• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Beunhaas damesbrommert

Voor de gepimpte of helemaal originele Tomosjes van het forum.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
103 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • Volgende
Naad
Tomosforummer
Berichten: 172
Lid geworden op: 18 mei 2009 09:42
Locatie: Winschoten
  • Citeer

Berichtdoor Naad » 06 dec 2012 18:33

Ziet er inderdaad hetzelfde uit. Zit alleen een olie nippel op, maar die kon gewoon afgesloten worden zei de verkoper. Klopt zijn verhaal?

Nog een vraag, hoe krijg ik van mn nieuwe remkabel het ijzeren einddopje over gezet? Heb de kabel ingekort, maar dat dopje krijg ik er niet af. Iemand die weet hoe dit moet?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog


Naad
Tomosforummer
Berichten: 172
Lid geworden op: 18 mei 2009 09:42
Locatie: Winschoten
  • Citeer

Berichtdoor Naad » 06 dec 2012 18:35

16/16 van een rs moet volgens mij gwn passen idd
en wat homoet zegt!
en zou als ik jou was als je een 16/16 koopt en 15mm spruitstuk hebt, gwn een 16mm boor kopen bij de bouwzaak die ff er doorheen halen beetje afwerken en klaar!
had kop zal zoiezo schelen in vergelijking met een bromkop!
daar ben ik helaas niet zo'n fan van. Zoveel nut heeft dat toch niet als je alleen het eerste deel uitboort?

Ga eerst kijken hoe die rijdt met een grotere carb erop. Zit dus even te twijfelen tussen 15/15 en die 16/16.


[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

brother
Diehard
Berichten: 1056
Lid geworden op: 18 mei 2011 22:02
Locatie: waalwijk
  • Citeer

Berichtdoor brother » 06 dec 2012 21:03

Ziet er inderdaad hetzelfde uit. Zit alleen een olie nippel op, maar die kon gewoon afgesloten worden zei de verkoper. Klopt zijn verhaal?

Nog een vraag, hoe krijg ik van mn nieuwe remkabel het ijzeren einddopje over gezet? Heb de kabel ingekort, maar dat dopje krijg ik er niet af. Iemand die weet hoe dit moet?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
de nippel kan je eruit draaien en vervagen voor een bout, dus dat klopt.
dat einddopje is van aluminium en dat is maar voor 1 keer gebruik, deze kun je gwn los halen bij fietsen/bromzaak.
tomos S25 loopt over de 50
tomos A3/S25 liep ook 50 is nu een test frame voor me gerepareerde blokken
tomos qautro brom zit 70cc met 16mm snelheid 75 en heeft waterkoeling!
project: viewtopic.php?f=68&t=18117
Omhoog

brother
Diehard
Berichten: 1056
Lid geworden op: 18 mei 2011 22:02
Locatie: waalwijk
  • Citeer

Berichtdoor brother » 06 dec 2012 21:18

16/16 van een rs moet volgens mij gwn passen idd
en wat homoet zegt!
en zou als ik jou was als je een 16/16 koopt en 15mm spruitstuk hebt, gwn een 16mm boor kopen bij de bouwzaak die ff er doorheen halen beetje afwerken en klaar!
had kop zal zoiezo schelen in vergelijking met een bromkop!
daar ben ik helaas niet zo'n fan van. Zoveel nut heeft dat toch niet als je alleen het eerste deel uitboort?

Ga eerst kijken hoe die rijdt met een grotere carb erop. Zit dus even te twijfelen tussen 15/15 en die 16/16.


[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
je moet hem natuurlijk wel helemaal uitboren ;)
grote carb rijdt leuk alleen heb zelf een 16mm maar mijn cilinder is getuned en dan gaat het goed, denk dat een standaard beter loopt met een 15mm
bij te koop staat ook nog een mooi 15mm bijna zo goed als nieuw voor 30 incl verzenden zou die gwn aanschaffen betaal je net zoveel als de 16mm,
tomos S25 loopt over de 50
tomos A3/S25 liep ook 50 is nu een test frame voor me gerepareerde blokken
tomos qautro brom zit 70cc met 16mm snelheid 75 en heeft waterkoeling!
project: viewtopic.php?f=68&t=18117
Omhoog

Naad
Tomosforummer
Berichten: 172
Lid geworden op: 18 mei 2009 09:42
Locatie: Winschoten
  • Citeer

Berichtdoor Naad » 06 dec 2012 21:38

Bedankt, daar zit ik inderdaad aan te denken! Ik wil eigenlijk niet zo graag boren en dergelijke, voor die ene mm wil ik daar het werk niet van hebben eerlijk gezegd. Denk dat ik inderdaad voor de 15/15 ga. Klinkt ook mooier dan "16/16, maar het spruitstuk is 15mm."

Bleek vanmiddag alleen dat er een veer in m'n remsegment was afgebroken, dus deze wordt er even weer in gezet door de brommerboer. Kost me een euro, dat is beter dan een nieuw segment kopen. Het is alleen even wachten hoe lang het duurt. Hoop zaterdag middag weer flink te kunnen sleutelen na m'n werk. Moet onder andere nog een nieuwe ketting op. Dat is ook altijd zo'n gedoe vind ik zelf. Heb zelf geen kettingpons of dremel, dus ga er meestal even mee langs de fietsenmaker.

Ik heb er gelukkig ook niet zoveel haast bij. Heb een degelijke fiets en een redelijk auto'tje tot mijn beschikking. Zo lang de brommer na de winter maar rijklaar is om mij naar het werk te brengen. Ik zit met goed weer liever op de brommer dan in de auto.
Tomos Flexer snor:
50cc std. / bromkop / bromzuiger
16mm spruitstuk / std. membraam
15/15 carb + powerfilter
Proma GP
26/24

Snelheid: 60 @ GPS (doel: 65-70)

viewtopic.php?f=68&t=19571
Omhoog

Naad
Tomosforummer
Berichten: 172
Lid geworden op: 18 mei 2009 09:42
Locatie: Winschoten
  • Citeer

Berichtdoor Naad » 07 dec 2012 08:44

De grotere carb zal moeten wachten. Het essentiële gaat op dit moment voor. Nieuwe ketting + voortandwiel is dus wat belangrijker dan het opvoeren. Ik hecht er veel waarde aan dat de brommer veilig is, aangezien ik er wel zonder helm op zit. Met een gangetje van 60, zonder helm, op je muil gaan doordat de ketting eraf vliegt of de voorrem blokkeert is geen leuk denkbeeld. Kan de ketting op dit moment achter op het atw oplichten, een teken dat deze dus maximaal uitgerekt is en aan vervanging toe is. Toch? :)

Waar kan ik enigszins voordelig een kettingpons kopen? Steeds er mee naar de fietsenmaker is ook niet alles, de beste man is al 71 en gaat flexibel om met zijn openingstijden, dus kan er niet elke dag van 8 tot 6 terecht. Als hij bijvoorbeeld een dag geen zin heeft, gaat die gewoon niet open. Heel begrijpelijk natuurlijk, maar voor mij niet echt ideaal.

Nu heb ik nog een vraag. Als ik mijn stuurslot wil vervangen door een nieuwe, hoe ga ik dan te werk?
Tomos Flexer snor:
50cc std. / bromkop / bromzuiger
16mm spruitstuk / std. membraam
15/15 carb + powerfilter
Proma GP
26/24

Snelheid: 60 @ GPS (doel: 65-70)

viewtopic.php?f=68&t=19571
Omhoog

Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 07 dec 2012 09:08

Ik gebruik altijd een oude schroevendraaier en een hamer om de ketting te ponsen, werk best makkelijk je slaat gewoon dat busje eruit tot de ketting los is en dan op goede lengte maken. Koop wel een goede kwaliteit ketting zoals Iris gold, deze gaan echt wel lang mee en zullen niet zo snel breken.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje
Omhoog

Naad
Tomosforummer
Berichten: 172
Lid geworden op: 18 mei 2009 09:42
Locatie: Winschoten
  • Citeer

Berichtdoor Naad » 07 dec 2012 09:10

Hoe bedoel je? Op welk deel van de ketting sla je dan?
Tomos Flexer snor:
50cc std. / bromkop / bromzuiger
16mm spruitstuk / std. membraam
15/15 carb + powerfilter
Proma GP
26/24

Snelheid: 60 @ GPS (doel: 65-70)

viewtopic.php?f=68&t=19571
Omhoog

Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 07 dec 2012 10:31

Ja dat busje dat eruit moet, hetzelfde dat je eruit haalt met een kettingpons zegmaar. Je zet de schroevendraaier of priem op dat busje en slaat er dan op met een hamer. Probeer het anders eerst bij een oude ketting om het gevoel er een beetje te krijgen.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje
Omhoog

Naad
Tomosforummer
Berichten: 172
Lid geworden op: 18 mei 2009 09:42
Locatie: Winschoten
  • Citeer

Berichtdoor Naad » 07 dec 2012 10:41

Naja, als ik morgen het tandwiel en de nieuwe ketting erop leg en de fietsenmaker is open, dan ga ik natuurlijk niet het risico lopen om een nieuwe ketting naar de kloten te slaan. Dat zou zonde zijn van het geld. Helaas heb ik vanavond niet zoveel tijd. Morgen waarschijnlijk ook al niet. Ligt er even aan hoe laat het werk erop zit. Dit soort reparaties komen altijd kijken op de momenten dat ik er niet op zit te wachten.

Het begint steeds meer terug te komen hoe het een aantal jaren geleden ook ging. Steeds sneller en steeds harder willen gaan. :') Scheelt alleen dat ik inmiddels wat meer verstand in m'n kop heb en beter nadenk. Mocht ik mijn std bromcilinder op den duur niet meer kunnen waarderen, wat is dan een fijne vervanging hiervoor? Met andere woorden, wat is de fijnste cilinder voor een Tomos? Ik wil geen puch praktijken qua cilinder. Het moet wel een Tomos blijven hè. :D
Tomos Flexer snor:
50cc std. / bromkop / bromzuiger
16mm spruitstuk / std. membraam
15/15 carb + powerfilter
Proma GP
26/24

Snelheid: 60 @ GPS (doel: 65-70)

viewtopic.php?f=68&t=19571
Omhoog

Naad
Tomosforummer
Berichten: 172
Lid geworden op: 18 mei 2009 09:42
Locatie: Winschoten
  • Citeer

Berichtdoor Naad » 07 dec 2012 13:20

Wilde net dus een nieuw vtw en ketting ophalen. Alleen bij het passen bleek de iris gold ketting te ruim te zjjn voor het tandwiel van DMP. Zijn er ook andere vtw te krijgen die niet van DMP zijn? Het ligt kennelijk aan de tandwielen als zelfs een iris gold 415 er niet op past.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Borcheld11
Diehard
Berichten: 1014
Lid geworden op: 30 mar 2011 21:03
Locatie: Enschede
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website
  • Citeer

Berichtdoor Borcheld11 » 07 dec 2012 14:06

DMP is de laaste tijd gewoon rotzooi. moest van het achtertandwiel het gat dat je over het gedeelte van de wiel schuift. bijvijlen.
en de gaten van het tandwiel waar de bouten door heen gaan ook. betreft een 31 atw.

ontopic-

originele van tomos moet ook nog wel te vinden zijn. maar zijn wel wat duurder.
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music
Omhoog

Naad
Tomosforummer
Berichten: 172
Lid geworden op: 18 mei 2009 09:42
Locatie: Winschoten
  • Citeer

Berichtdoor Naad » 07 dec 2012 14:15

Het vtw wat er nu op zit is nog in prima staat, maar wilde toch voor nieuw gaan. Ketting en tandwiel uiteindelijk niet gekocht. Bij thuiskomst nog even gekeken naar de staat van de ketting + tandwielen, maar de ketting lijkt al beter aan te sluiten. Kan dit komen doordat het al ietwat is ingesleten? Max 2km mee gereden.

Hoop morgenmiddag mijn gerepareerde remsegment op te kunnen halen. Dan kan de brommer weer in elkaar. Ik ga geen nieuwe ketting + tandwielen kopen voordat ik zeker weet dat het allemaal 100% op elkaar aansluit. Misschien toch eerst maar voor de grotere carburateur en spruitstuk gaan. :D

Rijd op dit moment toch niet heel veel met de Tos, hooguit een paar rondjes door de stad, polder en het park. (Winschoten is een stad, ter grote van een groot dorp) Baal er wel flink van dat het allemaal niet past, maar ik had al zo'n vermoeden toen ik de naam DMP op de verpakking zak staan. Heb het bij de brommerzaak direct even gepast. Ben blij dat ik die keuze heb gemaakt. Zou zonde van mijn geld en tijd geweest zijn. Ik kan in de toekomst gewoon de kettingpons van de brommerboer lenen, dus dat probleem is ook opgelost.

Bijvijlen van een tandwiel heb ik ook al een keer moeten doen, maar die was niet van DMP. De gaten van het DMP atw kwamen overigens wel gewoon overeen met de gaten in mijn achterwiel.
Tomos Flexer snor:
50cc std. / bromkop / bromzuiger
16mm spruitstuk / std. membraam
15/15 carb + powerfilter
Proma GP
26/24

Snelheid: 60 @ GPS (doel: 65-70)

viewtopic.php?f=68&t=19571
Omhoog

Gebruikersavatar
TheStealthSpy
Vastgeroeste forummer
Berichten: 798
Lid geworden op: 24 okt 2010 16:09
  • Citeer

Berichtdoor TheStealthSpy » 07 dec 2012 16:41

Dat niet netjes passen van de tandwielen is normaal. Als deze zijn ingesleten dan past de ketting er wel netjes in.
Tomos Standard Snor (2010):
Std 50cc met Bromzuiger.
DMP HD-kop.
Org. membraan.
Dellorto 14/12 @ 56.
14mm schuin spruitstuk (uitgeb).
Std luchtfilter (ontgr).
Std snel uitlaat.
Pick-up ontsteking.
26/26.

Snelheid: 51 KM/H (GPS)

RIP Jan de Lasser
Omhoog

Naad
Tomosforummer
Berichten: 172
Lid geworden op: 18 mei 2009 09:42
Locatie: Winschoten
  • Citeer

Berichtdoor Naad » 08 dec 2012 09:41

Dat verklaart waarom de huidige ketting nu wel goed aansluit. Bedankt! Scheelt me weer wat kopzorgen.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Naad
Tomosforummer
Berichten: 172
Lid geworden op: 18 mei 2009 09:42
Locatie: Winschoten
  • Citeer

Berichtdoor Naad » 08 dec 2012 16:33

Nu heb ik het volgende probleem alweer. Mn koppeling lijkt heel veel toeren nodig te hebben om over te schakelen naar de 2e versnelling. Waar kan dit door komen? Dacht zelf door versleten koppeling segmentjes. Klopt dot?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

davevds1996
Tomosforummer
Berichten: 96
Lid geworden op: 19 mar 2012 18:48
  • Citeer

Berichtdoor davevds1996 » 08 dec 2012 19:12

ik denk dat dat aan je keppolings veer ligt van je 2de koppeling als die korter is duurt het langer totdat die overschakelt
setup;
brom kop
brom stand
achtertandwiel 22
vooortandwiel *standaard
orgineel brom uitlaat
top 52 op gps
Omhoog

Borcheld11
Diehard
Berichten: 1014
Lid geworden op: 30 mar 2011 21:03
Locatie: Enschede
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website
  • Citeer

Berichtdoor Borcheld11 » 08 dec 2012 19:27

meestal is de oorzaak versleten segmenten.
maar je moet het toch los halen om er achter te komen.
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music
Omhoog

brother
Diehard
Berichten: 1056
Lid geworden op: 18 mei 2011 22:02
Locatie: waalwijk
  • Citeer

Berichtdoor brother » 09 dec 2012 09:46

Vraagtekenveertje wss!
En over de ketting en tandwielen, heb zelf ook dmp erop maar moet zeggen dat ze erg lang mee gaan, heb ooit imitatie gehad die waren na een half jaar al helemaal op. En over de bredere ketting dat kan gwn alleen moet je wel 1 van je blokbouten afdraaien, maar je hebt ook een model van kmc deze past mooi op de tandwielen kwa breedte en is een prima ketting! This maar een tomos die 50 loopt he ;). En als je denkt kmc wat een k*t merk dat is zeker niet zo kmc word ook veel in de wielersport gebruikt en zijn zeer goede kwaliteits kettingen!

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Naad
Tomosforummer
Berichten: 172
Lid geworden op: 18 mei 2009 09:42
Locatie: Winschoten
  • Citeer

Berichtdoor Naad » 09 dec 2012 11:04

Oke, zal eerdaags m'n koppeling uit m'n oude snorblok halen. Kan ik die rustig reviseren en vervolgens onder het nieuwe blok zetten.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
103 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • Volgende

Terug naar “Straat Tomossen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 6 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.