• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tikken tomos

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
5 berichten • Pagina 1 van 1
k0rsakoff
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor k0rsakoff » 13 dec 2012 18:39

Hallo,

Heb sinds een week of 3 geleden een tomos. Toen ik hem kocht lag ALLE bekabeling los, en dacht de eigenaar dat de ontsteking kapot was. Het duurde echter niet lang voordat ik de tomos aan de praat had gekregen, een kwestie van kabelboom wegflikkeren en opnieuw beginnen.

Een week later sta ik met een krukas waar een stuk uit gefreesd is door mijn spie op het fietspad, hoe dat heeft kunnen gebeuren weet ik nu nog steeds niet, maar hoe dan ook, een nieuw blok er onder dan maar (tweedehands).ijn

Kon van een vriend van me een blok overnemen waar hij vroeger mee heeft gereden, hij wist alleen niet zeker in welke staat de koppeling van dat blok was. Voor mij verder geen probleem, ik had immers nog een goede koppeling in mijn oude blok zitten. Dus het blok mee naar huis, koppeling overgezet en het blok er onder.

Heb de tomos nu weer lopende, maar zodra ik hem start hoor ik een hard getik. Ik heb al wat rond gezocht, en heb het een en ander gelezen over het standaard getik van tomos en naaldkoppelingen die vast zitten, maar ik denk dat mijn probleem toch iets anders is, en ik voel er weinig voor om te proberen of er op de tomos te rijden is, want het getik klinkt behoorlijk "schadelijk" zogezegt.

Getik komt van de koppelingskant af, dus alles er weer af gehaald en volgens de exploded views weer terug in elkaar gezet, kwam er achter dat ik het een en ander aan revetjes miste, maar dit heeft mijn probleem verder niet verholpen.

Iemand enig idee? Ik zal na het posten van deze thread met mijn telefoon een filmpje maken, om mijn verhaal wat duidelijker te maken.

-------------

edit: net met moeite de brommer gestart gekregen, weer hetzelfde getik, en had ook het idee dat de brommer in zn geheel trilde. Heb voor de zekerheid maar even gekeken of mijn achterbrug en blok goed vast zitten, en dit is inderdaad het geval. Zometeen toch maar even de carterkap aan de vliegwiel kant er op en een stukje rijden, misschien dat de magic oil nog wat uit haalt. Had van een vriend wel gehoord dat de lagers nog op zijn plek moeten schieten omdat het zo strak past, maar het zijn oude lagers dus dat zal ook wel meevallen.
Laatst gewijzigd door k0rsakoff op 13 dec 2012 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Huidige setup:

65cc airsal
Standaard spruitstuk uitgeboord
15/15 carb
sproeier 74
Tandwielverhouding: 26-22
Bullit uitlaat met custom demper (mokkelstyle © 2013)
Gevlakte 70cc cilinderkop

homoetje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 13 dec 2012 18:44

Je bedoeld de bekende tomos ratel als hij stationair loopt? Het kllint een beetje als knikkers die vallen. Dat is namelijk de koppeling en is niet schadelijk, maar wel vervelend.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje

k0rsakoff
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor k0rsakoff » 13 dec 2012 18:55

Ja het is een behoorlijk harde tik, en ik had gisteren ook het idee dat ik de tik kon voelen toen ik op de brommer zat, maar achteraf ga je dan toch aan jezelf twijfelen he :) Maar ja klinkt inderdaad als een knikker die flink aan het tikken is ja. Kan het zijn dat mijn koppeling aanloopt op het kleinste van de twee tandwielen die er naast zitten? Want zag wel het een en ander aan ijzervijlsel in de oude olie zitten, maar toen zaten de revetten ook niet naar behoren, en nu wel.
Huidige setup:

65cc airsal
15/15 carb
sproeier 74

homoetje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 13 dec 2012 19:15

Er staat ergens op youtube een tutorial om dit te verhelpen, weet niet zeker of het in de faq staat maar als je op youtube " Tomos clutch rattle fix " intypt krijg je hem. het is best simpel eigenlijk. Ik en meer mensen hebben denkik wel ijzervijslel in de olie zitten, denk niet dat het hier iets mee te maken heeft.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje

k0rsakoff
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor k0rsakoff » 13 dec 2012 19:48

Net een rondje gereden, reed erg goed tot op een gegeven moment al mn koppel weg viel, tenminste dat denk ik. Kreeg de brommer amper aan de praat daarna, en kon ook amper vooruitkomen ook, denk dat ik zojuist dus mijn koppeling aan gort hebt gereden, maar zekerheid heb ik pas als ik er een kijkje naar neem. Heb 2 filmpjes, 1 voordat ik ging rijden, en 1 nadat ik al mn vermogen verloren was, en de brommer amper liep. Zal ze zometeen even uploaden.
Huidige setup:

65cc airsal
15/15 carb
sproeier 74

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
5 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen