zoals velen van jullie ben ook ik een tijdje geleden in de liefde gevallen met het merk Tomos. Een vriend van mij kocht er in december vorig jaar eentje, en die ben ik samen met hem een beetje gaan opknappen. Vanzelfsprekend was 30km/h te zacht, dus hebben we er maar een grotere carb op gezet. Toen kwam het moment dat een andere vriend van me zijn Tomos ging verkopen. Hij durfde er niet veel voor te vragen want hij liep niet goed en hij zag er niet uit. Voor mij maakte dat niet veel uit, want ik hou wel van een beetje sleutelen. Voor 25 euro had ik toen dus een prima Tomos, waarvan (dacht ik) alleen de koppelingssegmentjes vervangen hoefden te worden. Het probleem bleek uiteindelijk bij de vertanding te liggen, maar gelukkig had Sjaak nog een werkende voor me liggen. Wij Voorschotenaren helpen elkaar natuurlijk in dit soort situaties

Maar goed nu heb ik dus een Tomos die keihard optrekt en ongeveer 50 rijdt.
De setup:
Tomos S25
1-speed carters
standaard cilinder
bromzuiger
Puch HD-kop
Tecnigas Next terugloper
14.9 carb met panty als luchtfilter
sproeier 56
TWV 26-26
Genoeg tekst, nu foto's:

UPDATE 14-04-2010
Daar ben ik weer, en hoe! Inmiddels alweer twee weekjes in het bezit van een 2-speed blok, gekocht van tomos1992, aka Najim. Wegens tijdgebrek (proefwerkweek) Ben ik eigenlijk pas afgelopen weekend begonnen met het overzetten. Dat lukte natuurlijk niet in een dag, want ik wilde eerst de krukaslagers en keerringen vervangen.
Zo kreeg ik het blok (foto heb ik niet zelf genomen, is van Najim):

Nouja ik ben dus afgelopen weekend begonnen met het blok uit elkaar schroeven. Het was voor mij de eerste keer dat ik dat deed, dus ik heb veel steun gehad aan de fantastische FAQ van Sjaak. Revisie ging best vlot, het enige dat lang duurde was het loskrijgen van de krukaslagers. Aan de vliegwielkant bleef die namelijk om de krukas zitten, dus ik moest wrikken en verwarmen enzo. Na een uurtje had ik em gelukkig los. Nieuwe lagers en keerringen gingen er makkelijk in, dus daar was ik wel blij om. Maar toen ik het blok helemaal in elkaar had en m'n vliegwiel probeerde vast te draaien begonnen de problemen. Blijkbaar was het schroefdraad op de krukas beschadigd, want ik kreeg de moer er niet goed op:

Ik zag eigenlijk maar een optie, en dat was de krukas uit m'n oude blok gebruiken. Eerst dus weer m'n nieuwe blokje helemaal open gehaald, waarbij het probleem met de lager die op de krukas blijft zitten zich weer voordeed. Na weer een uur klooien had ik het weer helemaal open. Ik begon toen met m'n oude blok openhalen, want daar moest dus de krukas uit. Cilinder en kop waren er al af, dus om de koppeling eraf te halen moest ik m'n drijfstang blokkeren met een schroevendraaier. Ik zette kracht op de koppelingsmoer, en voordat ik het wist hoorde ik BAM:

k*******t drijfstang naar de klote. Nouja nu ben ik dus bezig met het schroefdraad van m'n oude krukas bijwerken, zodat ik die alsnog kan gebruiken. Nu heb ik dus m'n nieuwe blok voor niks een tweede keer gesplit. Beetje jammer. Maar ik ga nu weer even verder, i'll keep you informed!