• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

tomos stopt ermee

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
123 berichten
  • Pagina 5 van 7
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • Volgende
Gebruikersavatar
Becky
Tomosforummer
Berichten: 195
Lid geworden op: 07 feb 2011 09:29
Locatie: Rotterdam
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 04 dec 2013 20:13

eens kijken of ik eentje kan lenen van een kennis van me. of samen met een kennis, misschien beter....
wordt vervolgd.... pfff wat een kramp dat tomosje.... letterlijk en figuurlijk :')
knowledge is power, strengh is just a tool
Omhoog


Gebruikersavatar
Becky
Tomosforummer
Berichten: 195
Lid geworden op: 07 feb 2011 09:29
Locatie: Rotterdam
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 05 dec 2013 11:57

ik heb wel even getest of er een vonk kwam als ik alleen het kabel uit het blok los op de cilinder leg. had gelezen hier dat je zo kan zien of het je ontsteking zelf is of je bobine... helaas helemaal niets. er komt volgens mij helemaal geen stroom door.
ik denk zelf dat het hier door komt... ik knip het maar gewoon eraf, zet de klem wat lager (natuurlijk wel de kabels aan elkaar solderen zover me dat met mijn onervarenheid lukt) misschien is dat het ook gewoon....
[edit: blijkbaar zit hier toch een breukje]

Afbeelding
knowledge is power, strengh is just a tool
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 05 dec 2013 15:08

Het kan idd zijn dat daar erg veel verlies optreedt door een dergelijke breuk als er slechts enkele vezels nog contact met elkaar hebben. Qua doormeten zou er dan geen probleem te vinden zijn, want dat gaat niet met zulke hoge voltages.

Zet er iig een nieuwe stekker op en probeer het dan nog eens. Mocht dit niets uitmaken dan toch graag hier een vermelding van de voltages van de werkende ontsteking zoals ik je heb uitgelegd hoe je deze moet meten.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Becky
Tomosforummer
Berichten: 195
Lid geworden op: 07 feb 2011 09:29
Locatie: Rotterdam
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 10 dec 2013 12:56

zo, de stekker is vervangen. de bougie kon ik niet goed zien of die nu wel of niet vonkte, maar je hoorde hem wel een beetje knetteren. ik heb met zo'n schroevendraaier met lampje ook maar gelijk gekeken, die brandde ook. helaas heb ik nog steeds geen exacte waardes... ik ga er nog een keer schone benzine ingooien vanavond, kijken of dat nog iets uitmaakt. misschien dat ie het dan weer doet....
edit: weer nix... misschien is het te koud... :lol: ik weet het niet meer... ben om dit moment in staat het op te geven...
knowledge is power, strengh is just a tool
Omhoog

Gebruikersavatar
HiawoutaH
Tomosforummer
Berichten: 43
Lid geworden op: 23 nov 2013 19:08
Locatie: zwolle
  • Citeer

Berichtdoor HiawoutaH » 11 dec 2013 23:20

Misschien is het handig weer even een checklist te maken wat je allemaal gedaan heb.
Kunnen we weer met je mee denken.
mvg
Het was een grote vraagteken tot ik wist van het bestaan en de functie van het vraagtekenveertje.

2005 Youngster
standaard
2008 Rivival
standaard
Omhoog

Gebruikersavatar
Becky
Tomosforummer
Berichten: 195
Lid geworden op: 07 feb 2011 09:29
Locatie: Rotterdam
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 12 dec 2013 10:03

even denken...
-benzine uit laten lopen en vernieuwd
-carburateur met compressor doorgeblazen en schoongemaakt met carb-cleaner
-carterolie vernieuwd
-keerring koppelingskant vervangen
-bobine vervangen+bougiekabel
-nieuwe bougie
-nieuwe benzine slang
-kabel ontsteking van een nieuwe kabelvoet voorzien.

-zuigerveren gecontroleerd, waren nog goed
-deo test geen verschil
-compressie is ook goed
-uitlaat zit niet helemaal vast (pakking lekt, maar voor starten zou het weinig uit moeten maken)
-spoelen heb ik door laten meten, was goed
-er komt geen herrie of iets uit het blok en geen witte rook of iets, alles klinkt normaal.
-er komt wel stroom door de bougiekabel, helaas heb ik dit nog steeds niet kunnen meten, hoeveel.
knowledge is power, strengh is just a tool
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 12 dec 2013 17:23

Nieuw checklijstje:

- Keerring achter de ontsteking ook mee vervangen?
- Spanning meten uit blok *zwarte" draad, niet aan de bougiekabel!
- Andere bougie proberen
- bevestiging/ contact bougiekabel in dop, in bobine
- Massapunten schoonmaken voor beter contact
-.....
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Becky
Tomosforummer
Berichten: 195
Lid geworden op: 07 feb 2011 09:29
Locatie: Rotterdam
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 12 dec 2013 19:15

Nieuw checklijstje:

- Keerring achter de ontsteking ook mee vervangen?
- Spanning meten uit blok *zwarte" draad, niet aan de bougiekabel!
- Andere bougie proberen
- bevestiging/ contact bougiekabel in dop, in bobine
- Massapunten schoonmaken voor beter contact
-.....
massapunten zijn schoongemaakt, bougie heb ik 3 stuks liggen, waarvan 1 nieuw. oude vonkt ook nog, dus dat is in principe goed.
de keerring achter de ontsteking heb ik nog even laten zitten. die ziet er nog prima uit.
knowledge is power, strengh is just a tool
Omhoog

Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 12 dec 2013 19:38

Dat een bougie vonkt betekend dat zeker niet dat hij goed is. Zou de nieuwe er even in draaien als ik jou was.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje
Omhoog

Gebruikersavatar
HiawoutaH
Tomosforummer
Berichten: 43
Lid geworden op: 23 nov 2013 19:08
Locatie: zwolle
  • Citeer

Berichtdoor HiawoutaH » 12 dec 2013 22:37

Hoi Becky
Jullie hebben het al vast wel gedaan maar probeer mee te denken.
uhm word je bougie wel nat?
-cilinder poorten bekenen uitlaatpoort etc
-zuiger perongeluk verkeerd gemonteerd (pijl naar uitlaatpoort)
-anders membraam verkeerd om gemonteerd (als er een membraam op zit)
-spruitstuk nagekeken?
-andere sproeiers geprobeert
-luchtfilter nagelopen
-neem aan dat je de benzinefilter heb nagekeken
-bougie afstand tussen de electroden
-vliegwiel bekeken binnenkant
-aarde draad wel goed vast gezet
-had je trouwens de uitlaat nog gecontroleerd?
mvg
Het was een grote vraagteken tot ik wist van het bestaan en de functie van het vraagtekenveertje.

2005 Youngster
standaard
2008 Rivival
standaard
Omhoog

Gebruikersavatar
Becky
Tomosforummer
Berichten: 195
Lid geworden op: 07 feb 2011 09:29
Locatie: Rotterdam
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 23 dec 2013 18:06

-bougie werd wel nat,
-zuiger heb ik niet aangezeten. heb via het uitlaat gat gecontroleerd of de veren nog strak zitten.
-membraam geen idee, ook niet aan gezeten
-spruitstuk zit dicht
-andere sproeier heb ik niet geprobeerd, heb er nu een 50 in, die deed het altijd eigenlijk.
-luchtfilter is in orde
-uitlaat niet meer naar gekeken
-aarde draad zit goed
-vliegwiel niets geks, gewoon wat slijpsel, maar dat hoort zo neem ik aan.
-bougie afstand electroden weet ik niet wat je hiermee bedoeld. maar heb 3 bougies getest, waarvan 1 splinternieuwe


ik heb wel een probleem met het monteren van het vliegwiel. het lijkt net of ie steeds op de grondplaat vastloopt...
heb zelfs al een stuk van mijn lichtspoel geschaafd.... krijg het niet goed meer in elkaar... heel stom...
knowledge is power, strengh is just a tool
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 23 dec 2013 23:57

Kijk eens naar het spietje op de kruktap en de spiebaan in het vliegwiel. Als deze beschadigd zijn krijg je het nooit goed of niet op de juiste manier gemonteerd en vonkt je tomos te laat. Dat verklaart ook de klacht. Als ik je verhaal hierboven lees kan het mij niet anders voorkomen dan dat de spie en vliegwiel niet goed gemonteerd zitten.

Ter illustratie: Zo hoort het dus niet

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Becky
Tomosforummer
Berichten: 195
Lid geworden op: 07 feb 2011 09:29
Locatie: Rotterdam
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 24 dec 2013 09:35

die zit helemaal goed. hij floept wel op de juiste plek.
alleen loopt ie zich nu nog vast op de grondplaat....
knowledge is power, strengh is just a tool
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 24 dec 2013 16:38

Is de krukas zelf nog wel recht dan? Als het vliegwiel slingert heeft dit ook invloed op de ontsteking.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Becky
Tomosforummer
Berichten: 195
Lid geworden op: 07 feb 2011 09:29
Locatie: Rotterdam
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 24 dec 2013 16:53

als het goed is wel... zou niet weten hoe die scheef kan raken eigenlijk... zit te denken om hem toch maar naar de brommerboer te brengen en het beunen te laten voor wat het is... misschien is het gewoon heel simpel en zit de grondplaat gewoon niet goed... want vast lopen deed hij anders nooit... ook slingeren niet eigenlijk... draaide zover ik kon zien gewoon recht mee...
knowledge is power, strengh is just a tool
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 25 dec 2013 00:22

Vind het een beetje vreemd dat je aan de grondplaat moet rommelen omdat het vliegwiel ertegenaan loopt. En slingeren of krom raken kan als er niet met een vliegwieltrekker, maar met een hamer wordt geprobeerd het vliegwiel los te krijgen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Becky
Tomosforummer
Berichten: 195
Lid geworden op: 07 feb 2011 09:29
Locatie: Rotterdam
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 26 dec 2013 21:28

heb altijd een vliegwieltrekker gebruikt. daarnaast had ik de grondplaat eraf gehaald om de stekker te laten vervangen bij de brommerboer (had geen tang ervoor dus dat lukte niet zelf) nu krijg ik het er niet meer goed op... misschien dat het kabel toch een beetje lastig ertussen zit.
Ik zal het na mijn vakantie nog een keertje kijken of ik het voor elkaar krijg... erg irritant in ieder geval...
knowledge is power, strengh is just a tool
Omhoog

Gebruikersavatar
Becky
Tomosforummer
Berichten: 195
Lid geworden op: 07 feb 2011 09:29
Locatie: Rotterdam
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 10 jan 2014 15:46

het was toch de grondplaat... op de 1 of andere manier is ie steeds scheef gaan zitten... (les voor de volgende keer: nooit eerst 1 schroef vastdraaien, maar stuk voor stuk een beetje...)
helaas start ie nog steeds niet.
misschien te weinig ATF olie? maar kan me dat eigenlijk niet voorstellen dat dat het probleem is... hij maakt ook geen gekke geluiden. zou genoeg moeten zijn ook...
ik ga nog wel een keer de carb open maken... en de uitlaat ff controleren. is het genoeg als ik alleen het binnenwerk eruit haal? dus alleen de demper?

deze is trouwens net of ie in de zwarte plakolie gedoopt is. roetzwart en vies... jasses... hoort dat?
knowledge is power, strengh is just a tool
Omhoog

Gebruikersavatar
Becky
Tomosforummer
Berichten: 195
Lid geworden op: 07 feb 2011 09:29
Locatie: Rotterdam
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 10 jan 2014 18:20

oja de bougie vonkt trouwens nu wel! carb heb ik helemaal schoon zitten maken, maar die was eigenlijk al goed... ik heb GEEN idee.. misschien gewoon helemaal doortrappen? misschien dat ie verzopen is en alles er ff uitgetrapt moet worden? wel balen dat mijn kickstartveer afgebroken is :shock: maar in principe werkt alles naar mijn idee zoals het moet. alleen hij start niet door
knowledge is power, strengh is just a tool
Omhoog

Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 10 jan 2014 21:42

Start hij wel op remmenreiniger?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
123 berichten
  • Pagina 5 van 7
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 5 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.