• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Thrackan's WWT (Woon-Werk-Tomos) (update 14-10-2013)

Voor de gepimpte of helemaal originele Tomosjes van het forum.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
26 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
Gebruikersavatar
Thrackan
Tomosforummer
Berichten: 150
Lid geworden op: 14 mei 2012 12:12
Locatie: Vlaardingen
  • Citeer

Berichtdoor Thrackan » 24 mei 2012 13:39

Ola mede-forummers!

Pas geleden een tweedehands brom-tomosje gekocht voor woon-werkverkeer. Die moet dus lekker soepel, en met niet al te veel herrie, een betrouwbaar beestje worden om me dagelijks 12km heen en 12km terug te vervoeren :)
Vóór die Tomos was mijn gemotoriseerde tweewielerervaring een kleine 5 minuutjes op een scooter van een vriend van me, en dat is alweer een jaartje of 10 terug...

Al gedaan:
Spoiler: show
Techno CC uitlaat die m'n oren eraf knetterde vervangen door een standaard Speedy uitlaat.
Verder wat schroef- en smeerwerk om te kijken hoe ie in elkaar zit, en daar ben ik al een hoop wijzer van geworden.
Huidige setup:
Tomos Standard A52 (A5 cilinder) 2007 (kenteken zegt model A3)
Carb: SHA 14/12 P
Cilinder: Standaard 50cc
Sproeier: 60 (was 54!)
Bougie: NGK B6HS
Luchtfilter: Standaard box
Spruitstuk: Standaard Ø12 ontgrensd
Uitlaat: Std. Speedy (nieuw)
Top: 55-60 (op teller)

Aankomend klein onderhoud:
Spoiler: show
- Remlicht fiksen (is waarschijnlijk een kabelprobleem)
- Spiegels kopen die er niet al te belachelijk uitzien (linker is verplicht vanaf 2007 las ik, maar 1 spiegel vind ik geen gezicht).
- Voorrem nakijken, die blijft een beetje hangen. Heb de remkabel al voorzien van een goeie druppel kruipolie, maar dat lost niet alles op.
Langetermijn projectjes:
Spoiler: show
- Knipperlichten maken. Er loopt een stroomkabeltje naar m'n linkerhandvat, waarvan ik denk dat die nog wel eens bruikbaar zou kunnen zijn voor een knipperlichtschakelaar :mrgreen: Ik vind het prettig om met 2 handen aan mijn stuur te kunnen blijven zitten, dus dan is het wel fijn om te kunnen knipperen.
- "knikkergeluid" in koppeling fiksen (kan ik niet gewoon 2 van die veren op elkaar doen?)
Foto's:
Spoiler: show
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Thrackan op 14 okt 2013 14:00, 4 keer totaal gewijzigd.
Thrackan's WWT
Tomos Pack'R (A35) 2008 | Carb: SHA 14/12 P | Cilinder: Standaard 50cc | Sproeier:58 | Bougie: NGK B6HS
Luchtfilter: Standaard | Spruitstuk: schuin Ø12 ontgrensd | Uitlaat: Fuego/Bos| Top: 65 (op teller) 52 (rollerbank)
Omhoog


Gebruikersavatar
Thrackan
Tomosforummer
Berichten: 150
Lid geworden op: 14 mei 2012 12:12
Locatie: Vlaardingen
  • Citeer

Berichtdoor Thrackan » 25 jun 2012 22:40

Zo, even een kleine update:

de afgelopen tijd:
is de ATF olie vervangen
de carb schoongemaakt
wat roestplekken "behandeld" met WD40

en vanavond heb ik:
het benzineslangetje vervangen (wat ondertussen eerder een benzinepijpje van keihard plastic was geworden)
het aanslagrubbertje van de kickstart
kabeltroep tijdelijk bij elkaar getaped
bougie vervangen

morgen maar eens kijken wat ie op een afstandje doet :)
Thrackan's WWT
Tomos Pack'R (A35) 2008 | Carb: SHA 14/12 P | Cilinder: Standaard 50cc | Sproeier:58 | Bougie: NGK B6HS
Luchtfilter: Standaard | Spruitstuk: schuin Ø12 ontgrensd | Uitlaat: Fuego/Bos| Top: 65 (op teller) 52 (rollerbank)
Omhoog

Borcheld11
Diehard
Berichten: 1014
Lid geworden op: 30 mar 2011 21:03
Locatie: Enschede
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website
  • Citeer

Berichtdoor Borcheld11 » 25 jun 2012 22:47

leuk tomosje.
vooral de zwarte velgen kan ik waarderen :)
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 26 jun 2012 09:13

Zie dat je voetsteuntjes hebt voor een 2e pers. moet hij op je bagagerek gaan zitten dan?
Omhoog

Gebruikersavatar
Thrackan
Tomosforummer
Berichten: 150
Lid geworden op: 14 mei 2012 12:12
Locatie: Vlaardingen
  • Citeer

Berichtdoor Thrackan » 26 jun 2012 09:58

@Borcheld: De zwarte velgen vond ik inderdaad ook wel mooi :) Verder heb ik juist deze gekocht omdat ie werkte en niet duur was :)

@melvin: die voetsteuntjes zijn al verleden tijd! Ik vond ze ook nogal nutteloos staan zonder buddyseat.

De rit naar werk toe verliep goed, maar met 3 duidelijke fasen:
- starten: slaat de eerste paar keer af, alsof ie gewoon stikt
- eerste paar kilometers: geruisloos! 90% van het bijgeluid is gewoon weg! Ikke blij, totdat ik een kilometertje of 5 gereden had en de boel goed warm werd... :(
- rest van de rit: ouderwetse bijgeluiden (lage brom en wat lijkt op een harder tandwielgeluid)

Oh well, vanavond thuis meteen de bougie even bekijken, en dan verder naar het fijnere afstelwerk!
Ik vermoed door eerdere ervaringen (o.a. beter rijden met choke terwijl de motor warm is) dat mijn sproeier nog wel eens een maatje te klein kan zijn, maar ik dacht dat het ook een probleem met de benzinetoevoer of een oude bougie kon zijn. Daarom heb ik die eerst maar eens vervangen.

Is een vliegwiel ook een beetje los te halen zonder vliegwieltrekker? Als ik straks de ontsteking af wil stellen moet ik er wel bij kunnen...
Thrackan's WWT
Tomos Pack'R (A35) 2008 | Carb: SHA 14/12 P | Cilinder: Standaard 50cc | Sproeier:58 | Bougie: NGK B6HS
Luchtfilter: Standaard | Spruitstuk: schuin Ø12 ontgrensd | Uitlaat: Fuego/Bos| Top: 65 (op teller) 52 (rollerbank)
Omhoog

Gebruikersavatar
Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
Berichten: 1563
Lid geworden op: 16 jan 2011 18:01
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 26 jun 2012 15:32

Starten met choke :
Als je de choke er te lang op laat staan , stikt die ook.

welke sproeier heb je er in ?
wat is de kleur van je bougie?
welke bougie heb je er nu in gedraaid ?

lees hier voor de geluiden uit de bak:
viewtopic.php?f=54&t=9059

koppeling geratel :
http://wiki.tomosforum.nl/index.php/Categorie:Algemeen

De vliegwiel wordt hoofdzakelijk moeilijk gemaakt om eraf te halen ,
door de magnetische kracht.
Een vliegwiel trekker van Boch kost maar € 5,- :wink:

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.
Omhoog

Gebruikersavatar
Thrackan
Tomosforummer
Berichten: 150
Lid geworden op: 14 mei 2012 12:12
Locatie: Vlaardingen
  • Citeer

Berichtdoor Thrackan » 27 jun 2012 13:32

Setup staat ook in m'n sig, maar ik rij nu met sproeier 54 en een verse L86c (zou gelijk moeten zijn aan NGK 6).

Heb in mijn pauze even een deotestje gedaan en een filmpje gemaakt van hoe ie stationair loopt:
http://youtu.be/4aqKkPauLwo

De bougie na ongeveer 20km:
Afbeelding

En nog even de ATF olie oud vs nieuw :P Was echt ondoorzichtig zwart, dat heeft niks met de lichtval te maken...
Afbeelding
Heb voor het vullen van ATF olie een kitspuit-tuitje door het dopje van dit flesje heen gestoken, werkt geweldig :)
Thrackan's WWT
Tomos Pack'R (A35) 2008 | Carb: SHA 14/12 P | Cilinder: Standaard 50cc | Sproeier:58 | Bougie: NGK B6HS
Luchtfilter: Standaard | Spruitstuk: schuin Ø12 ontgrensd | Uitlaat: Fuego/Bos| Top: 65 (op teller) 52 (rollerbank)
Omhoog

Gebruikersavatar
Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
Berichten: 1563
Lid geworden op: 16 jan 2011 18:01
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 27 jun 2012 17:56

Ik vind de bougie er erg bleek uitzien ,
maw . er zou een grotere sproeier in moeten.
ik zou een 58 en een 60 halen , en eerst met de 60 beginnen te testen.

Maaaaaaaaaaaar : dit geldt alleen als je zeker weet dat je geen valse lucht hebt.


Kijk ook hier even naar de foto die ik geplaatst heb voor jouw deotest.
Als je hier spuit en de motor reageert hierop .,waardoor die anders gaat lopen,
dan is er sprake van vals lucht.

viewtopic.php?f=52&t=18980&p=313911#p313911

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.
Omhoog

Gebruikersavatar
Thrackan
Tomosforummer
Berichten: 150
Lid geworden op: 14 mei 2012 12:12
Locatie: Vlaardingen
  • Citeer

Berichtdoor Thrackan » 27 jun 2012 22:36

Ik vind hem ook érrug bleek ja. Heb vandaag ook maar niet lang op volle toeren gereden maar wat rustiger rond de 40.

Heb hem zojuist vervangen door een 56 (misschien erg voorzichtig) en hij start, maar houdt als een malle in halverwege de 1e versnelling. Het eerste dotje gas komt door, maar daarna is het ho, en als ik dan heel subtiel het gas gebruik is dat na een seconde of 2 over en trekt ie direct door naar de hoge toeren van de 1 (en over naar z'n 2 uiteraard).

Misschien heeft dat iets te maken met dat ik voor het omzetten van de sproeier het laatste stukje naar huis even de benzinekraan dicht heb gedaan en door heb gereden tot ie afsloeg in de hoop dat de vlotterbak dan niet vol zou zitten (maar helaas, volgens mij is mn kraantje ook aan de gare kant..)

Nou had ik al het donkerbruine vermoeden dat de ontsteking ook nog wel wat werk nodig zou hebben, en de inhoud van de linkerkap is sowieso als enige nog niet echt aan bod gekomen, dus wellicht dat een inspectie, schoonmaak en afstelronde daar nog wel wat verbetering kan brengen.

Die 56 blijft er morgen in, en ik neem de bougiesleutel maar eens even mee onderweg, dan kan ik na een lang recht stuk even spieken of het er al iets beter uitziet. Tis in ieder geval veiliger voor de motor dan die 54 momenteel :P
Thrackan's WWT
Tomos Pack'R (A35) 2008 | Carb: SHA 14/12 P | Cilinder: Standaard 50cc | Sproeier:58 | Bougie: NGK B6HS
Luchtfilter: Standaard | Spruitstuk: schuin Ø12 ontgrensd | Uitlaat: Fuego/Bos| Top: 65 (op teller) 52 (rollerbank)
Omhoog

Gebruikersavatar
Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
Berichten: 1563
Lid geworden op: 16 jan 2011 18:01
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 27 jun 2012 23:04

De kleur van de bougie beslist of die 56 moet blijven ,
of dat die nog groter wilt,

ik zou zeggen knal er een 60 in.

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.
Omhoog

Gebruikersavatar
Thrackan
Tomosforummer
Berichten: 150
Lid geworden op: 14 mei 2012 12:12
Locatie: Vlaardingen
  • Citeer

Berichtdoor Thrackan » 29 jun 2012 11:01

Zo, even een crisisdagje gehad op het werk gister, vandaar dat ik geen update heb gegeven.

Bij deze:
Gisterochtend met sproeier 56 naar het werk gereden, en onderweg na een lekker lang stuk volgas op top (paar kilometer) met handschoenen aan (auw, heet!) de bougie eruit gedraaid:
Afbeelding

Hij ziet er goed uit naar mijn idee (focus was echt even niet te doen helaas)
Loopt absoluut niet lekker, en ik snap echt niet dat ie met 54 beter liep (ondanks de wittige bougie).

starten (koud):
- zonder choke valt ie weg. ook met de huidige buitentemperaturen. dat kan niet de bedoeling zijn.
- met choke doet ie het re-de-lijk. de ene keer blijft ie draaien, de andere keer valt ie weg

1e versnelling (koud met choke reageert ongeveer hetzelfde als warm zonder choke):
- eerste dotje gas werkt, alsof de motor nog even door moet krijgen wat er aan de hand is
- na een halve tot 1 seconde houdt ie in, lijkt ie weg te vallen, maar als ik stug volhoud en de choke erop heb (of een warme motor) dan pakt ie het na een paar seconden (2-3) weer op en trekt ie langzaam door naar de top
- bij een koude motor schokt/sputtert er dan ook wat, ongeacht de choke

2e versnelling:
- na opschakelen met koude motor is de 2e versnelling poep- en poeptraag tot ~35km/u.
- na 35km/u draait ie koud (zonder choke) wat sputterend, warm of met choke redelijk normaal
- na aftemmen voor een bocht, ongeacht temperatuur, maar zonder choke, is opnieuw optrekken ook poeptraag
- optrekken met choke en warme motor is redelijk.

Op top (~55):
- mja, hij maakt wel veel geluid, maar ik ken 'm niet anders. Heb ook nooit op een goed afgestelde tomos gereden, dus ik kan niet herkennen wat daar mis is. Hij houdt in ieder geval niet in en sputtert ook niet.
Met choke is het minder erg en loopt ie ongeveer zoals ie met 54 liep als ie warm was.


Anyway, na nog wat meer rondzoekerij heb ik besloten vanmiddag even wat meer sproeiers te halen (58-60-62) om daar komend weekend eens mee te experimenteren.
Mede dankzij dit duidelijk opgestelde stukje FAQ:
viewtopic.php?f=53&t=8929
Thrackan's WWT
Tomos Pack'R (A35) 2008 | Carb: SHA 14/12 P | Cilinder: Standaard 50cc | Sproeier:58 | Bougie: NGK B6HS
Luchtfilter: Standaard | Spruitstuk: schuin Ø12 ontgrensd | Uitlaat: Fuego/Bos| Top: 65 (op teller) 52 (rollerbank)
Omhoog

Gebruikersavatar
Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
Berichten: 1563
Lid geworden op: 16 jan 2011 18:01
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 29 jun 2012 12:46

Ook bij jou kan het door vals lucht komen dat die zo raar loopt.
Doe eens de DEOtest...jawel , met de deo spray rond alle aansluitingen spuiten
met een draaiende motor.
Wanneer de motor hier op reageert heb je dus vals lucht.

Lees ook hier mijn TIP:
viewtopic.php?f=43&t=18970

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.
Omhoog

Gebruikersavatar
Thrackan
Tomosforummer
Berichten: 150
Lid geworden op: 14 mei 2012 12:12
Locatie: Vlaardingen
  • Citeer

Berichtdoor Thrackan » 29 jun 2012 12:59

Bedankt voor de reactie!

Ik heb ook deo-getest gisteren op de plek die je eerder aangaf (spruitstuk) en de dag daarvoor al rondom de complete cilinder+cilinderkop, maar zonder enige verandering in motorgedrag.
De carb sluit ook erg nauw aan op het spruitstuk (ik moet wrikken om hem er helemaal op te krijgen), dus ik heb het idee dat daar geen probleem in zit.

Ik heb je link bekeken, maar mijn symptomen verschillen ook iets:
Koud stottert ie ook in de lage toeren met choke. En op de hoge toeren sputtert ie niet.

Mijn vermoeden is een combinatie van slecht afgestelde ontsteking en sproeier. Hopelijk bevestigt dat zich dit weekend :)

Klein vraagje er nog bij: ik heb eventjes een klein lekje ATF gehad door een niet compleet aangedraaide bout, maar ik heb geen flauw idee hoeveel daarbij verloren is gegaan. De indicatiebout aan de zijkant zit alleen MUURvast. Ook naar een aantal WD40-behandelingen.
Kan het kwaad als ik er een klein beetje teveel ATF in doe? Ongeveer 50ml om aan de zekere kant te zijn? Mocht er bijna niks gelekt zijn zou er dan 275 in zitten ipv 225.
Anders moet ik hem maar even leeg laten lopen en opnieuw vullen, maar dat is wat omslachtiger, gezien mijn uitlaat wat in de weg zit van de onderste bout.
Thrackan's WWT
Tomos Pack'R (A35) 2008 | Carb: SHA 14/12 P | Cilinder: Standaard 50cc | Sproeier:58 | Bougie: NGK B6HS
Luchtfilter: Standaard | Spruitstuk: schuin Ø12 ontgrensd | Uitlaat: Fuego/Bos| Top: 65 (op teller) 52 (rollerbank)
Omhoog

Gebruikersavatar
Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
Berichten: 1563
Lid geworden op: 16 jan 2011 18:01
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 29 jun 2012 13:17

Teveel olie kan overdruk tot gevolg hebben , waardoor de keerringen het te verduren krijgen .
Overigens is de inhoud van de carter met 225ML ATF gevuld.

De beste manier om deze schroef los te halen is met een slagschroevendraaier
slagschroevendraaier

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.
Omhoog

Gebruikersavatar
Thrackan
Tomosforummer
Berichten: 150
Lid geworden op: 14 mei 2012 12:12
Locatie: Vlaardingen
  • Citeer

Berichtdoor Thrackan » 30 jun 2012 18:27

Gister als een malle losgegaan in de berging :D

Ik heb onder de linkerkap ONTZETTEND veel vette zwarte smerige meuk weggehaald. Zowel los als aangekoekt. Ik denk dat ik er wel een colablikje over de helft mee had kunnen vullen. Wat een ranzigheid... :o

Al m'n gereedschap is nu vet :x En ik heb hoognodig een nieuwe poetslap nodig :') Maar de binnenkant is nu 99% schoner.
Ik zag bij mijn voortandwiel wel dat er een "flapje" van het ringetje tussen de moer en het tandwiel omgevouwen is, maar zo te zien is dat normaal.
Daarna echt een enorme tijd bezig geweest met de kickstart terug in elkaar zetten :( Het spietje terug in het gat krijgen met de uitsparing in de kickstartas op de juiste plek was rete-irritant. :oops: Uiteindelijk is het aardig gelukt, maar als iemand daar nog een gouden tip voor heeft, graag!

Anywho, na al dat gebagger en geklooi ook nog even sproeiertje vervangen: zit nu een 62 in :o
Startte in 1 keer, zonder enig gezeik of gesputter, en een kort proefrondje ging als een malloot! Het énige dat me opviel was de eerste keer dat ik naar z'n top trok een inhoudertje, daarna niet meer. Het lijkt alsof de top iets minder is (rond de 50), maar dat zou met windomstandigheden en het traject te maken kunnen hebben.

Heb even snel naar de bougie gekeken, en die zag er nog steeds bruin uit. Maar dit was een kort stuk, dus geen idee wat er maandag gaat gebeuren. Voorlopig ben ik stomverbaasd dat een sproeier 62, ACHT maten groter dan ik had, goed loopt :o
Zonder jullie advies had ik waarschijnlijk niet zo snel zo'n grote sproeier geprobeerd.

EDIT: ontsteking staat trouwens strak op het bromstand-streepje, dus daar blijf ik lekker vanaf :wink:
Thrackan's WWT
Tomos Pack'R (A35) 2008 | Carb: SHA 14/12 P | Cilinder: Standaard 50cc | Sproeier:58 | Bougie: NGK B6HS
Luchtfilter: Standaard | Spruitstuk: schuin Ø12 ontgrensd | Uitlaat: Fuego/Bos| Top: 65 (op teller) 52 (rollerbank)
Omhoog

brother
Diehard
Berichten: 1056
Lid geworden op: 18 mei 2011 22:02
Locatie: waalwijk
  • Citeer

Berichtdoor brother » 30 jun 2012 21:54

Teveel olie kan overdruk tot gevolg hebben , waardoor de keerringen het te verduren krijgen .
Overigens is de inhoud van de carter met 225ML ATF gevuld.

De beste manier om deze schroef los te halen is met een slagschroevendraaier
slagschroevendraaier
TIP! ga alsjeblieft niet met een slag schroevendraaier aan de gang de kans dat je dwars door je kap slaat is groot
tomos S25 loopt over de 50
tomos A3/S25 liep ook 50 is nu een test frame voor me gerepareerde blokken
tomos qautro brom zit 70cc met 16mm snelheid 75 en heeft waterkoeling!
project: viewtopic.php?f=68&t=18117
Omhoog

Gebruikersavatar
Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
Berichten: 1563
Lid geworden op: 16 jan 2011 18:01
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 30 jun 2012 22:00

Teveel olie kan overdruk tot gevolg hebben , waardoor de keerringen het te verduren krijgen .
Overigens is de inhoud van de carter met 225ML ATF gevuld.

De beste manier om deze schroef los te halen is met een slagschroevendraaier
slagschroevendraaier
TIP! ga alsjeblieft niet met een slag schroevendraaier aan de gang de kans dat je dwars door je kap slaat is groot
Euhm yep , heb je gelijk in , dus geen voorhamer gebruiken !
Ik heb het al meerdere malen toegepast , bij mij is het nog niet fout afgelopen.
En ja , ze zaten echt goed vast.

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.
Omhoog

Gebruikersavatar
Thrackan
Tomosforummer
Berichten: 150
Lid geworden op: 14 mei 2012 12:12
Locatie: Vlaardingen
  • Citeer

Berichtdoor Thrackan » 30 jun 2012 22:30

Ik heb hem uiteindelijk los gekregen door het schroefbitje in mijn dopratel te fiksen. Ik heb al eerder een bitje in een bahco gebruikt, dat werkte ook. Kun je eventueel nog tegen de bahco tikken om hem los te krijgen.
Thrackan's WWT
Tomos Pack'R (A35) 2008 | Carb: SHA 14/12 P | Cilinder: Standaard 50cc | Sproeier:58 | Bougie: NGK B6HS
Luchtfilter: Standaard | Spruitstuk: schuin Ø12 ontgrensd | Uitlaat: Fuego/Bos| Top: 65 (op teller) 52 (rollerbank)
Omhoog

brother
Diehard
Berichten: 1056
Lid geworden op: 18 mei 2011 22:02
Locatie: waalwijk
  • Citeer

Berichtdoor brother » 01 jul 2012 22:19

Teveel olie kan overdruk tot gevolg hebben , waardoor de keerringen het te verduren krijgen .
Overigens is de inhoud van de carter met 225ML ATF gevuld.

De beste manier om deze schroef los te halen is met een slagschroevendraaier
slagschroevendraaier
TIP! ga alsjeblieft niet met een slag schroevendraaier aan de gang de kans dat je dwars door je kap slaat is groot
Euhm yep , heb je gelijk in , dus geen voorhamer gebruiken !
Ik heb het al meerdere malen toegepast , bij mij is het nog niet fout afgelopen.
En ja , ze zaten echt goed vast.
ik heb een keer meegemaakt niet bijmezelf maar dat ie zo goed vast zat en zo hard werd geslagen dat ze er zo dwars doorheen sloegen hahahha
tomos S25 loopt over de 50
tomos A3/S25 liep ook 50 is nu een test frame voor me gerepareerde blokken
tomos qautro brom zit 70cc met 16mm snelheid 75 en heeft waterkoeling!
project: viewtopic.php?f=68&t=18117
Omhoog

Gebruikersavatar
Thrackan
Tomosforummer
Berichten: 150
Lid geworden op: 14 mei 2012 12:12
Locatie: Vlaardingen
  • Citeer

Berichtdoor Thrackan » 02 jul 2012 09:12

Na de korte proefrit van het weekend vandaag de proef op de som met sproeiertje 62.

Goed:
- Koud start ie als een zonnetje
- Trekt en loopt prima tot de top
- Bougie is bruin (niet meer beige) en heeft geen spoortje witte of grijze aanslag.
Nog niet goed:
- Houdt een klein beetje in op top en loopt dan ~3km/u terug (zonder bijgeluid, dus lijkt me geen 4-takten)
- Warm start ie iets moeilijker en moet ik een beetje gas bijgeven. Alsof de kick te weinig effect heeft.

Ik vermoed zelf dat het inhouden opgelost kan worden met een iets kleiner sproeiertje (60 ipv 62). Zou dit het warm-start probleempje ook oplossen?

Verder loopt ie motorisch nu eindelijk zoals ie zou moeten lopen :koning: Waarvoor mijn dank voor jullie hulp natuurlijk!
Thrackan's WWT
Tomos Pack'R (A35) 2008 | Carb: SHA 14/12 P | Cilinder: Standaard 50cc | Sproeier:58 | Bougie: NGK B6HS
Luchtfilter: Standaard | Spruitstuk: schuin Ø12 ontgrensd | Uitlaat: Fuego/Bos| Top: 65 (op teller) 52 (rollerbank)
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
26 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Straat Tomossen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.