• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

tomos stopt ermee

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
123 berichten
  • Pagina 1 van 7
    • Ga naar pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • …
  • 7
  • Volgende
Gebruikersavatar
Becky
Tomosforummer
Berichten: 195
Lid geworden op: 07 feb 2011 09:29
Locatie: Rotterdam
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 24 aug 2013 20:39

Welke Tomos model heb je? A35 HDA
Wat is het bouwjaar? 1995?
Sinds wanneer speelt dit probleem? een aantal weken, voornamelijk laatste week
Wat is het probleem? hij valt opeens uit tijdens normaal/vol gas rijden. verliest vermogen en stopt. starten lukt niet meer.
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? getankt en vergeten olie erin te doen... (maar zat nog wel wat oude benzine in) en 2 jaar niet gereden+carb en kickstart losgemaakt/schoongemaakt

Na 2 jaar heb ik besloten mijn Tomos weer te starten en in gebruik te nemen.
Na wat gedoe met de kickstart die vast zat (de bout waar het tandwiel aanzat was helemaal vast geoxideerd), benzinefilters plaatsen en de caburateur schoonmaken heb ik eindelijk mijn brommer aan de praat gekregen. ik heb er pure euro 95 in gedaan.... er moet nog mengsel in hebben gezeten, maar dat was te weinig om hem te starten.
(heel dom ik weet het...)
daarnaast heb ik ook de luchtfilter eraf gehaald die ik NIET meer in het frame krijg. (iemand tip hoe ik dat erin kan wurmen? met een schroevendraaier erin wurmen lukt me niet...)

toen ik volgas reed sloeg hij af. na een scheldpartij en paar keer aantrappen deed hij het weer een paar km. en zo ging het dus maar door... stationair draait hij helemaal niet.
luchtschroef heeft geen effect. gaskabel is ook prima. choke werkt ook gewoon.

vandaag ging ik weer rijden, opeens verliest hij vermogen en slaat tijdens het rijden af. starten met choke lukte eerst wel, zodra hij losklikte gaf hij een zet naar voren en sindsdien heeft hij niets meer gedaan...
waar kan dit aan liggen? luchtfilter lijkt me stug, want hij startte eerst wel...
bougie is vrij nieuw, dus dat lijkt me ook geen probleem?
knowledge is power, strengh is just a tool
Omhoog


Gebruikersavatar
Becky
Tomosforummer
Berichten: 195
Lid geworden op: 07 feb 2011 09:29
Locatie: Rotterdam
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 25 aug 2013 17:29

oja toevoeging: deo test maakte niets uit. bougie vonkt en de kleur is zwart/bruinig. koffie zwart zeg maar.daarnaast maakt ie een pruttel geluid met starten, je hoort de tandwielen draaien en dat was het. hij 'zucht' en klaar... ik zou niet weten wat het is....
knowledge is power, strengh is just a tool
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 25 aug 2013 18:13

De A35-HDA is een andere benaming voor een snorfietstype naast de S25. Kan dus zomaar zijn dat de zwarte bougie veroorzaakt wordt door de afstelling van de ontsteking. Deze zal wel op snor staan wat betekent dat de vonk vrij laat komt en het mengsel niet volledig verbrand. Dit geeft zwarte aanslag in kop en op de bougie. Verder hieronder wat andere opmerkingen:

- Oude benzine is niet meer brandbaar, dus dat ie niet wil lopen daarop kan wel kloppen.

- 2 jaar stilstand, dan moet je niet raar opkijken als de keerringen uitgedroogd zijn. Dit kan verklaren waarom de motor slecht wil starten en niet stationair wil draaien. Ook het meeverbranden van ATF olie (wat in sommige gevallen witte rook oplevert) geeft zwarte smurrie op de bougie.

- Alleen Euro 95 zonder mengsmeringolie gebruiken is vragen om warm-/ vastlopers. Dat is de verklaring dat je motor er volgas mee kapt. Grote kans dat de cilinder en zuiger/ zuigerveren beschadigingen hebben opgelopen hierdoor.

Vwb je vraag over het luchtfilter, ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt: ruisdemper in het frame, het rubberen verloopstuk naar carburateur of gaasfilter achterop de carburateur.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Becky
Tomosforummer
Berichten: 195
Lid geworden op: 07 feb 2011 09:29
Locatie: Rotterdam
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 25 aug 2013 19:13

ik bedoel de ruisdemper... er komt geen witte rook uit de uitlaat. zuigers en keerringen heb ik geen idee hoe dat zit... even kijken naar een tutorial hiervoor....
de oude benzine (die wel gemengt was) zat er nog een beetje in. daarna heb ik er puur euro95 in gedaan. misschien dat ie toch nog de olie van het oude mengsel gehad heeft? hoop het wel iig. ben er nog 15km mee gereden namelijk... heel stom ik weet het...
knowledge is power, strengh is just a tool
Omhoog

Gebruikersavatar
Becky
Tomosforummer
Berichten: 195
Lid geworden op: 07 feb 2011 09:29
Locatie: Rotterdam
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 25 aug 2013 20:55

zo ik heb hem aan de praat gekregen. heb zelfs paar km mee kunnen rijden zonder problemen. alleen stationair blijft hij niet draaien en start niet altijd gelijk weer. (maar volgens mij vinden brommers dat ook niet zo leuk als je ze met warme motor direct start?) achteraf was dat een verkeerd geplaatste benzinefilter in de vlotterbak... vond het al een rare plek... (had zelfs nog de monteur gevraagd, maar die gaf geen duidelijk antwoord waar hij moet... zover mijn leek/vrouw zijn haha)
hoe laat ik hem nu stationair draaien? stelschroef maakt wel verschil qua starten en toeren. maar ik krijg hem niet stationair... gaskabel is ook goed.
knowledge is power, strengh is just a tool
Omhoog

Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 25 aug 2013 21:05

Laat je tank leeglopen en gooi er 1:50 mengsmering in !
Je mengsel is veel te schraal nu met alle gevolgen van dien..

Over dat stationair lopen, die eens een deo test op valse lucht. Ik gok dat hij vals lucht trekt waar de carburateur op het spruitstuk zit.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje
Omhoog

Gebruikersavatar
Becky
Tomosforummer
Berichten: 195
Lid geworden op: 07 feb 2011 09:29
Locatie: Rotterdam
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 25 aug 2013 21:36

heb ik gedaan. deotest heb ik niets op gevonden... carb zit goed op het spruitstuk... nog een keer extra nagekeken, alles is goed....
knowledge is power, strengh is just a tool
Omhoog

Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 25 aug 2013 23:23

Stel je gaskabel eens wat strakker af en kijk of dat werkt.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
Becky
Tomosforummer
Berichten: 195
Lid geworden op: 07 feb 2011 09:29
Locatie: Rotterdam
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 26 aug 2013 06:55

kan dat idd nog wel een keer proberen. hoop dat het lukt
knowledge is power, strengh is just a tool
Omhoog

Gebruikersavatar
Becky
Tomosforummer
Berichten: 195
Lid geworden op: 07 feb 2011 09:29
Locatie: Rotterdam
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 29 aug 2013 11:08

helaas start hij weer niet... wat ik ook doe... carb zit zover ik weet gewoon goed in elkaar. alles is schoon. bougie vonkt gewoon.
benzine is ook gewoon gemengt.
kan het niet toch gewoon aan de cylinder liggen? dat hij het soms wel doet en soms niet?
benzine filter is nog gewoon goed
(deze heb ik nu ook verwijderd om te kijken of dat niet het probleem is)


edit: oja vorige keer dat ik ging rijden kwam er een doffe POEF uit de uitlaat en een HELE grote berg wit/blauwe rook... maar daarna startte hij eerst wel goed... zou hem weer iets 'dwars' zitten? heb er zeker weten niet te veel olie in gedaan. toen ik hem een nachtje liet staan deed hij het niet meer....
knowledge is power, strengh is just a tool
Omhoog

buitertje
Vastgeroeste forummer
Berichten: 806
Lid geworden op: 07 aug 2011 19:00
Locatie: nieuw-weerdinge
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 29 aug 2013 17:23

hij starte eerst nog omdat er nog niet veel atf in de cilinder is gelopen. na de nacht stilstaan is er allemaal atf olie in je cilinder gelopen en omdat je er nog mee gereden hebt is alles vet

je krukas kering aan de koppeling kant ligt erui

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
Becky
Tomosforummer
Berichten: 195
Lid geworden op: 07 feb 2011 09:29
Locatie: Rotterdam
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 29 aug 2013 19:18

is dat nog eenvoudig te repareren? of moet ik nu van alles gaan vervangen...
of is het gewoon een kwestie van alles goed schoonmaken?
knowledge is power, strengh is just a tool
Omhoog

Sponsten
Tomosforummer
Berichten: 82
Lid geworden op: 10 jul 2013 20:14
  • Citeer

Berichtdoor Sponsten » 29 aug 2013 20:12

Er is een wiki pagina over het vervangen van de keerringen.

http://wiki.tomosforum.nl/index.php/Kru ... _vervangen

Het is een goede start om mee te beginnen, het heeft mij geholpen.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
Becky
Tomosforummer
Berichten: 195
Lid geworden op: 07 feb 2011 09:29
Locatie: Rotterdam
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 29 aug 2013 20:57

dan ga ik dat over een tijdje proberen. hoop geschroef maar zo te lezen is het wel erg simpel.
hopelijk is dat het probleem.... zeker gezien hij al zo oud is en een keer in het water is gegooid... (keer gejat geweest)
knowledge is power, strengh is just a tool
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 30 aug 2013 02:01

....... en een keer in het water is gegooid... (keer gejat geweest)
Dat laatste is zowiezo niet bevorderlijk voor de motor. Maar succes met sleutelen en hou ons op de hoogte wat je tegenkomt en mocht je twijfels hebben, maak een foto ter beoordeling en plaats deze op het forum zodat we kunnen meekijken.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Becky
Tomosforummer
Berichten: 195
Lid geworden op: 07 feb 2011 09:29
Locatie: Rotterdam
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 30 aug 2013 11:24

er zijn 2 maten vliegwieltrekkers zie ik:
-Vliegwieltrekker Buzetti M27x1
-Vliegwieltrekker M22/26/1.5
welke moet ik dan hebben?
en heb ik eigenlijk wel een vliegwieltrekker nodig? of kan dat ook op een manier zonder de boel te slopen?
knowledge is power, strengh is just a tool
Omhoog

Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 30 aug 2013 12:27

Vliegwieltrekker of poulietrekker is de enigste juiste manier, ik zou ook geen andere kunnen bedenken.

De vliegwiel trekker die je moet hebben is geloof ik de 2e die jij zij maar dat weet ik niet zeker.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje
Omhoog

tomos fanaat
Pindabrein
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 sep 2013 00:07
  • Citeer

Berichtdoor tomos fanaat » 03 sep 2013 00:24

Gouden Tip:bij stationair uitvallen van de motor of bij het verliezen van" compressie" zou ik de benzine slang maar eens schoonmaken + carburateur en toebehoren...bij het tanken krijg je zoveel gruis en rotzooi in de benzineslang /sproeier/carburateur dat het lijkt of je geen compressie meer hebt,je vlotterjakamer druppelt wel langzaam vol en bougie vonkt maar je hebt vanaf je slang van de benzinekraan geen goede doorstroming!!!ZEG ME DAT DIT HET WAS!!!;-)

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 03 sep 2013 00:30

Compressie heeft niks te maken met de benzine toevoer. Jouw krukasruimte, cilinder, zuiger, zuigerveren en cilinderkop genereren de compressie.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

tomos fanaat
Pindabrein
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 sep 2013 00:07
  • Citeer

Berichtdoor tomos fanaat » 03 sep 2013 00:58

Mensen denken geen compressie te hebben;daarom stond dat woord tussen aanhalingstekens.de carburateur
mengt slecht brandstof omdat die er niet is,die zit meest van tijd in de verstopte benzineslang bij het kraantje,goed lezen als je wilt reageren....vertel me geen dingen die ik al weet!!!dit is veruit het meest voorkomende en voor de hand liggende probleem op het gebied van het station uitvallen.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
123 berichten
  • Pagina 1 van 7
    • Ga naar pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • …
  • 7
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Semrush [Bot] en 4 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.