De afgelopen dagen ben ik weer bezig gegaan met het opknappen van m'n Tomos Flexer uit 2000. Hoewel deze vrij jong is, is het dingetje in een redelijke slechte staat. Sinds 3 tot 4 jaar is de brommer in mijn bezit, maar de vorige eigenaar heeft de brommer waarschijnlijk altijd buiten laten staan. In combinatie met de slechte kwaliteit van metaal en lak is mijn Tomos is waardeloze staat.
Dit vind ik ook nog eens geen probleem. Ik vind het wel mooi dat de brommer eruit ziet alsof het een lelijk stuk oud ijzer is. Zoals gezegd ben ik de afgelopen dagen weer bezig geweest met opknappen en dergelijke en ik krijg alweer helemaal het gevoel dat ik enkele jaren terug ook had. Jeugdsentiment. De brommer rijdt nu ongeveer 40 - 50, heb het nog niet kunnen testen, maar zal het straks of later deze week even doen.
Hieronder een foto'tje van de brommer. Zal in de loop van de week wat meer beeldmateriaal verzamelen. Onder andere van de roestplekken. Wil er binnenkort een Proma GP op zetten en misschien een kleiner tandwiel, afhankelijk van de prestaties. We gaan door tot de brommer naar wens presteert.
Als het lukt wil ik daarna nog proberen om m'n Tosje een Granny-look aan te meten dmv fietstassen, spiegels en eventueel een mandje. Lijkt me gewoon prachtig om 60 te halen op een granny Tomos, zeker tegen over jongens op hun citta's hier in de buurt.
Set-up:
Bromkop
50cc std.
Bromzuiger
14/12 carb
Powerfilter
Tecno CC
26/28
Sproeier 59
Top: 40 - 50

Zojuist besloten om vanmiddag direct een Proma GP op te halen. Na een Homoet vind ik dit toch een mooiste pijp voor onze een Tomos. Mijn mening is dat een terugloper niet onder een brommer te zoeken heeft en enkel voor scooters bedoeld zijn, maar dit is natuurlijk mijn mening. Ieder heeft zijn eigen voorkeur en smaken verschillen. Wel, de Proma GP die eronder komt gaat me €15 kosten. Geen geld lijkt mij. Hij is helemaal gaaf en hoogstwaarschijnlijk zwart van kleur. Lekker onopvallend dus!
Enkele jaren terug had ik ook een proma onder de brommer, destijds haalde ik bijna 40 met verder een standaard snor set-up. Ik ben benieuwd hoe een dergelijke pijp het onder de huidige set-up gaat doen. Ik verwacht er eigenlijk best veel van, hopelijk worden deze verwachtingen beloond na het monteren en verder afstellen. Wanneer de brommer hierna nog niet naar wens presteert ga ik verder aan de slag met het ATW verkleinen, maar ik denk dat ATW 28 met een proma GP op zich wel een leuke top op gaat leveren.