Ti's gek...
sinds dat ik het eerste tomosje kreeg ben ik aan het worstelen met het hele rijk/ arm verhaal en waar dat door beinvloed word en hoe je het (dus) kunt beinvloeden en dan liefst toerenafhankelijk. Dat is maar matig mogelijk, gegeven de vaste ontstekingscurve maar het kan hier en daar wel.
Af en toe word ik er knettergek van en overdenk ik de boel waarschijnlijk verschrikkelijk want uiteindelijk heeft elke verandering die je maakt er invloed op, in welke mate is de vraag en ook nog een mogelijkheid, word het gecompenseerd door een ander effect die die verandering teweeg brengt, wat tuningtechnisch wel handig is trouwens.
Het hele 'probleem gebiedje' valt daar natuurlijk ook mooi in. Ik begin het een beetje zat te worden dus ik dacht even een wat grotere verandering te gebruiken en wel een snor- ipv bromkop. M'n gedachte was, simpel gezegt, minder compressie = minder vermogen, minder druk, minder hitte dus minder snelle verbranding = probleem opgelost
Maar dat was dus weer is niet zo
Het was anders, misschien zelfs beter maar niet weg en het koste vrij veel in optrekken en 6km op top, dat laatste vind ik nog niet zo erg, het eerste wel en het probleem was dus niet opgelost > daar weer over denken.
Volgens mij ben ik er uit of op zijn minst deels, ik schrijf het maar op, blijkbaar zijn er een aantal mensen die mijn gekwebbel intressant vinden. (of amusant, dat kan ook
)
Zeker in het geval van een originle tomos met zijn kleine uitlaatpoort oppervlak en lage blowdown is het al snel zo dat de druk boven de zuiger tijdens het openen van de spoelpoorten hoger is dan die in het carter (misschien is dat zelf wel altijd het geval trouwens) wat betekend dat de stroming dus eerst de verkeerde kant op gaat wat de tijd van instromen verkort. (maar wel onder hogere druk zou je dan nog kunnen denken schiet me ineens in m'n hoofd?)
Nu dus een 6,5 cc kop vervangen voor een 10cc, dat scheelt nog al, ik stel me voor dat er door o.a bovengenoemde redenen dus een minder hoge druk boven de zuiger is op het moment van spoelpoort opening, er meer mengsel naar boven kan wat weer meer kracht geeft zodat je netto, ongeveer, op hetzelfde uitkomt. Niet helemaal dus want hij reed duidelijk langzamer, trok beroerder op en het probleem was ook minder duidelijk aanwezig. Kan me zelfs nog voorstellen dat het gebrek aan squish ook nog een rol speelt maar kan me zo veel voorstellen.
Uiteindelijk kwam pietje ongeduld weer naar boven, kop er af, zuiger in odp, vaseline en papiertje over de spoelpoorten en de dremel in de uitlaatpoort, bromkop er weer op. Niet de meest nette manier en ik raad em ok niemand aan maar goed, ongeduldig dus
Weet ik al wat dat doet, nee, behalve dat ie slecht starte, veeel te rijk, logischerwijs al had ik niet het idee dat ik nu heel veel veranderd had, blijkbaar wel. van 64 naar 59 sproeier gegaan, starte beter, leek nog rijk maar morgen is zien hoe het rijd, denk dat ik nu wel meer last ga krijgen van de laatste uitlaat kwa optrekken want blijkbaar was de uitlaatpoort daarin ook de grootste speler. Weer afstellen en dan zien of het beter is. Einde stille uitlaatje ook weer trouwens, haha.
Ergens is het misschien ook niet gek en had ik em echt maar een pietsie hoeven aanpassen want heb een aantal keer gehad dat het probleem er niet was en volgens mij was dat alleen maar omdat het wat kouder was, weet niet zeker, denk dat.
Al met al krijg ik zo langzamerhand wel steeds een beetje meer zicht op hoe ik het uiteindelijk zou willen aanpakken, met originele spullen that is.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje
O no, red pilled...