• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Beunhaas damesbrommert

Voor de gepimpte of helemaal originele Tomosjes van het forum.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
103 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • Volgende
Naad
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Naad » 03 dec 2012 19:01

Hoi,

De afgelopen dagen ben ik weer bezig gegaan met het opknappen van m'n Tomos Flexer uit 2000. Hoewel deze vrij jong is, is het dingetje in een redelijke slechte staat. Sinds 3 tot 4 jaar is de brommer in mijn bezit, maar de vorige eigenaar heeft de brommer waarschijnlijk altijd buiten laten staan. In combinatie met de slechte kwaliteit van metaal en lak is mijn Tomos is waardeloze staat.
Dit vind ik ook nog eens geen probleem. Ik vind het wel mooi dat de brommer eruit ziet alsof het een lelijk stuk oud ijzer is. Zoals gezegd ben ik de afgelopen dagen weer bezig geweest met opknappen en dergelijke en ik krijg alweer helemaal het gevoel dat ik enkele jaren terug ook had. Jeugdsentiment. De brommer rijdt nu ongeveer 40 - 50, heb het nog niet kunnen testen, maar zal het straks of later deze week even doen.

Hieronder een foto'tje van de brommer. Zal in de loop van de week wat meer beeldmateriaal verzamelen. Onder andere van de roestplekken. Wil er binnenkort een Proma GP op zetten en misschien een kleiner tandwiel, afhankelijk van de prestaties. We gaan door tot de brommer naar wens presteert.
Als het lukt wil ik daarna nog proberen om m'n Tosje een Granny-look aan te meten dmv fietstassen, spiegels en eventueel een mandje. Lijkt me gewoon prachtig om 60 te halen op een granny Tomos, zeker tegen over jongens op hun citta's hier in de buurt.

Set-up:
Bromkop
50cc std.
Bromzuiger
14/12 carb
Powerfilter
Tecno CC
26/28
Sproeier 59
Top: 40 - 50

Afbeelding

Zojuist besloten om vanmiddag direct een Proma GP op te halen. Na een Homoet vind ik dit toch een mooiste pijp voor onze een Tomos. Mijn mening is dat een terugloper niet onder een brommer te zoeken heeft en enkel voor scooters bedoeld zijn, maar dit is natuurlijk mijn mening. Ieder heeft zijn eigen voorkeur en smaken verschillen. Wel, de Proma GP die eronder komt gaat me €15 kosten. Geen geld lijkt mij. Hij is helemaal gaaf en hoogstwaarschijnlijk zwart van kleur. Lekker onopvallend dus!
Enkele jaren terug had ik ook een proma onder de brommer, destijds haalde ik bijna 40 met verder een standaard snor set-up. Ik ben benieuwd hoe een dergelijke pijp het onder de huidige set-up gaat doen. Ik verwacht er eigenlijk best veel van, hopelijk worden deze verwachtingen beloond na het monteren en verder afstellen. Wanneer de brommer hierna nog niet naar wens presteert ga ik verder aan de slag met het ATW verkleinen, maar ik denk dat ATW 28 met een proma GP op zich wel een leuke top op gaat leveren.
Laatst gewijzigd door Naad op 04 jan 2013 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Tomos Flexer snor:
50cc std. / bromkop / bromzuiger
16mm spruitstuk / std. membraam
15/15 carb + powerfilter
Proma GP
26/24

Snelheid: 60 @ GPS (doel: 65-70)

viewtopic.php?f=68&t=19571

Naad
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Naad » 04 dec 2012 17:11

Zojuist de Proma GP eronder gezet. In tegenstelling tot de Tecno CC zat deze er binnen 5 minuten onder. Heerlijk geluid en redelijk in de lak. Verder geen enkele beschadiging op de pijp. Ik ben zeer tevreden over mijn aankoop. Voor €15 euro heb ik er een leuk pijpje bij. Met ATW 28 loopt ie nu op de gps 53. Ging voor m'n gevoel al vrij hard, maar dat is dus bevestigd.

Morgen kort de fietsenmaker mijn ketting weer in en komt er een ATW 24 op, dan verwacht ik toch wel de 60 echte km's te halen. Heb nu 53 km/h gehaald met sproeier 59, heb er nadien een 61 sproeier in gezet. Bij beide is de bougie mooi bruin, dus het is morgen even uittesten met welke sproeier de Tos het hardste gaat.

Ik ben zeer tevreden, hij is al zeer vroeg voorjaar en zomer klaar.
Tomos Flexer snor:
15/15 carb + powerfilter
Proma GP
26/24

Naad
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Naad » 04 dec 2012 20:13

Na vanavond dus tot de conclusie gekomen dat 61 te groot is, op de terugweg (ca. 2 km) hoogstens 35 gehaald en bij thuiskomst direct de bougie losgehaald. Zo zwart als zwart bedoeld is. De 59 zit er nu weer in en de komende dagen maar wat kilometers maken met dit heerlijke weer om te kijken of dit de juiste maat is.

Heb even een to-do list opgesteld:
- Nieuwe zijstandaard
- Nieuwe stepjes
- 15mm spruitstuk
- 15/15 carburateur
- Puch HD kop
- ATW 24

- Nieuw zadel (van flexer is bijna niet voor een redelijke prijs te krijgen)
- Nieuwe zijkappen
- Nieuwe remkabel voor
- Gereviseerde koppeling (uit m'n andere blok)
- Nieuw achterzitje

Dat was het denk ik wel. Als dit allemaal gedaan is ga ik kijken of de tos nog een granny look gaat krijgen op niet.
Laatst gewijzigd door Naad op 05 dec 2012 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Tomos Flexer snor:
15/15 carb + powerfilter
Proma GP
26/24

brother
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brother » 04 dec 2012 22:27

goed bezig, en proma is idd leuk pijpje
tomos S25 loopt over de 50
tomos A3/S25 liep ook 50 is nu een test frame voor me gerepareerde blokken
tomos qautro brom zit 70cc met 16mm snelheid 75 en heeft waterkoeling!
project: viewtopic.php?f=68&t=18117

Naad
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Naad » 04 dec 2012 22:44

Zolang de brommer technisch minsten 99% is, doet het uiterlijk er niet toe in mijn ogen. Ik doe stiekem m'n best om de brommer zo beun, uitgeleefd en standaard mogelijk eruit te laten zien. Daarnaast is Flexer gewoon niet een heel aantrekkelijk model. Maar ja, als je 'm ooit gratis hebt gekregen van je pa is het zonde om 'm weg te doen...

Zal donderdag even proberen wat plaatjes te schieten van de brommer. Misschien wel zo leuk voor de beeldvorming.
Tomos Flexer snor:
15/15 carb + powerfilter
Proma GP
26/24

Naad
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Naad » 05 dec 2012 08:37

Als ik besluit een HD kop van Puch erop te zetten, waar moet ik dan rekening mee houden qua verschillen en afstellen? Moet ik bijvoorbeeld een speciale pakking hebben en moet de sproeier ook groter? Hoeveel meer trekkracht levert een dergelijke cilinderkop op?

Welke van de 2 koppen (via onderstaande links. Eerste is oude type en tweede is nieuwe type) moet ik hebben en waaraan herken ik een HD kop als ik eerdaags besluit één te halen bij de brommerboer? Met andere woorden, waar moet ik op letten en wat zijn de verschillen tussen een HD kop en een gewone puch cilinderkop?

http://www.jmpbonderdelen.nl/puch/motor ... xi-ot.html

http://www.jmpbonderdelen.nl/puch/motor ... xi-nt.html

Daarna nog een vraag, hoeveel winst levert een 15mm Dellorto SHA carb in combinatie met een 15mm spruitstuk op? Hierbij is het logisch dat ik de sproeier moet veranderen, maar naast een nieuw membraam, spruitstuk en carb lijkt me dat ik niks hoef te veranderen? Kan de standaard cilinder een 15mm carb wel aan? Kan mijn huidige powerfilter (volgens mij een power one) op een 15mm carb? Welk filter is vervolgens beter als deze past? Het filter van Dellorto of mijn huidige filter?

Wat is het verschil tussen een malossi membraam en een standaard tomos membraam en hoeveel winst levert een malossi membraam op? Wat heb ik naast een nieuw spruitstuk a 15mm, carb 15/15, membraam, andere sproeier en eventueel een dellorto filter nog meer nodig?

Tot slot, wat is de meerwaarde van een powerbox en hoe werkt zoiets? Als ik toch besluit om de Tos verder op te voeren kan ik net zo goed direct alles doen.

Als ik deze dingen toepas, in combinatie met mijn huidige set-up, hoeveel kilometers en trekkracht levert mij dit op? Cilinder inhoud verander ik het liefste niet, de Tos moet gewoon lekker rijden en goed optrekken. Lekker rijden vind ik een 50 echte kilometers zonder dat je volgas loopt de raggen. Optrekken moet gewoon iets beter zijn dan standaard.

Alvast bedankt!
Tomos Flexer snor:
15/15 carb + powerfilter
Proma GP
26/24

homoetje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 05 dec 2012 11:13

Ik denk dat gewoon allebei de koppen zullen passen. Aangezien ze allebei voor een maxi zijn, zou ik de nieuwe nemen omdat ik die mooier vind.

De 15mm geeft je best wat extra trekkracht, membraam hoef je zelfs niet eens te veranderen. Ik heb het Dellorto filter, welke eigenlijk door malossi gemaakt word, maar het maakt niet uit welke je erop zet, het dellorto filter maakt minder lawaai dan je power one.

Powerbox hoef je niet aan te beginnen, als je wilt weten hoe het werkt moet je even op google zoeken, maar je merkt het alleen goed op brute setups, dus niet op een 50cc en ook niet op een ongetunede 65cc. Het geld dat je in een powerbox wilt steken kan je beter op sparen voor een 65cc als je echt hard wilt.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje

Naad
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Naad » 05 dec 2012 11:33

Powerbox had ik al even gegoogled. Heeft inderdaad op mijn set-up weinig toegevoegde waarde. Ik zal eerdaags even kijken of de brommerboer deze dingen heeft liggen voor mij en anders even via internet bestellen. Ik vind het lawaai dat m'n huidige filter produceert trouwens heel erg meevallen. Heb een redelijk oud membraam erop zitten, dus denk dat ik die ook maar eens vervang. Kan geen kwaad lijkt me.

Bedankt voor je reactie. Ik kan weer even vooruit. Hiermee moet ik de 65 wel kunnen halen lijkt me?
Tomos Flexer snor:
15/15 carb + powerfilter
Proma GP
26/24

homoetje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 05 dec 2012 12:45

Gaat zeker wel lukken als ik je setup zo zie. Ja ik vind het lawaai van powerfilters ook erg meevallen maar sommigen vinden dat het een takke herrie is. Als je membraam erg oud kan het geen kwaad om er een nieuwe op te zetten. Ben benieuwd wat de resultaten zijn als het allemaal goed afgesteld is!
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit

Naad
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Naad » 05 dec 2012 13:43

Ja, ik ook wel! Eerst straks ATW 24 monteren en ketting laten inkorten door de fietsenmaker hier in de straat.

Ben zeer benieuwd hoe hard het beestje dan gaat. Denk toch wel een 55-60 op de gps. Met een grotere carb en hd kop voor het optrekken moet het vervolgens 'af' zijn. Als die vervolgens te hard gaat zet ik er gewoon fietstassen en spiegels op. Heb nog nooit een brommer met fietstassen op de rollerbank gezien.
Tomos Flexer snor:
15/15 carb + powerfilter
Proma GP
26/24

Borcheld11
Diehard
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website
  • Citeer

Berichtdoor Borcheld11 » 05 dec 2012 14:41

omdat een brommer met fietstassen ook niet vaak voorkomt haha.
als je normaal rijd en niet veel te hard. dan zal er niks aan de hands zijn.
maar boek je hem met 60 a 70 voorbij. dan maakt spiegels en tassen natuurlijk niks uit.
oja ik vind powerfilter ook veel lawaai maken. beter kan je het gaasfilter wat je bij je carburateur krijgt
houden. maakt ook wel wat lawaai, maar al wat minder.
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music

brother
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brother » 05 dec 2012 20:18

ik zou de 2de kop pakken de originele puch kop heeft een veel grotere verbrandings dit scheelt heel veel in compressie met die van de 2de.
15mm en 15mm spruitstuk scheelt zoiezo, je filter die je nu hebt past ook gwn omdat 15/15 hetzelfde is als je 14/12

een malossie membraam is zeker een leuk membraam maar scheelt voornamelijk in trekkracht.
maar je kan je originele ook ''tunen'' door het tussen balkje dunner te maken en de ijzeren plaatje (begrenzers) naar buiten te buigen (iets meer)

Naad
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Naad » 06 dec 2012 10:15

Welke raad je aan? Het nieuwe type (NT) of het oude type (OT)? Ik zal zo eerst even contact opnemen met de lokale brommerboer. Kijken of hij dergelijke dingen in goede staat (wel gebruikt) heeft liggen voor een mooie prijs. Ik denk haast van wel. Ik zou dus merkbaar harder moetenkunnen gaan qua optrekken en top met 15/15 en een puch HD kop?

Gisteren heb ik een DMP atw 24 erop gezet. Is het normaal dat ik de ketting van het tandwiel kan lichten terwijl het hele gebeuren wel goed is gespannen? Ligt dit aan het tandwiel of is dit een teken dat de ketting versleten is? Daarnaast heeft m'n brommer heel veel toeren nodig om over te schakelen van de 1e naar de 2e versnelling. Komt dit doordat m'n koppeling waarschijnlijk versleten is? Als dit het geval is reviseer ik de koppeling van mijn oude blok. Wat voor trekveren en dergelijk raden jullie mij hierbij aan?

Helaas is het weer vandaag te slecht om te kijken of ik de 60 inmiddels haal op de gps. Volgens een beetje rekenwerk zou ik met de huidige set-up vrij dicht in de buurt moeten komen van deze snelheid.

Hoeveel zou ik, als de brommerboer de onderelen voor me heeft, er 2e hands maximaal voor mogen geven? 15/15 carb, 15mm spruitstuk en de puch hd kop?
Tomos Flexer snor:
15/15 carb + powerfilter
Proma GP
26/24

Naad
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Naad » 06 dec 2012 11:08

Net gebeld met de brommerzaak. Hij heeft een vrijwel nieuwe 16/16 SHA liggen, maar wat voor nut heeft het om een 16/16 op een 15mm spruitstuk te monteren? Dat levert toch niets meer op dan een 15/15 op hetzelfde spruitstuk?
Tomos Flexer snor:
15/15 carb + powerfilter
Proma GP
26/24

RBurgundy
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor RBurgundy » 06 dec 2012 12:19

Ik heb vorige week mijn HD kop bij rijwielparts voor 18 euro gekocht. Rij er nu tussen de 5 en 10 km harder door, had een wat te grote spoeier gemonteerd (nu niet meer dus). Optrekken is enorm verbeterd, had een snorkop hiervoor.

Naad
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Naad » 06 dec 2012 12:23

Ik heb nu een bromkop, dus ik vrees dat het verschil bij mij niet zo groot gaat zijn. Ik wil eerst die carb erop zetten. Daardoor zal het optrekken al aanzienlijk verbeteren denk ik. Kan een gebruikte 16/16 dus kopen voor 30 euro, maar dat zint me toch niet helemaal icm een 15mm spruitstuk. Hier heb ik graag wat meer meningen over.
Tomos Flexer snor:
15/15 carb + powerfilter
Proma GP
26/24

homoetje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 06 dec 2012 16:22

Verschil tussen 15mm en 16mm merk je niet op een 15mm spruitstuk omdat hij dan geknepen word, maar als die 16mm goedkoper is dan een 15mm en in nieuwe staat is, dan zou ik daar voor gaan.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit

Naad
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Naad » 06 dec 2012 17:13

Het is een 16/16 sha van dellorto die eigenlijk op een rs hoort, maar volgens de brommerboer is dit uitwisselbaar. Klopt dit?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

homoetje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 06 dec 2012 17:54

Tomos heeft standaard een Dellorto SHA, dus dit gaat gewoon passen als hij er hetzelfde uitziet. Als hij er anders uit ziet dan je 14/12 dan is het geen SHA.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit

brother
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brother » 06 dec 2012 18:30

16/16 van een rs moet volgens mij gwn passen idd
en wat homoet zegt!
en zou als ik jou was als je een 16/16 koopt en 15mm spruitstuk hebt, gwn een 16mm boor kopen bij de bouwzaak die ff er doorheen halen beetje afwerken en klaar!
had kop zal zoiezo schelen in vergelijking met een bromkop!

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
103 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • Volgende

Terug naar “Straat Tomossen”