Vandaag een Tomos van een kameraad van mij overgekocht. Dit is nu al mijn 3e Tomos die ik in mijn bezit heb. Voorlopig eerst deze en de Quadro opknappen dus .
Deze Tomos was gestolen geweest en sinds hij weer terug is gevonden heeft hij niet meer gelopen. De kickstart en het vliegwiel willen helemaal niet meer bewegen. De Tomos blokkeert niet bij het achteruit rijden dus hoop ik dat het alleen een vast loper is bij de cilinder.
ja of een vastgelopen koppeling had een maatje van me laatst ook, hebben ze net zolang met zun tomos gas staan geven tot zun koppeling gesmolten was, avondje op het station...
tomos S25 loopt over de 50
tomos A3/S25 liep ook 50 is nu een test frame voor me gerepareerde blokken
tomos qautro brom zit 70cc met 16mm snelheid 75 en heeft waterkoeling!
project: viewtopic.php?f=68&t=18117
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music
aluminium daar is de koppeling van gemaakt, die was zo warm geworden dat ie helemaal gesmolten was
tomos S25 loopt over de 50
tomos A3/S25 liep ook 50 is nu een test frame voor me gerepareerde blokken
tomos qautro brom zit 70cc met 16mm snelheid 75 en heeft waterkoeling!
project: viewtopic.php?f=68&t=18117
Gelukkig was het niet de koppeling die gesmolten is.
Ik heb de cilinder los, alleen de zuiger is vastgelopen. Het vliegwiel beweegt nu de zuiger en heel de cilinder Iemand nog tips om dit op te lossen? Ik heb de zuiger ingespoten met WD40 aan de bovenkant maar tot nu toe geen beweging.
heb t zelfde probleem gehad, opgelost door links en rechts van de cilinder blokje hout tussen de cilinder en het blok te leggen.
en vervolgens met een grote dop die net in de cilinder paste de zuiger losgeslagen
heb t zelfde probleem gehad, opgelost door links en rechts van de cilinder blokje hout tussen de cilinder en het blok te leggen.
en vervolgens met een grote dop die net in de cilinder paste de zuiger losgeslagen
Kon je toen de clinder nog herbruiken? Ik wil het liefst voorkomen dat ik ook een cilinder moet kopen. Ik zat te denken om te gaan boren in de zuiger om zo de spanning te doen afnemen en dat het hopelijk zonder teveel beschadiging los komt.
Je zuiger is in je cilinder vastgeroest, niet vastgelopen.
Ik had het laatst ook bij m'n nieuwe tomosje, en zoals speedy zegt gewoon 2 blokjes hout tussen cilinder en carter, en vervolgens met een massief stalen buis oid gaan meppen.
Je cilinder kan je nog wel gebruiken mits je hem hoont. Ik had zelf toevallig nog eentje liggen. Maar je kunt ze 2e hands wel scoren voor 20 euro of minder.
Zuiger kun je weggooien, de zuigerveren zullen namelijk helemaal vastgeroest zitten. +- 15 euro nieuw
En ook ben je een nieuw naaldlagertje nodig.
nou een stalen cilinder en een aluminium zuiger kunnen niet vast roesten .
maar ik zou idd gewoon een klap op de zuiger gever.
en als je gelukt hebt kun je met een lichte korrel schuurpapier het eruit krijgen.
nieuwe zuiger en naaldlager en je kun inprecipe weer rijden
tomos S25 loopt over de 50
tomos A3/S25 liep ook 50 is nu een test frame voor me gerepareerde blokken
tomos qautro brom zit 70cc met 16mm snelheid 75 en heeft waterkoeling!
project: viewtopic.php?f=68&t=18117
Heb eerst een paar gaten geboord in de bovenkant van de zuiger om zo mogelijk makkelijker de zuiger naar beneden te slaan (minder spanning?). Daarna met een grote dop de cilinder rustig naar benden geslagen en hij is nu los , bedankt voor de tip .
Ik had gister wat WD40 bovenop de zuiger gespoten en had wel het idee dat dat ook geholpen heeft. De cilinder heeft op de plek waar die vast zat een heel klein oneffenheidje. Durf de gok wel aan om de cilinder te herbruiken en alleen nieuwe zuiger plaatsen.
Ik heb nu het hele blok los gemaakt en zag dat in de carter vieze smurrie zit dus dat moet helemaal open en schoongemaakt worden. Ik maak er wel foto's van als ik er mee bezig ga.
Met remmenreiniger + compressor krijg je de krukasholte wel schoon hoor En wat doekjes erdoorheen rammen.
En geloof me, die van mij was er erger aantoe als ik dit zo hoor
Cilindertje dan even schuurpapiertje 180 doorheen halen, in dezelfde vorm als hoonsporen.
Zo nu weer een tijdje verder. Voor de zekerheid heb ik toch maar even een topic gemaakt en nagevraagd viewtopic.php?f=33&t=19767 wat ik het beste kon doen met het schoonmaken van de kruksasruimte/holte. Voor de zekerheid en vooral voor de uitdaging heb ik inmiddels het blok in zijn geheel uitelkaar gehaald. Zie daarvoor dit filmpje wat ik ervan gemaakt heb:
De volgende stap was natuurlijk het weer in elkaar plaatsen, daarvoor heb ik niet nog een filmpje gemaakt. Kost best wat tijd, dus alleen foto's.
De eerste keer dat ik geprobeerd heb het weer in elkaar te plaatsen had ik de krukaslagers als eerste op de krukas geplaatst. Daarna wou ik ze in de verwarmde carter plaatsen wat niet echt lekker ging. Hierbij heb ik aardig lopen beunen en dus maar besloten om nog een keer nieuwe lagers te halen. En moesten de verbeunde lagers er weer af. Ook maar gelijk het goede gereedschap gekocht om dit goed te doen.
Dus poging nummer twee:
Als eerste de carters verwarmd:
Dit keer het juiste gereedschap en volgorde:P:
Begint al ergens op de te lijken:
Keerringen erop geplaatst, hoop dat ze goed zitten. Kom ik snel genoeg wel achter.
En weer terug bij het begin:
De tapeinden ook maar gelijk vervangen. Ik heb ook besloten de vastgelopen cilinder toch te vervangen, heb via forumlid brother een kunnen kopen. Dus zodra ik die ontvangen heb, kan ik weer verder:).
Laatst gewijzigd door RBurgundy op 09 apr 2013 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
En verzendkosten was iets van 7 euro, dus vond het allemaal wel goed te doen. Bij andere online winkels betaal je meer dan 130 euro voor bijvoorbeeld een binnen lager trekker.
ik zal er een beetje wd40 met roestoplosser en siliconenspray in spuiten wij hebben hetzelfde probleem met de zuiger van onze zundapp gehad toen hebben we de ze middelen er bij elkaar ingespoten en 2 dagen later was de zuiger weer los
De brommer doet het weer goed, heb van de week er weer op gereden . Hij start alleen nog wel moeilijk, maar het probleem zit hem volgens mij in vuil in de carburateur wat er steeds in komt. Dus maar even een filtertje er tussen.
Tijdens het monteren van alles merkte ik dat het achterwiel best wel wat speling had en bleek het dus dat de bussen van de achterbrugas/schommelas versleten waren. Deze zijn er inmiddels uit: viewtopic.php?f=33&t=19882
Volgende week de volgende spullen binnen voor de brommer:
- Nieuwe ketting plus tandwielen
- Kickstart spie en rubber
- Benzine filter
- Zadelveer
- Achterbrugas setje
Dan moet hij er de komende tijd wel een tijdje mee vooruit