok uitelkaar? En hoeveel was je kwijt?
Omhoog

Gebruikersavatar
Renault
Diehard
Berichten: 1723
Lid geworden op: 18 sep 2007 16:07
  • Citeer

Berichtdoor Renault » 15 jun 2008 17:34

ja kan proberen een gleuf in dat dingetje te maken wat je over hebt en dan met een platte schroevendraaier eruit proberen te draaien

en een hoop wd40 gebruiken :mrgreen:
Een huisarts weet van veel dingen een beetje. Een specialist weet van een beetje, heel veel. Ik ben een super- genie: ik weet van niks, alles.
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
29 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.