Ik weet dat deze vraag hier al eerder is gesteld, maar ik heb nog geen antwoorden gevonden waar ik zelf iets aan had. Mijn Tomos heeft het probleem dat het lang duurt voordat hij doorschakelt. Optrekken in z'n 1 gaat moeiteloos, maar bij een snelheid van 15 km/uur is de vaart eruit. Dat is het moment dat hij moet doorschakelen, maar dat duurt erg lang. Extra gas bijgeven helpt dan niet: je hoort de motor dan meer toeren maken, maar hij gaat voor geen meter harder. Als je dan zo een tijdje hebt gereden (duurt ong. 10 seconden) voel je hem aangrijpen en doortrekken in z'n 2, maar volgens mij is het niet normaal dat het zo lang duurt. En het gekke is dat het ook niet altijd zo lang duurt, soms schakelt hij wel moeiteloos door.
Hij is pas drie maanden oud, dus slijtage kan het haast niet zijn. Hij heeft pas nog een servicebeurt gehad, dus ik neem aan dat de versnellingsbakolie ook op peil is. Er is weinig veranderd aan de originele setup, alleen een kleiner atw (26) en een standaard-snel uitlaat. Maar ook met het oude atw 33 en de standaard uitlaat had hij dit probleem, dus ik neem aan dat het daar niet aan ligt.
Iemand?