• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Timingen cilinder

Gaat de snorfiets of bromfiets te zacht? Lees hier of stel een vraag over tuning!
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
6 berichten • Pagina 1 van 1
Thomazzi
Oldschool
Oldschool
Berichten: 1620
Lid geworden op: 25 jun 2007 20:23
Locatie: Grunn
  • Citeer

Berichtdoor Thomazzi » 04 jun 2008 20:24

Ik las net in een ander topic een reactie van Ingmar, en ik zou hier graag wat meer over te weten willen komen.
Ik heb redelijk veel verstand van het motorische gedeelte van tomossen mbt het opvoeren, onderhoud etc. maar loop tegen het volgende aan:
de timingen en poorten van een polini zijn snelller dan van een "normale 70cc"

weet niet of je ooit de binnekant van een polini gezien hebt?

maar dit is een getune poortenmap(enkel timingen veranderd geen poorten er bij ofzo)

Afbeelding
Wat is een poortenmap, en wat wordt er bedoeld met de timingen?
Ook heb mijn antwoord niet helder kunnen krijgen in de FAQ en de UTFS, dus zodoende stel ik mijn vraag even..
De beste Oldscool Moderator die je maar kan wensen
Omhoog


Gebruikersavatar
IxilTomos
Diehard
Berichten: 1005
Lid geworden op: 24 apr 2007 20:00
Locatie: Steenbergen
  • Citeer

Berichtdoor IxilTomos » 04 jun 2008 20:40

Een poortenmap is eigenlijk een cilinder uitgetekend op een plat papier, dus alsof je je cilinder recht zou trekken. Met een poortenmap kan je vanalles en nogwat berekenen geloof ik maar daar heb ik me nog niet in verdiept.
Met timingen wordt bedoeld op welk punt de poorten open staan of gesloten zijn t.o.v. de krukas.

Hier zal vast nog wel iets aan toe te voegen zijn...
Mijn Projectpage! - 65cc Polini, 17,5mm Dell'Orto PHBN, Bidalot C16 :D
Omhoog

Gebruikersavatar
sanderkelder
Tomosforummer
Berichten: 164
Lid geworden op: 11 apr 2008 11:32
Locatie: eindhoven
  • Citeer

Berichtdoor sanderkelder » 05 jun 2008 10:29

mwa je hebt het inderdaad zo in een duidelijke en makkelijke zin uitgelegd :mrgreen: komt er gewoon op neer dat alles sneller verbrand/opgenomen/verwerkt word waardoor je cilindertje meer toeren kan maken/ meer kracht kan geven. dus eigenlijk niet echt toevoegingen :mrgreen:

edit: heb toch nog een toevoeging :mrgreen: van links naar rechts zijn de poorten: uitlaat poort. daarna krijg je de spoelpoort(en) daarna krijg je de inlaat (de 2 langste) en daarna de andere kant van de cilinder de spoelpoort(en)
Omhoog

Thomazzi
Oldschool
Oldschool
Berichten: 1620
Lid geworden op: 25 jun 2007 20:23
Locatie: Grunn
  • Citeer

Berichtdoor Thomazzi » 05 jun 2008 20:19

Oké, ik heb gister ook al een zeer boeinend gesprek met Joost gehad over de timingen van de cilinder en de poortenmap, omdat ik niet alles in 1 keer op kan slaan wat tegen mij gezegd word (via msn) heb ik het maar opgeslagen op tf.. :')

Mochten er nog toevoegingen zijn van andere 'proforummers' dan hoor en zie ik dat graag van jullie! :)
De beste Oldscool Moderator die je maar kan wensen
Omhoog

poekelen
Admin
Berichten: 2604
Lid geworden op: 25 dec 2004 01:07
Locatie: apeldoorn
Contacteer:
Contacteer poekelen
Website
  • Citeer

Berichtdoor poekelen » 05 jun 2008 20:54

lees het boek van bell :wink:
en maak er gewoon zelf 1 en ga dan kijken hoe alles zit. zoek op google op poortmap maken etc..
Omhoog

PimW
Koffie
Koffie
Berichten: 3866
Lid geworden op: 23 feb 2007 18:19
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 08 jun 2008 15:22

Mbv een poortmap kun je opmeten wanneer poorten openen en sluiten en op die manier de blowdown berekenen. Dit is een maat waarmee de hoogtoerigheid van een cilinder gegeven word. Het is het verschil tussen het openen van de uitlaat en het openen van de spoelers.

Door de timingen van een cilinder te veranderen kun je dus je cilinder bijv hoogtoeriger maken, je trekt dan de uitlaatpoort iets omhoog waardoor de blowdown hoger word.

Wat freek al zei: Begin wat te lezen in het boek van Graham Bell in de pro sectie.
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
6 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Opvoeren”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.