• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos loopt niet lekker

lukt het niet met afstellen? Stel hier al je afstel problemen en stotterende tomos problemen [ALLE SPROEIER VRAGEN HIER DUS OOK]
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
21 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
Gebruikersavatar
canaQ
Tomosforummer
Berichten: 193
Lid geworden op: 21 apr 2007 17:57
Locatie: Waalre
  • Citeer

Berichtdoor canaQ » 28 apr 2011 17:03

Al een hele tijd loopt m'n Tomos niet zo lekker. Dat wil zeggen, trekt niet lekker op, als ik gas loslaat en weer wil versnellen gaat dat heel langzaam en hij rijdt niet hard (z'n top ligt rond de 40). Ook begint ie heel erg te trillen als ie richting z'n top rijdt, wat betekent dat ik niet continue volgas geef omdat dat irritant is (het blok zit met borgmoeren vast).

Mijn setup:
Standaard 50cc gietijzer (DMP geloof ik)
14/12 carburateur met sproeier 53
Biturbo uitlaat
Verder is ook alles standaard

Ik heb al een aantal oorzaken op het forum gelezen:
- Valse lucht (niet het geval, heb ik getest)
- Te grote sproeier (m'n sproeier lijkt me eerder wat te klein)
- Carburateur verstopt (heb hem laatst helemaal uit elkaar gehaald en gereinigd)
- Bougie (zit een nieuwe bougie in, Bosch Super R0 288, volgens de bromboer de goede, is dat ook?)
- Koppeling en vraagtekenveer zijn beide in orde

Iemand enig idee wat verder de oorzaak nog kan zijn? Misschien toch de bougie? Hier heb ik namelijk helemaal geen verstand van, dus weet niet of het de goede is. Kan dit eventueel ook het gevolg zijn van een te kleine sproeier?
Laatst gewijzigd door canaQ op 28 apr 2011 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Let the good times roll big... ready or not!
Omhoog


Gebruikersavatar
Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
Berichten: 1563
Lid geworden op: 16 jan 2011 18:01
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 28 apr 2011 17:11

dichtgekoold ?

Cilinder eraf alle aanslag verwijderen en evt nieuwe zuigerveren plaatsen .

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.
Omhoog

Gebruikersavatar
canaQ
Tomosforummer
Berichten: 193
Lid geworden op: 21 apr 2007 17:57
Locatie: Waalre
  • Citeer

Berichtdoor canaQ » 28 apr 2011 17:15

dichtgekoold ?

Cilinder eraf alle aanslag verwijderen en evt nieuwe zuigerveren plaatsen .
Oke, dat zou een mogelijkheid kunnen zijn. Alleen één probleempje; m'n cilinder zit, zoals wel vaker het geval is, muurvast aan m'n blok vast. Heb hem al met (grof)geweld los proberen te maken, maar zonder succes. Kan ik de aanslag ook gewoon verwijderen zonder de cilinder eraf te halen? Zo ja, waarmee is het aan te raden om het schoon te maken?
Let the good times roll big... ready or not!
Omhoog

Gebruikersavatar
Heppie de Peppie
Tomosforummer
Berichten: 49
Lid geworden op: 09 jan 2011 19:53
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor Heppie de Peppie » 28 apr 2011 18:15

Ik kreeg van de week mijn cilinder ook niet los van het blok, ik heb toen twee houten latjes van ongeveer 1 cm dik afgezaagd en die bij de onderkant tussen het blok en de cilinder gedaan (elke kant 1), vervolgens met een hamer die er steeds verder ingeslagen en zo kwam de cilinder vrij snel los. Gewoon aan elke kant met een hamer tikken en steeds een millimeter todat hij een centimeter van het carter af was en kon hem er toen gewoon lostrekken. Ik moest wel het blok losmaken want de cilinder kwam tegen het frame aan (Flexer). Ook terwijl het spruitstuk eraf was raakte de cilinder het frame?
Omhoog

Gebruikersavatar
Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
Berichten: 1563
Lid geworden op: 16 jan 2011 18:01
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 28 apr 2011 18:35

dichtgekoold ?

Cilinder eraf alle aanslag verwijderen en evt nieuwe zuigerveren plaatsen .
Oke, dat zou een mogelijkheid kunnen zijn. Alleen één probleempje; m'n cilinder zit, zoals wel vaker het geval is, muurvast aan m'n blok vast. Heb hem al met (grof)geweld los proberen te maken, maar zonder succes. Kan ik de aanslag ook gewoon verwijderen zonder de cilinder eraf te halen? Zo ja, waarmee is het aan te raden om het schoon te maken?
Dat is er wel ,je zou het kunnen uitproberen om mee te beginnen.
Maar of het resultaat voldoende is , kan ik je niet garanderen .
Wat ik ervoor gebruik is deze :
air intake cleaner.jpg
Zuiger in onderste positie zetten , inspuiten , laten inweken , zuiger op en neer laten bewegen ,
weer inspuiten en met een flessenborstel meer aanslag losmaken.,
weer laten inweken , even flink de zuiger op en neer laten bewegen met behulp van de kickstarter.
Om het naar buiten af te voeren.
Nu zal er veel troep verwijdert moeten zijn .
Pomp met behulp vd kickstarter zoveel mogelijk van dit spul uit de cilinder ,
daarna kan je hem weer met bougie erin proberen te starten.
De laatste restjes van dit middel verbranden gewoon weg .

evt het proces herhalen.

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.
Omhoog

Gebruikersavatar
canaQ
Tomosforummer
Berichten: 193
Lid geworden op: 21 apr 2007 17:57
Locatie: Waalre
  • Citeer

Berichtdoor canaQ » 28 apr 2011 18:57

Top! Ik zal morgen eens kijken óf het zo is dat de cilinder verkoold is, en als dat zo is; schoonmaken. Overigens, is het nodig om een grotere sproeier te gebruiken bij het monteren van een Biturbo uitlaat?
Let the good times roll big... ready or not!
Omhoog

Gebruikersavatar
canaQ
Tomosforummer
Berichten: 193
Lid geworden op: 21 apr 2007 17:57
Locatie: Waalre
  • Citeer

Berichtdoor canaQ » 29 apr 2011 14:37

Ik heb even gekeken of de cilinder verkoold is, maar dat is niet het geval. Bij de poorten zit uiteraard wel wat zwart, maar hij is bij lange niet dicht gekoold. Dit zal het probleem dus niet veroorzaken.

Wel heb ik even de squish opgemeten, en die is wel een stuk te groot. Deze is ongeveer 1,2mm! Deze moet dus verkleind worden (naar ongeveer 0,6 à 0,7?), maar kan dit ook de oorzaak zijn van het slechte lopen?
Let the good times roll big... ready or not!
Omhoog

~Thijs~
Tomosforummer
Berichten: 67
Lid geworden op: 12 jan 2011 22:13
  • Citeer

Berichtdoor ~Thijs~ » 30 apr 2011 18:03

Welke kleur is je bougie?
Omhoog

Gebruikersavatar
canaQ
Tomosforummer
Berichten: 193
Lid geworden op: 21 apr 2007 17:57
Locatie: Waalre
  • Citeer

Berichtdoor canaQ » 30 apr 2011 21:11

Hij is bijna zoals hij hoort te zijn, koffiebruin, maar dan net wat donkerder.
Let the good times roll big... ready or not!
Omhoog

~Thijs~
Tomosforummer
Berichten: 67
Lid geworden op: 12 jan 2011 22:13
  • Citeer

Berichtdoor ~Thijs~ » 30 apr 2011 22:02

Ik had ook dat ie traag reageerde op het gas, had toch een koffiebruine bougie, toch een kleinere spoeier gemonteerd 53-->52 en het was over...
Omhoog

Gebruikersavatar
canaQ
Tomosforummer
Berichten: 193
Lid geworden op: 21 apr 2007 17:57
Locatie: Waalre
  • Citeer

Berichtdoor canaQ » 01 mei 2011 16:26

Ik had ook dat ie traag reageerde op het gas, had toch een koffiebruine bougie, toch een kleinere spoeier gemonteerd 53-->52 en het was over...
Hm, dat zou ik toch vreemd vinden als dat in mijn geval zou werken. Hij loopt nu al best een lange periode niet zo lekker, maar daarvoor liep ie prima, trok gewoon goed op en haalde een top van bijna 60 km/h. Lijkt me dus vreemd dat er een kleinere sproeier in moet dan normaal, vooral omdat er een wat snellere uitlaat op zit.
Ik denk toch dat het probleem in de te grote squish zit (is dat mogelijk?), dus ik ga binnenkort maar eens een stukje van m'n kop afschuren.
Let the good times roll big... ready or not!
Omhoog

Gebruikersavatar
klein_opdondertje
Vaste forummer
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 mei 2010 08:32
Locatie: harderwijk
  • Citeer

Berichtdoor klein_opdondertje » 01 mei 2011 16:59

van je kop afschuren?.dat verandert je squish niet hoor,squish heeft alleen invloed op je cillinder niet je cillinder kop.dikkere of dunnere voetpakking monteren dat heeft wel effect.
Omhoog

brombertje
Diehard
Berichten: 1255
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:45
Locatie: Duiven
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 01 mei 2011 17:51

Door de kop te vlakken verklein je dus je squish. Doordat je het opstaande randje weghaalt.
Je squish is de ruimte tussen de zuigerrand en de rand van de verbrandingsruimte. ;)
Omhoog

tvdtomos
Tomosforummer
Berichten: 183
Lid geworden op: 13 mar 2011 13:33
Locatie: Dron(t)(k)en
  • Citeer

Berichtdoor tvdtomos » 03 mei 2011 10:30

van je kop afschuren?.dat verandert je squish niet hoor,squish heeft alleen invloed op je cillinder niet je cillinder kop.dikkere of dunnere voetpakking monteren dat heeft wel effect.
jij bent echt een lekkere hoor, dit is nou de 2e keer dat je over squish begint EN je bewering is ook nog eens onjuist. Dus beter laat je het aan de profs over zoals brombertje :wink:

groet, :koning:
Tomos A3

set up:
Airsal 70cc (Puch Maxi)
Puch 70cc Athena cilinderkop
15/15 carb
Spruitstuk Tomos voor Puch cilinder 15 mm
Biturbo
twv 26/22

Top: Klokje rond
Omhoog

Gebruikersavatar
klein_opdondertje
Vaste forummer
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 mei 2010 08:32
Locatie: harderwijk
  • Citeer

Berichtdoor klein_opdondertje » 03 mei 2011 18:44

:P
Laatst gewijzigd door klein_opdondertje op 03 mei 2011 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Omhoog

Gebruikersavatar
klein_opdondertje
Vaste forummer
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 mei 2010 08:32
Locatie: harderwijk
  • Citeer

Berichtdoor klein_opdondertje » 03 mei 2011 18:46

:P
Laatst gewijzigd door klein_opdondertje op 03 mei 2011 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Omhoog

brombertje
Diehard
Berichten: 1255
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:45
Locatie: Duiven
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 03 mei 2011 20:09

van je kop afschuren?.dat verandert je squish niet hoor,squish heeft alleen invloed op je cillinder niet je cillinder kop.dikkere of dunnere voetpakking monteren dat heeft wel effect.
jij bent echt een lekkere hoor, dit is nou de 2e keer dat je over squish begint EN je bewering is ook nog eens onjuist. Dus beter laat je het aan de profs over zoals brombertje :wink:

groet, :koning:
En jij kunt beter eerst je zelf eens in gaan lezen wat squish eigenlijk betekent. :koning:
Doe jij dat dan ook even? :x
Omhoog

Gebruikersavatar
klein_opdondertje
Vaste forummer
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 mei 2010 08:32
Locatie: harderwijk
  • Citeer

Berichtdoor klein_opdondertje » 03 mei 2011 20:53

maar je geeft geen tegen reactie op wat ik vroeg,super prof?.ik heb me wel ingelezen,kijk maar eens op het scooter forum,kun jij ook lezen hoe je op 2 manieren je squish af kunt stellen en wat de eventuele nadelen hier van zijn.(maar wist je al toch?). :P :x :P
Omhoog

brombertje
Diehard
Berichten: 1255
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:45
Locatie: Duiven
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 03 mei 2011 21:23

Ok...een Tomos cilinderkop (origineel) heeft een rand, net als de boring van de cilinder.. maar dat wist je zeker ook wel?
Als je die dus weghaalt verklein je dus je squish. Die je verder kan afstellen met de koppakking....
Omhoog

Gebruikersavatar
canaQ
Tomosforummer
Berichten: 193
Lid geworden op: 21 apr 2007 17:57
Locatie: Waalre
  • Citeer

Berichtdoor canaQ » 03 mei 2011 22:43

Kunnen we deze discussie ergens anders voeren? Lijkt me vrij duidelijk dat de kop afvlakken een vrij makkelijke manier is om de squish wat te verkleinen, er zijn vast nog 100 manieren, maar daar gaat dit topic niet over.

Heb overigens nog niet kunnen testen of het afvlakken van de kop al geholpen heeft bij mijn probleem, zodra ik dat weet laat ik wat weten.
Let the good times roll big... ready or not!
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
21 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Afstellen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.