Nou,
Inmiddels kan ik wel een boekwerk schrijven over deze tomos. Eerst wat plaatjes voor het poetsen en daarna van na.
Voor;
Na:
Met het poetsen gelijk een zo goed als nieuwe uitlaat eronder gezet.
Maar goed, wat voorafging. Gekopieerd van topic Elektra;
Nou, vandaag mijn Revival weer opgehaald bij scooterservice velserbroek. Ze hebben er heeeeeel erg veel werk aan gehad.
Aantal draden waren doorgebrand, heel veel draden hebben ze vernieuwd en voor alles wat ze loshaalden hebben ze nieuw schroefdraad getapt, alles was gaar. Nadat ze dat gedaan hadden reed die nog niet goed. Op een gegeven moment startte deze ook niet meer terwijl toen dit blok onder mijn andere Revival zat deed 'ie het goed. Met dit blok heb ik een keer een warmloper gehad. Zuiger vernieuwd, nieuwe zuigerveren en cilinder klein hoontje gegeven. Daarmee was alles weer goed.. in elk geval, dat dacht ik. Hij liep weer en daarna amper mee gereden.
Maar hij liep dus niet. Zij hebben de ontsteking er tig keer afgehad, veranderd etc etc. ( diegene die een revival hebben weten hoeveel werk het is om die kappen los te krijgen bij zo'n ding.. ) Carburateur verwisseld met andere, sproeiers. Zelfs remmenreiniger direct in de carb hielp niet. Dus toen hebben ze de cilinder en uitlaat eraf gehaald en de olie droop eruit... Krukaskeerringen lagen eruit. Zuiger was alweer versleten en veren waren op. Hoe kan dat?
Zo dus. De uitlaat ( met katalysator). Deze zat potdicht en qua uiterlijk was die al klaar voor de oud ijzerbak. Doordat de uitlaat zo dicht zat kon de druk nergens heen, deze sloeg terug naar de krukas en daardoor blies ie de krukaskeerringen eruit. Daardoor zoog die ipv mengolie carterolie naar binnen en kreeg ik in de eerste instantie een warmloper. Na die nieuwe zuiger liep ie natuurlijk even. Maar door de carterolie ipv mengolie was mijn zuiger ook alweer op en veren ook, dus die moesten ook weer vernieuwd worden.
Al met zijn er 5 weken verstreken dat die daar stond, is er een bijna geheel nieuwe kabelboom op gekomen, nieuwe zuiger geplaatst, keerringen vervangen, nog wat met de carb. andere sproeier en er was een onderdeel versleten. Ik geloof de vlotternaald, vele keren onsteking veranderd, zelfs andere geprobeerd.
Na al dit werk doet 'ie het eindelijk. Pff..
--
Nou. Rijden doet ie perfect. Altijd starten. Maar.. wat mijn vanavond gebeurde...
Juist. Dat zie je goed. Tandwielen allebei naar de filistijnen, ketting kapot. Ik heb geen idee wat er gebeurd is, het was met gas terug nemen, ik denk dat het voortandwiel een opsodemieter heeft gekregen waardoor is losgeslagen, hierdoor is de ketting er voor en achter af gegooid. Ketting zat helemaal vast tussen achterbrug en achtertandwiel. Is goed te zien. Tandjes afgebroken van de tandwielen etc..
Ben naar een pompstation gelopen met dat ding ( achterkant opgetild..) en heb daar om wat gereedschap gevraagd. Gelukkig had hij wat liggen. Een tang en een ringsleutel en gewone sleutel 10. dus ik losgehaald, halfuur mee bezig geweest om de ketting los en er weer om te krijgen, tandwiel zat los dus verwachtte niet veel maar startte hem en toen sprong de ketting er alweer af.. Toen ben ik naar kennissen gelopen, ding in achtertuin gezet en hebben ze me een slinger naar huis gegeven. Morgen nieuwe kettingset halen/ bestellen bij scooterservice velserbroek en dan alles vernieuwen. Iemand idee welke tandwiel verhouding er nu op zit? Brommer staat niet bij mij thuis en vergeten te tellen en is er een beter tandwiel verhouding? Waardoor die geen overtoeren maakt ofzo maar wel iets harder gaat/ harder optrekt? Oja, ik ga ook de achterbrug opnieuw spuiten omdat ik met de ketting losbeunen een aantal krassen heb gemaakt..
Ach zie het zo.. het zal het goed doen voor de verkoop..
UPDATE 8-11-2011:
Tandwielen ( 26 - 32 ), ketting, achterbruglagers bestellen en demonteren.
Net gedemonteerd, achterbrugas ging er echt heel makkelijk uit gelukkig. Alleen de onderste schokbrekerbout rechts is dolgedraaid en zit nu nog aan mijn achterbrug vast.
Achterbrug ga ik straks al opschuren en morgen in primer zetten. In elk geval, als ik die schokbreker eraf krijg.
Foto's volgen vanavond.
Update 14-11
Achterbrug staat in de primer. Welke kleur zal ik hem doen? (mat)zwart of gewoon weer metallic zilver of andere kleur?
Hier mijn photoshop skills voor een zwarte achterbrug haha: Voor de rest zijn de tandwielen etc besteld bij Tomoshop.
Hier foto's van die **bout die er niet uit wilde. Uiteindelijk op mijn werk laten en heb er een plaatwerker even flink zijn best op laten doen, met slijpen, beitelen en veel geweld ging die eruit.
Ook de kap had ervan langs gekregen van het tandwiel haha.
En dat noemt zich een imbusbout